مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با موارد استفاده از درب ضد حریق

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



از موارد استفاده از درب ضد حریق، می توان به چیز های زیادی اشاره نمود. درب های ضد حریق به خاطر کار آمد بودن آن ها بسیار مورد توجه قرار گرفتند و مصرف کنندگان سعی کردند که از این نوع درب برای حفاظت از جان خود در تمام مکان های لازم استفاده کنند. از این موارد استفاده از درب ضد حریق بسیار زیاد بوده و در ادامه ی این مقاله به بررسی برخی از موارد استفاده از درب ضد حریق، خواهیم پرداخت.


اولین و مهم ترین موارد استفاده از درب ضد حریق، استفاده در منازل بوده است که بیشتر این امر را شما می توانید در کشور های غربی ببینید. همیشه به یاد داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است چرا که شما وقتی از ابتدا مقدار پول بیشتری را برای خرید درب های ضد حریق صرف کنید، اما در ادامه ی زندگی خود خیالی آسوده دارید و نگران حوادث غیر مترقبه نیستید.


چرا که ممکن است افراد در ابتدای ساخت منازل از درب های آسیب پذیر و غیر مقاوم در برابر آتش استفاده نمایند ولی بعد ها با اتفاقی نظیر آتش سوزی بخواهند مقدار بسیار بیشتری را برای جبران خسارت های خود پرداخت نمایند. به خاطر همین است که در این مورد ضرب المثل پیشگیری بهتر از درمان است در این مورد بسیار صادق می باشد.


در کشور های پیشرفته آسیایی نیز در منازل خود از درب های ضد حریق استفاده می کنند. اما متاسفانه هنوز در ایران این موضوع جا نیفتاده است و هنوز از موارد استفاده از درب ضد حریق در منازل ایران نمی باشد. اگر هم باشد در تعداد محدودی از خانه های گران قیمت و اعیانی می باشد.

بیشتر بخوانید  تاریخ ولادت حضرت امام خمینی (ره) در سال 1401 چیست؟


درب ضد حریق


موارد استفاده از درب ضد حریق در کدام قسمت از ساختمان است:


ما می خواهیم بدانیم که این درب های ضد حریق در کدام قسمت های یک ساختمان قرار می گیرد؟ از این درب های ضد حریق معمولا در طبقات ساختمانی و در قسمت پله های اضطراری استفاده می کنند. در واقع از موارد استفاده از درب ضد حریق در ساختمان ها در قسمت پله های اضطراری است، و برای هر طبقه آن را در نظر می گیرند.


البته فقط استفاده از درب های ضد حریق برای حفاظت از یک ساختمان کافی نیست بلکه افراد باید برای ایمن نمودن ساختمان های خود از تمام مصالح استاندارد و ضد حریق مانند دیوار های ضد حریق مخصوص استفاده نمایند.


باید بدانید که موارد استفاده از درب ضد حریق در ساختمان ها تنها به خاطر نجات جان افراد و فراهم نمودن راهی برای فرار آن ها تعبیه شده است و اگر نه درب های ضد حریق به تنهایی نمی توانند از ساختمان محافظت نمایند.


درب ضد حریق


سایر موارد استفاده از درب ضد حریق:


از دیگر موارد استفاده از درب ضد حریق، می توان به درب های خروج اضطراری که در تمام مکان های عمومی باید وجود داشته باشند، اشاره نمود. در سال های اخیر طبق مقررات ملی هر ساختمان باید دارای درب های اضطراری ضد حریق برای خروج و فرار افراد باشند. باید بدانید که رنگ این درب ها قرمز بوده است تا افراد بتوانند به راحتی آن ها را پیدا نموده و از آن استفاده نمایند.

بیشتر بخوانید  رشته مامایی از چه زمانی در ایران تاسیس شد ؟


از ویژگی جالب این درب های ضد حریق، این است که در مواقع آتش سوزی حتی اگر افراد دستگیره را هل دهند درب باز خواهد شد. چرا که در مواقع آتش سوزی افراد قدرت تصمیم گیری صحیح را ندارند و نمی توانند به راحتی دستگیره را بچرخانند و فقط عمل هل دادن را انجام می دهند به همین منظور این درب های برای مواقع ضروری طراحی شده اند.


اما باید بدانید که از مهم ترین موارد استفاده از درب ضد حریق جلوگیری از آتش گرفتن خود درب ها، جلوگیری از انتشار دود به بخش های مختلف ساختمان و جلوگیری از انتشار آتش به بخش های دیگر ساختمان می باشد. این موارد استفاده از درب ضد حریق، باعث می شود که تا حدودی بتوان جلوی آتش سوزی را گرفت و فرصت خرید تا آتش نشانی خود را به محل برساند و سایر اقدام های لازم دیگر را انجام دهد. اگر چه از موارد استفاده از درب ضد حریق، اخفای حریق نیست اما این درب ها می توانند پیشروی آتش را محدود کنند.


اصلی ترین موارد استفاده از درب ضد حریق، که بسیار حائز اهمیت است نجات جان انسان ها می باشد. اما شاید برای شما جای سوال باشد که این درب ها چگونه می توانند جلوی پیشروی آتش و دود را بگیرند؟ ما به شما خواهیم گفت که این درب های ضد حریق مجهز به نوار های درزگیر از جنس پلاستیک های نسوز هستند که دیگر منافذی را برای عبور آتش و دود باقی نمی گذارند تا آن ها از این منافذ عبور نمایند.

بیشتر بخوانید  تعطیلی ۱۵ خرداد در سال ۹۹ چند شنبه است ؟


درب ضد حریق


نکته مهم در موارد استفاده از درب ضد حریق:


نکته ی مهم دیگر و یا شاید سوال بعدی این باشد که عبور آتش موجب می شود که آتش سوزی به مناطق دیگر پیشرو کند. اما عبور دود به بخش های دیگر چه ضرری دارد که ما از آن با درب های ضد حریق جلوگیری می نمائیم؟ باید بدانید که دود آتش سیاه بوده و اگر به بخش های دیگر ساختمان برود ممکن است که همه ی دیوار ها را سیاه و کثیف کند و ما مجبور به هزینه کردن اضافی برای باز سازی آن شویم. ولی مورد بسیار مهم تری که وجود دارد این است که دود آتش ممکن است که اگر در یک محیط کوچک مانند اتاق جمع شود با کاهش حجم اکسیژن خفه کننده باشد و جان افراد را به خطر بیندازد. به همین جهت موارد استفاده از درب ضد حریق بسیار زیاد بوده است. ولی متاسفانه ذکر سایر موارد در حوصله ی این مقاله نمی گنجد.


شما می توانید برای خرید درب ضد سرقت و درب ضد حریق به وبسایت https://doorcoo.ir مراجعه نمایید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *