مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

برجی با سقف حلبی در مازندران

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سلام جدید – خدمات گردشگری: برج راسکت یکی از دیدنی های ساری است و در روستایی به همین نام قرار دارد. این برج از برج های آجری باقی مانده از قرن پنجم هجری قمری به شمار می رود و احتمالاً آرامگاه یکی از خانواده باوندیان بوده است. برج راشکت علاوه بر آثار معماری که در نوع خود قابل توجه است، دارای دو خط کتیبه به خط کوفی گلزار و پهلوی ساسانی است که بر اهمیت آن افزوده است.

راشکت یکی از مهم ترین برج های خشتی ایران است که شگفتی های هندسی و معماری منحصر به فردی دارد. احتمالاً این بنا آرامگاه شهریاری از خاندان باوندی مازندران است که در قرن پنجم هجری ساخته شده است. یکی از دلایل ارزش برج داشتن کتیبه ای به خط پهلوی است که البته قابل خواندن نیست. وجود این خط پس از پنج قرن پس از ساسانیان، نشانه تداوم سنت های پیش از اسلام در این مناطق است.

برجی با سقف حلبی در مازندران

ویژگی های ساختمان

برج رشکت که در شیب تند کوهی سنگی ساخته شده است در سال ۴۱۳ میلادی ساخته شده و مدفن یکی از شاهزادگان آل باوند به ارتفاع ۱۸ متر است. محیط آن در پایین 14.76 متر است. حد فاصل قسمت فوقانی بدنه و ابتدای گنبد برج با موکران تزیین شده و دو کتیبه بنایی به خط ساسانی و کوفی بر روی آن دیده می شود.

برج راشکت دایره ای شکل با سقفی مخروطی شکل است که قطر داخلی آن 57.4 متر است. لبه برج با ستون‌های آجری دو ردیفه مزین به نقوش گچی تزئین شده است. در پایین این مکران ها کتیبه ای باشکوه به خط کوفی با کمک گچ وجود دارد. دو سوم این کتیبه مفقود است. حروف کتیبه به رنگ سفید در زمینه آبی است. مضمون کتیبه به این شرح است: «بسم الله الرحمن الرحیم.. کال هو الله احد الله الصمد نزاید و نزاید و نزاید». (سوره 112) بسم الله الرحمن الرحیم هر نفسی طعم مرگ را می چشد… (سوره 21، آیه 36)[ کذا فی اصل]. بالای در کتیبه دیگری را می بینید که آن هم از گچ ساخته شده و بسیار آسیب دیده است. این کتیبه شامل چهار سطر است که سه سطر اول و نیم سطر چهارم به خط کوفی ریحان مشابه کتیبه فوق و نیمه دوم سطر چهارم به خط پهلوی قدیم نوشته شده است. متن نوشته شده به خط کوفی با یک خط عمودی به دو قسمت تقسیم می شود که یکی از آنها آیات قرآن و دیگری مطالب تاریخی است. خط عمودی دیگری نوشته های کوفی را از متن پهلوی جدا می کند. مضمون قسمت اول کتیبه که به خط کوفی نوشته شده احتمالاً چنین است: لا اله الا الله مخلصانه محمد فرستاده خدا با اخلاص است. معنای کلمه اول «صفای دل» و معنای کلمه دوم «صادق دل» است. معنای اثر تاریخی با این کلمات آغاز می شود: این گنبد… و غیر از این چند کلمه چیزی باقی نمی ماند که بتوان خواند.

بیشتر بخوانید  کدام واحدهای صنفی می‌توانند فعالیت شبانه‌روزی داشته باشند؟

در مورد تاریخ ساخت بنا به نظر می رسد که در پایان آخرین متن کوفی این حروف کلمه mae به معنای صدها است، اما چیز دیگری از تاریخ باقی نمانده است. اما اگر بتوانیم از نام ماهی که بسیار آسیب دیده است اما به وضوح شوال نامیده می شود مطمئن شویم، با توجه به فاصله اندک بین دو کلمه شوال و مائه، می توان گفت که تاریخ ساخت برج دقیقاً اربا است. مائه (400).

برجی با سقف حلبی در مازندران

داستان برج راسکت

برج راشکت احتمالاً در سال 413 هجری قمری ساخته شده است. در مورد تاریخ ساخت بنا، به نظر می رسد که در پایان متن کوفی آخرین حروف کلمه «مایی» (به معنای صدها) خوانده شده باشد. اما اثر دیگری از تاریخ وجود ندارد. امّا اگر یقینی در نام ماه باشد، نامی که بسیار مخدوش است; اما ظاهراً آن را شوال می نامند، با توجه به فاصله کم دو کلمه شوال و مائه می توان گفت که تاریخ در سال دقیقاً اربع مائه یعنی 400 هجری قمری است. در واقع از نظر فرم معماری بنا، این تاریخ نمی تواند 300 یا 500 ه.ق باشد.

ویژگی های معماری برج راسکت

برج رسکت در شیب تند کوه سنگی ساخته شد و امسال همیشه گفته می شد که چگونه این بنای خشتی در این شیب تند پابرجا مانده است. با طرح این سوال چاهی در اطراف برج حفر شد و در خلال آن قسمتی از سکوی آجری کشف شد و بدین ترتیب شیب را برای معماران برج از بین برد. معماران سوراخ سنگی را با بریدن صخره های کوه ایجاد کردند تا یک سکوی آجری در داخل آن بسازند.

بیشتر بخوانید  ستاره ایرانی در تیم واله دانمارک حاضر شد

برج راسکت 18 متر ارتفاع دارد و محیط آن در پایین حدود 15 متر است. حد فاصل قسمت فوقانی بدنه و ابتدای گنبد با موکران تزیین شده و بر روی آن دو کتیبه آجری پهلوی ساسانی و کوفی وجود دارد. برج راشکت دایره ای شکل با سقفی مخروطی شکل است که قطر داخلی آن حدود 57 متر است.

برجی با سقف حلبی در مازندران

نحوه دسترسی

برج رسکت در 40 کیلومتری جنوب غربی شهر ساری در دهستان دودانگه ساری روستای رسکت قرار دارد. راه رسیدن به آن از ساری شروع می شود و پس از عبور از کیاسر و سد سلیمان تنگه به ​​سمت غرب می پیچد و بیشتر قسمت های آن آسفالته است. رسیدن به روستای راسکت و دیدن طبیعت بسیار زیبا و منحصر به فرد آن از طریق جاده ساری، هولار درد، فریم امکان پذیر است.

جاذبه های منطقه ای

علاوه بر دیدن برج راشکت که یک اثر تاریخی است و می تواند برای علاقه مندان به تاریخ ایران و بناهای تاریخی جذاب باشد، در طول مسیر از ساری تا برج راشکت مناظر زیبایی را خواهید دید و همچنین می توانید از جاذبه های گردشگری دیگر مانند سد سلیمان تنگه (سد ساری یا رجایی کنونی) دیدن کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *