مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا می دانستید خانه شیخ بهایی هنوز وجود دارد؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، 3. اردیبهشت در تقویم های امروزی به نام شیخ بهایی ثبت شده است. دانشمندی که نبوغ معماری او در تمامی بناهای ماندگار دوران صفویه به چشم می خورد و اکنون زنده ترین یادگار او خانه ای است که در اصفهان و نزدیک مسجد جامع این شهر از خود به جای گذاشته است که مربوط به دوره سلجوقی است.
خانه شیخ بهایی متعلق به خانه عمه شاه عباس (مریم سلطان بیگم) بوده که پس از آن شاه عباس بنا را به شیخ بهایی سپرد و تاریخچه این خانه در کتاب شاه عباس آمده است. زندگی توسط دکتر. نصرالله فلسفی.
خانه شیخ در سال ۱۳۵۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و در سال ۱۳۷۸ از سوی سازمان میراث فرهنگی به عنوان زیباترین خانه تاریخی آسیا و اقیانوسیه معرفی شد و این خانه الگویی برای خانه های تاریخی اصفهان بود. به عنوان بهترین حافظان میراث فرهنگی معرفی شدند.

این خانه هم اکنون در پشت گنبد نظامی مسجد جامع در قدیمی ترین قسمت بافت تاریخی اصفهان در محوطه معروف به بافت سلجوقی قرار دارد و به گفته باستان شناسان این خانه و مسجد جامع اصفهان در جلوی آن قرار دارد. . – بقایای روستای اسلامی.

بهاءالدین محمد h محمد بن حسین لی عاملی، معروف به شیخ بهایی (زاده ۸ مارس ۹۲۵ در بعلبک، لبنان کنونی، درگذشته ۸ سپتامبر ۱۰۰۰ در اصفهان) هجری; که در علوم فلسفه و منطق و هیئت و ریاضی مهارت داشت. از وی حدود 95 کتاب و رساله در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی، هنر و فیزیک به جای مانده است. به پاس شایستگی های وی در نجوم، یونسکو در سال 2009 مصادف با سال نجوم، نام وی در فهرست مفاخر ایران ثبت شد.
بر اساس نسخه ای که شیخ بهایی در سال 995 هجری قمری در قزوین نگاشته، سیزده ساله بوده که وارد ایران شده است. پدرش، الدین حسین عاملی، به دلیل آزار و اذیت شیعیان این منطقه توسط دولت عثمانی به ایران سفر کرد و از شاه طهماسب صفوی برای دیدار از ایران دعوت کرد. بهاءالله شاگرد او شد. پدرش و دیگر دانشمندان آن زمان.
شخصیت علمی، ادبی، اخلاقی و وارسته او باعث شد که در سن 43 سالگی از اصفهان به شیخ اسلام رسید و پس از انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان (1006 ه. در دربار صفوی به پایتختی صفوی تبدیل شد که مقتدرترین پادشاه صفوی شاه عباس بزرگ است.
تقسیم آب زاینده رود، کشف ساعت آفتابی در مسجد شاه اصفهان و… تنها بخشی از اقدامات شیخ بهایی است. شیخ بهایی دوران جوانی خود را در قزوین گذراند و پس از تغییر پایتخت شاه عباس از قزوین به اصفهان، شیخ بهایی نیز به عنوان مشاور شاه برای طراحی شهرسازی اصفهان و تقسیم‌بندی زاینده رود به اصفهان آمد و امروز آن را تشکیل می‌دهد. نصف دنیا . . شهری که اکنون پس از گذشت صد سال همچنان از آثار خود در برابر آسیب های بلایای طبیعی و جنگ محافظت می کند. شیخ بهایی در سال 1031 هجری قمری در سن 78 سالگی درگذشت و بنا به وصیت خود در جوار بارگاه امام رضا (ع) به خاک سپرده شد. اما خانه ای که نیمی از عمرش را در آن گذراند، در دست مونیخی ها ماند که می خواستند نیمی دیگر از عمر خود را در اصفهان بگذرانند. آرامگاه او امروزه بین مسجد گوهرشاد و میدان آزادی و ایوان امام خمینی در دروازه ای به نام ایشان قرار دارد.

بیشتر بخوانید  فغانی از جام جهانی حذف شد؟

داستان خانه شیخ بهایی

به گزارش مهر، در اوایل دهه 70 عبدالعظیم جلالی فراهانی به همراه همسرش اشرف از آلمان به اصفهان رفتند و خانه ای مخروبه ای به نام خانه شیخ خریداری کردند. خانه ای با دیوارهای فروریخته و لوله های ترک خورده و دیوارهای رنگ آمیزی شده که سه سال بعد به ویلایی زیبای اعیانی تبدیل شد که معماری ایرانی را به نمایش می گذاشت. زمانی که جلالی و همسرش خانه ای برای آپارتمان خود خریدند، میراث فرهنگی هیچ همکاری نکرد و ایجاد شبهه مبنی بر اصل نبودن خانه، باعث رنجش بیشتر خانواده شد.

اشرف جلالی درباره خرید خانه و بازسازی آن می گوید: ما در سال 73 خانه را خریدیم و بازسازی آن 3 سال به طول انجامید، سازمان میراث فرهنگی در این مدت هیچ کمکی به ما نکرد و تمام کارهای مرمتی را با هزینه خودمان انجام داد. تا جایی که می توانستیم انجام دادیم. کارگران به این راحتی کار نمی کردند. راست می گفتند، این خانه ویران بود. زیرزمینش تا لبه پر از خاک بود. یک در و پنجره سالم نبود. این گچ ها مثل تاریکی شب سیاه بود. اگر آستین هایم را بالا نمی زدم و روی آن نمی ایستادم و شبانه روز کار نمی کردم، کار تمام نمی شد.
جلالی ادامه می دهد: اگر این خانه متعلق به شیخ بهایی نبود، این همه هزینه برای آن نمی دادیم. با این حال من و همسرم به عشق بازسازی این خانه تاریخی ارزشمند و تامین مالی حتی یک آپارتمان در آلمان فروختیم.
اشرف جلالی می گوید: زمانی که صدام شروع به شلیک موشک کرد، این منطقه ویران شد، خانه ها ویران شد، ستون های مسجد اعظم فرو ریخت، طاق های بازار سلجوقیان پاره شد، اما این خانه فقط شیشه ها را شکست!
صاحب خانه تاریخی شیخ بهایی با انتقاد از بی توجهی مسئولان در حفاظت از خانه شیخ بهایی با قدمتی بیش از 400 سال، تاکید می کند: گردشگران کشورهای مختلف اطلاعاتی درباره این بنا دارند و برای بازدید از آن در ورودی اقدام اصفهان جهت اطلاع مردم از وجود این بنا و حفاظت و مرمت آن توسط مراجع ذیصلاح.
وی در ادامه با اشاره به اینکه غسالخانه شیخ به این خانه منتهی می شود و توسط معمار سازمان میراث فرهنگی کشف شده است، خاطرنشان کرد: زمانی که این خانه را خریدیم دو نفر از نوادگان مرحوم شیخ بهایی به منزل ما آمدند و از اینکه ما این خانه را خریداری کردیم ابراز خرسندی کردند. خرید خانه شیخ، ما از این بنا نگهداری و محافظت می کنیم. صاحب خانه اظهار داشت که پس از این گفتگوها و اشیاء ذکر شده در کتاب زندگی شاه عباس و همچنین انواع تزیینات ساختمان و اشیاء مشاهده شده در حفاری و مرمت، نشان می دهد که این خانه تاریخی متعلق به شیخ بها است. ‘من.
وی افزود: نوه های شیخ با همسایگان بومی ها در تماس هستند و شیخ بهایی می تواند به آنها کمک کند تا ثابت کنند این امکان پذیر است.
صاحب خانه می افزاید: اگر این خانه سابقه نداشت چرا در سال 75 ثبت ملی شد و چرا در آن زمان چنین شبهاتی ایجاد نشد.

بیشتر بخوانید  گزارش منابع پاکستانی از درگیری طالبان و جیش العدل در افغانستان

عبدالعظیم جلالی فراهانی در نهم اسفندماه سال جاری پس از یک دوره طولانی بیماری دار فانی را وداع گفت. جلالی گفت هرگز حاضر نیستم خانه ام را به سازمان تخریب کننده بفروشم. اگر نسبت به این خانه تعصب دارم به این دلیل است که نمی خواهم چایخانه و قهوه خانه شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *