مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تکنیک رشد و تکثیر لیوان یا گل برف

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





ما Muge یا Đurđevak را ارائه می دهیم




من میتوانم ، زنبق دره یا کلاهک برفی (نام علمی Convallaria majalis) گیاهی گلدار یک اتاقه و از تیره مارچوبه است. شما به کشورهایی با آب و هوای معتدل می روید. نام رایج آن در ایران Muge (برگرفته از نام فرانسوی) است. گیاهی است چند ساله به ارتفاع 10-20 سانتی متر که شاخه گلدار آن معمولاً از 2 تا 3 برگ در اردیبهشت می روید. جام آلمانی گونه ای است که عمدتاً برای اهداف باغبانی رشد می کند. زیرا رایحه مطبوع بوی مشک می دهد و در فرانسه به آن جام می گویند




یک فنجان یا یک گل برفی در برخی کشورها نماد یا نشانه چیزی است. به عنوان مثال، برای کاتولیک ها، نماد فروتنی در تصاویر مذهبی است. در اساطیر ژرمنی، نماد خلوص است. نماد گل یوگسلاوی و همچنین گل ملی فنلاند در سال 1967 انتخاب شد. همچنین به طور سنتی، زنبق دره در خیابان های فرانسه در 1 می فروخته می شود.


من میتوانم


شرایط نگهداری گل مغا


سبک:

موگه عاشق سایه هاست. اما حتی در آفتاب زیاد شما همچنین می توانید آن را ذخیره کنید. این فقط به مرطوب بودن خاک بستگی دارد، مانند زمانی که در سایه است.

چیزی که نباید فراموش کرد این است که این گیاه با وجود اینکه عاشق سایه است، اما بسیار مهم است که در تاریکی نباشد. اگر فنجان در تاریکی باشد، توانایی آن برای شکوفه دادن کاهش می یابد.


سیستم های راهنمایی:

Snowdrop عاشق رطوبت و دمای معتدل است. اگر آن را در کنار سایر گیاهان باغچه بکارید، زمانی که آنها را آبیاری می کنید، خاک به طور طبیعی خیس می شود و شما به آن آبیاری می کنید.

اگر پوسته ها را تا زمانی که زمین را مرطوب می کنید در مکانی خشک اما سایه دار بکارید، مشکلی نخواهد بود.


خاک:

همانطور که گفته شد، جام گیاه، از جمله خاک مورد نیاز، سازگار است. تا زمانی که خاک غنی باشد، این گیاه از نظر PH، نوع، خاک سبک و سنگین تفاوتی ندارد. اما اگر فرصت دارید تا شرایط مطلوب را برای گیاه فراهم کنید، بهتر است خاک و بیشتر خاک برگدار را با هوموس و کمی ماسه بودن.


لقاح:

از آنجایی که فنجان نیاز به مراقبت خاصی ندارد، فقط در صورتی که متوجه شدید که گل ها کیفیت لازم را ندارند و بد هستند، گهگاه گیاه را با کود مایع با محتوای پتاسیم کم تقویت کنید.

می توانید کودهایی که حاوی نیتروژن هستند نیز اضافه کنید، اما اگر متوجه شدید که گیاه دیگر گل نمی دهد، به احتمال زیاد به دلیل کودهای نیتروژنی است.

از اوایل بهار به صورت ماهانه، همزمان با رشد گیاه، مایع رقیق شده را به خاک اضافه کنید. هرگز کود را مستقیماً روی برگ ها نپاشید و زمانی که گیاه در خواب فصلی است هرگز به گیاه کود ندهید.


گل برفی


مشخصات گیاهی Mugeh



گیاهی است چند ساله با ساقه های زیرزمینی ناهموار و گره های نسبتاً متورم، افقی و دو برگ اصلی با بیضی مواج بزرگ، کشیده، بلند با دم برگ بلند که لوله ای شکل و ساقه را در بر می گیرد. ساقه در واقع دمی از همان دو برگ است که مستقیماً از ریشه می آید.

ساقه گل با زاویه بیرون زده از برگ ها و گل های زنگوله ای شکل سفید سوسپانسیون های بسیار معطر در انتهای ساقه گل از اردیبهشت تا اوایل تابستان ظاهر می شود. تکثیر موگا معمولاً در باغ ها با کاشت بخشی از درخت زیرزمینی آن در اواخر تابستان انجام می شود.

بیشتر بخوانید  لیست شعب و نمایندگی های بیمه معلم در تهران

روش دیگر تکثیر این است که جوانه های قوی، زیبا و خوب گیاه را در پاییز گرفته و هر 12-10 عدد را در گلدان بکارید. اگر گلدان ها در گلخانه نگهداری شوند، پس از چند هفته ریشه دهی آنها شروع می شود و سپس گل می دهند، بنابراین گل فنجان از آذر و دی تا اردیبهشت در دسترس خواهد بود.

ماگ معمولاً با ماشین در جنگل های مرطوب اروپا، شمال آفریقا و آمریکای شمالی کشت می شود. در ایران می روید.


روش کاشت و تکثیر گیاه موگه

تکثیر این گیاه با دو روش کاشت بذر و تقسیم ریزوم امکان پذیر است. روش دوم عمدتا استفاده می شود. اینکه چه روشی استفاده می شود تاثیری در فاصله 12 سانتی متری بین هر بوته ندارد.


1- کاشت بذر:

دانه های موگا در واقع 2 تا 6 عدد در یک میوه کوچک و نارنجی مایل به قرمز است. دانه یک قسمت گوشتی خواهد داشت که باید آن را جدا کنید. بذرها را در داخل و خارج از خانه بکارید مهم است که دمای محیط خنک باشد.

زمانی که بذرها رسیده یا در پایان زمستان، قبل از آخرین یخبندان، بهترین زمان برای کاشت است. بذرها را به آرامی بکارید و با کود مایع به آنها کود دهید. خاک باید زهکشی، مرطوب و البته شخم زده باشد. تا عمق 20 سانتی متر شخم بزنید، سوراخ هایی به عمق 1 سانتی متر ایجاد کنید، دانه ها را در آنها ریخته و نیم سانتی متر خاک برگ روی آنها بگذارید. کمی آبیاری کنید.

این روش برای تولید مثل موگا به دلیل کندی استفاده می شود. 2 تا 12 ماه طول می کشد تا در دمای 15 درجه سانتیگراد جوانه بزند.


2- بخش ریزوم:

برای کاشت فنجان به این روش ابتدا قسمت هایی از ریزوم سال قبل را جدا کنید تا جوانه ها نمایان شوند. ریزوم را به دو قسمت تقسیم کنید که هر کدام حداقل یک یا دو جوانه دارند. اگر ریشه ها خشک هستند، آنها را به مدت نیم ساعت در آب خیس کنید تا خیس بخورند.

خاکی که در آن برنج کاشته می شود بهتر است از کمپوست تشکیل شده باشد، خاک برگ، هوموس باید شخم زده و مرطوب باشد. عمق دقیق کاشت ریزوم ها مهم نیست، فقط آنها را در عمق حدود 6 تا 8 سانتی متر بکارید.

ریزوم در هر جهتی که آن را بکارید به سطح خاک راه پیدا می کند. اما برای اطمینان آن را طوری بکارید که سطح جوانه ها مماس با سطح خاک باشد. پس از بیل زدن، سطح خاک را با بیل صاف کنید.

هر زمان که می توانید برنج بکارید، فقط مرطوب بودن خاک مهم است. اگر موگا را در باغچه بکارید و گیاهان دیگر را آبیاری کنید، به طور طبیعی موگا مرطوب می شود، اما اگر آن را در گلدان می کارید، پس از کاشت به آن آبیاری کنید.

درست است، این را می توان دور زد، اما نه مگر اینکه شما یک متخصص فنی باشید که بدانید او چه می کند. موگ ها تا بهار آینده ظاهر می شوند. نکته این است که از کاشت تا گل دهی سه سال طول می کشد. بنابراین، اگر می خواهید در سال اول شکوفا شوید، ضخیم ترین جوانه را که سه ساله است بکارید. (از آنجایی که جوانه ها هر سه سال یکبار متفاوت خواهند بود.)

اگر در فضای باز بکارید سرمای لازم را خواهد داشت. اما اگر در داخل خانه کاشت می کنید، مطمئن شوید که دمای آن سرد و حدود صفر درجه است. از روش تقسیم فنجانی حداقل هر 5 سال یکبار برای قوی نگه داشتن گیاه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  آشنایی با پارک آبی کوثر شیراز همراه با آدرس و عکس


زنبق دره


آفات و بیماری های موگا

موج معمولاً بیمار نمی شود و از سمیت آن آسیبی نمی بیند. اما پوسیدگی ساقه، تاول های سیاه و لکه برگی از جمله مواردی است که ممکن است برای آنها اتفاق بیفتد. کنه های عنکبوتی، حلزون های بدون صدف و کپک های خاکستری از جمله مواردی هستند که این گیاه را سخت می کنند.


پوسیدگی ساقه و لکه برگ: این گیاه در هنگام رطوبت زیاد و باران یا آبیاری دچار این مشکل می شود. برای رفع این مشکل ابتدا محیطی را فراهم کنید که رطوبت و باران زیاد نباشد و سپس قسمت های آسیب دیده را بردارید.


تاول های سیاه: این قارچ در محیط های سرد همراه با رطوبت به گیاهان می رسد و علائم آن زرد شدن بالای برگ ها و حتی مرگ گلبرگ ها است.

برای درمان قسمت های بیمار، برگ ها را جدا کرده و از پاشیدن آب خودداری کنید. همچنین می توانید از مس مایع و پودر گوگرد در اوایل صبح برای بهبودی استفاده کنید، زیرا برگ ها به تدریج افزایش می یابد – در اوایل بهار.

برای جلوگیری از آلوده شدن باغ و سایر گیاهان به این بیماری، در پاییز، اطراف باغ خود را دائماً از قسمت های آلوده گیاهان پاک کنید. همچنین تجهیزات را با مواد شوینده تمیز کنید. زیرا این قارچ با باد، باران و ابزار باغبانی پخش می شود.


قالب خاکستری: این قارچ در محیطی مناسب برای نیلوفر دره رشد می کند. بنابراین، این گیاه می تواند آسیب ببیند. برای جلوگیری از این امر، اگر گیاه را در داخل خانه نگهداری می کنید، حتما از تکنسین تهویه مطبوع استفاده کنید. از کمی کمپوست و مالچ زیر گیاه اسپری استفاده کنید هاگ قارچ از روی گل و برگ جلوگیری کنید. می توانید گیاه را در ساعات اولیه روز آبیاری کنید تا در طول روز خشک شود.

اگر گیاه شما به این بیماری مبتلا شده است، به طور مرتب خاک گیاه را تمیز کنید و قسمت های آسیب دیده را جدا کنید و حتما آن را از روی گیاهان جدا کنید تا سایر قسمت ها آلوده نشوند.

برای جلوگیری از آلوده شدن باغ و سایر گیاهان به این بیماری، در پاییز، اطراف باغ خود را دائماً از قسمت های آلوده گیاهان پاک کنید. همچنین ابزار باغبانی را با مواد شوینده تمیز کنید.

مس مایع و پودر گوگرد را می توان صبح زود برای بهبودی استفاده کرد، زیرا برگ ها به تدریج افزایش می یابد – در اوایل بهار. علاوه بر این، قارچ کش Mycostop در صورت استفاده مستقیم از آن در مناطقی که مستعد ابتلا به بیماری هستند، مناسب است.


کنه های عنکبوتی: از قسمت های پایین برگ ها تغذیه می کند و باعث زردی و خشکی آن می شود. شما به راحتی می توانید با فشار آب کنار بیایید.


گل


ترکیبات شیمیایی موژ



از نظر ترکیب شیمیایی، مواد موثره مهم در گیاه چند گلوکوزید قلبی، کونولاتوکسین، کنوالاتوکوزول، کنولامارین و ساپونین کنوالارین هستند. کانوالامارین در گلهای گیاه حدود 2 در میلی لیتر است. کانوالاتوکسین کریستالی سفید رنگی گرد، بی بو و تلخ است که در تمام قسمت های گیاه وجود دارد و به شکل کریستال های سوزنی بی رنگ و تلخ است.

این ماده قوی ترین گلوکز سمی ماگت است. Convallarin به مقدار زیاد در برگ ها و ساقه های زیرزمینی گیاه وجود دارد و خاصیت ملین قوی دارد. بر اساس گزارش دیگری از یک مطالعه شیمیایی، گیاه ماگت دارای دو عامل بلورکننده اصلی است، یکی کووالارین و دیگری کنولامارین.

بیشتر بخوانید  آموزشگاه های آشپزی و شیرینی پزی در کرمان


کاربردهای گیاه موگا


کاربرد تزئینی:

ماگ به دلیل عطر مطبوع و این خاصیت که به خوبی زمین را می پوشاند در موارد زیر استفاده می شود:

1- در باغ های جنگلی
2- در باغ هایی که نگهداری ضعیفی دارند
3- در باغ سنگی (باغ های کوچکی که در آن از سنگ های بزرگ و کوچک و گیاهانی که نیاز به مراقبت زیادی ندارند استفاده می شود).
4- در مرزها و حاشیه ها
5- در تخت ها (باغ های بسیار کوچک احاطه شده با سنگ، بتون … تا ارتفاع حدود یک متر)
6- و به عنوان شاخه گل پرکاربرد است.


هدف


کاربرد دارویی گیاه مغه



موج به طور کلی در موارد بیماری دریچه قلب و درد قلب، حساسیت عصبی، ضعف اعصاب، تشنج، سرگیجه، سکته مغزی، صرع و التهاب استفاده می شود. این گیاه ادرار آور، ضد زندانمقوی و تمام اجزای آن ضد اسپاسم، تهوع، تب، آرام بخش است.

Muge با موفقیت برای بیمارانی که پس از سکته در حال نقاهت هستند استفاده می شود، به ویژه کسانی که توانایی صحبت کردن آنها به آرامی در حال بازگشت است. همچنین اعصاب را آرام می کند و فشار خون بالا را کاهش می دهد. موج از دارویی به نام کانوالاتوکسین ساخته می شود که در موارد بیماری قلبی حاد و مزمن استفاده می شود.

سوسن دره در طب گیاهی شهرت زیادی دارد زیرا درمان مشکلات قلبی است؛ زیرا حاوی گلیکوزیدهای کانوالانین و کووالامارین هستند که محرک های قوی قلب و ادرارآور هستند. درمان بیماری های قلبی تمام قسمت های این گیاه را شامل می شود.

گل و ریشه این گیاه حاوی گلیکوزیدهای مشابه دیجیتال این مدل خفیف تری است و در درمان بیماری دریچه قلب، نارسایی قلبی، التهاب و مشکلات مزمن ریوی مفید است. گلیکوزیدها با پیاز دریایی درمان موثرتر و ایمن تری نسبت به دیجیتال خواهند داشت.

به صورت دیجیتالی در بدن و طی یک دوره طولانی درمان می تواند به قلب آسیب برساند. اما این ترکیب از خارپشت دریایی (Urginea maritima) تجمعی نیست، بلکه خفیف است. به همین دلیل برای بیماران مسن ایمن تر است و به هیچ وجه به عضله قلب آسیب نمی رساند.

ماگ ها همچنین حاوی ساپونین های اسیدی تشنج کننده، آسپاراژین و فلاونوئیدها هستند. زنبق دره به طور موثری تحریک پذیری عضله قلب را بدون افزایش میزان اکسیژن مورد نیاز کاهش می دهد. قلب را تشویق می‌کند تا کندتر، صحیح‌تر و کارآمدتر بکوبد. در عین حال آسپاراژین حجم خون و فشار خون را کاهش می دهد.

از این گیاه می توان پماد برای روماتیسم و ​​نقرس همچنین از ریشه پماد برای درمان سوختگی و درمان بافت های آسیب دیده تهیه می شود.

بنابراین، موگا یکی از گیاهان بالقوه سمی است. هرگز نباید بدون مشاوره متخصص از آن استفاده کنید. این گیاه اغلب همراه با میوه های گونه زالزالک تجویز می شود.

خزه یا نیلوفر دره معمولاً زمانی که گل دارد چیده می شود و می توان آن را برای استفاده بعدی خشک کرد، اگرچه در حالت تازه قوی تر است. آنها را جداگانه بردارید.


جداکننده خط


بیشتر بخوانید:

راه های کاشت و نگهداری گل همیشه بهار

روش کاشت و شرایط تکثیر حنا

ترفند کاشت و نگهداری گیاه بید سیاه


جداکننده خط


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *