حذف یارانه نقدی آذر ماه این استان ها



آنچه دیگران می خوانند:

یارانه پولی تخصیص کمک مالی دولت به گروه خاصی از مردم است که هر 20 ماه یکبار پرداخت می شود. پرداخت یارانه پولی کلید افزایش رفاه عمومی در دولت دهم بود. مبلغ یارانه مالی 45 هزار و پانصد تومان است. پس از تحلیف دولت ریاست جمهوری در رابطه با یارانه پولی با قول رئیسی مبنی بر افزایش یارانه، شایعات زیادی مطرح شد. علاوه بر آخرین اخبار در مورد سپرده یارانه پولی ما پرداخت می کنیم

حمید فرداد مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان اعلام کرد: دولت به منظور تقویت سلامت غذا در خانوارها این امکان را ایجاد می کند که کالاهای اساسی را یک ماه زودتر با یارانه خریداری کنند.

وی افزود: طرح «الکترونیک کالابرگ» در استان هرمزگان در حال اجراست. این قابلیت پس از اطلاع رسانی رسانه ملی و استانی برای تمامی جوامع یارانه ای هرمزگان فعال می شود و نیازی به اقدام نیست.

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان در ادامه گفت: استفاده از اعتبار از طریق کلیه کارت های بانکی به نام دارنده خانوار امکان پذیر خواهد بود و هیچ گونه تعهدی برای خرید برند مشخص برای کالاهای مشمول طرح وجود ندارد. و افراد می توانند از گروه محصولات اعلام شده انتخاب کنند و هر برندی را که بخواهند خریداری می کنند.

فرداد گفت: با توجه به تاکید وزیر محترم رفاه این طرح برای یارانه بگیران اجباری نیست و هموطنان می توانند پس از ابلاغ رسمی از مزایای آن بهره مند شوند.

دولت طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» را از 30 اردیبهشت ماه جاری آغاز کرد. با اصلاح نظام پرداخت یارانه، یارانه جدید به 72 میلیون نفر (23 میلیون خانوار) ​​پرداخت شد که برای سه دهک اول 400 هزار تومان و برای دهک های چهارم تا نهم 300 هزار تومان بود.

بیشتر بخوانید  استقلال باز هم مساوی شد/ اروف 0 استقلال 0

محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: یارانه 300 و 400 هزار تومانی جایگزین لغو دلار ترجیحی شد.

این خبر نگران کننده در حالی منتشر می شود که پیش از این مجلس اعلام کرده بود که بر اساس قانون بودجه، دولت موظف است از پرداخت یارانه نقدی و دادن پول کاغذی به شهروندان خودداری کند. اما حالا این نماینده مجلس اعلام کرده است که «مجلس در قانون دولت را مجبور به ارائه کالا نکرده است، بلکه قانون می گوید مابه التفاوت قیمت سبد کالای اساسی که در اختیار مردم است از طریق کالا یا هر کالایی که در اختیار مردم قرار می گیرد را دولت جبران می کند. روش دیگر.”

البته در قانون بودجه تاکید شده بود که دولت باید کالاهای اساسی را با قیمت 1400 شهریور به مردم بدهد اما دولت اعلام کرد چنین چیزی امکان پذیر نیست. اما در عین حال دولت در بیانیه های خود حداقل تاکید دارد که برای پرداخت کالابرگ تلاش می کند و وزیر اقتصاد نیز اعلام کرد که مراحل نهایی در حال انجام است و این طرح تا پایان سال اجرایی می شود.

زنگنه در گفت وگو با تسنیم اعلام کرد: زمانی که از کالابرگ صحبت می شد، دولت به دلیل تورم می خواست از بخشی حمایت کند. سپس پیشنهاد شد که به جای پول نقد، دولت باید کالابرگ را به صورت هدفمند به مردم برای حمایت از گروه های کم درآمد بدهد. اما اکنون ارز 4200 تومانی حذف شده و تورم 50 درصدی به کشور تحمیل شده است، همه کالاهای اساسی و سایر کالاها گران شده اند، بنابراین در این مرحله لیست محصولات دیگر مطرح نیست.

زنگنه ادامه داد: علاوه بر این، این رقم 300 یا 400 هزار تومان است که برای یک خانواده چهار نفره حدود یک میلیون و 500 هزار تومان است و خانواده ها روی این رقم حساب کرده اند; اگر الان کالابرگ به جای این میزان یارانه مالی ارائه شود، قطعا مشکل ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید  گستردگی حوزه صنعت، معدن و تجارت نیازمند توجه بیشتر به سازوکارها و راهبردها است

اما اکنون با توجه به اظهارات زنگنه می توان به این نتیجه رسید که پرونده پرداخت کوپن بسته شده و دولت همچنان به پرداخت یارانه نقدی ادامه می دهد. اما مشکل اینجاست که دو هفته پیش دولت همچنان اصرار داشت که در اجرای پروژه کالابرگ مشارکت داشته و زیرساخت های آن را فراهم کرده است.

اگرچه مردم تمایل بیشتری به دریافت یارانه نقدی دارند و پرداخت یارانه برای دولت آسانتر از توزیع کوپن است، اما سوال اینجاست که چرا برای چنین تصمیمی حدود 6 ماه طول کشیده است. البته این زمانی بود که دولت شروع به پرداخت یارانه کرد. چرا که پیش از آن دولت مدعی بود چند ماهه طرح پرداخت یارانه های مالی را بررسی کرده است.

این موضوع نشان می دهد که این دولت برای برنامه های اقتصادی خود برنامه ای ندارد و هماهنگی چندانی بین دولت و مجلس در این زمینه ها وجود ندارد.

خبر جدیدی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ به جای یارانه نقدی منتشر شده است. هنوز تصمیمی در مورد تغییر یارانه مالی گرفته نشده است، به گزارش برنا، دولت جزئیاتی در مورد زمان واریز یارانه مرحله 140 (مهر 1401) منتشر نکرده است. اما بررسی های ما نشان می دهد که دولت معمولا هر 20 ماه یکبار یارانه نقدی به سرپرستان خانوار واریز می کند. در این مرحله احتمالا طی هفته آینده مشمولان یارانه باید منتظر دریافت یارانه 300 و 400 هزار تومانی باشند.

در این بین برخی رسانه ها مدعی هستند در این مرحله یارانه دو ماهه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. اما دولت هنوز در این باره اظهارنظری نکرده و بعید است در شرایط عجیب اقتصادی دولت سپرده گذاری دو مرحله ای انجام دهد.

بیشتر بخوانید  چگونه طرح گلدوزی را روی پارچه بکشیم؟

نحوه پرداخت یارانه مالی آذرماه

دولت طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» را از 30 اردیبهشت ماه جاری آغاز کرد. با اصلاح نظام پرداخت یارانه، یارانه جدید به ۷۲ میلیون نفر (۲۳ میلیون خانوار) ​​پرداخت شد که برای سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان بود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که از ابتدای اجرای طرح مسئولیت تعیین وضعیت اقتصادی خانوارها و عشریه آنها را بر عهده داشت، سامانه ثبت اعتراض شهروندان به دادن عشریه را اعلام کرد و سازمان هدفمندسازی یارانه ها نیز به این موضوع پرداخت. امکان ثبت نام بازماندگان

در سامانه جدید «حمایت» به آدرس hemaiat.mcls.gov.ir، امکان بررسی اطلاعات کارت شناسایی اقتصادی خانواده در سه بخش اطلاعات خرید کارت بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت جداگانه و مجزا فراهم شده است. و کاربرانی که نیاز به تایید مجدد دارند با داشتن این اطلاعات می توانند ادعای خود را در مراحل جداگانه ثبت کنند.

اما روند ثبت اعتراض عشریه و شناسایی خانوارهای واجد شرایط همچنان ادامه دارد و متقاضیان بازنگری عشر و افرادی که یارانه آنها از اردیبهشت 1401 کاهش یافته است همچنان می توانند درخواست خود را در سامانه اطلاع رسانی وزارتخانه گزارش یا پیگیری کنند. تعاونی ها، کار و رفاه اجتماعی با آدرس https://hemaiat.mcls.gov.ir تماس بگیرید.

همچنین ثبت نام افرادی که یارانه مالی دریافت نکرده اند و یا متقاضیان جدید یارانه هستند از طریق https://mi.gov.ir امکان پذیر است.


دیدگاهتان را بنویسید