مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا از فواید بی نظیر دانه چیا اطلاع دارید؟!

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


دانه چیا و خواص بی نظیر آن

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید فواید دانه چیا بیشتر بدانید.

دانه چیا و خواص بی نظیر آن

اون چیه؟

(نام علمی: Salvia hispanica؛ نام انگلیسی: chia) گیاهی یک ساله از تیره مریم گلی و خانواده نعناعیان است. این گیاه بومی آمریکای مرکزی است. این گیاه برای بذرش استفاده می شود، البته خود گیاه مصارف تزئینی دارد.

چیا عمدتاً برای دانه هایش به صورت تجاری کشت می شود. دانه چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. 25 تا 30 درصد روغن را می توان از دانه های چیا استخراج کرد. از جمله آلفا لینولنیک اسید (ALA). روغن دانه چیا از حدود 55 درصد امگا 3، 18 درصد امگا 6، حدود 6 درصد امگا 9 و حدود 10 درصد چربی اشباع تشکیل شده است.

به طور معمول، دانه های چیا بیضی های کوچکی به قطر حدود یک میلی متر هستند. دانه های چیا در رنگ های مختلفی از جمله قهوه ای، خاکستری، سفید، سیاه و لکه های رنگی نیز موجود است. دانه های چیا آبدوست هستند و می توانند تا 12 برابر وزن خود آب جذب کنند.

دانه چیا به طور سنتی در مکزیک و جنوب غربی ایالات متحده مصرف می شود. اما در اروپا چندان شناخته شده نیستند. امروزه چیا به صورت تجاری و همچنین به طور طبیعی در مکزیک، بولیوی، آرژانتین، اکوادور، نیکاراگوئه، گواتمالا و استرالیا کشت می شود.

————————————————- ————————————

10 مزیت برتر دانه چیا برای سلامتی

اگر به این فکر می کنید که چگونه دانه های چیا را در رژیم غذایی خود بگنجانید، مجله تایم راه های خوشمزه ای برای خوردن دانه چیا دارد.

پودینگ دانه چیا

هنگامی که دانه های چیا یک شبه در آب خیس می شوند، بافت نشاسته مانندی در اطراف آنها ایجاد می شود. کمی دارچین اضافه کنید و اگر طعم شیرین آن را دوست دارید کمی استویا و یک میان وعده پودینگ خوشمزه که می توانید صبح، بعدازظهر یا عصر میل کنید و برای افزودن کمی آدامس کمی بادام خام اضافه کنید.

شما همچنین می توانید دستور العمل پودینگ پرفیوم چیا را امتحان کنید، که در وب سایت Vegan.com آمده است:

بیشتر بخوانید  علت و درمان قطعی بی اختیاری مدفوع چیست ؟

ماده خام

یک سوم فنجان دانه چیا
1 فنجان شیر نارگیل
2 قاشق غذاخوری عسل
نصف قاشق چایخوری عصاره وانیل
یک چهارم قاشق چایخوری نمک هیمالیا یا نمک دریا

روش تهیه:

در صورت نیاز دانه چیا، شیر نارگیل، عصاره وانیل و عسل را تهیه کنید. مواد را خوب مخلوط کنید و حداقل 30 دقیقه یا حتی یک شب در یخچال بگذارید تا دانه های چیا رطوبت را جذب کرده و مانند پودینگ درشت و ژله مانند شوند.

  • آن را در یک لیوان یا فنجان پارفه بریزید.
  • لوازم مورد علاقه خود را اضافه کنید و لذت ببرید.

————————————————- ————————————

خواص چیا

دانه چیا را به عنوان ادویه مصرف کنید

دانه چیا را می توان تقریبا به هر غذایی اضافه کرد، از ماست گرفته تا سس سیب و اسموتی ها. به خاطر داشته باشید که ژله‌ها پس از مخلوط شدن با مایعات بافتی اطراف دانه‌های چیا تشکیل می‌شوند، بنابراین اگر ترجیح می‌دهید صدای جویدن ملایمی داشته باشید، دانه‌های چیا را دقیقاً قبل از غذا روی غذا بریزید.

مصرف دانه چیا در میان وعده های دست ساز

اگرچه توصیه می‌کنم از دانه‌های چیا در میان وعده‌های خانگی استفاده کنید، اما برخی از میان‌وعده‌ها وجود دارند که دانه‌های چیا جزء اصلی آن‌ها هستند. مراقب قند موجود در این محصولات باشید، اما در صورت کمبود غذا، این تنقلات می توانند میان وعده های رضایت بخشی و حتی برای کودکان راحت باشند.

کره چیا

می توانید دانه های چیا را با انواع توت ها و استویا مخلوط کنید تا مربای خود را درست کنید. شما نیازی به پکتین ندارید زیرا دانه های چیا به تنهایی حالت ژله ای خوبی ایجاد می کنند.

“نان” سالم

اگر به دنبال نان سالم بدون گلوتن هستید که بتوانید آن را با ماهی، گوشت یا سبزیجات میل کنید، دانه چیا می تواند یک افزودنی عالی باشد. برای امتحان آن را با آجیل خوب خرد شده ترکیب کنید و ادویه دلخواه را اضافه کنید تا چیزی به لذیذ نان و به عنوان جایگزین داشته باشید.

بیشتر بخوانید  ۱۰ ماده غذایی ممنوع قبل از خواب

لایه برداری بدن

دانه چیا به عنوان یک لایه بردار و ساینده بسیار خوب عمل می کند و می توانید آن را به برنامه روزانه مراقبت از پوست خود اضافه کنید. وب سایت اسپا ایندک دستورالعمل های ساده ای برای لایه برداری های خانگی دارد که فقط از 3 ماده اولیه استفاده می کند:

ماده خام:

  • یک چهارم فنجان روغن نارگیل
  • 1 قاشق چایخوری آب لیمو
  • 1 قاشق غذاخوری دانه چیا

————————————————- ————————————

نحوه استفاده از چیا

دانه چیا و خواص بی نظیر آن

1. مواد را با هم مخلوط کرده و در ظرفی نگه دارید.

2. برای استفاده، صورت را مرطوب کنید و اسکراب را با حرکات دایره ای بمالید تا صورت آبرسانی شود.

3. اجازه دهید مخلوط به مدت 2 دقیقه روی صورت خود بماند، سپس آن را با یک حوله پاک کنید.

4. بعد از اتمام کار، صورت خود را با آب سرد اسپری کنید.

5. این مخلوط را به مدت 3 تا 5 روز در یخچال نگهداری کنید.

7. جوانسازی بعد از ورزش

دانه های چیا برای افزایش قدرت و قدرت شناخته شده اند، بنابراین سعی کنید بعد از تمرین آنها را به کیک پنیر پروتئینی اضافه کنید.

8. چه جوانه می زند

میکروب‌ها می‌توانند بیشترین مقدار مواد مغذی موجود، از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و آنزیم‌ها را که برای محافظت در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد مفید هستند، فراهم کنند. بسیاری از فواید میکروب ها به این دلیل است که گیاهان در مراحل اولیه رشد مواد مغذی بیشتری دارند. دانه های چیا نیز از این قاعده مستثنی نیستند و شما می توانید به راحتی دانه های چیا را در خانه پرورش دهید تا به صورت خام در سالاد و ساندویچ استفاده کنید.

————————————————- ————————————

سیاه یا سفید بودن دانه مهم است؟

دانه چیا در دو رنگ سیاه و سفید موجود است. هر دو رنگ حاوی مقادیر مشابهی از مواد مغذی مانند امگا 3، پروتئین و فیبر هستند، اگرچه دانه های چای تیره تر ممکن است آنتی اکسیدان بیشتری داشته باشند. مصرف ترکیبی از هر دو رنگ احتمالا ایده آل است. موسسه تحقیقات تغذیه، که تحقیقاتی را برای تعیین اثرات دانه چیا در بزرگسالان انجام داده است، گزارش می دهد:

بیشتر بخوانید  دوبوتامین (Dobutamine) برای نارسایی قلب + نحوه مصرف و عوارض این دارو

ما ابتدا به چای سفید نگاه کردیم. سپس به دانه های چای تیره نگاه کردیم. اگرچه تجزیه و تحلیل تغذیه ای هر دو تقریبا یکسان بود، اما متوجه شدیم که دانه های چای تیره دارای آنتی اکسیدان مهم دیگری به نام کورستین هستند. همه می دانند که غذاهای تیره تر بهتر از سبک تر است. آنتی اکسیدان بیشتری دارند و این ادعا در تجزیه و تحلیل ظرفیت حذف رادیکال های اکسیژن ثابت شده است. تجزیه و تحلیل ما نشان داد که امگا 3 بالاترین مقدار موجود در هر ماده غذایی است.

همچنین نشان داده شده است که دانه چیا دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدان در غذاهایی است که اندازه گیری کردیم، برابر یا حتی بیشتر از شاه توت مانند بلوبری. این دانه یکی از قوی ترین غذاهای آنتی اکسیدانی کاملی است که ما می شناسیم … موسسه علوم طبیعی با انجام تجزیه و تحلیل جامع این محصول غذایی متوجه شد که دانه های آن دارای خواص متفاوت، سازگار با مصرف کنندگان، منبعی استثنایی و منحصر به فرد از امگا است. اسیدهای چرب 3 کالری، فیبر غذایی، آنتی اکسیدان، پروتئین کامل، آهن، کلسیم و منیزیم دارد.

————————————————- ————————————

اقدامات احتیاطی در مورد مصرف دانه چیا

دانه چیا و خواص بی نظیر آن

اگر سابقه دیسفاژی یا مشکل در بلع دارید، باید کمی مراقب باشید، به خصوص در هنگام خوردن دانه های چیا خشک. حداقل یک مطالعه موردی در مورد بیماری وجود دارد که یک قاشق خشک دانه چیا را قورت داده، در آب فرو رفته و دچار دیسفاژی شدید شده است. دانه ها می توانند به سرعت یک توپ ژله ای تشکیل دهند که بخشی از مری شما را مسدود می کند و برداشتن آن نیاز به درمان پزشکی دارد. به گفته نویسندگان این مطالعه:

دانه‌های چیا خشک شده وقتی به آب اضافه می‌شوند، بلافاصله شروع به تشکیل یک کپسول هیدروژل می‌کنند که تا ۲۷ برابر بیشتر از آب وزن جذب می‌کند.

————————————————- ————————————

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *