مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نکات کامل نگهداری از گیاه آپارتمانی کالاتیا گورخر

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


بی شک گورخر یکی از زیباترین گیاهان خانواده گورخر است. برگ های آن با طرح زیبای گورخری متعلق به مکزیک است. جایی که کالاتیا گورخر با برگ های زیبا و بزرگش با خوشحالی در جنگل های بارانی استوایی زندگی می کند.
گورخرها اغلب در زیر درختان بزرگ رشد می کنند. برگ های چتری شکل آن رطوبت بیشتری را حفظ می کنند، بنابراین گیاه H20 بیشتری را ذخیره می کند.
بعد از معرفی کالاتیا گورخر، جالب است که این گیاه در طول روز برگ های خود را برای جذب بیشتر نور خورشید باز می کند و شب ها قبل از خواب دوباره آنها را جمع می کند. او کمی نسبت به شرایط حساس است، اما اگر با علاقه به آن رسیدگی کنید، با شما با شادی و طراوت زندگی می کند.
اکنون خود را تشویق کنید که بدانید چگونه از گورخر مراقبت کنید.


مروری کوتاه بر گورخر کالاتیا

نام علمی: Calathea zebrina
نام رایج: Calatia zebra
گونه های گیاهی: چند ساله / همیشه سبز مسطح
سمی: سمی نیست
مشکلات نگهداری: تقریباً دشوار است

نگهداری از گورخر کالاتیا


 گیاه گورخر کالاتیا

پس از معرفی گیاه گورخر در مورد نحوه نگهداری آن صحبت خواهیم کرد.


سبک

حتی اگر کلاتیا در زیستگاه اصلی خود باشد، مکانی با سایه نسبی را ترجیح می دهد. اگر گورخرماهی را به عنوان گیاه آپارتمانی در خانه نگهداری می کنید، باید نور غیر مستقیم و کم تا متوسط ​​را تامین کنید. اجازه ندهید خورشید به طور مستقیم به آن بتابد، به خصوص در بعد از ظهر که گرم ترین قسمت روز است. در غیر این صورت رنگ برگ ها از بین می رود، لکه های قهوه ای روی سطح آنها ظاهر می شود و یا به شدت می سوزند.
اگرچه در نور کم بهتر رشد می کند، اما اگر در محیط کاملا تاریک قرار گیرد، سرعت رشد خود را از دست داده و ساقه های پژمرده تولید می کند. اگر این اتفاق افتاد، به مرور زمان آن را به مکان های روشن تر منتقل کنید.


مدیریت سیستم

یکی از چالش برانگیزترین بخش های نگهداری گورخرماهی این است که می توانید خاک را بدون سیل مرطوب نگه دارید. کلاتیا دوست ندارد در خاک کاملا مرطوب زندگی کند، اما در عین حال نباید خشکسالی را تجربه کند. اگر خاک کاملاً خشک شود، گیاه پژمرده می شود و برگ ها لوله ای می شوند.
سعی کنید چنین شرایطی را برای گیاه ایجاد نکنید زیرا این نوع تنش باعث آسیب جدی به گیاه می شود.
در حالی که گیاه به طور فعال در حال رشد است، یعنی در فصل بهار و تابستان، باید میزان آبیاری را افزایش دهید تا خاک مرطوب بماند. با شروع فصل زمستان، گیاه وارد دوره خواب می شود و کندتر رشد می کند، بنابراین باید میزان آبیاری را نیز کاهش داد.

بیشتر بخوانید  آموزش گذاشتن چند عکس در استوری اینستاگرام

خاک این گیاه را باید چندین بار در هفته مرطوب کرد، اما بسته به شرایط آب و هوایی و دمای محیط می تواند متفاوت باشد. بهترین زمان برای آبیاری این گیاه زمانی است که چند اینچ بالای خاک کمی خشک شده باشد. آبیاری باید به گونه ای باشد که اضافه آن از زیر گلدان خارج شده و در سینی زیر گلدان جمع شود. اطمینان حاصل کنید که آب جمع شده در زیر سینی با گلدان تماس نداشته باشد زیرا باعث می شود مواد اولیه دیرتر خشک شود و به ریشه گیاه آسیب برساند.

آبی که به دمای اتاق رسیده برای کلاتی بهتر از آب سرد است. آب سرد می تواند به گیاه شوک بزند.
کالاتیا گورخر به کیفیت آب نیز حساس است. اگر آب لوله کشی شما سنگین باشد و دارای مقادیر زیادی فلوراید و کلر باشد، لکه های قهوه ای روی برگ ها ایجاد می شود. توصیه می کنیم برای آبیاری کالاتیا از آب تصفیه شده یا آب باران استفاده کنید. همچنین می توانید آب لوله کشی را در یک ظرف درب بریزید و بگذارید یک شب بماند تا کلر اضافی از بین برود.


دما و رطوبت

کالاتیا گورخر متعلق به مناطق استوایی است، بنابراین دمای معتدل برای آن مناسب است. کلااتی را همیشه در دمای 18-24 درجه سانتیگراد نگهداری کنید. از قرار دادن آن در نزدیکی وسایل گرمایشی و سرمایشی خودداری کنید.
رطوبت بالا برای حفظ درخشش برگها ضروری است.
برای افزایش رطوبت از دستگاه های مرطوب کننده یا یک ظرف پر از آب استفاده کنید. اگر در آشپزخانه و حمام خود نور مناسبی دارید، می توانید کلاتی را نیز در آنجا قرار دهید. همیشه گیاهانی را که به رطوبت نیاز دارند کنار هم قرار دهید.

بیشتر بخوانید  ۱۰۰ میلیون ستاره در تصویر ۱.۵ میلیارد پیکسلی از کهکشان آندرومدا


زمین

برای این گیاه بهتر است از خاک حاصلخیز با ترکیب زغال سنگ و زهکشی مناسب استفاده شود.
از خاک سنگین استفاده نکنید، زیرا این نوع خاک ها رطوبت زیادی را حفظ کرده و باعث بیماری گیاه می شود.
از طرفی خاک با مقدار زیاد ماسه برای کلاتیجا مناسب نیست، زیرا خیلی سریع آب را نشت می کند و گیاه شانسی برای جذب آن ندارد. بهترین ترکیب خاک برای کلاتیا گورخر عبارت است از: یک قسمت خاک گلدانی، دو قسمت زغال سنگ و دو قسمت پرلیت.


لقاح

در طول فصل رشد، هر ماه آن را با آب مایع کود دهید. از این کود در یک چهارم قدرت استفاده کنید. از کود دهی زیاد خودداری کنید و چندین بار در سال خاک را خوب بشویید تا از تجمع عناصر معدنی در خاک جلوگیری شود.


تولید مثل

این گیاه باید با تقسیم بوته تکثیر شود. می توانید این کار را هنگام تعویض گلدان و تقسیم گیاه ریشه به دو یا چند قسمت و کاشت هر قسمت در گلدان جداگانه با خاک جدید انجام دهید.
گیاه تازه خرد شده را در مکانی گرم و سایه قرار دهید و با پوشش پلاستیکی بپوشانید تا مرطوب بماند. هرگاه رشد جدیدی در گیاه مشاهده کردید، می توانید پلاستیک را از گیاه جدا کنید و مانند یک گلدان بالغ از آن مراقبت کنید.


مراقبت و نگهداری گورخر


آفات و بیماری ها

اگر گیاه را زیاد آبیاری کنید، می بینید که ریشه پوسیده می شود. اگرچه کالاتیا تقریباً از آفات تمیز است، اما می تواند توسط کنه های عنکبوتی، شته ها یا ساس مورد حمله قرار گیرد. که البته قابل رفع است.


توکیچ

کالاتیا گورخر برای انسان و حیوانات سمی نیست.


چرا برگ های گورخر می ریزند؟

ریزش برگ های این گیاه نشانه سردی بیش از حد هوای محیط برای این گیاه است. خشکی بیش از حد هوا نیز می تواند منجر به ریزش برگ های گورخر شود. بهتر است گیاه را در محیطی گرم و به دور از وسایل گرمایشی یا بادهای بسیار سرد قرار دهید.

بیشتر بخوانید  آشنایی با موارد استفاده از درب ضد حریق


چرا لبه های برگ های گورخر کالاتیا قهوه ای می شوند؟

یکی از مهم ترین دلایل قهوه ای شدن لبه های برگ های این گیاه، کیفیت آب دریافتی آن است. آب با محتوای نمک زیاد می تواند باعث قهوه ای شدن لبه های برگ ها شود. رطوبت کم نیز می تواند باعث این امر شود. گاهی برخی آفات نیز می توانند باعث این تغییر رنگ شوند.


چرا برگ های گورخر زرد می شوند؟

زرد شدن برگ های این گیاه نشانه عدم مصرف آب کافی است. در طول پوشش گیاهی خاک این گیاه باید مرطوب باشد و البته از رطوبت بیش از حد خاک خودداری شود. هر بار که آب می دهید، مطمئن شوید که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.


چرا گورخر کالاتیا می میرد؟

یکی از مشکلات رایج این گیاه آبیاری بیش از حد آن است که باعث پوسیدگی ریشه می شود. این گیاه از رطوبت بیش از حد خاک رنج می برد و به خاک سبک و کمی مرطوب نیاز دارد تا هوا بتواند در اطراف ریشه ها گردش کند.
مشکلات دیگری مانند کمبود رطوبت، آفات، استرس دمایی و آبیاری ضعیف نیز می تواند این گیاه را از بین ببرد.


چرا برگ های گورخر گورخر را می خورند؟

پیچاندن برگ های کالا نشانه از دست دادن بیش از حد آب در گیاه است و گیاه با کاهش سطح برگ ها آب کمتری از دست می دهد. آبیاری ضعیف، کمبود رطوبت و گرمای بیش از حد از دلایلی است که منجر به آن می شود. آسیب به ریشه در اثر آبیاری زیاد، خاک سنگین و کوددهی سنگین نیز می تواند عامل باشد. در این صورت گیاه نمی تواند از تمام قدرت ریشه خود استفاده کند و آب کافی جذب کند.


آیا کلاتیه در آب ریشه می دهد؟

متأسفانه این گیاه را نمی توان از طریق قلمه برگ یا ساقه تکثیر کرد. قلمه های این گیاه نمی توانند ویژگی های گیاه اصلی را حفظ کنند و با ریشه دهی به گیاه جدیدی تبدیل می شوند، بنابراین نیلوفرهای گورخری را نمی توان با قلمه زدن در آب تکثیر کرد.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *