مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

از مضرات سوسیس و کالباس چه می دانید؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


از مضرات سوسیس و کالباس چه می دانید؟

از مضرات سوسیس و کالباس چه می دانید؟

مشکل این محصولات صنعتی این است که حتی اگر از محصولات باکیفیت تهیه شده باشند، به دلیل ماندگاری طولانی مدت باقی مانده محسوب می شوند، بنابراین ارزش غذایی آنها کاهش می یابد، اما به طور کلی در طب سنتی بیشتر توصیه می شود. برای استفاده از مرغ برای سوسیس

کمتر از این غذای غلیظ بخورید

در مقوله طب سنتی سوسیس و کالباس را یک غذای غلیظ می دانند، این غذا را افراد عادی که تحرک بدنی زیادی ندارند و بیش از دو تا سه بار در ماه ورزشکار نیستند مصرف نکنند و گهگاهی سراغ آن بروند. اما ورزشکاران منعی برای استفاده از این غذای خانگی ندارند.

این سوسیس در صورتی که در منزل تهیه شود و نکات بهداشتی آن رعایت شود، می توان چندین بار در ماه از آن استفاده کرد. البته این موضوع در مورد افراد سالم نیز صدق می کند، بیماران نباید غذاهای غلیظ بخورند. افراد مبتلا به انواع سردرد، درد مفاصل یا دستگاه گوارش و کبد چرب نباید سراغ غذاهای غلیظ بروند. طب سنتی معتقد است که ترکیبی از برخی مواد غذایی می تواند در انسان مشکلاتی ایجاد کند. در مورد تهیه سوسیس و کالباس خانگی توصیه طب سنتی این است که گوشت و لبنیات را با هم مصرف نکنید.

در برخی از دستور العمل های سوسیس خانگی، شیر یا خامه با سفید یا ماهی و گوشت قرمز نشان داده شده است که ترکیبی است که نباید استفاده شود. ترکیب این دو گروه غذایی می تواند باعث بروز بسیاری از بیماری ها مانند بیماری مفاصل شود و مشکل ساز شود. به همین دلیل بهتر است آنها را با هم مصرف نکنید.

آلودگی میکروبی در سوسیس های خانگی زیاد است. از آنجایی که گوشت دارای بار میکروبی بسیار بالایی است، مسئله پخت آن بسیار مهم است. در این موارد باید از روش های پختی استفاده کرد که گوشت را کاملاً عاری از میکروب کند و محصول پروتئینی بار میکروبی نداشته باشد. مزیت گوشت خانگی نسبت به گوشت خانگی همین است.

بیشتر بخوانید  بهترین راه درمان درد آرنج با تزریق داخل بورس اولکرنون (olecranon)

از آنجایی که تمامی اقلام بهداشتی در کارخانه تحت کنترل است و گوشت به خوبی شسته شده است، دیگر این عامل خطر وجود نخواهد داشت.از قرارداد استفاده کنید. با این حال، مقدار حرارت و مواد مورد استفاده برای تمیز کردن گوشت در کارخانه با ملاحظات داخلی متفاوت است.

سفیده تخم مرغ نیز حاوی میکروب است

تخم مرغ یکی از مواد تشکیل دهنده بیشتر دستور پخت سوسیس است. تخم مرغ به خصوص سفیده تخم مرغ نیز می تواند به سالمونلا آلوده شود. به همین دلیل وقتی این غذا پس از تهیه سوسیس در خلاء مورد نظر بسته بندی شده و در این حالت حدود 15 دقیقه در آب جوش قرار می گیرد، ممکن است این 15 دقیقه برای از بین بردن همه میکروب ها کافی نباشد و زمان بیشتری می برد. یا حتی راه ویژه دیگری برای از بین بردن میکروب ها وجود دارد.

روغن و نمک را کاهش دهید

در تهیه برخی از انواع سوسیس و کالباس، حدود 40 تا 50 گرم روغن جزء مواد لازم در نظر گرفته می شود که اگر روغن سرخ کردنی به آن اضافه کنیم باعث افزایش کالری، کاهش پروتئین این غذا در واحد مصرف و در نتیجه کاهش ارزش غذایی آن می شود. بسیار کم است برای استفاده از نمک نه تنها در این غذا بلکه در بیشتر غذاها باید میزان مصرف آن را به میزان قابل توجهی کاهش داد زیرا خود غذا هنگام تهیه سدیم کمی دارد و اگر بخواهیم نمک زیادی استفاده کنیم می تواند به سلامتی فرد آسیب برساند. .

از کارخانه های مختلف استفاده کنید

بیشتر بخوانید  چگونه بر خواب زیاد غلبه کنیم؟

با در نظر گرفتن موارد ذکر شده، اگر هر از چند گاهی تمایل به سوسیس و کالباس دارید، بهتر است از انواع صنعتی استفاده کنید، زیرا این سوسیس ها علیرغم داشتن مواد افزودنی و ماندگاری طولانی مدت، از نظر میکروب پذیری قابل اعتماد هستند، ضمن اینکه تولید خانگی سوسیس و کالباس از نظر ارزش غذایی مناسب نیست و ممکن است موارد بهداشتی به خوبی رعایت نشود.

نیترات ها و نیتریت های موجود در سوسیس و کالباس با سرخ کردن سرطان زا می شوند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهند، طبق آخرین نمونه های سوسیس و کالباس موجود در بازار، حدود نیمی از آنها مطابق با استانداردها هستند.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی را 42 درصد و دیابت را 19 درصد افزایش می دهد مصرف سوسیس و کالباس با توجه به رشد جمعیت جوان و افزایش ساعات کار در کشور رو به رشد است. این افزایش در سال های اخیر بسیار نگران کننده شده است، بنابراین مسئولان وزارت بهداشت،

آنها بارها نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده اند. به گفته دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو، مشکلات بهداشتی مشکل اصلی فرآورده های پروتئینی (سوسیس و کالباس) نیست، بلکه مشکل اصلی این است که رژیم غذایی جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان را مختل می کند. بنابراین مصرف زیاد و روزانه این محصولات به هیچ وجه توصیه نمی شود و از نظر تغذیه ای خطرناک است.

مصرف سرانه

سرانه مصرف سوسیس و کالباس در اروپا 64 و در ایران 4 کیلوگرم در سال است، اما با توجه به جوان بودن جمعیت کشور و همچنین سرعت و سهولت تهیه این محصولات، مصرف آن در سفره ایرانیان رو به رشد است.

بیشتر بخوانید  خطرات بیهوشی و آسیب آن

نیتروزامین، سرطان زا

نیترات و نیتریت به محصولات اضافه می شود زیرا ماندگاری سوسیس و کالباس را طولانی می کند و آنها را صورتی می کند، اما با حرارت دادن به نیتروزامین تبدیل می شوند که سرطان زا هستند.

اثر تجمعی

موادی مانند سوسیس و کالباس که می تواند برای بدن مضر و یا در مواردی سمی باشد، اثر تجمعی دارد که می تواند به بدن آسیب برساند.

از پروتئین دیر هضم استفاده می شود

سوسیس و کالباس از محصولات پروتئینی استفاده می شود که دیر هضم بوده و بدن پروتئین کمتری جذب می کند. همچنین به دلیل نمک موجود در سوسیس و کالباس مانند سوسیس و کالباس دودی، جذب کلسیم و پروتئین کاهش یافته و در نهایت منجر به پوکی استخوان می شود.

چربی بالا و ترانس

سوسیس ها سرشار از چربی هستند. محتوای چربی به خصوص چربی های اشباع و ترانس در این محصول بسیار بالاست. مصرف بیش از حد مواد افزودنی در سوسیس و کالباس خطرناک است و رادیکال های آزاد ناشی از استفاده از این مواد می تواند سلول سالم را به سمت سرطان سوق دهد.

خطر ابتلا به دیابت

مصرف روزانه 50 گرم سوسیس و کالباس گوشتی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 42 درصد و دیابت را 19 درصد افزایش می دهد. با این حال، حتی دو برابر گوشت قرمز نیز سلامت انسان را به خطر نمی اندازد.

نتایج نمونه گیری

در شهریور 1388 اداره استاندارد تهران 26 نمونه سوسیس و کالباس و همبرگر را از مراکز عرضه و فروشگاه های زنجیره ای نمونه برداری کرد و این نمونه ها از نظر منشاء بافت گوشتی مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد که از 20 نمونه سوسیس، 18 نمونه فاقد استانداردهای بهداشتی بودند.

مجموعه: مجله اینترنتی تشویقی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *