مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

Omicron چند روز برای استخدام فرد دیگر نیاز دارد؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، دکتر یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تحقیقات در وزارت بهداشت را برای نظارت بر سلامت کشور ضروری دانست و گفت: این امر ضروری است. بر اساس پژوهش شکل گرفته و در این راستا بر تولید دانش و مرجعیت علمی تاکید شده است.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و جهان، با بیان اینکه این ویروس از ابتدا برای زنده ماندن دستخوش تغییراتی شده است، گفت: آخرین جهش این ویروس اومیکرون است. این سویه بر خلاف سویه دلتا از قدرت انتشار بالایی برخوردار است، به طوری که کرنش دلتا 5 تا 6 روز طول می کشد تا فرد دیگری را نیز شامل شود، اما این بار در سویه Omicron به 1.5 تا 3 روز رسیده است.

پناهی درگیری ریه و بستری شدن بیماران در بخش‌های بیمارستانی و بخش‌های مراقبت ویژه را از دیگر ویژگی‌های سویه جدید برشمرد و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه سویه omicron از سرعت انتشار بالایی برخوردار است، شدت بیماری کمتر از سویه دلتا است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به تولید واکسن این ویروس بر روی پلتفرم‌های مختلف، گفت: واکسن‌های سینوفارم، برکات، اسپایکوژن، پاستوکوکوس و نورا از جمله واکسن‌های مورد استفاده در پلتفرم‌های mRNA یا نوترکیب هستند.

وی گفت: همیشه این سوال وجود دارد که واکسن ها چه نقشی در پیشگیری از این بیماری دارند. مطالعات نشان داده است که بیشترین ایمنی زایی زمانی رخ می دهد که فرد مبتلا شود و در صورت دریافت دوز اول و دوم واکسن، بالاترین ایمنی زایی را در برابر کووید-19 خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  بی نظیرترین غار سه طبقه ایران در استان مرکزی

پناهی گفت: تحقیقات نشان می دهد که دوزهای تقویت کننده باید حداقل سه ماه پس از واکسیناسیون تزریق شود. هر چه واکسیناسیون کاملتر باشد، افراد دچار نقص ایمنی بیشتر خواهند بود، به طوری که افرادی که 3 دوز دریافت کرده اند نسبت به فرم شدید مصونیت بیشتری خواهند داشت. و کسانی که واکسینه نشده اند، شدت بیشتری از بیماری را تجربه خواهند کرد.

نتایج تحقیقات محققان ایرانی

وی به مطالعات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص ایمنی زایی واکسن ها اشاره کرد و گفت: در این مطالعات واکسن های سینوفارم، آسترازنکا، برکات و اسپوتنیک از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس نتایج، واکسن سینوفارم از نظر پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا 80 درصد، واکسن استرازنکا 84 درصد، واکسن برکت 87 درصد و اسپوتنیک 75 درصد ایمن هستند.

وی افزود: واکسن سینوفارم 72 درصد، آسترازنکا 82 درصد، برکات 86 درصد و اسپوتنیک 68 درصد در پیشگیری از بستری شدن بیماران موثر است.

به گفته مسئولان، واکسن سینوفارم 86 درصد، استرازنکا 92 درصد، برکات 98 درصد و اسپوتنیک 100 درصد در پیشگیری از مرگ و میر ناشی از کووید-19 موثر است.

واکسن های مورد حمایت وزارت بهداشت

پناهی افزود: همیشه تاکید می شود که واکسن زدن به معنای عدم ابتلا به بیماری نیست و علاوه بر واکسیناسیون، بر موضوع نقاب زدن صحیح و پرهیز از تجمع نیز همواره تاکید شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نوع غالب ویروس کرونا در ایران را امیکرون عنوان کرد و خاطرنشان کرد: واکسیناسیون باعث کاهش ابتلا به این بیماری نمی شود. زیرا مشاهده شد افرادی که 3 دوز دریافت کرده بودند آلوده بودند. اما شدت بیماری در این گروه از افراد به میزان قابل توجهی کاهش یافته و بستری شدن و مراقبت های ویژه آنها در بیمارستان کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید  کشف ۴ تن کله پاچه و گوشت قرمز فاسد در جنوب تهران

وی به وضعیت تولید واکسن در کشور اشاره کرد و گفت: تنها واکسن وزارت بهداشت واکسن تولید شده در انستیتو پاستور است اما علاوه بر آن دانشگاه بقیع الله واکسن و واکسن هایی مانند فخرا و برکت تولید می کند. تولید شده”.

پناهی تحقیقات انجام شده در زمینه تولید انواع واکسن ها در کشور را ارزشمند توصیف کرد و گفت: در نهایت واکسن هایی که ضعیف بوده و کارایی لازم را ندارند مورد ارزیابی قرار می گیرند.

تشکیل مراکز تحقیقاتی مختلف در حوزه سلامت

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به فعالیت مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها در حوزه سلامت در کشور اشاره کرد و افزود: ایجاد مراکز تحقیقاتی موازی یکی از دغدغه های ماست و در حال حاضر 800 مرکز تحقیقاتی با مجوز مراکز وزارت بهداشت در حال تلاش برای رسیدن به حداقل هستند و ما جلسه ای با معاونان فناورانه دانشگاه های علوم پزشکی داشتیم تا سازماندهی مراکز تحقیقاتی موازی را برجسته کنیم.

پناهی با تاکید بر ضرورت ساماندهی مراکز تحقیقاتی گفت: باید از ایجاد زیرساخت های تکراری به دلیل هزینه بر بودن پرهیز کنیم و در این زمینه بر شبکه سازی تاکید داریم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *