طبق گزارش ها گزارشگر بیشتر، خیر ، یکی از خبرگزاری ها گزارشی درباره اظهارات طیبی فرد ، معاون حقوقی بانک مرکزی ، درباره آزادسازی منابع بانک مرکزی در کشورهای اروپایی منتشر کرد. خبرگزاری در عنوان گزارش خود گفته است عدم عضویت ایران در FATF وی از انتقال دارایی های مالی آزاد شده به ایران توسط بانک مرکزی جلوگیری کرد. به دنبال این گزارش ، برخی از رسانه های دیگر نیز این اخبار را پوشش دادند.
واقعیت داستان چیست؟
با نگاهی دقیق به سخنان تایبی فرد مشخص می شود که ایالات متحده از سال 2012 به بهانه های سیاسی دروغ از جمله دست داشتن دولت ایران در توطئه های 11 سپتامبر سعی در غارت دارایی های بانک مرکزی در بانک های اروپایی داشته است. دادگاه های ایالات متحده دادگاه های اروپا را متقاعد کرده اند که دارایی های بانک مرکزی را برای مصادره مصادره کنند. اما با پیگرد قانونی بانک مرکزی ، این دارایی ها جمع آوری شد و حتی یک دادگاه برای جلوگیری از این روند تشکیل شد.
بنابراین ، آنچه در مورد آزادسازی منابع در اظهارات معاون حقوقی بانک مرکزی گفته شد ، مربوط به رفع توقیف دارایی از مصادره است؛ نه اینکه دارایی ها به کشور منتقل شود اما عدم عضویت ایران در FATF مانع این امر شد.
از طرف دیگر ، به گفته معاون حقوقی بانک مرکزی ، آنچه مانع انتقال دارایی ایران به این کشور شده است ، عدم واسطه گری بانکی است. دلیل عدم وجود روابط واسطه گری بانکی تحریم ها و عدم اجرای توصیه های FATF است. بنابراین ، این مربوط به پیوستن ایران به FATF نیست.
FATF تا چه اندازه در عدم واسطه گری بانکی نقش داشت؟
برخی FATF را با سازمان ملل اشتباه می گیرند. عضویت در FATF دو نوع است: یکی عضویت در مجمع تصمیم گیری FATF که در حال حاضر 37 کشور عضو دارد. کشورهای دیگری که با FATF تعامل دارند ، اعضای شریک هستند. ما همچنین از اواسط دهه 1980 به دلیل بهانه جویی های صندوق بین المللی پول با FATF سر و کار داریم. در سال 2015 ، FATF یک برنامه عملیاتی برای ایران تهیه کرد که از این 41 بند 39 مورد آن تاکنون اجرا شده است. بنابراین ، این ادعا که ما عضوی از FATF نیستیم یا توصیه های FATF در ایران اجرا نشده است ، نادرست است.
اما آیا FATF واقعاً واسطه بانکی ایران با بانک های خارجی را قطع کرده است؟ لازم به ذکر است که نقش FATF در معاملات مالی و بانک های خارجی بسیار اغراق آمیز است. از سال 2007 ما در لیست مقابله با این موسسه یا به اصطلاح هستیم لیست سیاه ، اما واسطه های بانکی ایجاد شده و معاملات بانکی تسهیل شده است. به دنبال اعمال تحریم های ثانویه ایالات متحده در سال 2010 ، واسطه گری بانکی با بانک های خارجی (عمدتا اروپایی) قطع شد. در همان زمان ، هنگامی که در لیست سیاه FATF قرار داشتیم ، با بانک Canlen Bank چین (چین تصمیم گیرنده FATF است) رابطه واسطه ای بانکی داشتیم.
FATF در بیانیه تفسیری توصیه 19 ، 9 اقدام متقابل توسط دولت ها معرفی کرده است و هیچ یک از این نه اقدام متقابل ، قطع واسطه بانکی یا توقف معاملات بانکی و مالی را شامل نمی شود. مهمترین اقدام انجام شده توسط FATF روش شناسایی پیشرفته است که طبق آن بانکها و م institutionsسسات مالی باید معاملات منشا in یا مقصد ایران را مخاطره آمیز بدانند و مشخصات ذینفعان واقعی معامله را دریافت کنند. اقدامات متقابل FATF حتی ارائه خدمات بانکی به ایرانیان خارج از کشور را نیز منتفی نمی داند. رهنمودهای وزارت خزانه داری آمریکا در مورد OFAC ایران بالاترین شاخص خطر را برای افراد و نهادهای درگیر در معامله دارد. طبق دستورالعمل های FATF ، اگر معامله به ایران انجام شود یا از ایران ، این خطر وجود دارد. آنها با یکدیگر متفاوت هستند و معمولاً تفاوت این دو درک نمی شود.
در چند سال گذشته ، تقریباً هر خبری که در مورد تعلیق خدمات بانکی برای ایرانیان و م institutionsسسات یا بسته شدن حساب های ایرانی در خارج از کشور شنیده شده باشد ، با فشار آمریكا برای تحریم ها ارتباط دارد. به عنوان مثال ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی را در نظر بگیرید که گفت به دلیل فشارهای آمریکا مجبور به بستن حساب های بانکی ایران شد. در فوریه 1998 ، یورونیوز گزارش داد كه بانك های ایتالیایی حساب بانكی شهروندان ایرانی را به دلیل تحریم های آمریكا مسدود می كنند. نکته جالب دیگر اظهارات سفیر فرانسه در ایالات متحده است. در نوامبر 1397 ، هنگامی که روند بازگرداندن تحریم های آمریکا در حال اتمام بود ، سفیر فرانسه از ایالات متحده خواست کانال و چارچوبی روشن برای معاملات بشردوستانه ایجاد کند ، زیرا بانک های اروپایی از تحریم های آمریکا چنان ترسیده بودند که مایل به ایجاد تحریم های بانکی بودند روابط حتی برای تسهیل آنها معاملات بشردوستانه نیستند.
جالب اینجاست که اندیشکده شورای آتلانتیک ، یک نهاد آمریکایی ، نیز اذعان کرده است که لیست سیاه FATF ایران به دلیل تحریم های یک جانبه آمریکا تاثیری در اقتصاد ایران ندارد.
چرا برخی از افراد و جریانات سعی در نقش آفرینی دارند FATF مشخص کردن؟
ما باید رویکرد علمی و واقع بینانه ای در تجارت خارجی داشته باشیم. وقتی به روند تجارت خارجی اعم از نفت یا صادرات نفت ، واردات یا سرمایه گذاری خارجی انجام شده در کشور طی دو دهه گذشته نگاه می کنیم ، درمی یابیم که FATF نقشی در اقتصاد ایران ندارد. شرکت کنندگان در تجارت خارجی که برای بیان نگرانی های خود به موسسات محلی مراجعه می کنند ، FATF را در میان نگرانی های خود ذکر نمی کنند.
این واقعیت که برخی از جریانات سعی دارند بر نقش FATF در تجارت خارجی کشور تأکید کنند ، به این دلیل است که آنها از نظر مشکلات تجارت خارجی سیاسی شده اند و با منشوری ایدئولوژیک به مشکلات بین المللی نگاه می کنند. با توجه به این روندها ، سازوکارهای چندجانبه و رژیم های بین المللی در زمینه امور مالی و تجاری اصیل هستند. همین نگاه سیاسی و ایدئولوژیک بود که مانع استفاده ایران از توافق هسته ای شد. وی در جریان مذاکرات هسته ای گفت که با لغو قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد ، سایر تحریم ها از جمله تحریم های ایالات متحده چندپارچه خواهد شد. اما پس از اجرای برجام ، دیدیم که علی رغم لغو مفاد قطعنامه های شورای امنیت ، به دلیل ایجاد تحریم های ایالات متحده ، به ویژه تحریم های بانکی ثانویه ، نمی توانیم دارایی های مالی و بانکی را در داخل کشور منتقل کنیم و ادامه استفاده از روش های چمدان.
در سیاست خارجی و تجارت خارجی ، اراده سیاسی دولت ها بیشتر از مکانیسم های چند جانبه تأثیرگذار است. همانطور که دیدیم ، چین یک توافق نامه همکاری استراتژیک با ایران امضا کرده است تا زمانی که افق روشنی برای لغو تحریم ها و خروج از لیست سیاه FATF در آینده نزدیک وجود داشته باشد. مثال دیگر صادرات نفت در سال 1999 است. در تابستان 1399 ، مشاور امنیت ملی دولت ترامپ اعلام کرد که دیگر هیچ تحریمی علیه ایران وجود ندارد و از طرف دیگر ، ایران در مارس 2010 توسط FATF در لیست سیاه قرار گرفت. علیرغم شدت فشار تحریم های آمریکا و بازگشت کامل اقدامات متقابل FATF ، طبق گزارش رویترز ، صادرات نفت ایران در سپتامبر 2016 به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسید و در مارس 2016 دوباره به بیش از دو میلیون بشکه در روز افزایش یافت. او آمد. این مثالی است که به وضوح نشان می دهد اراده سیاسی دولتها در تجارت خارجی چقدر م effectiveثر است. به همین دلیل نمی توان FATF را موضوعی برای تجارت خارجی این کشور دانست.