برجام سود بادآورده ای برای ایران به همراه دارد



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، بنیاد محافظه کار دفاع از دموکراسی ها که از مخالفان جدی احیای برجام است، مدعی است اجرای برجام تا سال 2030 مجموعا یک تریلیون دلار درآمد برای ایران به همراه خواهد داشت.

به گزارش عصر ایران، شبکه خبری محافظه کار آمریکایی «فاکس» با انتشار گزارشی در سایت خود نوشت: توافق هسته ای ایران دستاورد بزرگی برای تهران به همراه خواهد داشت.

فاکس نیوز ادامه داد: در حالی که ایالات متحده و کشورهای اروپایی در حال کار بر روی جزئیات نهایی توافق برای احیای برجام با ایران هستند، یک پیش بینی به روز نشان می دهد که این طرح در صورت اجرا به جریان های درآمدی هنگفتی برای تهران منجر خواهد شد.

گزارش بنیاد دفاع از دموکراسی ها (FDD) تخمین می زند که ایران بر اساس طرح فعلی برای احیای برجام، در سال اول توافق به درآمد بادآورده 274 میلیارد دلاری و تا سال 2030 به بیش از یک تریلیون دلار دسترسی خواهد داشت. .

فاکس نیوز در ادامه با استناد به گزارش بنیاد دفاع از دموکراسی ها نوشت: احیای برجام، دسترسی به 141 میلیارد دلار از دارایی های خارجی بلوکه شده ایران در سال اول اجرایی شدن را فراهم می کند.

همچنین صادرات نفتی و غیر نقطه‌ای ایران در سال اول اجرای برجام 121 میلیارد دلار خواهد بود و همچنین با اجرای برجام، ایران 12 میلیارد دلار در هزینه‌های واردات صرفه‌جویی خواهد کرد. کاهش هزینه‌های تجاری برای دور زدن تحریم‌ها) که مجموعاً از این 3 مورد خواهد بود. این رقم درآمدی معادل 274 میلیارد دلار برای دولت ایران در سال اول اجرای برجام به ارمغان می‌آورد.

بیشتر بخوانید  تداوم وعده وعید‌های سازمان بورس برای سامانه سجام

بنیاد دفاع از دموکراسی ها، یکی از مخالفان جدی احیای برجام، در ادامه استدلال کرد که تا سال 2030، اجرای برجام به ایران در مجموع به یک تریلیون دلار درآمد دسترسی خواهد داشت.

مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی FDD، در بیانیه ای هشدار داد: “دولت بایدن آماده است تا تحریم های ضد تروریسم را نقض کند که تعهدات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به کنگره را نقض می کند. به نظر می رسد دولت بایدن آماده اجازه دادن به شرکت های خارجی برای تجارت با نهادهای ایرانی است. باید به تجارت با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چراغ سبز نشان داد».

پیش بینی بنیاد دفاع از دموکراسی ها از اثرات اقتصادی برجام بر ایران در حالی است که بسیاری از ناظران و کارشناسان بر این باورند که اثرات اقتصادی برجام بر ایران بسیار کمتر از برآورد این بنیاد است.

به نظر می رسد این بنیاد محافظه کار برآورد بسیار سخاوتمندانه ای از اثرات اقتصادی برجام بر ایران ارائه کرده است تا مخالفان برجام در ایالات متحده را در مورد خطرات احیای این توافق تحریک کند.

دیدگاهتان را بنویسید