مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با کلیسای بیت لحم

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، کلیسای قبر مقدس یا بیت لحم یکی از کلیساهای بزرگ و زیبای اصفهان است که در دوره صفویه و سلطنت شاه عباس کبیر ساخته شده است. این کلیسا را ​​هم از نظر نقاشی داخلی و هم از نظر نمای بیرونی می توان باشکوه ترین کلیسای اصفهان دانست. به خصوص که بزرگترین گنبد را در بین کلیساهای جلفای اصفهان دارد. کلیسای تاریخی بیت‌اللحم اصفهان در تاریخ 17 اسفند 1381 با شماره ثبت 7643 در فهرست آثار ملی قرار گرفت. کلیسای مقبره اصفهان و صومعه سنت استفانوس در شمال غرب ایران از زیباترین‌ها هستند. کلیساها در جهان

کلیسای بیت لحم یا مقبره مقدس جلفا در اصفهان که در سال های 1627-1628 ساخته شده است. یکی از زیباترین کلیساهای جهان توسط خواجه پیتر ولیجانیان ساخته شده است. روایت های مختلفی از تاریخ ساخت این کلیسا وجود دارد. طبق روایات، برای الهام بخشیدن به سنت پیتر برای ساختن کلیسا، به دستور سازنده کلیسا، در روز عید از ورود کلیسای مادر مقدس به کلیسا جلوگیری شد. بر اساس افسانه ای دیگر، در روز عید، هنگامی که پطرس خواجه برای دعا و نیایش به کلیسای مقدس مادر خدا رفت، با انبوهی از مردم برخورد کرد و نتوانست وارد کلیسا شود، بنابراین تصمیم به ساختن گرفت. کلیسایی بزرگتر در نزدیکی کلیسای مادر مقدس. این کلیسا دارای دو نسخه خطی بسیار ارزشمند کتاب مقدس است که بر روی چرم نوشته شده است. یکی از آنها مربوط به سال 1636 میلادی است.

روزنامه انگلیسی «تلگراف» فهرستی از زیباترین کلیساهای جهان را منتشر کرد. بر اساس گزارش این روزنامه، کلیسای بیت لحم (باجتوله) سنت جلفای اصفهان در میان 23 کلیسای زیبای جهان قرار دارد. در این متن آمده است که کلیسای مقبره مقدس (بیت لحم) با 72 نقاشی با شکوه تزئین شده است، از جمله صحنه شام ​​آخر و اخراج آدم و حوا از بهشت. در این متن به گنبد معروف کلیسا نیز اشاره شده است که جلوه خاصی به بنا بخشیده است. در فهرست زیباترین کلیساهای جهان نام صومعه سنت استپانوس که در شمال غربی ایران قرار دارد نیز دیده می شود. به گزارش تلگراف، این صومعه منزوی که بین کوه ها و منطقه سرسبز قرار دارد، این تصور را که ایران یک کشور کویری است، رد می کند.

بیشتر بخوانید  ایران و اسپانیا بر توسعه همکاری های رسانه ای تأکید کردند

به گفته گردشگران خارجی در جلفا در زمان صفویه پیروان فرقه های مختلف مسیحی بیش از بیست و پنج کلیسا در این منطقه ساخته اند که امروزه تنها 13 کلیسا باقی مانده است.

معماری

این کلیسا به صورت تالار گنبدی مستطیل شکل در نظر گرفته شده است که در جهت شرقی-غربی قرار دارد و دارای گنبدی دو جداره با هشت نورگیر در پایین گنبد است. این بنا فاقد تزئینات بیرونی است و 25 متر ارتفاع و 11 متر قطر دارد. گنبد بر چهار ستون بزرگ استوار است که با چهار طاق به دیوارهای شمالی و جنوبی بنا متصل است. در ضلع غربی کلیسا و روبروی ورودی اصلی، طاقچه ای در دو طبقه قرار دارد و بالای آن ناقوس کلیسا قرار دارد. مصالح ساختمانی کلیسای بیت لحم از خشت و آجر ساخته شده است. دیوارهای داخلی کلیسا با گچ پوشانده شده است و همگی دارای نقاشی هایی با مضامین برگرفته از کتاب مقدس هستند. قسمت پایینی دیوارها نیز از کاشی های نیلی و آبی لعابدار است که برای تزیین استفاده می شد. این کلیسا در دو طبقه ساخته شده است. طبقه دوم مخصوص بانوان است. در وسط طبقه دوم تالار مربعی قرار دارد که برگرفته از مدل کلاسیک گنبد ارمنی است. گنبد کلیسا گنبدی دوپوش با تذهیب و کتیبه هایی با تاریخچه های مختلف از افراد خیری است که برای کلیسا کار می کردند. گنبد بر روی چهار ستون مرتفع و قطور قرار دارد که با طاق های جناغی به ستون های جانبی و مقابل متصل می شوند. گنبد کلیسا دارای هشت پنجره است که هر دو با نما نقاشی شده اند. این تصاویر شامل چهره 12 حواری عیسی مسیح، رستاخیز عیسی مسیح، حرکت پطرس رسول بر روی آب است. زیباترین تصویر کلیسای بیت لحم، تصویر آسمان است که در سمت چپ آن نقش خواجه پطرس با نمایی از تاج بر سر قرار دارد. در ضلع غربی گنبد، کمی جلوتر، ناقوس کلیسا بر برجی بر چهار ستون، شش ستون سنگی و بر روی آنها ناقوس مخروطی شکل به شکل گنبد و در نهایت صلیب بر روی گنبد قرار گرفته است. حیاط در ضلع غربی کلیسا است. در ضلع غربی صحن، سنگ قبرهای پطرس خواجه و نوه اش قرار دارد. سنگ قبرهای دیگر متعلق به روحانیون، خواجه‌ها، تجار و صنعتگران در جای دیگری از صحن دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید  Новите членове на градския съвет не трябва да отстъпват на критериите при избора на кмет

فضای داخلی کلیسا با تزئینات مختلف پوشیده شده است. فضای داخلی کلیسا ترکیبی از گچ بری طلا، گچ نقاشی شده، نقاشی های دیواری و کاشی های هفت رنگ با نقش هایی از اناجیل عهد عتیق و عهد جدید، قدیسان و نقوش مختلف گل و گیاه است که کمی پوسته پوسته هستند. در مجموع، این تزئینات در شرایط خوبی هستند. همچنین کتیبه ها و نوشته های ارمنی متعددی وجود دارد. گنبد آن به طور کامل با نقاشی های طلا و گچ بری های زیبا تزئین شده است. نقاشی ها کیفیت متفاوتی دارند و مشخصا کار نقاشان محلی است. عدم تعادل در رنگ بندی و تکرار رنگ ها و ناهماهنگی های سبز و قرمز همراه با گچ بری های تزئینی نظم آنها را به هم زد. نقاشی های ردیف پایین دیوارها حاوی جزئیات جالب پارچه، لباس و روسری مربوط به قرن هفدهم است. نقاشی‌های روی دیوارهای حرم عمدتاً به صورت خودکار است و مضمون آنها اغلب مجسمه‌های قدیسان ایستاده است. در دیوار شمالی، نقاشی رنگ روغن سازنده کلیسا، خواجه پطروس ولیانیان وجود دارد که در سمت چپ آن نقاشی خواجه پطرس در حال زانو زدن و نیایش است. در دیوار غربی کلیسا نقاشی هایی از شکنجه گریگوری روشنگر و سایر نقاشی های سنت سرکیس، سنت مرسروس و سنت تئودور قرار دارد. در کنار غرب تصویری خیالی از جهنم است. صرف نظر از گنبد داخلی، کاشی های هفت رنگ زیباترین تزئینات کلیسا هستند. این پانل ها نمونه های عالی از کاشی های جلفا هستند که طرحی زیبا از گل و حیوانات دارند. بیرون، بالای در غربی، یک ورق فلزی سنگ فرش شده زیبا از سال 1899 قرار دارد. در ورودی کلیسا کتیبه هایی به خط ارمنی وجود دارد. تاریخ ساخت این کتیبه 1063 هجری قمری است. در زیر کتیبه نامه ای است که از سنگ گرفته شده است. در این کتیبه ذکر شده است که کلیسای بیت اللحم در سال 1316 هجری قمری در زمان مظفرالدین شاه قاجار تعمیر شده است.

بیشتر بخوانید  شهادت یک جوان فلسطینی از رژیم صهیونیستی

مرمت

این کلیسا در سال 1850 در خطر تخریب قرار داشت، اما در سال 1870 توسط هوان جان الیازیجان بازسازی شد و به این ترتیب آن را از تخریب نجات داد. برج ناقوس در سال 1897 در بالای ورودی غربی کلیسا ساخته شد

محل

اصفهان، خیابان توحید، نبش خیابان نظر میانی.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *