مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ایدز چه ضرری برای بدن دارد؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سیستم ایمنی بدن که در اثر حمله ویروس آسیب می بیند، توانایی خود را برای مبارزه با بیماری از دست می دهد و هر گونه عفونتی می تواند جان بیمار را به خطر بیندازد.

ایدز و بدن

ایدز و بدن

انجام می دهند اچآیوی آنها آلوده و مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند سل، مالاریا و ذات الریه می شوند و با کاهش تعداد گلبول های سفید CD4 + آسیب پذیری آنها افزایش می یابد.
بیماران HIV آنها همچنین در برابر آنچه به عنوان عفونت های فرصت طلب شناخته می شوند آسیب پذیر هستند. این نوع عفونت ها توسط باکتری ها، قارچ ها و انگل های رایج ایجاد می شوند که بدن سالم می تواند با آنها مبارزه کند، اما می تواند سیستم دفاعی بدن آنها برای ایجاد بیماری آسیب می بینند و گاهی کشته می شوند.

برخی از این پاتوژن ها زمانی حمله می کنند که تعداد سلول های CD4+ زیاد باشد، اما اکثر آنها زمانی فعال می شوند که تعداد این سلول ها به کمتر از 200 برسد که نقطه شروع ایدز است.
اگر مراقبت های پزشکی کامل در دسترس باشد، می توان به بیمار داروهای درمانی و محافظت در برابر برخی از این عفونت ها داد. البته این داروها گاهی گران هستند و می توانند عوارض جانبی داشته باشند.

ف Snov
ف برف و زونا

برفک یک عفونت قارچی است که معمولا به دهان، گلو یا دهانه رحم حمله می کند.
ویروس زونا، هرپس سیمپلکس، می تواند در دهان یا رحم ایجاد شود. هر دو عفونت شایع هستند، اما بروز آن در میان افراد مبتلا به HIV بیشتر است و حتی می‌تواند بر افرادی که تعداد سلول‌های CD4 + بالا دارند نیز تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید  معرفی داروی مانیتول و موارد مصرف آن

ي علائم: برفک باعث ایجاد برجستگی های سفید روی پوست و خشکی دهان می شود که بلعیدن غذا را دشوار می کند. زونا باعث ایجاد تاول های دردناک در ناحیه آسیب دیده می شود.

ایدز و بدن

● هنر
سل عامل اصلی است مرگ و میر در افراد مبتلا به ایدز این در سراسر جهان است و بسیاری از کشورها همزمان با اپیدمی HIV و سل مواجه هستند. سل توسط نوعی باکتری ایجاد می شود که بسیاری از افراد حامل آن هستند، اما فقط در برخی افراد.
اگر افرادی که حامل این باکتری هستند به HIV آلوده شوند، 30 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سل هستند. سل ابتدا به ریه ها حمله می کند، اما می تواند به غدد لنفاوی و مغز نیز سرایت کند.

ي علائم: سرفه شدید، درد قفسه سینه، سرفه همراه با خون، خستگی مفرط، کاهش وزن، تب و تعریق شدید هنگام خواب.

ایدز و بدن

● سرطان سیستم دفاعی بدن
احتمال ابتلا به لنفوم غیرهوچکین در افراد مبتلا به HIV بیشتر است. NHL می تواند به هر قسمتی از بدن از جمله نخاع و مغز حمله کند و در عرض یک سال باعث مرگ بیمار شود. این بیماری می تواند در هر فرد آلوده به HIV رخ دهد، صرف نظر از تعداد گلبول های سفید CD4 + در بدن. شیمی درمانی راهی برای مبارزه با این نوع سرطان است.

▪ علائم (NHL): تورم غدد لنفاوی، تعریق در خواب و کاهش وزن.
سی دی شماره 4+: زیر 250

ایدز و بدن

بد Maligne Rane (KS)
سارکوم کاپوزی یک بیماری سرطان مانند است مردان مبتلا به HIV رایج است. این بیماری باعث ایجاد ضایعات قرمز یا بنفش رنگی می شود که معمولاً روی پوست ظاهر می شوند. این بیماری همچنین می تواند دهان، غدد لنفاوی، دستگاه گوارش و ریه ها را درگیر کند و می تواند کشنده باشد. این بیماری معمولاً بیمارانی با تعداد CD4 + کمتر از 250 را درگیر می کند، اما در افرادی که تعداد CD4 کم دارند شدیدتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید  راهکارهایی برای درمان درد بواسیر

ي علائم: زخم، تنگی نفس در صورتی که ریه ها را درگیر کرده باشد و اگر دستگاه گوارش را درگیر کرده باشد خونریزی.
سی دی شماره 4+: زیر 200

ایدز و بدن

پنومونی (PCP)
▪ موقعیت: ریه ها
پنوموسیستیس پنومونیه یک عفونت فرصت طلب است که باعث ذات الریه می شود. این عفونت معمولاً ریه ها را درگیر می کند، اما می تواند غدد لنفاوی، طحال، کبد یا مغز استخوان را نیز هدف قرار دهد. همیشه علت اصلی مرگ و میر در میان بیماران مبتلا به HIV بوده است، اما اکنون می توان از آن پیشگیری و با دارو درمان کرد. این بیماری معمولاً افرادی را مبتلا می کند که اعداد CD +4 کمتر از 200 دارند.

ي علائم: تب، سرفه خشک، سفتی در قفسه سینه و مشکل در تنفس.
سی دی شماره 4+: کمتر از 100

ایدز و بدن

● عفونت های مغزی
بیماران HIV نیز مستعد ابتلا به دو نوع عفونت هستند که معمولاً مغز را تحت تأثیر قرار می دهند. توکسوپلاسموز که توسط یک انگل در حیوانات ایجاد می شود، می تواند باعث زخم مغزی شود. کریپتوکوک – یک قارچ در خاک – اغلب باعث مننژیت می شود. این بیماری باعث عفونت نخاع و مغز می شود و می تواند منجر به کما و مرگ شود. این عفونت ها در بیمارانی که تعداد سلول های CD4 + کمتر از 100 دارند شایع است.

ي علائم: سردرد، تب، مشکلات بینایی، تهوع و استفراغ، ضعف در یک طرف بدن، مشکل در صحبت کردن و راه رفتن (توکسوپلاسموز)، گرفتگی عضلات گردن (مننژیت).
سی دی شماره 4+: زیر 75

بیشتر بخوانید  هر آنچه باید در رابطه با قرص آتوواکوئون بدانید!

ایدز و بدن

عفونت شکمی (MEC)
MEC (مایکوباکتریوم آویوم کمپلکس) عفونتی است که توسط باکتری های موجود در آب، گرد و غبار، خاک و مدفوع پرندگان ایجاد می شود. این بیماری به لایه بیرونی معده و روده حمله می کند و در نهایت می تواند به خون و سایر قسمت های بدن سرایت کند. MEC اغلب افراد با تعداد گلبول های سفید CD4 + کمتر از 75 را تحت تأثیر قرار می دهد.

علائم: درد معده، تهوع و استفراغ که منجر به تب، آپنه خواب، بی اشتهایی، کاهش وزن، خستگی، اسهال می شود.
سی دی شماره 4+: زیر 50

ایدز و بدن

● خطر نابینایی (CMV)
سیتومگالوویروس یک عفونت مرتبط با ویروس هرپس است و اغلب باعث ایجاد رتینیت در بیماران HIV می شود. این بیماری با مرگ سلول های شبکیه در پشت چشم همراه است و در صورت عدم درمان می تواند به سرعت منجر به کوری شود. CMV را می توان با داروها مهار کرد. این ویروس می تواند سایر قسمت های بدن را نیز تحت تأثیر قرار دهد. این بیماری به ندرت افراد با بیش از 100 سلول CD4 + را مبتلا می کند و اغلب افراد با سلول های کمتر از 50 را مبتلا می کند.

ي علائم: مشکلات بینایی مانند دیده شدن نقاط سیاه متحرک، تاری دید و پیدایش نقاط کور.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *