مروری بر روش های طلایی پیشگیری از خودکشی



چگونه از خودکشی دیگران پیشگیری کنیم ؟


طبق گزارش WHO ثابت شده است که راهکارهای محدود کردن دسترسی به روش‌های معمول خودکشی، در کاهش میزان خودکشی مؤثر بوده است.


با این وجود، نیاز به اتخاذ رویکردهای چندبخشی است که شامل اقدامات مداخله‌ای حرفه‌ای و تخصصی روانشناختی و فعالیتهای مراکز مرتبط از جمله مراکز بحران می‌شود .


علاوه بر جلوگیری از افکار خودکشی و اقدامات درمانی، معالجه با توجه به شرایط اساسی انجام می‌شود و اگر شخص از اختلال روانی رنج می‌برد، ابتدا برنامه درمانی برای معالجه این اختلال انجام می‌شود؛


شواهد قانع کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد پیشگیری و درمان به موقع اختلالاتی که جزء عوامل خطر خودکشی بودند مثل افسردگی و الکلیسیم می‌تواند به میزان زیادی خودکشی را کاهش دهد .


راه حل های پیشگیری از خودکشی


1. اگر نگران هستید صحبت کنید


اگر علائم هشدار دهنده خودکشی را در شخصی که به او اهمیت می دهید مشاهده کردید، ممکن است از خود بپرسید که گفتن چه چیزی خوب است؟ اگر اشتباه کنید چطور؟ اگر فرد عصبانی شود چه می شود؟


در چنین شرایطی احساس ناراحتی یا ترس طبیعی است. اما بدانید که هر کسی که در مورد خودکشی صحبت می­‌کند یا علائم هشدار دهنده دیگری را نشان می­‌دهد، نیاز به کمک فوری دارد. بنابراین باید برای پیشگیری از خودکشی ثابت قدم باشید.


صحبت با دوست یا یکی از اعضای خانواده در مورد افکار و احساسات خودکشی می تواند برای هر فردی بسیار دشوار باشد. اما اگر مطمئن نیستید شخصی دچار افکار خودکشی است، بهترین راه برای پی بردن به آن سوال پرسیدن است.


با نشان دادن اینکه می خواهید به شخص کمک کنید، او را دارای افکار خودکشی نمی‌کنید. در حقیقت، دادن فرصتی برای ابراز احساسات به فرد دچار تمایل به خودکشی می تواند به او کم کند.


زیرا از تنهایی و احساسات فروخورده منفی رهایی می‌یابد و از اقدام به خودکشی جلوگیری می‌کند.


پیشگیری از خودکشی


روش جلوگیری از خودکشی


راه های شروع مکالمه در مورد خودکشی


  • من اخیراً نگران تو شده ام.

  • اخیراً، من متوجه برخی تغییرات در تو شده ام و می­‌خواهم بدانم حالت چطور است؟

  • می خواستم حال و اوضاعت را بپرسم. زیرا اخیراً انگار خیلی شبیه خودت نیستی.

  • چه زمانی این احساس در تو شروع شد؟

  • آیا اتفاقی افتاده است که منجر به شروع این احساس شده است؟

  • چگونه می توانم در حال حاضر به بهترین شکل از تو حمایت کنم؟

  • آیا به کمک گرفتن فکر کرده ای؟

  • تو در این مسیر تنها نیستی. من کنار تو هستم.

  • ممکن است اکنون باور نکنی، اما بعدا احساست تغییر خواهد کرد.

  • من ممکن است نتوانم دقیقاً احساس تو را درک کنم، اما به تو اهمیت می دهم و می خواهم کمکت کنم.

  • هنگامی که می خواهی تسلیم شوی، به خودت بگو که فقط برای یک روز، یک ساعت، یا یک دقیقه دیگر دوام بیار.


اصول صحبت برای پیشگیری از خودکشی


خودتان باشید. به شخص اجازه دهید بدانید که برایتان مهم است و او تنها نیست. یافتن کلمات مناسب به اندازه نشان دادن نگرانی تان اهمیت ندارد.


گوش کنید. به دوست یا عزیز خود اجازه دهید صحبت کند و احساسات خود را تخلیه کند. مهم نیست که مکالمه چقدر منفی به نظر می‌رسد، در واقع این که این مکالمه در حال انجام است، یک نشانه مثبت است.


دلسوز باشید ولی قضاوت نکنید. فرد دچار افکار خودکشی با صحبت کردن در مورد احساسات خود، هر چقدر شنیدن آن برای شما دشوار باشد، کار درستی انجام می دهد.


به او امید دهید. به عزیزان خود اطمینان دهید که کمک در دسترس است و احساسات خودکشی موقتی است. به فرد اطلاع دهید که زندگی او برای شما مهم است.


شخص را جدی بگیرید. اگر فرد جملاتی از این قبیل را بگوید “من خیلی افسرده ام، نمی توانم ادامه دهم” ، از آنها بپرسید آیا فکر خودکشی دارند؟ شما به آنها اجازه می دهید درد خود را با شما در میان بگذارند، نه اینکه ایده هایی را در ذهن شان بگذارید.


با شخص دارای تمایل به خودکشی بحث نکنید. از گفتن جملاتی مانند: “تو انگیزه های زیادی برای زندگی کردن داری” ، “خودکشی تو به خانواده ات آسیب می رساند” یا “فقط از این حالت بیرون بیا” خودداری کنید.


شوکه شده عمل نکنید. در مورد ارزش زندگی سخنرانی نکنید یا در مورد اینکه خودکشی اشتباه است استدلال نکنید.


قول ندهید رازدار باشید یا به رازداری سوگند یاد نکنید. یک زندگی در معرض خطر است و ممکن است نیاز باشد برای حفظ امنیت فرد با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید.


اگر قول دهید که این صحبت ها را مخفی نگه دارید، ممکن است مجبور شوید عهد خود را بشکنید.


روش هایی برای رفع مشکلات عزیزتان، مشاوره دادن یا اینکه باید احساسات خودکشی خود را توجیه کنند ارائه ندهید. مسئله در مورد این نیست که مشکل چقدر بد است. بلکه این مشکل هر چه که هست باعث آسیب رساندن به دوست یا عزیز شما می‌شود.


خود را سرزنش نکنید. شما نمی توانید افسردگی شخص دیگری را برطرف کنید. خوشبختی یا بدبختی دوست یا عزیز شما در حیطه مسئولیت های شما نیست.


پیشگیری از خودکشی


نحوه پیشگیری از خودکشی


2. در شرایط بحرانی سریع پاسخ دهید


اگر یکی از دوستان یا اعضای خانواده به شما بگوید که به مرگ یا خودکشی فکر می کند. بسیار مهم است که خطر فوری را که فرد در معرض آن قرار دارد ارزیابی کنید.


کسانی که در معرض بالاترین خطر خودکشی در آینده نزدیک قرار دارند یک برنامه خودکشی خاص دارند و یک برنامه اجرایی تنظیم کرده‌اند.

وسایل و ابزارهای آن را تهیه کرده اند.


برای انجام آن زمان خاصی را مشخص کرده اند، قصد انجام آن را دارند. سوالات زیر می تواند به شما کمک کند فورا خطر خودکشی را ارزیابی کنید:


  • آیا برنامه خودکشی داری؟ (برنامه)

  • آیا آنچه را که برای اجرای برنامه خود نیاز داری، تهیه کرده ای؟ (وسیله)

  • آیا می دانی چه زمانی این کار را انجام خواهی داد؟ (تنظیم زمان)

  • آیا قصد پایان دادن به زندگی خود را داری؟ (قصد)


3. برای پیشگیری از خودکشی کمک و پشتیبانی ارائه دهید


اگر یکی از دوستان یا اعضای خانواده دارای افکار خودکشی است، بهترین راه برای کمک به او ارائه یک گوش همدل و شنوا است. به عزیزتان بگویید که او تنها نیست و برای شما مهم است.


مسئولیت شفای عزیز خود را بر عهده نگیرید. می توانید از او حمایت کنید اما نمی توانید فرد را کامل خوب کنید. وی باید شخصاً نسبت به بهبودی متعهد شود.


برای کمک به شخصی که تمایل به خودکشی دارد، شهامت زیادی لازم است. مشاهده اینکه یکی از عزیزانتان با افکار مربوط به پایان دادن به زندگی خود سر و کار دارد می تواند باعث ایجاد احساسات بدی در شما شود.


حین این که به یک فرد دارای افکار خودکشی کمک می کنید، فراموش نکنید که از خودتان نیز مراقبت کنید. برای صحبت کردن در مورد احساسات خود و حمایت از خود، کسی را پیدا کنید که به او اعتماد دارید. این فرد می‌تواند یکی از دوستان، اعضای خانواده یا مشاور باشد.


پیشگیری از خودکشی


راه های پیشگیری از خودکشی در جوانان


4. توجه مثبت نامشروط برای پیشگیری از خودکشی


گاهی پاسخ «خوبم» دیگران نسبت به احوال پرسی شما دقیقا معنی اصلا خوب نیستم می‌دهد اما شما متوجه نمی‌شوید. خیلی‌ها می‌گویند خوب هستند چون حوصله و رغبتی برای پاسخ دادن یا حرف زدن با شما را ندارند.


به آن‌ها نزدیک شوید، بدون قضاوت و با توجه مثبت نامشروط با آن‌ها برخورد کنید.


5. پیشگیری از خودکشی با آموزش توانایی سازگاری


آموزش توانایی سازگاری توسط روانشناس و متخصص، برای همه افراد مهم است، مخصوصا کسانی که زمینه انجام خودکشی را در آن ها حس می‌کنید.


فرد باید بداند نسبت به شرایط سخت چگونه رفتار کند و چگونه به بحران‌ها واکنش نشان دهد. خودکشی در مقابل تمام شدن یک رابطه عاطفی سطحی و کوتاه مدت، و یا خودکشی بخاطر مشروط شدن در دانشگاه قطعا راه حل مناسبی نیست.


مهارت‌های حل مسئله به افراد کمک می‌کند تا در زمان‌های بحرانی با دید بهتری به موضوع نگاه کنند.


6. داشتن ارتباطات سالم برای پیشگیری از خودکشی


هرکس در زندگی افرادی را نیاز دارد که او را دوست داشته باشند و به او اهمیت دهند. داشتن خانواده مهربان و دلسوز، داشتن دوستان فداکار و صمیمی و داشتن یک رابطه عاشقانه کامل و لذت بخش، همه و همه به فرد مستعد، انگیزه ادامه زندگی، حتی در شرایط سخت را خواهد داد.


پیشگیری از خودکشی


چگونه فردی را از خودکشی منصرف کنیم ؟


نحوه برخورد با فردی که قصد خودکشی دارد


بسیاری از افراد فکر می کنند کسی که در مورد خودکشی صحبت می‌ کند قصد جلب توجه دارد و امکان ندارد که واقعاً خودکشی کند.


اما این مسئله به هیچ عنوان درست نیست و در بسیاری از موارد فرد در صورت مشاهده برخورد اشتباه از سوی دیگران واقعاً افکار خود را عملی می کند.


در این شرایط لازم است که افکار و احساسات خود را به طور کامل کنار بگذارید و با دید آن فرد به مسئله نگاه کنید. شما می توانید با برخورد درست از یک فاجعه جلوگیری کنید و جان یک انسان را نجات دهید.


راه های صحیح برخورد با کسی که قصد خودکشی دارد به شرح زیر است:


بررسی احساسات خود


قبل از هر گونه صحبت با فرد ابتدا احساسات و نگرش خود را بررسی نمایید. اگر فکر می کنید که ممکن است در حین صحبت با او عصبی شوید، تحقیرش کنید و یا سرزنشش نمایید


به هیچ عنوان وارد گفت و گو و برخورد با آن فرد نشوید و از فردی دیگر بخواهید که به جای شما این کار را انجام دهد.


سوال پرسیدن از کسی که قصد خودکشی دارد


بسیاری از افراد بر این باورند که اگر در رابطه با خودکشی از فردی که مشکوک به خودکشی است سوال بپرسند ، ممکن است او را بیش تر تحریک کنند و فکر خودکشی را در سرش بیاندازند .


اما در واقع این فکر اشتباه است؛ فردی که قصد خودکشی دارد منتظر فرصتی است تا مشکلات خود را برای شخص دیگری بازگو کند. در این رابطه از او سوال بپرسید تا متوجه شود که شما حال ناخوش او و مشکلاتش را درک می کنید.


گوش دادن به کسی که قصد خودکشی دارد


در حین صحبت و گفت و گو با کسی که قصد خودکشی دارد ، بیش تر سعی کنید که شنونده باشید. از سخنرانی و پند و اندرز دادن به او و گفتن مشکلات خود خودداری نمایید.


در ابتدا تنها لازم است که مشکلات و ناراحتی های آن فرد را بشنوید و اجازه دهید که این گونه خود را تخلیه کند و سبک شود.


در صحبت های خود اغراق نکنید


به هیچ عنوان برای قانع کردن فردی که قصد خودکشی دارد قول‌ هایی ندهید که نمی توانید آن ها را عملی کنید. شاید با خود فکر کنید که این قول ها و حرف ها در این لحظه آن فرد را از خودکشی نجات می دهد


اما در واقع پس از گذشت مدتی فرد مجددا دچار ناامیدی می شود و خطر خودکشی پیش از قبل او را تهدید می کند.


از افراد متخصص کمک بگیرید


و در آخر فراموش نکنید که خطر خودکشی به هیچ عنوان مسئله ساده‌ ای نیست و مسئولیت بسیار سنگینی را برای فرد به همراه دارد.


هرسخن و حرکت شما می تواند راهی باشد برای بازگشت فرد به زندگی و یا هل دادن بیش تر او به سمت خودکشی و مرگ؛ پس بسیار اهمیت دارد که از یک فرد متخصص کمک بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کند.


همچنین بخوانید:


فایل صوتی پیشگیری از خودکشی از زبان دکنتر نوبری


با فردی که خودکشی کرده است چگونه برخورد کنیم؟


بیشتر بخوانید  افزایش نشانه های استرش با بدهی

دیدگاهتان را بنویسید