مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

با تکنیک های مدرن نشات گرفته از میاسیس آشنا شوید

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


میازیس گروهی از بیماری هاست که توسط لارو و مگس منتقل می شود. این بیماری با نشستن روی خراش ها و زخم ها و همچنین ورود به مجاری تنفسی مانند دهان، گوش، چشم و اندام تناسلی فرد را بیمار می کند.

میاسما چیست؟

هنگامی که مگس ها اندام ها و بافت های برخی از حیوانات و انسان ها را آلوده می کنند، میاز ایجاد می شود. این بیماری به دلیل محل آلوده بودن و محل قرارگیری افراد در آنجا انواع مختلفی دارد، از جمله؛ پوستی، زیر جلدی، بینی، حلقی، روده ای، داخلی، ادراری، تناسلی. این بیماری از نظر بیولوژیکی بر اساس ارتباط میزبان با انگل طبقه بندی می شود. در این مورد، میاز به دو دسته اجباری، ارادی و تصادفی طبقه بندی می شود.
لازم به ذکر است که در مورد میاز اجباری، انگل خارجی برای تکمیل مراحل رشد به یک موجود زنده مانند انسان یا حیوان نیاز دارد. همچنین باید توجه داشت که در میاسمای اختیاری; انگل موجود در بدن، چه زنده و چه بی جان، توانایی شروع رشد و تکامل را دارد.


میاستنی گراویس اختیاری

میاز ارادی به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود. لازم به ذکر است که در حالت اول، انگل خارجی خارج از موجود زنده دارای زندگی کاملاً سازمان یافته ای است که توانایی منحصر به فردی دارد. همچنین در برخی شرایط در مواد آلی به صورت حریص دیده می شوند که در پوسیدگی و نابودی اجساد حیوانات و گیاهان به زندگی خود ادامه می دهند. در حالت دوم، یک انگل خارجی مانند تغذیه و زندگی در خارج از محیط زندگی نمی تواند انسان یا حیوان را آلوده و آلوده کند. همچنین شایان ذکر است که در برخی موارد حتی در شرایط ثانویه می تواند به یک فرد ضعیف حمله کند.


میاسما چیست؟


میاز تصادفی

در موارد دیگر، میاز شکل تصادفی و متنوعی به خود می گیرد که بسیار نادر است. می توان گفت در این حالت انگل به طور تصادفی به میزبان خارجی خود ضربه می زند و آن را با حمله ای آلوده می کند و در حالتی دیگر با بلعیدن تصادفی تخم مگس، انسان دچار میاسما می شود.

معرفی انواع بیماری های ناقل بیماری

مگس هایی که حامل میاسما هستند

پس از آشنایی با تعریف دقیق سوال میاسما چیست؟ زمان آن فرا رسیده که با بیماری های ناقل این بیماری آشنا شوید.


انواع استرید:

این نوع مگس به واریل نیز معروف است. تاکنون اطلاعات واقعی در مورد این گونه مگس به دست نیامده است.

بیشتر بخوانید  مزایای باورنکردنی شربت کیدی کر برای کودکان


گونه های مگس کالیفرنیایی:

ذکر این نکته ضروری است که در این نوع مگس چهار جنس به اصطلاح وجود دارد کالیفرنیا، لوسیلا، کریزومیا و کوهلیا آنها در ایجاد میاسم بسیار موثر هستند. در این گونه، جنس Chrisomia، Bziana، Cochlea و Homniorak عامل اصلی و اجباری در بروز بیماری هستند، بنابراین موارد دیگر شامل میاز اولیه و ثانویه است که اختیاری هستند.

گونه های سارکوفاژ مگس ها

این گونه مگس بیشتر عمر خود را در مدفوع، اجساد و مواد آلی پوسیده می گذراند، جایی که شروع به تخم گذاری نیز می کند. لازم به ذکر است که هر دو جنس سارکوفاگی و ولفارتیا ناقل بیماری هستند و دومی در دامپزشکان بسیار شایع است که عامل اصلی و آلوده کننده گوشت است.


چه چیزی باعث میاسما می شود؟


کریزومیا بزیانا:

این گونه مگس در سراسر آفریقا و اکثر نقاط آسیا مانند ایران دیده می شود. قابل توجه است که در دو سال اخیر خسارات زیادی در جنوب، جنوب غرب و غرب کشور وارد کرده است. طول حشره بالغ این مگس 8 تا 12 میلی متر است که اغلب به رنگ سبز متالیک و آبی مایل به سبز و بنفش است.
مگس های ماده 150 تا 200 تخم روی سطح می گذارند که در صورت تماس با نواحی مانند چشم و اندام تناسلی می تواند فرد مبتلا را آلوده کند. لازم به ذکر است که در برخی موارد، میاز با برخورد به نواحی مانند چشم و گوش منجر به نابینایی و ناشنوایی می شود، زیرا به طور مستقیم ساختار اصلی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.


لوسیلیا سریکاتا:

این مگس اغلب به رنگ سبز متالیک و سبز مسی نیز دیده می شود که در سراسر سیاره پراکنده است. در این نوع حشرات، مگس های ماده روی مناطقی مانند گوشت، ماهی، اجساد و بدن در حال پوسیدگی تخم می گذارند. در برخی موارد تخم ریزی آنها در مناطقی مانند زخم ها و زخم های قارچی و عفونی انسان و حیوان، مدفوع و مکان هایی با گوشت و گیاه پوسیده دیده شده است. لازم به ذکر است که این مکان های تخم ریزی در مناطقی مانند نزدیک کشتارگاه ها و قصابی ها وجود دارد.

بر اساس گزارش ها، برخی از محققان بر این باورند که لاروها در زیر باند، لباس بیماران آلوده به خون و ترشحات زندگی می کنند. اما می توان گفت که نمی توانیم از لاروها مراقبت کنیم. زیرا عمدتاً از چرک و بافت مرده تغذیه می کنند و عمدتاً ناقل بیماری نیستند.

بیشتر بخوانید  غذای کم کربوهیدرات یا کم چرب ، کدام بهتر است؟


هموروئید سارکوفاژ:

رنگ این نوع مگس معمولا خاکستری روشن و دارای کاشی های شطرنج مانند در پشت شکم است و می توان گفت که محققان نام دیگری را برای این مگس ها به عنوان الماس انتخاب کردند. این گونه مگس معمولاً در سراسر جهان پراکنده است و از چرک و بافت مرده تغذیه می کند. این مگس به هیچ وجه ضرر چندانی برای افراد ندارد اما در صورت ابتلا با دل درد و ناراحتی های گوارشی همراه است.


Wolfari Magnifica:

این مگس ها نیز در فضا به رنگ خاکستری دیده می شوند که اغلب دارای طرح چهارخانه ای بسیار کم رنگ در پشت شکم هستند. مگس های ماده بارور معمولاً 50 تا 70 تخم روی زخم های چرکی، اندام های عفونی، خراش ها، زخم های سطحی یا حتی پوست به ظاهر سالم انسان و حیوانات می گذارند. توجه به این نکته ضروری است که فرد مبتلا به این نوع مگس می تواند به مرور زمان منجر به نابینایی و ناشنوایی و در نهایت مرگ شود.


میاسم یک عفونت انگلی است


اشتراوس اویس:

این نوع مگس عمدتاً باعث میاسما در حیوانات اهلی و انسان می شود. همچنین این مگس ها در نقاط مختلف ایران بسیار رایج بوده و در مناطقی که دارای سایت های دامپروری هستند بسیار رایج هستند. مگس های ماده در زمان مناسب روی بینی گوسفند تخم ریزی می کنند. این مگس ها به طور کلی باعث التهاب در نواحی مانند گلو و چشم انسان می شوند که در نهایت می تواند منجر به کوری شود. همچنین لازم به ذکر است که در برخی موارد این مگس با تاثیر بر گلو و تارهای صوتی باعث بروز مشکلاتی در گفتار و تنفس می شود.


هیپودرما بویس:

بسیار نادر است که تخم هایی که این مگس روی زمین می گذارد به دست و پای انسان بچسبد. با نفوذ لاروها به پوست و ایجاد تونل های مارپیچی باعث ایجاد آبسه می شود که در دراز مدت منجر به فلج موضعی می شود.


گاستروفیلوس اینستینالیس:

این نوع مگس نیز در سرتاسر جهان گسترده است و معمولاً باعث بیماری در اسب می شود. به ندرت اتفاق می افتد که مگس انسان را آلوده کند، اما در صورت ابتلا علائمی مانند هیپوورما بوویس ایجاد می کند. همچنین در برخی موارد بیماری از طریق تماس مستقیم با اسب به فرد منتقل خواهد شد.

روش های پیشگیری از میازیس

توضیح دقیق مسئله میاسما چیست؟ در زیر دریافت کردید، قصد داریم راه های پیشگیری از آن را به شما عزیزان معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید  علت سندرم پرادر ویلی چیست؟


درمان میازیس

زخم های سطحی را به طور مرتب با مواد ضدعفونی کننده بشویید و همچنین مراقب باشید که در تماس مکرر با مگس ها قرار نگیرید.
در صورت بروز عفونت های چرکی در مناطقی مانند; گوش، چشم، مجاری ادراری را در اسرع وقت درمان کنید.
به افرادی که در مناطق آلوده زندگی می کنند توصیه می شود برای حفظ ایمنی خود از کلاه ایمنی و دستکش استفاده کنند.
ارائه پوشش مناسب برای جوانان در مناطق آلوده بسیار مهم است. برای پیشگیری از انواع بیماری های تناسلی و ادراری در آنها.

روش های توسعه میازیس

در صورت بروز بیماری های پوستی سطح زخم های پوستی، کاملاً با روغن های نفتی مانند پارافین پوشانده می شود. این راه‌های هوایی خلفی لارو را می‌پوشاند و مسدود می‌کند و آنها را از بستر زخم بیرون می‌کشد. در این صورت، آنها به تدریج از زخم شما دور می شوند تا اکسیژن دریافت کنند که می تواند دور شود.
در حالت دوم ممکن است لارو وارد چشم و گوش فرد شده باشد که در این صورت باید در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید. روغن های داغ و ولرم موجود در گلو و گلو می توانند آلاینده ها را تحریک کرده و از بدن دفع کنند.

روش های مبارزه و از بین بردن این گونه مگس ها

اگر در جایی هستید که به راحتی می توانید با چنین مگس هایی در تماس باشید. بهتر است علاوه بر رعایت نکات پیشگیری و درمان، به فکر راه های رفع و رفع آنها باشید. از این نظر می توانید از موارد زیر کمک بگیرید.


راههای دفع آفات

روش های فیزیکی و مکانیکی که عمدتاً شامل نصب توری در و پنجره می شود. همچنین تهویه مناسب و جریان هوای سریع برای جلوگیری از ورود حشرات به خانه بسیار موثر است.
بهبود محیط زیست، که به طور کلی شامل مواردی است که فعالیت آفات را در منطقه شما کاهش می دهد. با کمک سموم خاص می توان تخم ریزی مگس های ماده را در حاشیه زیستگاه کاهش داد.
لازم به ذکر است که سموم را نمی توان برای مدت طولانی استفاده کرد، اما بهتر است برای از بین بردن این آفات از مواد شوینده و بهداشت فردی پشت سر هم استفاده کرد.
لازم به ذکر است که روش های شیمیایی از موثرترین راه حل ها برای دفع مگس و حشرات عفونی است. مگس ها و حشرات عموماً به مواد شیمیایی حساس هستند و به راحتی از بین می روند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *