مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری کدامند ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



بهترین ارزها برای سرمایه‌گذاری


برای سرمایه‌گذاری روی ارز و انتخاب آن برای سرمایه‌گذاری باید به موارد گوناگونی توجه داشته باشید و پس از مقایسه، در این بازار سرمایه‌گذاری کنید.


همان‌طور که مشاهده می‌کنید در این بازار برای خرید دلار افراد واکنش‌های زیادی نشان می‌دهند و گویا چنین است که به‌غیراز این ارز دیگری در بازار وجود ندارد. شاید هم این‌طور بتوان گفت که چون دلار ارز مناسبی برای سرمایه‌گذاری است افراد به سمت این ارز هجوم می‌آورند.


حال در ادامه این مقاله پارامترهایی را که باید در تشخیص بهترین ارز برای سرمایه‌گذاری بدانید و سپس اقدام به سرمایه‌گذاری روی آن کنید، را بیان کرده و همچنین چند ارز را برای سرمایه‌گذاری معرفی خواهیم کرد.


نکات مهم در انتخاب نوع ارز برای سرمایه‌گذاری


برای انتخاب نوع سرمایه‌گذاری باید به چند نکته توجه کنید. اولین نکته این است که آیا ارزی که برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنید در شرایط مختلف بازار قابلیت نقد شوندگی بالا دارد یا خیر؟ به‌طور مثال شما ممکن است روی دینار کویت سرمایه‌گذار کرده و در بازه مشخص زمانی سود خوبی کرده باشید .


حالا می‌خواهید این مقدار ارز را در صرافی تبدیل به ریال کنید، آیا صرافی‌ها راغب به خرید این ارز از شما هست؟ درنتیجه یکی از مهم‌ترین عوامل برای انتخاب ارز، نقد شوندگی آن در بازار صرافی‌ها می‌باشد.


عامل مهم بعدی که هدف سرمایه گذاری نیز می‌باشد رشد، ارزش ارز و سودآوری آن است. طبیعتاً برای سرمایه‌گذاری روی یک ارز مشخص باید میان چند ارز انتخابی تحقیق انجام شود و رشد سالانه و روند قیمتی آن‌ها بررسی شود و درنهایت پربازده‌ترین ارز با توجه به شرایط و نکات دیگر برای سرمایه‌گذاری انتخاب شود.


امنیت ارزها نسبت به یکدیگر نیز از دیگر پارامترها می‌باشد یعنی در شرایط مختلف اقتصادی جهانی ثبات خود را حفظ کرده باشند. برای سرمایه‌گذاری روی ارز سعی کنید ارزی را انتخاب کنید هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت سودآوری داشته باشد و تشخیص این امر با بررسی سوابق قیمتی آن مشخص می‌شود.


دلیل سودآوری بلندمدت و کوتاه‌مدت این است که اگر در شرایطی نتوان ارز را به ریال تبدیل کرد، برای سرمایه‌گذار نگرانی از بابت ضرر در آینده به وجود نیاید.


بهترین ارز برای سرمایه گذاری


معرفی ارزهای مناسب برای سرمایه‌گذار در بازار ارز


بررسی‌ها نشان می‌دهد که در چندین سال گذشته نرخ تمامی ارزها در برابر ریال رشد داشته و این ناشی از شرایط اقتصادی و تورمی می‌باشد که در ایران وجود داشته و همچنین به‌احتمال‌زیاد، به دلیل سیاست توسعه صادرات در دولت‌های مختلف بوده است.


حال این موضوع سبب شده که سرمایه‌گذاری در بازار ارز به نظر سودآور باشد اما در حقیقت حفظ ارزش سرمایه است. بااین‌حال ارزهای که می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد را معرفی می‌کنیم. ارزهایی مانند دلار، پوند و یورو دارای طرفداران زیادی در بازار می‌باشد و تعداد معاملات آن‌ها بیشتر است، به دلیل اینکه این ارزها بیشتر شناخته‌شده بوده و حجم نقدی آن بیشتر در کشور موجود است و همین‌طور این ارزها به‌راحتی قابل‌تبدیل در هر صرافی می‌باشد، سرمایه گذاری در آن بیشتر می‌باشد اما اگر بخواهید با بررسی‌های دقیق در یک ارز سرمایه‌گذاری کنید با توجه به مشاهده تحولات قیمتی قطعاً، یورو گزینه مناسب‌تری می‌باشد.

بیشتر بخوانید  وفات حضرت خدیجه (س) در سال 1400 چه روزی است ؟


نرخ نوسانات سالانه یورو از ارزهایی مانند پوند و دلار امریکا بیشتر بوده و می‌تواند سوددهی بیشتری داشته باشد. ارزهای دیگری همانند دلار استرالیا نیز نسبت به ریال رشد قیمتی بالایی داشته و می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد. در نظر داشته باشید که ارزهایی مانند کرون دانمارک و یوان چین نیز برای سرمایه‌گذاری مناسب می‌باشد اما به شرطی که قطعاً صرافی‌هایی را داشته باشید که هر زمان مایل به تغییر آن به ریال باشید آن را از شما خریدار باشند.


یعنی نقد شوندگی این ارزها تأمین شود، شاید در اکثر اوقات ارزهای ناشناخته تر برای سرمایه‌گذار بیشتر از دلار سودآوری داشته باشند. دلار نیوزلند به دلیل امن بودن این ارز برای سرمایه‌گذاری مناسب می‌باشد و دلار سنگاپور نیز به دلیل افزایش ارزش و قدرت آن برای سرمایه گذاری مناسب است. سنگاپور ازلحاظ مالیاتی برای سرمایه‌گذاران بسیار مناسب بوده و پول‌های مخفی زیادی در آن وجود دارد، درنتیجه ورود سرمایه‌های خارجی به این کشور سبب افزایش ارزش ارز آن کشور می‌شود.


با توجه به موارد و نکات گفته‌شده در مورد انتخاب ارز سرمایه‌گذاری و همچنین معرفی ارزهایی که می‌توان بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد، باید دقت لازم را در انتخاب ارز سرمایه‌گذاری داشته باشید تا علاوه بر حفظ ارزش دارایی و قابلیت نقد شوندگی بالا، سودآوری بیشتری را برای شما به وجود آورد. در نظر داشته باشید که در ارزهای معروف مانند دلار امریکا، یورو و پوند، یورو در چندساله اخیر سود بیشتری را نصیب سرمایه‌گذار کرده است و برای سرمایه گذاری در ارزهای پرسود دیگر نیز باید نکاتی همچون نقد شوندگی و موارد دیگر را بررسی و سپس اقدام به خرید کرد.


مقایسه قیمت ارزها و نرخ سود سرمایه گذاری دربازار


نگاهی به روند تحولات نرخ ارزهای مختلف در برابر ریال نشان می دهد متاسفانه در کل دهه هشتاد تقریبا تمامی ارزها در برابر ریال گران شده اند و این ناشی از شرایط تورمی حاکم بر اقتصاد ایران است و شاید نتیجه سیاستی که به عنوان توسعه صادرات طی تمامی این سالهای توسط دولت های مختلف در پیش گرفته شده بود.

بیشتر بخوانید  لیست و آدرس نمایندگی های ایران خودرو در شهر ارومیه


این مسئله باعث شده از نظر حسابداری سرمایه گذاری در بازار ارز در بلند مدت به نظر سود آور باشد در حالی که می توان گفت نرخ متوسط رشد ارزش ارزهای مختلف در کشور طی این سالهای بین 5 تا 16 درصد در تغییر بوده در حالی که نرخ تورم به طور متوسط معادل 15.6 درصد بوده یعنی در صورت سرمایه گذاری بلند مدت شما در بازار ارز ارزش دارایی شما در این دوره در بهترین حالت حفظ میشد و شما سود واقعی کسب نمی کردید در حالی که در همین دوره سپرده گذاری دربانک برای شما سود آورتر بود( البته تذکر آنکه با استفاده از نوسانات کوتاه مدت نرخ ارز به طور حتم می توان سود بیشتری کسب کرد ولی این کار نیاز به تخصص داردو با ریسک بالایی هم همراه است).


بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۰


۱- بیت‌کوین


بیت‌کوین (BTC) خیلی نیازی به معرفی ندارد. ارزش بازار بیت‌کوین در حال حاضر بیش از ۱۷۴ میلیارد دلار است که ۶۵ درصد از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را شامل می‌شود. پاداش بیت‌کوین ماینینگ در ۱۱ می امسال از ۱۲.۵ بیت‌کوین به ۶.۲۵ بیت‌کوین رسید. فردای همین روز ترند نزولی قیمت بیت‌کوین معکوس شد و قیمت بیت‌کوین شروع به صعود کرد.


با توجه به اینکه در حال حاضر یک ترند صعودی در این بازار وجود دارد، این احتمال می‌رود که ارزش بازار بیت‌کوین به ۷۰ درصد کل بازار هم برسد.


همان‌طور که پیش‌ازاین بارها گفته‌ایم، سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین کم است. در نتیجه استفاده از آن در مقیاس بزرگ عملا ممکن نیست و به همین دلیل خیلی صرف نمی‌کند که شما بخواهید پول خرید از سوپرمارکت را با بیت‌کوین بپردازید؛ زیرا تایید تراکنش می‌تواند حداقل ده دقیقه زمان ببرد.


به همین دلیل شبکه لایتنینگ (Lightning Network) که در سال ۲۰۱۵ توسعه یافت، در سال ۲۰۱۷ توسط توسعه‌دهندگان به شبکه بیت‌کوین نیز وارد شد. ترکیب این دو در نهایت باعث می‌شود بتوان در شبکه بیت‌کوین با سرعت بسیار بالاتری تراکنش‌ها را انجام داد.


این اتفاق باعث می‌شود که سیستم‌های پرداخت در دنیا و فروشگاه‌های اینترنتی راحت‌تر بتوانند خرید با بیت‌کوین را در گزینه‌های خود قرار دهند که باعث رشد بیت‌کوین، افزایش تقاضا برای آن و بزرگ‌تر شدن ارزش بازار بیت‌کوین می‌شود.


بیت‌کوین


۲- اتریوم


اتریوم (ETH) مهم‌ترین ارز دیجیتال بعد از بیت‌کوین با بیش از ۲۵ میلیارد دلار ارزش بازار است. ارزش بازار اتریوم بعد از بیت‌کوین در رتبه دوم قرار داد. اتریوم از همان ابتدا بر پایه استفاده از قراردادهای هوشمند ساخته شده است.

بیشتر بخوانید  نکات کامل نگهداری از گیاه آپارتمانی کالاتیا گورخر


یکی از اتفاقاتی که می‌تواند در سال ۲۰۲۰ روی ارزش اتریوم تاثیر چشم‌گیری بگذارد، دو شاخه شدن (fork) آن است. در حال حاضر توسعه‌دهندگان اتریوم توافق کرده‌اند که در زمان نامعلومی یک شاخه دیگر از اتریوم ایجاد کنند که در آن تایید تراکنش‌ها با روش اثبات اعتبار (Proof of stack) صورت می‌گیرد.


این تغییر نیز می‌تواند مسیر استفاده از اتریوم را برای پرداخت‌های اینترنتی و درگاه‌های پرداخت هموارتر کند و در نتیجه روی ارزش بازار اتریوم تاثیر بگذارد.


اتریوم


۳- نئو


نئو (NEO) یکی از پیشروترین ارزهای دیجیتال در دنیا است. نئو اولین ارز دیجیتال چینی است که به‌صورت کدباز عرضه شده است. نئو یک ارز دیجیتال نسل سوم است که سرعت معاملات در آن بسیار بالاست و همین‌الآن‌هم می‌تواند برای پرداخت‌های فروشگاهی استفاده شود. از آن‌سو پروژه نئو از ابتدا بر پایه ایده ترکیب سرمایه‌های دیجیتال و سرمایه‌های واقعی ساخته شده است. به همین دلایل نئو یکی از ارزهای دیجیتالی است که به‌صورت بالقوه امکان رشد در آن زیاد است.


نئو


۴- EOS


EOS در اصل یک پروتکل از بلاک‌چین است که البته ارز دیجیتال هم دارد. این پروتکل بلاک‌چین به‌قدری قدرتمند است که اگر هر شرکتی مثل آمازون، اوبر یا توییتر بخواهند سیستم‌های خود را بر مبنای بلاک‌چین پیاده کنند، به‌احتمال‌زیاد به سراغ EOS خواهند آمد.


این پروتکل پیشرفته هیچ‌کدام از مشکلاتی که اتریوم و بیت‌کوین با آن روبه‌رو هستند را ندارد. ازاین‌روی موقعیت مناسبی برای رشد دارد. در ضمن این سیستم یک ارز دیجیتال با همین نام EOS هم دارد.


EOS


۵- ریپل


ریپل (Ripple) البته یک ارز دیجیتال نیست. بلکه یک شبکه برای تبادل تراکنش‌های مالی است. واحد تراکنش‌های مالی در این شبکه XRP است که ارز دیجیتال این شبکه نیز هست.


ریپل یک تفاوت مهم با بقیه ارزهای دیجیتال دارد. آن‌هم این است که بانک‌ها و سیستم‌های مالی از آن دوری نمی‌کنند. بلکه بانک‌ها و سیستم‌های مالی مختلف در دنیا با استفاده از ریپل با یکدیگر مبادلات مالی انجام می‌دهند.


استفاده از ریپل برای بانک‌ها صرفه زیادی دارد. اولا سرعت تراکنش‌ها بسیار بالاست. امنیت آن چشم‌گیر است و بسیاری از دردسرهای جاری در بانکداری را ندارد.


دلیل قرار دادن ریپل در لیست ارزهای دیجیتال توصیه‌شده این است که در سال جدید بانک‌ها و موسسات مالی بیشتری به شبکه ریپل وصل خواهند شد. در نتیجه قیمت ارز دیجیتال آن نیز رشد خواهد کرد.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *