مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

داستان ضرب المثل از ریشه عربی چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


ضرب المثل از ریشه عربی به چه معناست؟

اعراب در مواردی به کار می رود که شخص با وجود شواهد فراوان از انکار حقایق خودداری نمی کند.

ریشه تاریخی ضرب المثل از ریشه عربی است

این عبارت ضرب المثل در مواردی به کار می رود که دادستان در مقابل شواهد مثبت از لجاجت دست بر نمی دارد و کاملاً بی پروا شفافیت را رد می کند. در چنین مواردی در مورد شهادت و تمثیل گفته می شود: یک نفر عرب شد

پس از حمله اعراب به ایران خوشنویسی در ایران عرب و زبان عربی در بسیاری از جاها جایگزین زبان باقلوا و شاخه های مختلف آن شده است. اما این امر نتوانست زبان و فرهنگ ملی و قومی ایرانیان را از بین ببرد.

در زمان حکومت طاهریان، صفاریان و سامانیان در خراسان، این سلسله های ایرانی در دربار و امور مملکتی، خط و زبان فارسی را جایگزین خط و زبان فارسی کردند و بسیاری از بزرگان ادبیات خراسان نیز زبان عربی را آموختند و به کار بردند.

اما مردم خراسان که علاقه زیادی به فرهنگ و ادب فارسی داشتند، از هر ایرانی که به عربی می نوشت و به عربی صحبت می کرد، به طعنه می گفتند:عربی شده است یعنی عرق و میهن پرستی ایرانی و ایرانی خود را که مثل روز روشن و آشکار است انکار می کند و کاملاً عرب شده است.

بدیهی است که بزرگان و علمای خراسان به اقتضای «الناس علی دین ملوکم» از فرماندهان خود پیروی می کردند و همه تازی آموختند و در زبان تازی تا آنجا پیش می رفتند که بیشتر آنان را ذواللوسنین می نامیدند. .

بیشتر بخوانید  آمپول های متعدد روی لب ترلان پروانه پس از بازگشت از ترکیه!

مردم خراسان چون تا به حال بازار خط و زبان عربی را دیده اند، به دلیل علاقه و ارادتشان به فرهنگ و ادب فارسی، هر ایرانی که عربی می نوشت یا حرف می زد مورد اهانت و تمسخر قرار می گرفت. یک نفر عرب شدیعنی ایرانی بودن را فراموش کرد و عرق ریخت و مسابقه داد و خود را به دامان اعراب حلق آویز کرد.

یعنی چون ایرانیان در آن زمان حاضر به پذیرش نفوذ بیگانگان نبودند و در عین حال قدرت مبارزه و مخالفت علنی با هیأت حاکمه را نداشتند، حس ملیت و میهن پرستی خود را در موارد فوق درآوردند. ضرب المثل

چون واژه ای عربی بود، مترجم عبارات و احساسات ایرانیان میهن پرست بود که پس از مدتی فراگیر شد و کم کم به ضرب المثل تبدیل شد، تا جایی که در ایران امروز با وجود اینکه نمونه ای از آن وجود ندارد. تنظيم نمي شود، اما در موارد انكار بديهيات شهيد و تمثيل مي شوند.

جداکننده خط

بیشتر بخوانید:

ضرب المثل ماندن دو پرستو و نیم یعنی چه؟

ضرب المثل هاله از کجا آمده است؟

ضرب المثل در بقالی کجا رفت؟

ضرب المثل «نه بیا نه برو» به چه معناست؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *