مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آخرین خبر از اختصاص بنزین به افراد بر اساس کد ملی

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبرطرح توزیع بنزین بین مردم به جای خودرو و نتایج اجرای آزمایشی آن روی میز رئیس جمهور است و با توجه به لهجه وزیر اقتصاد حتی اگر این طرح در دستور کار قرار گیرد افزایشی نخواهیم داشت. در بنزین قیمت های امسال

طرح بازتوزیع بنزین برای تخصیص بنزین یارانه ای (1500 تومانی) به مردم به جای خودرو از ابتدای اسفندماه در جزیره کیش به صورت آزمایشی اجرا شد و البته از همان ابتدا به دلیل ویژگی های منحصر به فرد آزمایشی منتخب خود مورد انتقاد قرار گرفت. منطقه (جزیره کیش).

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری ۱۳ مردادماه در خصوص سرنوشت این طرح گفت: باز هم تاکید می‌کنم امسال دستوری برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.

خاندوزی افزود: 5 ماه از اجرای طرح تست بنزین می گذرد و اکنون متوقف شده است. این طرح باید بازنگری شود و اگر نیاز به اصلاح یا تدوین داشته باشد، هنوز تصمیمی گرفته نشده است.»

وزیر اقتصاد و دارایی از ارائه این طرح و نتایج آن به رئیس جمهور خبر داد و گفت: در صورت اتخاذ تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری برنامه ای نداریم.

بنابراین طرح بازتوزیع بنزین و نتایج اجرای آزمایشی آن روی میز رئیس جمهور است و با توجه به لهجه وزیر اقتصاد حتی اگر این طرح در دستور کار قرار گیرد، امسال افزایش قیمت نخواهیم داشت.

برخی مشکلات توزیع بنزین بر اساس کد ملی

بیشتر بخوانید  پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای فردا بررسی می‌شود

تحقیقات نشان می دهد اجرای طرح بنزین دولت مبنی بر اختصاص سهمیه 20 لیتری بنزین به هر کد ملی مستلزم تخصیص سهمیه یارانه ای بیشتر از وضعیت فعلی به مردم است و این موضوع تنها نیست. «امنیت انرژی» و «کسری بودجه» ناشی از فروش آن، بیشتر بنزین یارانه‌ای را تحت الشعاع قرار می‌دهد، اما خطر «دخالت ۸۵ میلیون ایرانی در معاملات بنزین»، «هدر رفتن اضافی بنزین یارانه‌ای توزیع‌شده» و تشدید قاچاق سوخت.

از سوی دیگر، در شرایطی که بافت اجتماعی جزیره کیش نمونه خوبی از کشور نیست و این طرح با کاستی های فراوانی در اجرا اجرا شده است، اتکا به نتایج طرح چندان منطقی به نظر نمی رسد.

صرف نظر از ایراداتی که به انتخاب کیش به عنوان آزمایشگاه طرح بنزین دولتی، اختصاص بنزین به خودروها و کد ملی خانوارها، عدم واریز سهمیه بنزین به برخی با کارت کیشوند، پوشش ضعیف رسانه ای. پروژه (حتی در بخش آزمایشگاهی) و سردرگمی جزیره نشینان در مبادله سهمیه یارانه یکی از نقاط ضعف اصلی پروژه است.

توصیه کارشناسان به دولت/ تصمیم عجولانه ممنوع!

یکی از رویکردهای مناسبی که دولت می تواند در رابطه با این طرح در دستور کار قرار دهد این است که اگر بر اساس نتایج اجرای آزمایشی پنج ماهه این طرح در جزیره کیش، تصمیم گرفته شود این طرح در در سطح ملی، قبل از اجرای این امر، به عنوان دومین نقطه پایلوت، باید نقطه جمعیتی دیگری از کشور انتخاب شود که از نظر بافت اجتماعی و شرایط اقتصادی ساکنان آن شباهت بیشتری به سایر نقاط کشور داشته باشد. میانگین). اجرای پروژه و نتایج اجرای آزمایشی دوم نیز باید مبنای تصمیم گیری جامع باشد. زیرا هر تصمیم عجولانه برای تغییر نحوه عرضه بنزین می تواند چالش های زیادی را برای دولت و مردم به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید  مطمئنم خدا با دعای حسین نگاهم کرد

منبع: مشرک نیوز


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *