مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

با معماری زیبای مسجد یئولی آنتالیا آشنا شوید

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آنتالیا یکی از زیباترین و توریستی ترین استان های ترکیه است. این شهر جدا از ارائه سرگرمی های جذاب و مدرن برای علاقه مندان و گردشگران، از امکانات رفاهی دیگری نیز بهره می برد تا هر چه بیشتر مردم را به خود جذب کند و زیبایی خود را در معرض دید همگان قرار دهد. تاریخ بیان می کند که آنتالیا در حدود 300 سال قبل از میلاد وجود داشته است و این عدد بیانگر قدمت و تاریخ بزرگ این شهر است.
اگر با تور آنتالیا به این شهر سفر کردید سعی کنید از تمام مکان های آن دیدن کنید. تنوع محتوا و سرگرمی در این شهر باعث می شود عده ای در سفر به ترکیه فقط از این شهر و زیبایی های اطراف آن استفاده کنند و فرصت رفتن به استان ها و شهرهای دیگر این شهر را داشته باشند، شما کشور ندارید، زیرا همانطور که می دانید اکثر شهرهای ترکیه چیزهای متفاوتی برای نشان دادن دارند و این نکته مثبت را می توان در چندین کشور مشاهده کرد.

قدمت بزرگ آنتالیا به این معنی است که مکان های باستانی و تاریخی زیادی در آن وجود دارد. دیدن هر یک از این ساختمان ها خالی از لطف نیست و می تواند شما را با گذشته ای که آنتالیا پشت سر گذاشته است آشنا کند. اصولاً یکی از مزایای مکان های تاریخی این است که توانایی مردم آن زمان را در ساختن بناهای زیبا و ماندگار نشان می دهد.


مناره مسجد ایولی

انسان قبلاً ساختمان های زیادی در اختیار نداشت، اما با وجود این، توانست مکان هایی را ترک کند که امروزه عده ای با دیدن آن ها لال می شوند. یکی از این بناهای خیره کننده و جذاب، مناره مسجد ایولی در آنتالیا است که قصد داریم در آینده اطلاعات بیشتری درباره آن در اختیار شما قرار دهیم، بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید  آشنایی با کشور یمن و جاذبه های گردشگری آن 

معرفی مسجد یئولی در آنتالیا

مسجد یولی، مناره آنتالیا، یکی از مساجد قدیمی این شهر است که بین سال های 1219 تا 1236 ساخته شده است. این مسجد در میدان کال ایچی آنتالیا قرار دارد و با مناره کنگره خود توانسته گردشگران زیادی را برای بازدید از آن جذب کند.
مسجد جولی در آنتالیا دارای شش گنبد است و به مسجد علاءالدین یا مسجد کنگره در آنتالیا نیز معروف است. این مسجد بر روی ویرانه های یک کلیسا ساخته شده اما در سال 1373 بازسازی شده است و به همین دلیل برخی تصور می کنند که مسجد در این سال ساخته شده است. اگر قدمت این مسجد خیلی بیشتر است.


مناره مسجد یئولی در آنتالیا

دلیل انتخاب نام ایولی برای این مسجد به دلیل مناره فلوت دار است. اگر از بیرون به این مناره نگاه کنید، شیارهای متعددی روی آن خواهید دید. به همین دلیل این مسجد را مسجد ایولی نامیده اند. این مسجد امروزه نیز به عنوان مکانی برای عبادت مردم مورد استفاده قرار می گیرد.
البته هدف از مناره این مسجد در سال 1353 تغییر کرد و تبدیل به مکانی آموزشی و فرهنگی شد. وقتی مردم در این مسجد نماز می خوانند، امکان ورود به آن و زیارت آن وجود ندارد، اما زیارت در سایر اوقات اشکالی ندارد. همچنین زنان باید با حجاب وارد این مکان شوند و این قانونی است که برای احترام به این مسجد باید رعایت شود.

ویژگی های مناره مسجد ایئولی آنتالیا

یکی از مهم ترین ویژگی های این مسجد وجود مناره رنگارنگ در قسمت شرقی مسجد است. در نمای بیرونی این مناره از کاشی و سرامیک های رنگی استفاده شده که ظاهری زیبا و جذاب به آن بخشیده است. مناره مسجد یئولی در آنتالیا 38 متر ارتفاع دارد و برای رسیدن به بالای این مناره باید حدود 90 پله را طی کرد. با رسیدن به بالای مناره منظره زیبایی از دریای مدیترانه را خواهید دید.
در کنار ظاهر این مناره که می تواند جذابیت آن را افزایش دهد، بالا رفتن از پله ها و منظره زیبای این مناره می تواند از دیگر عواملی باشد که گردشگران زیادی را برای بازدید از این مناره و مسجد کنار آن رغبت می کند.
بنایی که مناره بر روی آن قرار گرفته است مربع است و در ساخت آن از آجرهای قرمز و آبی استفاده شده است. بر روی این سازه چهار ضلعی بنای هشت ضلعی ساخته شده و شیارهای مناره بر روی این بنای هشت ضلعی قرار گرفته است. در ساخت این مناره از سنگ های بسیار مستحکمی استفاده شده است تا این بنا بتواند در شرایط نامساعد جوی مقاومت کند و زیبایی خود را برای سالیان متمادی حفظ کند.

بیشتر بخوانید  شهر زرقان و جاذبه های گردشگری آن


مسجد در آنتالیا

ساختمان های اطراف مسجد ایولی، مناره

علاوه بر مناره و مسجد ایولی، بناهای دیگری نیز در اطراف این بنا وجود دارد که ارزش دیدن را دارد. پس اگر به دیدن این مسجد رفتید حتما از ساختمان های اطراف آن دیدن کنید.

مدرسه غیاث الدین کیخسرو: مدرسه غیاث الدین کیخسرو معماری منحصر به فردی دارد و به همین دلیل اکثر گردشگران هنگام بازدید از مسجد یئولی مناره آنتالیا سعی می کنند از این مدرسه دیدن کنند. این مدرسه چهار ایوانی دارد. ایوان های این مدرسه از سه طرف بسته است و فقط یک طرف آن به حیاط مدرسه راه دارد. مدرسه به شکل مستطیل ساخته شده و دارای دروازه ای کنده کاری شده است که از سنگ ساخته شده است.


خانه دراویش سلجوقی: خانه درویش سلجوقی نیز بنایی است که به شکل گنبد ساخته شده و اتاق های زیادی در اطراف آن دیده می شود.


حمام سلجوقی: این حمام نیز دارای ساختمان کوچکی است و در کنار خانه دراویش سلجوقی قرار دارد.
مقبره نگار خاتون و مهمت بیگ: مقبره نگار خاتون و مهمت بیگ از دو ساختمان تشکیل شده است. ساختمانی هشت ضلعی متعلق به مهمت بی. ساختمان دوم نیز یک ساختمان شش طبقه است و آرامگاه نگر خاتون را در خود جای داده است.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *