مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

هر آنچه باید در مورد فیبرومیالژیا بدانید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


فیبرومیالژیا چیست؟

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید فیبرومیالژیا بیشتر بدانید.

فیبرومیالژیا چیست؟

مقدمه ای بر فیبرومیالژیا

در 10 تا 12 درصد از افراد، دردهای اسکلتی عضلانی مشاهده می شود که هیچ علت ساختاری یا التهابی برای آن یافت نشده است.[۱] اکثر این دردهای ایدیوپاتیک منتشر معمولاً معیارهای سندرم فیبرومیالژیا را دارند.[۲] فیبرومیالژیا یک سندرم درد مزمن اسکلتی عضلانی است که با درد گسترده، گرگرفتگی، خستگی و اختلالات خواب مشخص می شود که علت آن ناشناخته است. درد مزمن و حساسیت عضلانی و مفاصل عضلانی مشخص است. این بیماری نوعی روماتیسم بافت همبند است. وجود تعدادی علائم غیر از درد باعث شده است که از اصطلاح فیبرومیالژیا برای این بیماری استفاده شود.

فیبرومیالژیا فیبرومیالژیا یک بیماری است که با درد در بسیاری از قسمت های بدن همراه با احساس خستگی مشخص می شود. فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن است که مفصل را تحت تاثیر قرار نمی دهد. فیبرومیالژیا ترکیبی از سه کلمه Fibro (به معنی بافت همبند سازنده تاندون ها و رباط ها)، Mi (به معنی ماهیچه) و Algia (به معنی درد) است. ساخته شده و در لغت به معنای درد در عضلات و تاندون ها است. با این حال، به نظر می رسد که منشا مشکل در عضلات و تاندون ها نیست، بلکه در مغز و سیستم عصبی است، اما درد در نهایت در عضلات و تاندون ها احساس می شود.

 فیبرومیالژیا

چه چیزی باعث فیبرومیالژیا می شود؟

علت فیبرومیالژیا به خوبی شناخته نشده است. مطالعات نشان داده اند که بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا تغییراتی را در سطح انتقال دهنده های عصبی در مغز و اعصاب تجربه می کنند. انتقال دهنده های عصبی مواد شیمیایی خاصی هستند که رشته های عصبی تولید می کنند و نقش مهمی در انتقال پیام های عصبی دارند.

در این بیماری میزان یک انتقال دهنده عصبی به نام سروتونین در مغز کاهش می یابد. این بیماران همچنین دارای سطوح بالاتری از ماده شیمیایی به نام P در مایع مغزی نخاعی (مایع اطراف مغز و نخاع، جایی که مغز و نخاع در واقع در آن غوطه ور هستند) دارند. این ماده در انتقال پیام های درد نیز موثر است. به نظر می رسد افراد مبتلا به فیبرومیالژیا نسبت به پیام های درد که به مغزشان می رسد بیش از حد معمول حساس هستند. در واقع استرسی که در افراد عادی باعث ایجاد درد نمی شود باعث ایجاد درد در این افراد می شود فیبرومیالژیا در دو درصد افراد رخ می دهد.

این بیماری در زنان بیشتر از مردان است زیرا بیش از 80 درصد بیماران را زنان تشکیل می دهند و در سنین 25 تا 55 سالگی شیوع بیشتری دارد. به مفاصل آسیب نمی رساند. شدت علائم این بیماری متفاوت است. گاهی اوقات علائم برای ماه ها یا سال ها ناپدید می شوند، اما پس از مدتی برمی گردند. کیفیت زندگی این بیماران به دلیل درد مزمن و ناتوان کننده ای که ایجاد می کند تغییر می کند.

بیشتر بخوانید  بسیاری از افراد مبتلا به میگرن، کمبود ویتامین دارند

 فیبرومیالژیا

علائم فیبرومیالژیا

علائم فیبرومیالژیا می آیند و می روند. این علائم عبارتند از:

درد مزمن عضلانی: این درد در سراسر بدن پخش می شود. به طور کلی، درد در مفاصل، ماهیچه ها، تاندون ها و سایر بافت های نرم رخ می دهد.
نواحی درد در فیبرومیالژیا شامل پشت گردن، بین تیغه های شانه، بالای قفسه سینه، بالای شانه، جلوی گردن، قسمت خارجی آرنج، بالای لگن، کناره های لگن و داخل زانو

بیماران با بدن درد از خواب بیدار می شوند. برخی از بیماران در شب درد بیشتری را تجربه می کنند. درد معمولاً در حین فعالیت ها، هوای سرد و مرطوب، عصبانیت و استرس تشدید می شود.

خستگی: افراد مبتلا به فیبرومیالژیا اغلب خسته هستند، حتی اگر برای مدت طولانی خوابیده باشند. بسیاری از بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا دارای سایر اختلالات خواب مانند سندرم پاهای بی قرار و آپنه خواب هستند.

3- افسردگی

4- کم کاری تیروئید 5- بیماری لایم (نوعی آرتریت ناشی از باکتری)

سندرم روده تحریکپذیر

7- مشکلات تمرکز و حافظه

8- بی حسی و گزگز در دست و پا

9- لرزش و ضربان قلب

10- کاهش توانایی ورزش کردن

11- سردرد تنشی یا میگرن

 فیبرومیالژیا

علل فیبرومیالژیا

پزشکان هنوز علت خاص این بیماری را شناسایی نکرده اند. به نظر می رسد به دلایل زیادی باعث این بیماری می شود. این موارد عبارتند از: ژنتیک، عفونت‌ها (مانند ویروس‌ها)، واکنش‌های غیرطبیعی به درد، و آسیب‌های فیزیکی یا عاطفی.

 فیبرومیالژیا

عوامل خطر برای فیبرومیالژیا
  • جنسیت: در زنان شایع تر است.
  • سابقه خانوادگی: اگر یکی از بستگان شما مبتلا به این بیماری باشد، می توانید به آن مبتلا شوید.
  • آرتریت روماتوئید: اگر به آرتریت روماتوئید یا لوپوس مبتلا هستید، ممکن است فیبرومیالژیا نیز داشته باشید.

 فیبرومیالژیا

تشخیص فیبرومیالژیا

همانطور که گفته شد هیچ آزمایشی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. اما با آزمایش خون، پزشک می تواند علائم شما را دریابد.

آزمایش خون باید شامل موارد زیر باشد:

  • شمارش سلول های خونی
  • رسوب گلبول های قرمز
  • تست عملکرد تیروئید

 فیبرومیالژیا

علائم بالینی

ویژگی های اصلی فیبرومیالژیا درد منتشر بافت نرم است که معمولاً با عباراتی مانند سوزن سوزن شدن، خارش و غیره بیان می شود. درد را می توان در گردن، پشت، قفسه سینه، بازوها و پاها احساس کرد. علاوه بر این، بیماران ممکن است از خشکی صبحگاهی، خستگی، اختلال خواب یا سردرد شکایت کنند. بیماری های مشترک شامل سندرم روده تحریک پذیر، سندرم خستگی مزمن، افسردگی، سردرد مزمن، آلرژی های دارویی متعدد، سندرم پیش از قاعدگی و اختلالات اضطرابی است.

بیشتر بخوانید  نحوه مصرف کلسیم در سنین مختلف چگونه است ؟

اختلالات بافت همبند، بیماری های روانی، اختلالات خواب و عفونت های مزمن ارزیابی بیماران مبتلا به درد و حساسیت را که معیارهای فیبرومیالژیا را برآورده می کنند دشوار می کند. همپوشانی علائم فیبرومیالژیا با سایر بیماری‌های با علت ناشناخته، مانند سندرم خستگی مزمن، نیاز به بررسی اضافی در هنگام تشخیص دارد. سایر تشخیص‌ها شامل کم‌کاری تیروئید، میوپاتی‌های ناشی از دارو (به عنوان مثال، مهارکننده‌های HMG-CoA)، پلی‌میالژی روماتیسمی، سندرم درد میوفاشیال، بیماری لایم، مولتیپل اسکلروزیس، میوپاتی متابولیک، افسردگی، تب حصبه و سایر سندرم‌های تمپانیک است.

 فیبرومیالژیا
تشخیص فیبرومیالژیا

تشخیص فیبرومیالژیا بالینی است. بر اساس معیارهای ACR:

سابقه درد مزمن (بالای 3 ماه) و منتشر (بالا و پایین کمر و دو طرفه)
درد در 11 نقطه از 18 نقطه حساس در معاینه تشخیصی (لمس) (تصویر)

معیارهای انجمن روماتولوژی آمریکا برای سندرم فیبرومیالژیا، فیبرومیالژیا را به عنوان یک سندرم درد منتشر با حساسیت به 11 نقطه یا بیشتر تعریف می کند. معاینات آزمایشگاهی و رادیولوژیک معمولاً قابل اعتماد نیستند، اما می توانند به رد سایر اختلالات کمک کنند. آزمایش‌های اصلی شامل CBC، ESR، تست‌های استاندارد بیوشیمیایی و تست‌های عملکرد تیروئید است. با توجه به تعداد زیاد موارد مثبت کاذب، آنتی بادی های RF، ANA و Lyme فقط باید در بیمارانی که مشکوک بالینی بالایی دارند بررسی شوند.

معاینات رادیولوژیک در بیمارانی که شواهدی از آرتریت یا رادیکولوپاتی دارند نیز انجام می شود. تاریخچه خواب دقیق و مطالعات در بیماران چاق و مردان مبتلا به فیبرومیالژیا مورد نیاز است. همچنین بیماران باید از نظر افسردگی همراه که در بیماران مبتلا به درد مزمن شایع است، غربالگری شوند.

دنبال دردت باش

بروس بج، روماتولوژیست، می‌گوید: «مشکل فیبرومیالژیا این است که بیماران همیشه درد دارند، بنابراین پیش‌بینی اینکه درد چه زمانی بهبود می‌یابد و چقدر طول می‌کشد، بسیار دشوار است.
پیگیری زمان و مدت درد به صورت روزانه می تواند به شما کمک کند درد خود را کنترل کنید و فراز و نشیب های فیبرومیالژیا را درک کنید. سپس وقتی می‌دانید چه زمانی اوضاع بهتر می‌شود، می‌توانید بفهمید چه چیزی باعث کاهش یا افزایش درد شده است، بنابراین می‌دانید که دوباره چه کاری انجام دهید.»

از داروها انتظار زیادی نداشته باشید

سازمان غذا و داروی ایالات متحده سه نوع داروی فیبرومیالژیا را تایید کرده است: Lyrica (پرگابلین)، سیمبلتا (دولکسین) و Saula (milnasipren).
دکتر بژ می گوید: «این داروها احتمالاً روی بدن شما تأثیر خواهند گذاشت، زیرا گاهی اوقات تأثیر زیادی ندارند. «مساله دوم این است که می تواند گران باشد و عوارض جانبی از جمله مشکلات روانی داشته باشد.
در مورد گزینه های موجود انعطاف پذیر باشید و در صورت لزوم آنها را تغییر دهید. دکتر بژ می گوید: درمان فیبرومیالژیا تنها با یک دارو امکان پذیر نیست، بلکه به سبک زندگی بستگی دارد.

بیشتر بخوانید  همه چیز در مورد قرص سیلوستازول

از مصرف داروهای بدون برچسب خودداری کنید

داروهای بدون برچسب داروهایی هستند که برای درمان درد خاص تولید می شوند، اما اغلب به افراد مبتلا به بیماری های دیگر داده می شوند.
به عنوان مثال، بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا معمولاً با داروهای ضد افسردگی درمان می شوند، اگرچه همه داروهای ضد افسردگی به طور خاص برای درمان این بیماری تأیید نشده اند.

 فیبرومیالژیا

درمان فیبرومیالژیا

* داروها باعث کاهش درد و بهبود خواب می شوند. داروهای مورد استفاده شامل استامینوفن، ایبوپروفن، داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج است.

* با تنفس عمیق و حفظ آرامش، استرس را کاهش دهید

به اندازه کافی بخوابید: این مشکل با نخوابیدن در روز و بیدار شدن در ساعت معین و خوابیدن در ساعت معینی هر شب حل می شود.

به طور منظم ورزش کنید: ورزش علائم بیماری را کاهش می دهد. ورزش های کششی، نشستن و پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری و ورزش های آبی مفید است.

* فعالیت های زیاد: نه آنقدر که خود را خسته کند، نه آنقدر کم که شما را خسته کند.

*رژیم غذایی خوب و متنوع

* کمتر کافئین بنوشید

طب سوزنی: باعث تغییر در جریان خون و میزان انتقال دهنده های عصبی در مغز و نخاع می شود.

* ماساژ: ضربان قلب را کاهش می دهد، عضلات را شل می کند، حرکت مفاصل را بهبود می بخشد و تولید کشنده های طبیعی بدن درد را افزایش می دهد و استرس و عصبانیت را از بین می برد.

یوگا و تای چی: به کنترل علائم فیبرومیالژیا کمک می کند.

 فیبرومیالژیا

غذاها و ویتامین های مفید در فیبرومیالژیا

  • این باید تحت نظر پزشک مصرف شود:
  • GABA (انتقال دهنده عصبی): برای خواب بهتر
  • اسید مالیک (موجود در سیب): خستگی و درد عضلانی را برطرف می کند
  • منیزیم: برای تولید انرژی و رفع خستگی
  • ویتامین D: برای تقویت عضلات و کاهش درد عضلانی
  • ویتامین B3: برای بهبود گردش خون و کاهش درد
  • ویتامین B12: خستگی را از بین می برد
  • کوآنزیم K10 (Co K10): عملکرد سیستم ایمنی را با رساندن اکسیژن به بافت ها و کاهش درد بهبود می بخشد.
  • پودر پاپریکا قرمز: برای بهبود جریان خون و کاهش درد

 فیبرومیالژیا

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *