مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مقدمه ای بر مهندسی معدن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


معرفی: ذخایر غنی منیزیم، زغال سنگ، مس و آهن هند یکی از دلایل اصلی تسلط بریتانیا بر هند بود. دلیل هجوم مهاجران فرانسوی، اسپانیایی، پرتغالی و انگلیسی به آمریکا، معادن غنی طلا، نقره، الماس، مس و زغال سنگ این قاره بوده است.

مقدمه ای بر مهندسی معدن

بازرگانان پرتغالی، هلندی، بریتانیایی و فرانسوی نیز به خاطر عشق خود به استخراج طلا و الماس به آفریقا روی آورده‌اند و امروزه دانشمندان همچنان بر روی پروژه‌های بسیاری به امید به دست آوردن معادن حاصلخیز و فلزات کمیاب در فضا کار می‌کنند. اما چرا در گذشته یکی از دغدغه های اصلی کشورهای صنعتی دسترسی به معادن غنی کشورهای دیگر بود و چرا امروزه دانشمندان به امید یافتن ذخایر معدنی جدید در جستجوی فضا هستند؟ پاسخ این سوال را باید در صنعت جستجو کرد. از آنجایی که برای هر فعالیت صنعتی به مواد معدنی نیاز داریم، به عبارتی اساس تولید و توسعه صنعتی مواد معدنی است. موادی که نیاز به کشف و استخراج توسط کارشناسان متخصص دارد و به همین دلیل در بسیاری از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دنیا حوزه ای به نام مهندسی معدن وجود دارد. حوزه ای که در کشور ما با دو گرایش تحقیق و استخراج در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ارائه می شود.

جهت گیری تحقیقات معدنی:

در زمینه تحقیقات، مهندس معدن پس از کشف یک معدن، نوع و شکل مواد معدنی را تعیین می کند و به ارزیابی اقتصادی، میزان ذخایر و همچنین روش استخراج مواد خام معدنی می پردازد. در این گرایش، دانشجویان مکانیک سنگ، گاهشماری، ساخت و ساز، ژئوفیزیک و زمین شناسی معدنی را مطالعه می کنند.

بیشتر بخوانید  لیست درمانگاه های ایلام + آدرس و تلفن

دروس این رشته در طول تحصیل

دوره های مشترک در رشته های مختلف مهندسی معدن:

ریاضیات، معادلات دیفرانسیل، آمار و مهندسی احتمال، برنامه نویسی کامپیوتر، فیزیک، محاسبات عددی، شیمی عمومی، نقشه برداری صنعتی، اجزای ماشین، استاتیک، دینامیک، سازگاری مقاومت، مکانیک سیالات، اندازه گیری عمومی، فیزیک، شیمی نقشه برداری، زمین شناسی، ساخت و ساز، زمین شناسی ، اقتصاد، مکانیک سنگ، اقتصاد مواد معدنی، سنگ معدن.

دوره های تخصصی تحقیقات معدنی:

اصول معدن شناسی، برداشت زمین شناسی، کانی شناسی توصیفی، نقشه برداری و کاربرد عکس های هوایی، کانی شناسی نوری، کانی شناسی، ژئوفیزیک ایران، ژئوفیزیک اکتشافی، حفاری اکتشافی، حفاری اکتشافی، ژئوشیمی اکتشافی، آب های ژئوتکنیکی، ارزیابی نقشه منابع آب معدنی، .

روند معدن:

تمایلات استخراج شامل عملیات حفاری و پخت برای خرد کردن، بارگیری و تخلیه و در بیشتر موارد خرد کردن، به منظور رساندن “کانه” به اندازه مناسب است. این عملیات را می توان به صورت روباز، زیرزمینی و در موارد محدود در دریا انجام داد.

دوره های تخصصی معدن:

مبانی مهندسی برق، ماشین آلات حرارتی، کانی شناسی، سنگ شناسی، تحقیقات زمین شناسی، نقشه برداری و عکس زمین شناسی، اصول تحقیق و ارزیابی ذخیره، معدن، آبیاری و آتش بازی، کاویتاسیون چاه و تونل، معدن، ساخت و ساز، معدن، ساخت و ساز معادن سطحی، معدن زیرزمینی روش ها، نقشه برداری معدن، لیچینگ در معدن، استخراج سنگ معدن، خدمات فنی در معدن، اصول طراحی معدن.

مهارت های مورد نیاز:

از آنجایی که بخشی از کارهای مهندسی معدن مانند کارهای ژئودتیک در زیرزمین انجام می شود، دانشجویان این رشته باید از آمادگی جسمانی برخوردار باشند و بتوانند در معدن که بیشتر خارج از شهر و گاهی اوقات در مناطق دور افتاده کار کنند. به همین دلیل اکثر دانشجویان رشته به استثنای تعداد معدودی که در آزمایشگاه ها و مراکز طراحی معدن کار می کنند، با مشکلات شغلی مواجه هستند. لازم به ذکر است که ریاضیات در این زمینه بسیار مهم است، زیرا بدون استفاده از مدل های ریاضی نمی توان محاسبات، کاوی و تحقیق را انجام داد.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن شعبه های تیپاکس در شهر آمل

مشاغل در ایران:

در حال حاضر متوسط ​​رشد 6.5 درصدی در بخش معدن داریم که باید در این زمینه رشد 15 درصدی داشته باشیم و برای رسیدن به این رشد به متخصصان فناورانه و خلاق به ویژه در حوزه فرآوری نیاز مبرم داریم. زیرا دسترسی به بازارهای جهانی تنها از طریق کنترل کیفیت، استانداردسازی و محصولات معدنی امکان پذیر خواهد بود. امروزه به فارغ التحصیلان علاقمند و خلاق مهندسی معدن نیاز داریم تا بدون توجه به کارشناسان خارجی شاهد رشد و افزایش صادرات این بخش باشیم. فارغ التحصیلان این رشته علاوه بر وزارت معادن و فلزات، می توانند در وزارت نفت در زمینه حفاری، وزارت نیرو در حوزه آب های زیرزمینی، کارگاه های آموزشی در وزارت راه و ترابری برای حفاری راه ها و … مشغول به کار شوند. تونل ها، شرکت های مترو و سازمان های انرژی.

منبع: معرفی رشته های تحصیلی سازمان سنجش آموزش کشور، تالیف سرکار خانم فیروزه سودایی و نرم افزار سامان، رشته سازمان سنجش آموزش کشور


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *