مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تومور هیپوفیز چیست + درمان تومورهای هیپوفیز

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سرطان هیپوفیز

با دلگرم کننده به روز باشید علائم و درمان تومورهای هیپوفیز بیشتر بدانید.

تومورهای هیپوفیز

رشد غیر طبیعی در غده هیپوفیز، که باعث فعالیت بیشتر از سایر غدد درون ریز در طول بیماری می شود. تومورهای هیپوفیز می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند، اما حتی اگر بدخیم باشند، این تومورها به ندرت به سایر قسمت های بدن گسترش می یابند. تومورهای هیپوفیز در هر دو جنس و در تمام سنین دیده می شود، اما در افراد 30 تا 50 ساله شایع تر است.

سرطان هیپوفیز این یک نوع سرطان است که نام دیگر این بیماری است آدنوم هیپوفیز این سرطان تنها ده درصد از تومورهای اولیه مغز را تشکیل می دهد. سرطان هیپوفیز معمولاً شامل تومورهای خوش خیم می شود، اما اگر این تومورها پیشرفت کنند، می توانند به تومورهای بدخیم تبدیل شوند. تومورهای بدخیم سرطان هیپوفیز بسیار خطرناک هستند و به محض مشاهده علائم باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. در ادامه این متن با علائم و راه های درمان این بیماری آشنا می شویم.

علل تومورهای هیپوفیز

دلیل واضح برای تومور هیپوفیز وجود ندارد. در برخی موارد، این ممکن است به دلیل تحریک هیپوتالاموس باشد. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که سیگنال هایی را برای تولید هورمون به غده هیپوفیز ارسال می کند.حدود 1 تا 5 درصد تومورهای هیپوفیز ارثی هستند. البته عوامل ارثی به ندرت خطر تومورهای هیپوفیز را افزایش می دهند.

یک اختلال شایع، نئوپلازی غدد درون ریز متعدد (سلول های غدد درون ریز غیر طبیعی چندگانه نوع 1) است که باعث ایجاد تومور در غدد درون ریز (که خون را به غده هیپوفیز ترشح می کنند) و قسمت اول روده کوچک می شود. کمپلکس کارنی عامل دیگری است که باعث ایجاد چندین نوع تومور از جمله تومورهای هیپوفیز می شود.

سرطان هیپوفیز

تشخیص تومورهای هیپوفیز

ارزیابی و معاینه بیماران مبتلا به تومورهای هیپوفیز توسط متخصصین غدد متخصص در زمینه هورمون ها انجام می شود. بسته به علائم، گاهی اوقات بیماران می توانند قبل از مراجعه به متخصص غدد، توسط تعداد زیادی از متخصصان، از جمله چشم پزشک، متخصص مغز و اعصاب (برای سردرد و سرگیجه) ویزیت شوند.

پس از ارزیابی علائم بیمار و انجام معاینات بالینی دقیق، یکی از متخصصان غدد ما تعدادی آزمایش خون را در سطح سازماندهی می کند. هورمون های مختلف هیپوفیز اندازه گرفتن. گاهی اوقات آزمایش های خون پیچیده تری مورد نیاز است که در آنها می توان قبل از اندازه گیری هورمون ها گلوکز را به بیمار تزریق کرد یا بنوشد.

بیشتر بخوانید  علت بالا و پایین بودن B۲MG در آزمایش خون

بهترین نوع اسکن تصویربرداری هیپوفیز روشی به نام MRI است. برای این نوع تصویربرداری، بیمار باید به مدت یک ساعت روی تخت در یک تونل طولانی دراز بکشد. اگر اسکن MRI نشان داد که تومور ممکن است با عصب بینایی تماس پیدا کند، از شما خواسته می شود که یک آزمایش میدان بینایی در یک مرکز چشم انجام دهید.

علائم شایع هیپوفیز

به طور کلی، غدد هیپوفیز طبیعی که باعث سرطان خوش خیم می شوند، هیچ علامت و نشانه ای ایجاد نمی کنند، اگر این تومورها ایجاد شوند، به تومورهای بدخیم تبدیل می شوند، در این صورت می توانند علائم را در شما نشان دهند. یکی از علائم سردرد ناشی از فشار این تومورها است، علامت دیگری که در اثر فشار تومورهای بدخیم ایجاد می شود کاهش بینایی است.

یکی دیگر از علائم سرطان هیپوفیز تغییر در هورمون هاست که همین عامل می تواند علائم زیادی مانند حالت تهوع، ضعف، احساس سرماخوردگی بسیار و همچنین اختلالات جنسی را ایجاد کند.

  • تاری دید
  • دوبینی‌
  • افتادگی یا پایین آمدن پلک به دلیل فشار تومور بر روی عصب بینایی
  • سردرد در پیشانی
  • تهوع و استفراغ
  • تشنج
  • آبریزش بینی
  • تشنه تر از حد معمول
  • تغییرات در قاعدگی
  • افزایش وزن غیر قابل توجیه
  • تاخیر رشد، رشد یا رشد بیش از حد در کودکان
  • قند خون پایین
  • فشار خون پایین
  • از دست دادن دید محیطی
  • علائم سایر اختلالات غدد درون ریز

درمان سرطان هیپوفیز

به درمان سرطان هیپوفیز روش های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها حذف تومورها با داروهای خاص است، روش بعدی کنترل رشد سلول های سرطانی با داروهای شیمیایی و همچنین مدیریت سطح هورمون ها با این داروها است. یکی از نکات مهمی که باید بدانید این است که طبق تجویز پزشک می توان چندین مورد از موارد فوق را همزمان بر روی شما انجام داد تا روند بهبودی تسریع شود.

روش دیگری که برای از بین بردن تومورهای سرطانی و سلول های سرطانی استفاده می شود، جراحی است که در آن تومور به طور مستقیم برداشته می شود و از داروهایی برای افزایش روند بهبودی استفاده می شود. پرتودرمانی یکی دیگر از راه های عالی برای از بین بردن تومور است.

دارودرمانی و جراحی تومور هیپوفیز

هر یک از این روش ها با توجه به شرایط بیمار توسط جراح مغز و اعصاب و غدد انجام می شود و بیمار برای کاهش عوارض فعلی و آتی بیماری توسط این متخصصان تحت نظر قرار می گیرد و برخی از تومورها فقط در زنان یافت می شود و برخی تومورها نیز دیده می شوند. . هم در زنان و هم در مردان

بیشتر بخوانید  نشانه های ورم معده چیست؟

علت تومور ناشناخته است

گاهی اوقات اختلالات ژنتیکی منجر به تومور می شود که بسیار نادر است و با فعالیت غدد درون ریز همراه است.بیماری های ژنتیکی، اختلالات عمومی مانند دیابت، مصرف برخی داروها، ترشح هورمون های آدرنال می تواند تومورهای هیپوفیز را بدتر کند. بیماران در صورت مصرف دارو باید به پزشک خود اطلاع دهند. که باعث فعالیت هورمونی می شود.

بیماران در صورت مشاهده هرگونه افزایش وزن غیرطبیعی، ترک خوردگی پوست شکم، رشد نامتناسب، تغییر خطوط صورت برای بررسی و ثبت احتمال ضایعات تومور در بیماران باید با پزشک متخصص مشورت کنند.درمان تومورهای هیپوفیز به عوامل زیادی بستگی دارد.

  • محل تومور
  • آیا تومور بیش از حد هورمون خاصی تولید می کند؟
  • وضعیت عمومی بیمار و اولویت از نظر گزینه های درمانی بالقوه
  • از آنجایی که تومورهای هیپوفیز می توانند بسیاری از سیستم ها و اندام های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهند، پزشکان با تخصص های مختلف با یکدیگر همکاری می کنند تا یک برنامه درمانی موثر برای هر فرد ارائه دهند.

مشاهدات

مشاهدات به ارزیابی یک متخصص مغز و اعصاب یا غدد درون ریز اشاره دارد که در آن تست های تصویربرداری به صورت دوره ای انجام می شود. برای مثال، زمانی که تومور هیپوفیز رشد می کند یا علائم بیماری بدتر می شود، ممکن است نیاز به تأخیر باشد.


جراحی تومور هیپوفیز

جراحی یکی از رایج ترین روش های درمان تومورهای هیپوفیز است. اگر تومور هیپوفیز خوش خیم باشد و در قسمتی از مغز قرار داشته باشد که جراح مغز و اعصاب می تواند به راحتی آن را به طور کامل و بدون صدمه خارج کند، ممکن است جراحی تنها درمان مورد نیاز باشد.

در صورت بروز موارد زیر جراحی توصیه می شود:

  • تومور هورمون هایی تولید می کند که با دارو قابل کنترل نیستند
  • تومورها می توانند با اعمال فشار بر غده هیپوفیز یا سایر قسمت های سیستم عصبی بر سلامت فرد تأثیر بگذارند.
  • بر خلاف داروهای قبلی یا درمان های جراحی، تومور به رشد خود ادامه می دهد

رایج ترین انواع جراحی تومور هیپوفیز عبارتند از:

  • جراحی آندوسکوپی بینی
  • جراحی مغز آندوسکوپی
  • جراحی برداشتن مغز

هیپوفیز

درمان تومورهای هیپوفیز با دارو (دارودرمانی)

گاهی اوقات از داروها برای کنترل ترشح هورمون ها توسط تومورهای هیپوفیز استفاده می شود بسیار موثر است. این دارو می تواند تومور را از تولید بیش از حد هورمون جلوگیری کند یا آن را کاهش دهد تا به غده هیپوفیز یا سایر قسمت های سیستم عصبی فشار وارد نکند.

بیشتر بخوانید  چند راه ساده برای از بین بردن لکه های تیره ساق و مچ پا

معمولاً برای درمان تومورهای هیپوفیز از داروها استفاده می شود:

بروموکریپتین و کابرگولین ممکن است در آدنوم هیپوفیز به نام پرولاکتینوما موثر باشند. پرولاکتین مقادیر زیادی از هورمون پرولاکتین را تولید می کند. این داروها می توانند پرولاکتین را با کاهش تولید هورمون پرولاکتین و اغلب با کاهش تومورها درمان کنند.

مکمل های سوماتوستاتین مانند لانروتید و اکتروتید برای تومورهای هیپوفیز که باعث ترشح بیش از حد هورمون می شوند توصیه می شود. این داروها تولید هورمون را کاهش می دهند و همچنین می توانند اندازه تومور را کاهش دهند. این داروها همچنین برای درمان تومورهایی که هورمون تیروئید بیش از حد تولید می کنند استفاده می شود. Pogisomant یا somavart اثر جهش های هورمونی بیش از حد در بدن را متوقف می کند.

کتوکونازول یا Nizural یک تومور هیپوفیز است که باعث ایجاد صورت گرد و قوز بین شانه ها و سایر علائم بدن می شود و مقادیر زیادی کورتیزول (هورمون استروئیدی طبیعی) تولید می کند. این داروها ترشح هورمون کورتیزول را کاهش می دهند اما تومور را کاهش نمی دهند و تولید هورمون ها را متوقف نمی کنند.درمان جایگزینی هورمون را می توان در خانه ادامه داد.

رادیوتراپی تومور هیپوفیز

پزشکان پرتودرمانی را برای تومورهایی که دارای شرایط زیر هستند توصیه می کنند:

  • حذف کامل تومور بدون خطر امکان پذیر نیست.
  • به سرعت رشد می کند.
  • اندازه آن با دارو کاهش نمی یابد.
  • در ناحیه ای از مغز قرار دارد که عمل خطرناک است.
  • بعد از عمل عود کرد. پرتودرمانی برای تومورهای هیپوفیز به تدریج تأثیر می گذارد و همچنین می تواند رشد تومور را برای ماه ها یا حتی سال ها کنترل کند و از تولید هورمون جلوگیری کند.

دو نوع رادیوتراپی برای تومورهای هیپوفیز وجود دارد:

  1. پرتودرمانی خارجی
  2. پرتودرمانی مستقیم بافت در حین جراحی

پس از درمان سرطان تیروئید

پس از جراحی یا پرتودرمانی، ممکن است به داروهایی برای جایگزینی یا کنترل تعادل هورمون‌ها در بدن نیاز باشد. برخی از افراد ممکن است بتوانند مصرف داروهای هورمونی را متوقف کنند.

پس از درمان، پزشک اسکن MRI و آزمایش‌های خون و ادرار را بررسی می‌کند تا ببیند آیا غده هیپوفیز به درستی کار می‌کند یا خیر.

تهیه شده توسط مجله اینترنتی تشویق

وحید محقق


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *