مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا می دانید علت خارش پوست چیست؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


علت خارش پوست

علت خارش پوست

خارش، یکی از شایع ترین مشکلات پوستی این است که گاهی آنقدر قوی می شود که خواب و آسایش را از فرد سلب می کند.

شدت خارش گاهی به حدی است که بیمار با خاراندن مجدد به بدن خود آسیب می رساند.

در ادامه گفت‌وگویی با دکتر بهروز باریک جبین، متخصص پوست و هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در مورد این مشکل نسبتاً رایج ارائه شده است.

دکتر! چرا پوست انسان اصلاً خارش دارد؟

دلایل مختلفی برای خارش پوست وجود دارد که برخی از آنها به بیماری های پوستی مربوط می شود و برخی با بیماری های شایع مانند هپاتیت C، بیماری انسدادی کبد، نارسایی کلیه، کم کاری یا پرکاری تیروئید، کم خونی فقر آهن، کم خونی، برخی سرطان های خون مانند مانند لوسمی و لنفوم (به ویژه لنفوم هوچکین)، میلوم، سرطان های داخلی، انگل های روده، ام اس، ایدز و برخی بیماری های عصبی.

دیابت همچنین یک علت داخلی شایع خارش آنیوس است، اما بیشتر افراد مبتلا به دیابت خارش آنیوس را ندارند.

بنابراین اگر فردی با خارش عمومی مزمن به پزشک مراجعه کند، ابتدا باید معاینه کامل برای بررسی بدخیمی های داخلی و ارزیابی تیروئید، کبد، کلیه و حتی ایدز و هپاتیت انجام شود.

برخی افراد بلافاصله بعد از حمام خارش می کنند، آیا می تواند به دلیل بیماری خاصی باشد؟

یکی از بیماری های داخلی که باعث خارش می شود نوعی کم خونی به نام است «سیستم چند سیستم“بیش از یک سوم افرادی هستند که از خارش رنج می برند. خارش بیشتر به دلیل تغییر درجه حرارت به خصوص چند دقیقه بعد از حمام کردن است. علت آن نیز ناشناخته است و کمی آسپرین بلافاصله خارش دره آنها را برطرف می کند. . “. اما جدای از صحبت در مورد بیماری های داخلی، چندین بیماری پوستی وجود دارد که خارش یکی از شکایات اصلی افراد مبتلا به آن است، مانند اگزمای طبیعی، گال و درماتیت تبخال.

بیشتر بخوانید  معرفی شهربازی های قزوین همراه با آدرس

چه چیزی خارش را بدتر می کند؟

بیشتر خارش ها با گرما تشدید می شود. استرس، اضطراب و ترس نیز می توانند خارش را بدتر کنند.

بیشتر خارش ها در شب بدتر می شود، زمانی که فرد بدون کار و فعالیت های روزانه است.

مجرای گوش خارجی، سوراخ های بینی و ناحیه اطراف مقعد و اندام تناسلی مستعد خارش هستند.

علت خارش پوست

آیا خارش می تواند ریشه عصبی داشته باشد؟

بله، برخی از خارش‌های ناحیه بیماری‌های پوست و مو تا حد زیادی به مشکلات روانی مربوط می‌شود و به همین دلیل به آن نورودرماتیت می‌گویند.

با این بیماری ها فرد تمایل زیادی به خاراندن قسمت های در دسترس پوست دارد و از خاراندن این نقاط لذت می برد و دایره باطل خارش و خارش اصلاح می شود و پوست شبیه پسوریازیس می شود. در درمان این افراد باید به مسائل روحی و روانی توجه شود و درمان موضعی خالی جواب نمی دهد.

در برخی موارد، مانند کهیر، علت اصلی خارش است هیستامین است. کهیر می تواند در اثر مصرف برخی داروها یا غذاها یا برخی عفونت ها ایجاد شود. البته چندین علت دیگر نیز برای ایجاد کهیر وجود دارد، مانند نور خورشید یا تماس با آب یا تماس با سرما یا لرزش می تواند باعث ایجاد کهیر شود.

گاهی اوقات حساسیت پوستی به برخی مواد باعث خارش شدید می شود، مانند برخی از افراد اسپری ضد تعریق و بوی زیر بغل آلرژیک می شود.

آیا این خارش ها قابل درمان هستند؟

البته! اولین قدم در درمان، تشخیص علت خارش است و بدون آن، درمان بسیار دشوار است، اما اقداماتی وجود دارد که می تواند به کاهش خارش کمک کند، مانند سرد نگه داشتن محیط و اجتناب از حمام داغ و لباس های پشمی.
کرم رنگ

بیشتر بخوانید  چه چیزی جن ها را می ترساند؟

خشکی پوست نیز یکی از مهم ترین علل خارش است، بنابراین در بیمارانی که از خشکی پوست رنج می برند، چرب و مرطوب نگه داشتن پوست برای رفع خارش بسیار مهم است. در سالمندان خشکی علت مهم و شایعی است که باید مراقب استفاده از پاک کننده های نامناسب پوست و حمام های مکرر که باعث خشکی پوست می شود و همچنین استفاده منظم از مرطوب کننده ها شد.

علت خارش پوست

برخی از داروهای موضعی نیز ممکن است خارش موضعی را کاهش دهند، مانند بی حس کننده های موضعی (مثلاً کرم لیدوکائین، ژل Nizokainهم برخی از آنتی هیستامین های موضعی (مانند کرم دوکسپین) و هم محلول های موضعی حاوی کافور یا سیم. کورتیکواستروئیدهای موضعی نیز ممکن است در برخی موارد که علت خارش التهاب است (مانند اگزما) مفید باشد. کرم یا لوسیون کالامین نیز می تواند مفید باشد.

لازم به ذکر است که تمام داروهای موضعی گاهی اوقات می توانند خود را ایجاد کنند آلرژی و حساسیت باعث خارش می شوند و خارش را تشدید می کنند، بنابراین مصرف این داروها باید زیر نظر پزشک و ترجیحاً با تجویز متخصص پوست باشد تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

وقتی صحبت از داروهای خوراکی می شود، آنتی هیستامین ها نیز رایج ترین داروهای ضد خارش هستند، اما بسیاری از این داروها خواب آور هستند، بنابراین افراد، به ویژه کسانی که رانندگی می کنند یا مسن هستند، باید بسیار مراقب باشند. آنتی هیستامین های غیر خواب آور هیچ تاثیری بر خارش یا کهیر ندارند.

برخی از داروهای ضد خارش نشان داده شده است که اثرات ضد خارش دارند و در نهایت، نور درمانی ممکن است برای برخی از خارش ها استفاده شود.

بیشتر بخوانید  آدرس مراکز تعویض پلاک مراگو آذربایجان شرقی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *