تحلیل سفر سلطان عمان به عربستان سعودی / پروژه الدقام چیست؟ خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



خبرگزاری مهرگره بین المللی: عمان ، پایتخت مسقط ، هم مرز با امارات ، عربستان سعودی و یمن است ، دارای آب و هوای گرم ، خشک و بیابانی است (به جز فصل بارندگی در جنوب) و ریال دلار آن است.

عمان 4.6 میلیون نفر جمعیت (محلی و مهاجر) دارد و زبان رسمی آن عربی است. سیستم سیاسی این پادشاهی حکومت هایتم بن طارق است. از نظر سیاسی ، روابط دوستانه ای با کشورهای جهان دارد و به عنوان صلح آمیزترین کشور جهان شناخته می شود. او همچنین دوستی دیرینه ای با ایران دارد و این برخورد خوب با ایرانیان آشکار است و آنها احترام ویژه ای قائل هستند.

اولین سفر سلطان جدید عمان به عربستان سعودی

در بحبوحه حوادث جاری در منطقه ، امروز یكشنبه هیئتم بن طارق ، سلطان عمان ، به دعوت سلمان بن عبدالعزیز ، پادشاه عربستان سعودی ، در اولین سفر خود به خارج از كشور به ریاض می رود. این سفر دو ماه پس از اعتراضات بی سابقه بیکاری در عمان ، چالشی برای سلطان جدید عمان صورت می گیرد.

روابط عربستان سعودی با عمان حسن همجواری ، مذهبی و قومی است. علاوه بر این ، دو کشور در سال 1981 شورای همکاری خلیج فارس را تاسیس کردند. این دو کشور دارای موقعیت استراتژیک در دریاهای آزاد هستند ، زیرا عربستان سعودی دارای دریای سرخ در غرب و خلیج فارس و سلطان نشین عمان در شرق است. مشرف به یکی از مهمترین تنگه های دریایی در جهان و شریان انرژی در جهان ، تنگه هرمز ، که در قسمت شمالی کشور واقع شده است.

بیشتر بخوانید  آیا قیمت طلا در روز های آینده نزولی خواهد شد؟

این سفر جدید سلطان جدید عمان به عربستان سعودی است و مورد توجه ناظران قرار گرفته است.

سالم الجاهوری ، تحلیلگر روابط ، گفت: “عمان و عربستان سعودی از زمان سلطان هیثام بر تخت سلطنت در ارتباط بوده اند و سلمان بن عبدالعزیز ، هنگامی که برای تسلیت درگذشت سلطان سابق فراخوانده شد ، او را رسماً برای دیدار از ریاض دعوت کرد.” در عمان

چند روز پس از اعتراض گروهی از عمانی ها در شهر صحار به دلیل بیکاری ، پادشاه عربستان سعودی با سلطان هیثم تماس گرفت و به گفته الجهوری ، به نظر می رسد طرفین در مورد سفر آینده به ریاض توافق کرده اند.

مشکلات عمان به دلیل کاهش قیمت نفت و عواقب آن ویروس کرونا

اقتصاد عمان به دلیل افت قیمت نفت و اثرات همه گیر ویروس کرونااین صندوق با افزایش بدهی دست و پنجه نرم می کند ، صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که بدهی خارجی عمان از 127٪ تولید ناخالص داخلی در سال گذشته به 112٪ در سال جاری کاهش یابد. آوریل گذشته ، عمان به عنوان بخشی از اصلاحات اقتصادی ، برای اولین بار قانون معاف از مالیات را تصویب کرد.

عبدالرحمن الملحم ، تحلیلگر سعودی ، گفت: “وضعیت سلطان فعلی عمان بسیار متفاوت از گذشته است. عمان با چالش های اقتصادی بزرگی روبرو است و عربستان سعودی را به عنوان یک شریک اقتصادی می بیند و انتظار می رود دو کشور در این سفر سفر کنند. سفر. “، توافق نامه های اقتصادی عمده ای را امضا کنید.

حجم مبادلات تجاری بین عربستان سعودی و عمان در سال گذشته به 3.36 میلیارد دلار رسید که بیشتر از آن در زمینه آهن ، فولاد و مواد شیمیایی وجود داشت.

بیشتر بخوانید  صفحه درخواستی شما پیدا نشد.

جاده زمینی

عربستان سعودی و عمان به دنبال تکمیل پروژه ای هستند که دو کشور را به هم متصل کند و امیدواریم که پس از افتتاح این پروژه ، حجم تجارت و سرمایه گذاری بین دو کشور افزایش یابد. این پروژه شرایطی را برای انتقال ایجاد می کند. این امر زمینی را از عربستان سعودی به عمان فراهم می کند ، به عبارت دیگر ، صادرات عربستان سعودی به جهان راحت تر خواهد بود.

جاده زمینی بین عربستان سعودی و سلطان نشین عمان قرار است افتتاح شود ، که این همکاری و روابط اقتصادی و تجاری بین مسقط و ریاض را گسترش می دهد و این جاده استراتژیک و راهی مستقیم به سرزمین های شمال عمان از روبا ال -هالی و این زمان برای هر دو کشور یک پیشرفت استراتژیک است.

پروژه الدقام چیست و چرا عربستان به دنبال این پروژه است؟

الجاهوری معتقد است که چهار مورد در طول سفر مورد بررسی و بحث قرار خواهد گرفت. نخست ، روابط دو جانبه و دوم ، روابط اقتصادی ، مقامات دو کشور همچنین در مورد روابط اقتصادی و بهره برداری از امکانات و بنادر دو کشور ، به ویژه بنادر عمان و ایجاد منطقه اقتصادی صنعتی در عمان ، گفتگو خواهند کرد.

الجاهوری در ادامه احیای پروژه خط لوله از عربستان سعودی به منطقه الدکام را اضافه کرد و افزود: “عمان در تلاش است تا الدکام را که زمانی تنها دهکده ماهیگیری بود و در 550 کیلومتری جنوب مسقط واقع شده بود ، به بندر و صنعت بیاورد. مرکز “در خاورمیانه مهم شوید الجاهوری در ادامه احیای پروژه خط لوله از عربستان سعودی به منطقه الدکام را اضافه کرد و افزود: “عمان در تلاش است تا الدکام را که زمانی تنها دهکده ماهیگیری بود و در 550 کیلومتری جنوب مسقط واقع شده بود ، به بندر و صنعت بیاورد. مرکز “در خاورمیانه مهم شوید.

بیشتر بخوانید  اگر کودک لوس در خانه دارید با این روش ها تربیت او را اصلاح کنید

وی در مورد خط لوله گفت: این یک پروژه قدیمی است و به جنگ ایران و عراق در دهه 1980 باز می گردد که کویت و امارات باید در آن شرکت می کردند.

الجاهوری پیش بینی می کند که عربستان سعودی در حال بررسی پروژه ای برای جلوگیری از خطرات امنیتی در تنگه هرمز است.

وی افزود: دو کشور همچنین در مورد فرصت های سرمایه گذاری در زمینه های پتروشیمی ، گردشگری و انرژی خورشیدی و اعلام تاریخ افتتاح این جاده 800 کیلومتری بحث و تبادل نظر می کنند.

الجهوری در پایان گفت: “پادشاه عربستان سعودی و سلطان عمان همچنین در مورد شورای همکاری خلیج فارس ، بازار مشترک خلیج فارس ، ویزای واحد ، همکاری گمرکی ، امنیت کشورهای شورای همکاری پس از خروج آمریکا از افغانستان ، پرونده با یمن و ایران. “

بحران در یمن

سلطنت عمان نقش مثبتی در بحران یمن دارد. عمان نقش واسطه ای در تطابق نظرات کشورهای شرکت کننده دارد و از نظر ناظران این سفر نیز از این نظر بسیار مهم است ، خصوصاً از آنجا که عربستان سعودی به دنبال خارج شدن از باتلاق در یمن است. به ویژه که اخیراً تنش بین ریاض و امارات در یمن افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید