مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اصول کاشت و نگهداری از گیاهان شوید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





شوید یا مارچوبه زینتی




سوئد نام علمی Asparagus densiflorus از خانواده مارچوبه است و زیستگاه اصلی آن جنوب و شرق آفریقا است. گیاه قاصدک دارای ساقه ها و شاخه های منشعب با برگ های ریز است.

گیاه شوید دارای ساقه های آویزان است و می توانید برای کاشت این گیاه از گلدان های آویزان استفاده کنید و از زیبایی و سرسبزی این گیاه در منزل خود لذت ببرید. همچنین می توانید از شوید در تراریوم استفاده کنید زیرا نگهداری از آن آسان است.


گیاه شناسی گل قاصدک



مارچوبه زینتی (SPRENGERI ASPARAGUS FERN) گونه ای چند ساله است که در آفریقای جنوبی به عنوان علف هرز بومی یافت می شود.این گونه اغلب به عنوان گیاه زینتی استفاده می شود.این گیاه دارای ساقه های متعدد و ضخیم است.(کلاد) در بهار و تابستان گل های کوچک سفید رنگ ظاهر می شود. که در پاییز میوه های قرمز رنگ می دهند دانه ها در میوه گوشت سیاه رنگ است رشد آن نسبتا کند است سیستم ریشه شبکه ای از ریشه های جوانه زده است که حاوی پیاز است. غده ها و ساقه های جدید از این غده های زیرزمینی رشد می کنند. در نظر داشته باشید که این گونه بر خلاف نام عمومی و ظاهر آن هیچ ارتباطی با تیره سرخس ندارد مصرف در تولید میوه باعث ایجاد اختلال در بدن انسان می شود کروتول ها به صورت مکانیکی ریشه کن می شوند در دمای حدود 25 درجه از پایین به مدت حدود 3 هفته تا یک ماه، کرومات می توانند در تمام فصول در دمای 25 درجه سانتیگراد در یک توده نسبتاً بزرگ بدون بذر جوانه بزنند.

بیشتر بخوانید  تصاویر بامزه از حیوانات درس خون (2)


سوئد


شرایط نگهداری گیاه شوید


سیستم های راهنمایی: این گیاه به آبیاری منظم نیاز دارد زیرا گیاهی است که رطوبت را دوست دارد، اما به خاطر داشته باشید که آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه شوره سر می شود.


خاک: خاک رسی همراه با کمپوست برای گلدان برای شوید مناسب است.


سبک: کپر به نور غیر مستقیم خورشید زیادی نیاز دارد.


لقاح: زمانی که شوید را با کود کامل برای گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید.


آلو خشک: می توانید سالانه شوید گیاه آپارتمانی را هرس کنید و برگ های ضعیف و خشک را جدا کنید.


گل و میوه: شوید دارای گل های کوچک سفید رنگ و میوه های آن قرمز و آبدار است که برخی از پرندگان را به خود جذب می کند.


روش تکثیر شوید

کاشت این گیاه با بذر و تقسیم بوته انجام می شود. در روش کاشت بذر ابتدا بذرها را در نهالستانی کوچک بکارید و سپس روی برگها را با لایه نازکی از کود یا خاک حاصلخیز بپوشانید و به طوری آبیاری کنید که مرطوب باشند نه خیس. پس از جوانه زدن گیاه، آن را به زمین اصلی منتقل کنید. هنگام تقسیم گیاه مادر ابتدا خاک را مرطوب کنید سپس گیاه مادر را از گلدان خارج کرده و با چاقوی تیز ریشه این گیاه را به قسمت های مساوی تقسیم کنید. هر قسمت از ریشه گیاه را در گلدان بکارید تا رشد کند.


گلها را شستي


نحوه کاشت بذر شوید یا مارچوبه زینتی

1- ابتدا پایه بیل و پیت ماس ​​(50-50) را آماده کنید، فقط از تمیز و لطیف بودن بستر مطمئن شوید، برای قارچ بستر می توانید از کاربندزیوم 60 درصد به میزان 2 در میلی استفاده کنید. ابتدا دانه ها را به مدت 24 ساعت در آب ولرم قرار دهید و سپس در بستری از دانه های دوقطر قرار دهید.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن شرکت اداره گاز استان مازندران

2-بعد از انجام مراحل قبل با اسپری روی تخت را اسپری کنید دقت کنید منظور از اسپری همان اسپری است و بستر باید خیس باشد آن را با مرطوب اشتباه نگیرید! اگر فشار آب روی بستر زیاد باشد، بذرها می توانند به ته بستر رفته و جوانه نزنند.

3- نایلون سفید یا فریزر را روی دانه قرار دهید تا رطوبت 100 درصد گرفته شود و درب آن را محکم ببندید.

4- بذرها را باید در دمای ثابت حدود 28 درجه در جای خود قرار دهید. دمای پایین و بالا تاثیر زیادی در جوانه زنی دارد، دمای بالا باعث رشد علف های هرز و دمای پایین باعث عدم جوانه زنی بذر می شود، باز هم تاکید می کنم که دمای ثابت تاثیر زیادی در جوانه زنی بذر دارد.

5- بعد از جوانه زدن بذر وقتی تعداد برگ ها به 4 یا بیشتر رسید، نایلون روی بذر به طور خودکار سوراخ می شود و رطوبت آن نصف می شود و بستر در مقابل نور قرار می گیرد.بهترین منبع نور پشت پنجره به فاصله 30 سانتی متر است
6- بعد از رشد گیاه می توانید آنها را جدا کرده و به گلدان جدید منتقل کنید، در این کار مراقب باشید که به ریشه آسیب نرسانید و می توانید بعد از عادت کردن گیاه به بستر جدید ورمی کمپوست یا کود بدهید.


گل ها و گیاهان


چند نکته در مورد تکثیر گیاهان



1- تخت دقیقا طبق ترتیبی که نوشتیم عاری از کود باشد
2- برخی مناطق دارای آب سنگین هستند، بهتر است از آب معدنی جوشیده سرد (در دمای اتاق) استفاده شود.
3- دما باید ثابت و از 25 تا 28 درجه باشد
4- زمان نورد بین 8 تا 14 روز می باشد
5. زمانی که گیاه به اندازه کافی بلند شد تا بتوان آن را کنترل کرد، جوانه ها را در گلدان های 7.5 سانتی متری یا سینی های مخصوص بکارید. 10-15 روز قبل از انتقال گیاه به محیط بیرون، به تدریج آن را با آب و هوای بیرون معرفی کنید. کاشت در فضای باز را حتما به پایان فصل سرد موکول کنید و فاصله 30 سانتی متری بین دو گیاه را در نظر بگیرید.
6- برای قارچ کش بستر می توان مقدار کمی پودر کاربندزیوم را به میزان 2 در میلی متر در آب اسپری داخل زمین اسپری کرد و یا خاک را با ماده ضدعفونی کننده اسپری کرد و با قارچ کش مخلوط کرد.

بیشتر بخوانید  اصول صحیح هرس درخت سیب


جداکننده خط


بیشتر بخوانید:

پرورش و نگهداری گل آزالیا (گلهای زینتی داخل ساختمان)

در مورد رشد گل در ابر چه می دانید؟

راهنمای کاشت گل همیشه بهار


جداکننده خط


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *