مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

به این دلایل، لطفا شام را صبح زود بخورید!

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به این دلایل، لطفا شام را صبح زود بخورید!

سعی کنید وعده های غذایی و میان وعده های اصلی را به موقع و منظم میل کنید به غیر از تناسب اندام و کاهش وزن چیست؟ در زیر به برخی از مزایای رعایت این قانون اشاره خواهیم کرد.

لطفا شام را زودتر از شب میل کنید

سوزش سر دل که دیر شروع می شود مانع از خواب آرام شما در طول شب می شود. اگر شما هم جزو کسانی هستید که اخبار سلامت و تناسب اندام را دنبال می کنید، حتما بارها از پزشکان و متخصصان تغذیه شنیده اید که باید قبل از ساعت ۱۹ شام بخورید.

1- به کنترل وزن کمک می کند
در ساعات پایانی روز، افراد معمولا تمایل به خوردن غذاهای پرکالری و کم‌مغذی دارند که معمولاً در خوردن آن‌ها زیاده روی می‌کنند. همچنین اگر در طول روز یک وعده غذایی را حذف کنید یا شام را به تعویق بیندازید، غذای بیشتری می خورید تا سیر شوید و در نتیجه کالری بیشتری دریافت خواهید کرد.

همه اینها، همراه با حذف وعده غذایی بعدی – صبحانه – باعث می شود بدن شما به هورمون ترشح شده انسولین واکنش نشان دهد که منجر به افزایش ذخایر چربی بدن و افزایش وزن می شود.

۲- کاهش سوزش سر دل
دل درد یا سوزش سر دل به احساس سفتی در قفسه سینه، درست پشت قفسه سینه گفته می شود که با خم شدن یا دراز کشیدن تشدید می شود. به گفته متخصصان، یکی از راه های پیشگیری از این سوزش، پرهیز از خوردن وعده های غذایی حجیم و غذاهای پرچرب در ساعات پایانی شب است. شام در ساعات اولیه شب به دستگاه گوارش شما زمان کافی برای هضم غذا می دهد و خطر افزایش اسید معده و بازگشت اسید به مری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید  BMI یا شاخص توده بدنی چه کمکی به داشتن وزن مناسب می‌کند؟

به این دلایل، لطفا شام را صبح زود بخورید!

این وضعیت که به عنوان رفلاکس اسید معده شناخته می شود، اغلب با سوزش سر دل همراه است. دراز کشیدن بعد از غذا باعث افزایش سوزش سر دل و رفلاکس اسید می شود. به همین دلیل چند ساعت بین وعده های غذایی و دراز کشیدن می تواند در کاهش سوزش سر دل بسیار موثر باشد.

3- خواب آرام تر
سوزش سر دل که دیر شروع می شود مانع از خواب آرام شما در طول شب می شود. سوزش سر دل یکی دیگر از مشکلاتی است که در هنگام خواب در فردی که دیر شام می خورد ایجاد می شود. مصرف بیش از حد مایعات مانند آب، نوشابه، شیر یا حتی غذاهای آبدار مانند سوپ می‌تواند باعث شود چندین بار در طول شب از خواب بیدار شوید تا مثانه خود را خالی کنید، اما به خاطر داشته باشید که با معده خالی به رختخواب رفتن با گرسنگی به طور کلی توصیه نمی شود، که به نوبه خود می تواند با خواب تداخل داشته باشد.

به همین دلیل، کارشناسان توصیه می کنند که افراد قبل از خواب یک میان وعده کوچک و سبک بخورند. انتخاب های خوب غلات کامل کم چرب یا ماست کم چرب است.

4- انرژی بیشتر
شروع روز با یک صبحانه خوب و کامل و خوردن وعده های غذایی مغذی در طول روز نه تنها سطح انرژی را افزایش می دهد، بلکه عملکردهای عصبی را نیز بهبود می بخشد، اما تاخیر در وعده های غذایی نه تنها انرژی شما را کاهش می دهد، بلکه قند خون را نیز کاهش می دهد و باعث احساس خستگی و بی حالی می شود. برای جلوگیری از این امر سعی کنید وعده های غذایی اصلی و میان وعده ها را به موقع و منظم مصرف کنید.

بیشتر بخوانید  اخطار مصرف بیش از حد ویتامین D

به این دلایل، لطفا شام را صبح زود بخورید!

یکی دیگر از دلایل افزایش انرژی ناشی از شام در ساعات اولیه شب، آرامش بیشتری است که فرد هنگام خواب تجربه می کند. خواب خوب شبانه انرژی روز بعد را افزایش می دهد و انگیزه فرد را برای ورزش و کنترل وزن افزایش می دهد.

در اینجا چند راه برای کاهش میل به غذا خوردن در اواخر شب آورده شده است

– * – بلافاصله بعد از شام دندان های خود را مسواک بزنید. این برای سلامت دهان و دندان شما مفید است و همچنین طعم خمیردندان طعم غذایی را که بعد از آن خورده می شود تغییر می دهد و در نتیجه میل به خوردن را کاهش می دهد.

– * – دمنوش های گیاهی بنوشید. اگر دوست دارید هنگام تماشای تلویزیون یا گشت و گذار در اینترنت چیزی بخورید، چای گیاهی بنوشید. این کار به اصطلاح دهان شما را مشغول می کند، کالری اضافی وارد بدن نمی شود و از خواص مختلف دمنوش های گیاهی بهره مند می شوید.

– * – برای شام وقت بگذارید. حتی می توانید یک ساعت را به شما یادآوری کنید که مثلا یک ساعت قبل از ساعت 7 بعد از ظهر به شما یادآوری کند که یک ساعت دیگر برای صرف شام ندارید.

– * – در صورت لزوم، رژیم غذایی خانواده را تغییر دهید. شاید لازم باشد به دلیل مشغله زیاد اعضای خانواده، نوع شام و زمان آن را از قبل برنامه ریزی کنید.

منبع: نیوز

– * –


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *