مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

برجی با سقف حلبی در مازندران

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سلام جدید – خدمات گردشگری: برج راسکت یکی از دیدنی های ساری است و در روستایی به همین نام قرار دارد. این برج یکی از برج های آجری باقی مانده از قرن پنجم هجری قمری است و احتمالاً آرامگاه شخصی از خاندان باوندیان بوده است. برج راشکت علاوه بر آثار معماری که در نوع خود قابل توجه است، دارای دو کتیبه به خط گلزار کوفه و خط پهلوی ساسانی است که بر اهمیت آن می افزاید.

راشکت یکی از مهم ترین برج های خشتی ایران است که شگفتی های هندسی و معماری منحصر به فردی دارد. این بنا احتمالاً آرامگاه شهریاری از سلسله باوندی مازندران است که در قرن پنجم هجری ساخته شده است. یکی از دلایل ارزش برج، کتیبه به خط پهلوی است که البته قابل خواندن نیست. وجود این خط پس از پنج قرن پس از ساسانیان، نشانه تداوم سنت های پیش از اسلام در این مناطق است.

برجی با سقف حلبی در مازندران

ویژگی های ساختمان

برج راشکات که در شیب تند کوهی سنگی ساخته شده در سال 413 میلادی ساخته شده و مدفن یکی از شاهزادگان آل باوند در ارتفاع 18 متری است. محیط آن در پایین 14.76 متر است. حد فاصل قسمت فوقانی بدنه و ابتدای گنبد برج با مهرانه مزین شده و دو کتیبه به خط ساسانی و کوفی بر روی آن دیده می شود.

برج راشکت دایره ای شکل با سقفی مخروطی شکل است که قطر داخلی آن 57.4 متر است. لبه برج با دو ردیف ستون آجری مزین به نقوش گچی تزئین شده است. در پایین این مکران ها کتیبه ای باشکوه به خط کوفی با کمک گچ قرار دارد. دو سوم این کتیبه مفقود است. حروف کتیبه به رنگ سفید در زمینه آبی است. مضمون کتیبه به این شرح است: «بسم الله الرحمن الرحیم.. کال هو الله احد الله الصمد، نروید، نروید، نروید». (سوره 112) بسم الله الرحمن الرحیم هر نفسی طعم مرگ را می چشد… (سوره 21، آیه 36)[ کذا فی اصل]. بالای در کتیبه دیگری را می بینید که آن هم از گچ ساخته شده و بسیار آسیب دیده است. این کتیبه شامل چهار سطر است که سه سطر اول و نیم سطر چهارم به خط کوفی ریحان مشابه کتیبه فوق و نیمه دوم سطر چهارم به خط پهلوی قدیم نوشته شده است. متن نوشته شده به خط کوفی با یک خط عمودی به دو قسمت تقسیم می شود که یکی از آن آیات قرآن و دیگری مطالب تاریخی است. خط عمودی دیگری کتیبه های کوفی را از متن پهلوی جدا می کند. مضمون قسمت اول کتیبه که به خط کوفی نوشته شده احتمالاً چنین است: لا اله الا الله، محمد واقعاً فرستاده خداست. معنای کلمه اول «صفای دل» و معنای کلمه دوم «قلب صادق» است. معنای اثر تاریخی با این کلمات آغاز می شود: این گنبد… و جز این چند کلمه چیزی برای خواندن باقی نمی ماند.

بیشتر بخوانید  مرگ مشکوک نوزاد ۳ روزه در یکی از بیمارستان های تهران

در مورد تاریخ ساخت، به نظر می رسد که در پایان آخرین متن کوفی این حروف، کلمه mae به معنای صدها است، اما چیز دیگری از تاریخ باقی نمانده است. اما اگر بتوانیم از نام ماهی که بسیار آسیب دیده اما مشخصاً شوال نامیده می شود مطمئن شویم، با توجه به فاصله کم بین دو کلمه شوال و مای، می توان گفت که تاریخ ساخت برج دقیقاً اربا است. . می (400).

برجی با سقف حلبی در مازندران

داستان برج راسکت

برج راشکت احتمالاً در سال 413 هجری قمری ساخته شده است. در مورد تاریخ ساخت بنا به نظر می رسد که آخرین حروف کلمه «مای» (به معنای صدها) در انتهای متن کوفی خوانده شده باشد. اما اثر دیگری از تاریخ وجود ندارد. اما اگر در نام ماه یقینی وجود داشته باشد، نام بسیار مغشوش است; اما ظاهراً آن را شوال می نامند، به دلیل فاصله کم بین دو کلمه شوال و مائه، می توان گفت که تاریخ سال دقیقاً اربع معه، یعنی 400 هجری است. در واقع از نظر فرم معماری بنا، این تاریخ نمی تواند 300 یا 500 ه.ق باشد.

ویژگی های معماری برج راسکت

برج راسکت در شیب تند کوهی سنگی ساخته شد و امسال همیشه گفته می شد که این بنای خشتی در این شیب تند پابرجا مانده است. با طرح این سوال چاهی در اطراف برج حفر شد و بخشی از سکوی بنایی کشف شد که شیب را برای معماران برج از بین برد. معماران با بریدن از میان صخره های کوه، یک حفره سنگی ایجاد کردند تا یک سکوی آجری در داخل آن بسازند.

بیشتر بخوانید  ویدئویی کمیاب از پلنگ آمور، نادرترین گربه

برج راسکت 18 متر ارتفاع دارد و محیط آن در پایین حدود 15 متر است. حد فاصل قسمت فوقانی بدنه و ابتدای گنبد با مهران تزئین شده و دارای دو کتیبه آجری ساسانی و کوفی است. برج راشکت دایره ای شکل با سقفی مخروطی شکل است که قطر داخلی آن حدود 57 متر است.

برجی با سقف حلبی در مازندران

نحوه دسترسی

برج رسکت در 40 کیلومتری جنوب غربی شهر ساری در روستای دودانگه در روستای رسکت قرار دارد. راه رسیدن به آن از ساری شروع می شود و پس از عبور از کیاسر و سد سلیمان تنگه به ​​سمت غرب می رود و بیشتر قسمت های آن سنگفرش است. از طریق ساری، هولار درد، جاده فریم می توانید به روستای راسکت برسید و طبیعت بسیار زیبا و منحصر به فرد آن را ببینید.

جاذبه های منطقه ای

علاوه بر دیدن برج راشکت که یک اثر تاریخی است و می تواند برای علاقه مندان به تاریخ ایران و بناهای تاریخی جذاب باشد، در مسیر ساری به برج راشک مناظر زیبایی را خواهید دید و می توانید همچنین از جاذبه های گردشگری دیگر مانند سد سلیمان دیدن کنید تانگا (سد ساری فعلی یا سد رجایی) را ببینید.

<п>اعلامیه برجی با سقف حلبی در مازندران اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *