مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بهترین و بدترین مواد غذایی برای التهاب پوست

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



التهاب پوست چیست؟


التهاب پوستی به عنوان درماتیت شناخته می شود. انواع مختلف درماتیت و علل متعددی برای آن وجود دارد. شایع ترین نوع التهاب پوست، درماتیت تماسی است وهنگامی رخ می دهد که پوست شما تماس مستقیمی با یک عامل مضر داشته باشد . واکنش پوست شما به مواد التهاب زا اغلب شامل تورم و قرمزی است یا اینکه ممکن است پوست شما بطورناگهانی دچار خارش شدید شود .




چه فاکتورهایی که باعث التهاب پوست می شوند؟


التهاب پوستی می تواند ناشی از فاکتورهای خارجی باشد . یکی از شایعترین التهابات پوستی آفتاب سوختگی است اما التهاب می تواند ناشی از آلرژن هایی مانند مواد غذایی و گیاهان باشد . اگر شما این مواد را لمس کنید یا آنها را بخورید دچار التهاب پوست خواهید شد.


  • بسیاری از مردم به دلیل تماس با زیورآلات بدلی دچار درماتیت می شوند حتی اگر این اشیاء حاوی مقدار بسیار کمی نیکل باشند . برای پیشگیری از این وضعیت قبل از استفاده از آنها باید بررسی کنید که از چه چیزی تشکیل شده اند.

  • گیاهان هم می توانند باعث تحریک پوست شوند . پوست شما نه تنها در تماس با خود این گیاهان دچار التهاب می شود بلکه شما با برخورد با افراد و حیواناتی که با این گیاهات در تماس بوده اند نیز دچار التهاب پوست خواهید شد.

  • آلرژن های غذایی نیز اغلب اوقات می توانند باعث التهاب پوست شوند . اگر بطور مداوم دچار آلرژی می شوید باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود.


در واقع باید گفت که التهاب بزرگترین تحریک کننده مشکلات پوستی است . همه ما می دانیم وقتی که جایی در خارج بدن ملتهب می شود قطعا ناشی از مشکلی است که داخل بدن بوجود آمده است . التهاب داخلی می تواند به دلایل مختلفی مانند عادات بد غذایی , قرار گرفتن در معرض توکسین های محیطی، بیش فعالی سیستم ایمنی (آلرژی، بیماری های خود ایمنی)، مشکلات گوارشی و حتی عدم تعادل هورمون اتفاق بیافتد.

سطح بالایی از التهابات درون بدن می تواند منجر به مشکلات بسیاری از جمله بیماریهای پوستی شود. یک راه ساده برای مقابله با این امر، خوردن غذاهای ضد التهاب و حذف مواد خوراکی التهاب زا است. اما مواد غذایی ضد التهاب کدامند ؟ و از همه مهمتر مواد غذایی التهاب زا کدامند؟

شما باید بدانید آنچه که می خورید تاثیر چشمگیری در سلامتی پوست شما دارد . شما ممکن است فکر کنید تغذیه بر سلامت داخلی و وزن شما تاثیر می گذارد اما خوردن غذاهای مناسب حتی می تواند کیفیت پوست شما را بهبود ببخشد و التهاب را کاهش دهد.


التهاب پوست


کدام مواد غذایی باعث التهاب پوست می شوند؟




1 – شکر


شکر در همه جا هست . سعی کنید مصرف غذاهای فرآوری شده , دسرها و اسنک های حاوی شکر فراوان را محدود کنید .برای این منظور برچسب مواد غذایی را چک کنید تا از میزان قند به کار رفته درآنها آگاه شوید.




2 – لبنیات


تحقیقات نشان داده است که مصرف لبنیات مسیرهای بیوشیمایی التهابی بدن را تحریک می کند . شیر ( و سایر محصولات لبنی) آلرژن های شایعی هستند که می تواند باعث التهاب، مشکلات گوارشی، آکنه، بثورات پوستی و حتی مشکلات تنفسی شود.




3 – گوشت


گوشت کبابی و بیش از حد پخته شده نیز تسریع کننده پیری و یک ماده پیش التهابی است . پختن گوشت در دماهای بالا مثل کباب کردن گلیکاسیون پیشرفته (AGEs نیز نامیده می شود) ماده غذایی نهایی را افزایش می دهد. AGE ها باعث کاهش انعطاف پذیری پوست , ایجاد چین و چروک شده و پیری پوست را تسریع می کنند . علاوه بر این تحقیقات نشان می دهد که گوشت پخته شده در دماهای بالا می تواند سرطان زا باشد . مصرف گوشت قرمز خودتان را کاهش دهید و آنرا بیش از حد نپزید.




4- غلات پردازش شده


غلات دارای فیبر پایین و در عوض دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند . آنها در همه جا هستند و شامل برنج سفید , آرد سفید , نان سفید , ماکارونی و شیرینی و … هستند . سعی کنید مصرف آنها را به حداقل برسانید و آنها را با غلات کامل جایگزین کنید یا بطور کلی آنها را کنار بگذارید و سبزیجات بیشتری بخورید.




5– چربیهای ترانس


چربیها و روغن های پخت و پز معمولی مانند روغن های گیاهی، سویا، ذرت و پنبه دانه باعث التهاب می شوند. چربی های ترانس را به عنوان روغن های “هیدروژنه” یا ” تا حدودی هیدروژنه” به فروش می رسانند . این روغن ها اغلب برای تهیه غذاهای آماده استفاده می شوند زیرا ارزان هستند و عمر طولانی دارند . باید بطورکلی از خوردن این روغن ها اجتناب کنید.


مواد غذایی ضد التهاب




مواد غذایی که ضد التهاب پوست کدامند؟




1 – انواع توت ها




توت دارای محتوای آنتی اکسیدانی بالایی است که به محافظت در مقابل و آسیب اکسیداتیو مربوط به التهاب و پیری زودرس کمک می کند. البته سعی کنید از توت های ارگانیک استفاده کنید زیرا شستشوی آفت کش های آنها به دلیل اندازه کوچکشان دشوار است.




2- سیب زمینی شیرین




سیب زمینی شیرین یک منبع عالی از کربوهیدرات های پیچیده , فیبر , بتاکاروتن , منگنر و حاوی ویتامین های B6 و C است که عملا به بهبود التهاب کمک می کند.




3- زنجبیل




زنجبیل مزایای فراوانی برای بدن دارد که در بین آنها می توان به کاهش التهاب و کنترل قند خون اشاره کرد . زنجبیل یک افزودنی فوق العاده برای اضافه کردن به غذا یا چای در رژیم غذایی است.




4 – ماهی قزل آلا




قزل آلا حاوی امگا 3 ضد التهابی و آنتی اکسیدان آستاکساتین است . برای استفاده بیشتر از این ماهی نوع آزاد آنرا به جای پرورشی انتخاب کنید تا از مزایای ضد التهابی آن بیشتر استفاده کنید و شما را در مقابل توکسین های محیطی محافظت کند و سطح مواد مغذی بیشتری داشته باشد.




5 – سبزیجات


کلم بروکلی , بروکسل , کلم و گل کلم مملو از آنتی اکسیدان هستند . این مواد سم زداهای طبیعی هستند و می توانند به شما کمک کنند از شر ترکیبات مضر احتمالی که با مواد غذایی وارد بدن می شوند خلاص شوید.

اینها فقط بخشی از مواد خوراکی بسیار سالم و فوق العاده ضد التهاب هستند . با تمرکز بر روی این غذاها و اجتناب از مواد غذایی التهاب زا می توانید التهابات پوستی خوتان را از بین ببرید.




درمان های خانگی برای رفع التهاب پوست


اگر التهاب پوست شما ناشی از آفتاب سوختگی، یک واکنش آلرژیک، یا به سادگی خشکی و خارش پوست باشد، راه های زیادی برای درمان آن در خانه وجود دارد. آشپزخانه شما یک مکان عالی برای پیدا کردن موادی است که می تواند باعث تسکین و بهبود زخم ها و التهابات پوست شما شود.اگرچه بهترین روش برای درمان پوست ملتهب، مراجعه به دکتر است. اما اگر ترجیح می دهید ابتدا از روش های خانگی استفاده کنید پس از شستشوی پوستتان می توانید از برش های خیار با عسل برای درمان التهاب پوستی استفاده کنید .


  • اگر پوست شما از شدت التهاب دچار سوزش شده است ژل آلورا می تواند کمک کننده باشد .

  • اگر التهاب ناشی از خشکی بیش از حد پوست شما است می توانید از کرم یا خمیر آووکادو به مدت 10 دقیقه استفاده کنید . شما همچنین می توانید از مخلوطی از عصاره ها و روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل استفاده کنید.

  • اگر آفتاب سوختگی باعث التهاب پوستی شما شده این می توانید از ژل آلورا استفاده کنید به این منظور مقدار کمی ژل آلورا را به سرکه سیب و سرکه سفید مخلوط کنید و روی قسمت های ملتهب پوست بمالید.


divider


ترجمه توسط بخش سلامت


مجله دلگرم


بیشتر بخوانید  ضربان قلب، کلسترول، فشار خون، نکات و درمان های ساده!
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *