مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا نیما حامد ارکانی آلبرت انیشتین بعدی است؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


نیما حامد ارکانی یک ایرانی حدودا 30 ساله است. او در سال 1993 در رشته ریاضی و فیزیک از دانشگاه تورنتو فارغ التحصیل شد و سپس دکترای خود را در سال 1997 از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی دریافت کرد. نیما حامد ارکانی سپس کار بر روی شتاب دهنده خطی استانفورد را آغاز کرد.

آیا نیما حامد ارکانی آلبرت انیشتین بعدی است؟

در سال 1999 استاد دانشگاه برکلی شد. او در سال 2002 پس از یک نشست یک ساله با اساتید دانشگاه هاروارد، استاد دانشگاه هاروارد شد و اندکی بعد استاد آموزش عالی در دانشگاه پرینستون شد. این سمت از سال 1933 تا 1955 (زمان مرگ انیشتین) در اختیار اینشتین بود و اکنون نزد دکتر ارکانی است.

او سال گذشته مهمان مکرر انستیتوی علوم طبیعی بود و به گفته پیتر گودارگ، مدیر این مؤسسه: «ما با دکتر ارکانی تماس گرفتیم تا به اساتید خود بپیوندند و ایشان موافقت کردند.» او همچنین نقش اصلی را در این پژوهشکده خواهد داشت. آزمایشات در LHC پروفسور ناتان سایبر، یکی از اعضای مؤسسه علوم طبیعی، افزود: «درک عمیق او از فیزیک و خلاقیت استثنایی او باعث ارتقای مؤسسه خواهد شد.

دکتر ارکانی قبلاً در زمینه فیزیک ذرات نامی به دست آورده است و نظریه انقلابی او (از نظر کار کیهان) اواخر امسال مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. این آزمایش در LHC در سرن، بزرگترین و بزرگترین شتاب دهنده ذرات جهان انجام خواهد شد. شتاب دهنده در سوئیس واقع شده است و در می 2008 افتتاح شد. US / LHC در اوت یا سپتامبر شروع به کار خواهد کرد و نظریه خود را در سال 2009 اثبات خواهد کرد. LHC دارای یک تونل مدور 17 مایلی (20.8 کیلومتری) است. هزینه ساخت این دستگاه عظیم حدود 5 تا 10 میلیارد دلار است.

بیشتر بخوانید  لیست شعبه های بانک سینا در تهران + آدرس و تلفن

دکتر نیما حامد ارکانی (رهبر فیزیکدانان نظری) ذهن ما را در مورد مکان و زمان باز کرد و به گفته وی، جهان حداقل 11 بعد دارد. این فیزیک را متحول خواهد کرد. نظریه ریسمان یا به اختصار ریسمان سعی می کند توضیح دهد که ذرات کوچکترین حالت در جهان نیستند، اما حلقه های نوسانی که ریسمان نامیده می شوند، کوچکترین چیز هستند. در این نظریه ریسمان بر خلاف ما که در 3 بعد فضا و یک بعد زمان هستیم در 11 بعد نوسان می کند. اکثر مدل ها در این نظریه حداقل 7 بعد دیگر را نشان می دهند که برای انسان غیرقابل درک است.

آیا نیما حامد ارکانی آلبرت انیشتین بعدی است؟

دکتر آرکانی و فیزیکدانان دیموپولوس و دوائیل پیشنهاد می کنند که برخی از این ابعاد بزرگتر از آن چیزی هستند که قبلا تصور می شد، و این مدل (ADD) Arkani-Dvail-Dimopoulos نامیده می شود. متأسفانه این ابعاد قابل مشاهده نیستند زیرا جاذبه تنها نیرو است. چیزی که آنها را احاطه کرده است

برخی از افراد با این نظریه مخالفند زیرا نمی توان آن را آزمایش کرد. به عنوان مثال، اگر در ماشین نشسته اید و دستگاه GPS شما روشن است، می توانید در یک لحظه از سرعت و مکان دقیق خود مطلع شوید. اما این در دنیای ذرات غیرممکن است و شما نمی توانید سرعت و مکان یک جسم را در حال حاضر تشخیص دهید.

آرکانی و همکارانش معتقدند که LHC (برخورد دهنده بزرگ هادرون) می تواند به پاسخ این سوال کمک کند.این زمینه به روز است.

جوایز دریافت شده:

2005. جایزه فی بتا کاپا دانشگاه هاروارد.

او در سال 2003 برنده مدال گریبو انجمن فیزیک اروپا شد.

بیشتر بخوانید  لیست نام و آدرس دفاتر پیشخوان دولت منطقه ۱۳ تهران

و چند هزینه در سال

منبع: nightski


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *