مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

این ظروف را در ماشین ظرفشویی نشویید!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


کدام ظروف را نباید در ماشین ظرفشویی شست؟

در واقع روش شستشو و دمای بالای ماشین ظرفشویی باعث خراشیدگی و آسیب دیدن برخی ظروف می شود. اگر صاحب ماشین ظرفشویی هستید یا قصد خرید آن را دارید، باید فهرستی از ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید تهیه کنید. در واقع با تهیه این لیست و توجه به آن، دیگر به ظروف ارزشمند و مهم ماشین ظرفشویی شما آسیبی وارد نمی شود.

گذاشتن هرگونه ظروف چوبی در ماشین ظرفشویی ممنوع!

ظروف چوبی هنگام قرار گرفتن در معرض آب ترک می خورند، بنابراین روغن در آنها وجود دارد. قرار دادن ظروف و کاسه های چوبی در ماشین ظرفشویی در نهایت منجر به از دست دادن روغن و در نتیجه ترک خوردن و تورم می شود. بهترین راه برای تمیز کردن ظروف چوبی، شستن آنها با دست با مواد شوینده ملایم است. اگر نیاز به ضدعفونی ظروف آشپزخانه دارید، آن را به مدت طولانی در آب خیس نکنید، می توانید با کمی جوش شیرین و سرکه آن را تمیز کنید، با قرار دادن ظروف چوبی در ماشین ظرفشویی ترک خورده و متورم می شود.

بطری های با گلوگاه

یکی از ظرف هایی که نباید در ماشین ظرفشویی قرار گیرد، بطری های دارای گلوگاه هستند. زیرا دهانه های باریک آنها مانع از پاشیدن کامل آنها به داخل بطری و تمیز شدن آنها می شود. برای تمیز کردن بطری ها کمی آب و مواد شوینده داخل آن ها بریزید و خوب تکان دهید و با برس شیشه ای با پایه بلند تمام قسمت ها را بشویید.


کاسه ماشین ظرفشویی

قابلمه و تابه چدنی

مزیت مهم استفاده از ظروف چدنی پوشش نچسب آنهاست. سطح نچسب آنها شامل قابلمه ها و تابه های چدنی در لیست ظروفی بود که نباید در ماشین ظرفشویی قرار داد. چرخه شستشوی ماشین ظرفشویی و مواد شوینده قوی در نهایت منجر به از بین رفتن پوشش نچسب و چرب ظروف چدنی می شود.

بیشتر بخوانید  مدل های سفره عقد سنتی

ظروف شیشه ای و چینی نقاشی شده با دست

برخی از ظروف شیشه ای یا چینی دست ساز هستند. این ظروف گرانبها و زیبا تحمل گرما و مواد شوینده قوی ظرفشویی را ندارند. اگر می خواهید این ظرف همیشه زیبا و مجلل به نظر برسد، آن را با دستان خود و مواد شوینده ملایم بشویید و با حوله خشک کنید.

باید بخوانید:

قابلمه و تابه تفلون، آلومینیومی و مسی

ممکن است فکر کنید قابلمه ها و تابه های تفلون، آلومینیومی و مسی به دلیل مواد بادوام قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند. متاسفانه اینطور نیست و قرار دادن این ظرف در ماشین ظرفشویی باعث آسیب دیدن آن می شود. به عنوان مثال شوینده های قوی، پوشش نچسب قابلمه های تفلون را به سرعت پاک می کنند و باعث کدر شدن ظروف مسی می شوند. دمای بالای ماشین ظرفشویی باعث ایجاد لکه و کدورت روی ظرف آلومینیومی می شود.

نکته: برای نظارت و مراقبت بهتر از انواع ظروف، باید مواد شوینده مناسب را انتخاب کنید و نحوه استفاده از ژل برای ماشین ظرفشویی را یاد بگیرید. شستن ظروف نچسب در ماشین ظرفشویی در نهایت پوشش نچسب را از بین می برد.

سیر را رنده کرده و له کنید

یکی از بزرگترین مشکلات ماشین های ظرفشویی این است که قدرت تمیز کردن گوشه ها و سوراخ ها و کاهش سرعت تیغه ها را ندارند. با شستن دست ها و کشیدن آرام سیخ ها به راحتی می توانید ریزترین ذرات را نیز از روی سطح آن ها پاک کنید.ماشین ظرفشویی به دلیل وجود سوراخ های کوچک وسایلی مانند خردکن و رنده سیر را تمیز نمی کند.

بیشتر بخوانید  آموزش بافت پاپوش بچه گانه

ظروف دارای برچسب

روی برخی ظروف و بطری ها برچسب کاغذی وجود دارد. گذاشتن ظروف برچسب دار در ماشین ظرفشویی اشتباه است. مشکل فقط در جداکردن برچسب نیست، بلکه مهم است که قسمت های جداگانه لیبل در قسمت پایینی دستگاه گیر کند. گرفتگی لوله ها و فیلترها می تواند منجر به اختلال در عملکرد و نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی شود.


ظروف در ماشین ظرفشویی ممنوع است

چاقوها

چاقوی تیز با ارزش ترین ابزار در هر آشپزخانه ای است. دو دلیل وجود دارد که چاقوهای آشپزخانه باید در لیست ظروفی قرار گیرند که نباید در ماشین ظرفشویی قرار گیرند.
اول اینکه لبه های تیز چاقوها در نهایت می توانند ماشین ظرفشویی و قفسه ها را خراش دهند و زنگ بزنند.
از طرف دیگر مواد شوینده قوی سرعت تیغه را کاهش داده و به دسته های چوبی یا پلاستیکی آن آسیب می رساند.

نکته: اگر اصرار دارید چاقوها را در ماشین ظرفشویی بشویید، آن ها را در قفسه چاقو قرار دهید.

کلاه های اولیه

اگر متوجه شده باشید، شیرهای فشار شکن دارای تعدادی سوراخ بسیار کوچک هستند. به دلیل وجود این سوراخ های ریز، توصیه می کنیم آنها را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید. این به این دلیل است که ذرات کوچک غذا می توانند وارد دریچه های کوچک شده و آنها را مسدود کنند و باعث فروپاشی و انفجار سریع آنها شوند. مواد شوینده قوی همچنین به مهر و موم های پلاستیکی و سیلیکونی درب قابلمه اسپرسو آسیب می زند.

برخی از قطعات و اجزای غذاساز

میکسر یا غذاساز یکی از پرکاربردترین وسایل الکتریکی است. برخی از ظروف و قطعات برای شستن در ماشین ظرفشویی ایمن نیستند. با مطالعه دستورالعمل ها و نکات ذکر شده در آن، چه آن ها را در ماشین ظرفشویی قرار دهید چه نگذارید، می توانید نتیجه خوبی بگیرید.

بیشتر بخوانید  رفع کپک ماشین لباسشویی در ۴ مرحله

ظروف پلاستیکی

ظرف دیگری که نباید در ماشین ظرفشویی قرار داد ظروف پلاستیکی نازک هستند. اگر ظروف پلاستیکی را بدون توجه به جنس و استحکام داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید، احتمال آب شدن این ظروف در اثر حرارت زیاد وجود دارد. البته برخی از ظروف پلاستیکی برای شستن در ماشین ظرفشویی بی خطر هستند. توصیه می کنیم آنها را در سبد بالایی قرار دهید تا از شستن آنها در ماشین ظرفشویی دلسرد نشوید. دمای بالای ماشین ظرفشویی باعث ایجاد لکه و کدورت روی ظرف آلومینیومی می شود.
حرارت زیاد در ماشین ظرفشویی می تواند منجر به ذوب شدن ظروف پلاستیکی نازک شود.


کدام ظروف را نباید در ماشین ظرفشویی شست؟

ظروف کریستال

اگر از ترس افتادن لباس های کریستالی را با دست نمی شویید، باید بدانید که قرار دادن ظروف کریستالی در ماشین ظرفشویی آسیب جدی تری به این ظروف وارد می کند. در واقع دمای بالا و لرزش ظروف در کنار هم باعث ترک خوردن یا خراش ظروف کریستالی می شود.

ظروف ملامینه و اکریلیک

دسته دیگری از ظروف که نباید در ماشین ظرفشویی قرار داده شوند ظروف ملامینه و اکریلیک هستند. دمای بالای ماشین ظرفشویی و مواد شوینده قوی در نهایت باعث از بین رفتن رنگ و کیفیت این نوع ظروف می شود.

ظروف عتیقه و گران قیمت

برخی از غذاها مانند سوغاتی های مادربزرگم برای ما بسیار با ارزش هستند و نمی خواهیم آنها را از دست بدهیم. به همین دلیل است که بهتر است ظروف گران قیمت خود را که مطمئن نیستید با خیال راحت در ماشین ظرفشویی شسته شوند، بشویید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *