مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بیماری چشمی غده تیروئید، علائم و درمان آن

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


بیماری چشمی غده تیروئید چیست و چه علائمی دارد؟


دکتر بهمنی کشکولی این بیماری را اینگونه تعریف می کند: غده تیروئید یک بیماری خود ایمنی است که در آن آنتی بادی ها در بدن آزاد می شوند. این آنتی بادی ها می توانند هم بر غده تیروئید و هم بر بافت های پشت کره چشم و سطح کره چشم تأثیر بگذارند.
به گفته وی، این اثر باعث افزایش ماهیچه های پشت کره چشم، افزایش چربی و در برخی موارد چربی و عضله در مراحل پیشرفته بیماری به بافت فیبری تبدیل می شود که علائم بالینی بیماری را در پی خواهد داشت.
این علائم در ابتدا شامل برآمدگی و خیره شدن چشم و باز نگه داشتن چشم می تواند باعث دوبینی در هنگام خواب و بعد از آن شود و در مراحل شدید باعث کاهش بینایی می شود.
این چشم پزشک می افزاید: گاهی اوقات در مراحل اولیه بدون برآمدگی یا خیره شدن چشم بیمار احساس جسم خارجی در چشم و درد و ناراحتی هنگام پلک زدن می کند که این موارد نیز از علائم اولیه تیروئید چشمی است. بنابراین کسانی که از اختلالات تیروئید رنج می برند و از چنین علائمی رنج می برند حتما باید به متخصصان مراجعه کنند تا در همان مراحل بیماری را تشخیص داده و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

چه کسانی تیروئید چشمی دارند؟

اگر شما هم دچار پرکاری یا کم کاری تیروئید هستید و می ترسید دچار بیماری چشمی غده تیروئید شوید، باید بدانید که به گفته دکتر باچمانی، همه بیماران تیروئید این مشکل را ندارند.
اگر فقط به علائم بالینی غده تیروئید چشمی که چشم های خیره و برآمده است نگاه کنیم، می توان گفت که یک سوم افراد مبتلا به مشکلات تیروئید نیز این مشکلات را دارند، اما اگر به وضعیت پشت چشم دقت کنیم. در تصاویری مانند MRI، تقریباً 90 درصد افراد دارای درجه مشخصی از غده تیروئید چشمی هستند.

بیشتر بخوانید  چیپس می سوزد یا سیگار؟!


علل تشکیل غده تیروئید چشمی چیست؟

بنابراین بر خلاف تصور رایج که فقط برخی از بیماران تیروئیدی به خصوص مبتلایان به پرکاری تیروئید مریض می شوند، اکنون مشخص شده است که اگر با دقت بیشتری به این بیماری نگاه کنیم، می توان درجاتی از بیماری را در همه این افراد یافت.
وی گفت: با این حال اینطور نیست که همه افرادی که علائم تصویربرداری رزونانس مغناطیسی در MRI دارند مشکلاتی مانند خیره شدن به چشم داشته باشند.
مشخص شده است که 10 درصد از بیماران چشمی مبتلا به غده تیروئید علائم یک طرفه دارند. این بدان معنی است که علائم در یک چشم ظاهر می شود و چشم دیگر تغییرات ظاهری را نشان نمی دهد.

باید بخوانید:

درمان بیماری تیروئید چشمی

در مراحل اولیه بیماری چشمی غده تیروئید، زمانی که فرد احساس خشکی بیش از حد در چشم می کند یا هنگام نگاه کردن به لامپ احساس ناراحتی می کند، قطره های اشک مصنوعی کمک بزرگی می کند. ژل های روغنی و روان کننده ها نیز در این زمینه بسیار موثر هستند.
روان کننده های روغنی ماندگاری بیشتری دارند، اما در برخی موارد باعث تاری دید می شوند، بنابراین بهتر است فقط در موارد شدید و در شب استفاده شود.
در حالی که علائم بیماری ممکن است در 6 ماه یا دوازده ماه اول بیماری بدتر شود، پس از این مدت وضعیت چشم ها تا حد زیادی به حالت عادی باز می گردد. اما اگر چشم بسیار ملتهب باشد، درمان های استروئیدی تجویز می شود و داروهای استروئیدی به صورت خوراکی یا وریدی تجویز می شود.
استروئیدها با کاهش التهاب ماهیچه های چشم و تسهیل حرکت آن ها، گرفتگی بینی را تا حد زیادی کاهش می دهند. علاوه بر این، این داروها نقش بسیار مهمی در کاهش قرمزی چشم و تورم پلک ها دارند. در موارد شدید بیماری تیروئید چشمی، استروئیدها به بازگرداندن بینایی به حالت عادی کمک می کنند.
اگر شدت بیماری تیروئید چشمی بالا باشد، از درمان های ترکیبی برای درمان موثرتر بیماری تیروئید چشمی استفاده می شود. علاوه بر استروئیدها، بیمار داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و رادیوتراپی نیز دریافت خواهد کرد. با این حال، استروئیدها در درمان برآمدگی چشم مؤثر نیستند.

بیشتر بخوانید  قند خون خود را با پیاده روی تنظیم کنید


درمان غده تیروئید چشمی

متأسفانه برخی از افراد مبتلا به این عارضه دو بینی دائمی یا تغییر در ظاهر چشم خود دارند. جراحی توانبخشی زمانی تجویز می شود که التهاب چشم تا حد زیادی کنترل شود.

عملیات رفع فشار:در این عمل فضای بیشتری در پشت چشم ایجاد می شود تا از فشار روی نورون های چشم کاسته شود. یا اگر چشم ها بیش از حد معمول بیرون زده باشند، این عمل کمک زیادی به بستن بهتر چشم ها می کند.

جراحی عضلات چشم: اگر دوبینی با چسباندن منشور به عینک طبی درمان نشود، این عمل به درمان این عارضه کمک می کند.

جراحی پلک: این عمل برای محافظت از چشم انجام خواهد شد.

باید بخوانید:

علت التهاب پلک چیست؟

علت التهاب پلک چیست؟

مهم ترین علل التهاب چشم و پلک معمولاً التهاب پلک و چشم در صورت وجود هرگونه التهاب یا مایع اضافی در بافت همبند اطراف چشم است که می تواند …

در صورت تشدید علائم بیماری چشمی غده تیروئید چه باید کرد؟

تنها 5 درصد از افراد مبتلا به این بیماری به بیماری چشمی غده تیروئید مبتلا می شوند. در این بیماری پلک ها به درستی بسته نمی شوند، اما در جلوی چشم پنجره آسیب پذیری به نام قرنیه وجود دارد که می تواند باعث ایجاد اسکار و در نتیجه آسیب دیدگی فرد شود.
در موارد نادر حتی عصب بینایی که پیام ها را از چشم به مغز منتقل می کند آسیب می بیند و در این موارد فرد بینایی خود را به طور کامل از دست می دهد. هرچه این مشکلات زودتر تشخیص داده شوند، درمان موفقیت آمیزتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید  چگونه حافظه واژگانی خوبی داشته باشیم؟

علائمی که باید فوراً به پزشک مراجعه کنید

علائم در عرض چند روز یا چند هفته بدتر می شود. تیرگی چشم را نباید با پلک زدن یا پوشاندن دوره ای چشم برطرف کرد، قبل از آن نباید رنگ های واضح و مشخصی وجود داشته باشد. برای جلوگیری از دوبینی، دو بینی هنگام نگاه کردن به جلو باید سر خود را به پهلو خم کنند.
مشکلات تیروئید در افرادی که سابقه خانوادگی دارند شایع است. بنابراین اگر یکی از اعضای خانواده به این بیماری ها مبتلا باشد، فرد نیز باید تحت نظارت دائمی پزشکی باشد تا معاینات پزشکی لازم را انجام دهد. البته فقط پزشک متخصص می تواند راهنمایی ها و راهکارهای لازم را بدهد.

آیا بیماری تیروئید چشم بر کیفیت زندگی تأثیر می گذارد؟

این بیماری از نظر روانی بر بیمار تأثیر می گذارد و زندگی اجتماعی او را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد. اگر سطح هورمون های تیروئید کم و زیاد شود، خلق و خوی افراد دائماً تغییر می کند، فرد تحریک پذیر و عصبی می شود و این وضعیت تا زمانی ادامه می یابد که این هورمون ها سطح ثابتی داشته باشند.
فرد احساس خشم، عزت نفس پایین و انزوای اجتماعی را به دلیل تغییر در ظاهر چشم ها تجربه خواهد کرد. این بیماری همچنین بر روابط کاری و عاطفی بیمار تأثیر زیادی خواهد گذاشت. زیرا صورت و چشم نقش بسیار مهمی در ارتباط بین افراد دارند. درمان هایی مانند جراحی در بسیاری از موارد مفید خواهد بود. فرد مبتلا باید تحت نظارت دقیق پزشک متخصص باشد.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *