بیماری قطبی و درمان آن


بیماری

اختلال دوقطبی

یکی از شایع ترین اختلالات روانی در نوجوانی و بزرگسالی اختلال دوقطبی یا «افسردگی شیدایی» است که افراد عموماً از آن بی اطلاع هستند.

بر اساس این گزارش، در صورت شناسایی و درمان این بیماری در سنین نوجوانی، از پیشرفت بیماری پیشگیری می شود، اما لازم است والدین از علائم این بیماری اطلاع داشته باشند.

اختلال دوقطبی، که قبلا به عنوان “افسردگی شیدایی” شناخته می شد، یک بیماری روانی است که با نوسانات خلقی شدید، از جمله حالت های هیجانی بالا (شیدایی) و کم (افسردگی) مشخص می شود.

اختلال دوقطبی معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل نوجوانی شروع می شود، اما می تواند در سنین دیگر از جمله دوران کودکی نیز رخ دهد.

اکثر افراد مبتلا به اختلال دوقطبی دو حالت و حالت متفاوت و متناوب را تجربه می‌کنند، یکی در دوره‌های پر انرژی و تکانشگری (شیدایی)، و دیگری در دوره‌های غم و ناامیدی و از دست دادن علاقه به فعالیت‌های مختلف (افسردگی).

این امر در مورد کودکان مبتلا به اختلال دوقطبی نیز صادق است، اگرچه علائم و عوارض جانبی در کودکان ممکن است کمی متفاوت باشد. . .

تغییر از شیدایی به افسردگی در کودکان و نوجوانان به سرعت و گاهی حتی در عرض یک روز اتفاق می افتد. در حالی که این تغییر خلق و خوی در بزرگسالان مبتلا به اختلال دوقطبی معمولاً به صورت هفتگی یا ماهانه اتفاق می افتد.

علت اختلال دوقطبی به طور کامل شناخته نشده است، اما به نظر می رسد واکنش های شیمیایی در مغز نقش مهمی در توسعه آن ایفا می کند. به نظر می رسد اختلال دوقطبی نیز ریشه ژنتیکی دارد.

بیشتر بخوانید  اسیدهای چرب ترانس در روغن ها باید تا سال 1996 کمتر از 2 درصد باشد

پزشکان به والدینی که علائم و رفتار مرتبط با اختلال دوقطبی را در فرزندان خود مشاهده می کنند توصیه می کنند حداقل به مدت دو هفته با پزشک متخصص مشورت کنند. البته تشخیص اختلال دوقطبی در کودکان می تواند دشوار و بحث برانگیز باشد زیرا معیارهای تشخیصی خاصی برای چنین کودکانی وجود ندارد.

با این حال، بسیاری از بزرگسالانی که مبتلا به اختلال دوقطبی تشخیص داده شده اند، علائم دوران کودکی را گزارش می دهند. علاوه بر این، اختلال دوقطبی در کودکان اغلب با اختلالات دیگری از جمله بیش فعالی ظاهر می شود.

اختلال دوقطبی معمولاً تا اواخر نوجوانی یا اوایل نوجوانی ظاهر نمی شود، اگرچه امروزه پزشکان و روانپزشکان بیشتر از نقش این اختلال در دوران کودکی آگاه هستند، اما بسیاری از متخصصان معتقدند که هنوز در کودکان و نوجوانان وجود دارد.این مشکل کشف نشده است.

بیماری

شمس الدین کاهانی، روانشناس بالینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: درمان دارویی مبنای درمان اختلال دوقطبی است که در صورت مصرف نامنظم دارو یا قطع آن می تواند منجر به عود بیماری شود.

وی می افزاید: در صورت قطع دارو، زندگی خصوصی و حرفه ای این بیماران مدام در آشفتگی و بحران قرار می گیرد و گاه با شکست مواجه می شوند.

وی گفت: بسیاری از بیماری های انسانی درمان قطعی ندارند.

وی گفت: بیماری دوقطبی نیز قابل درمان است. اما این بدان معنا نیست که بیماری ریشه کن شده است و بیمار نباید به درمان و دارو ادامه دهد.»

کاهانی با بیان اینکه با نظارت منظم بر درمان بیمار وضعیت مساعدی پیدا می کند، می افزاید: سن ابتلا به اختلال دوقطبی در محدوده سنی ازدواج است.

بیشتر بخوانید  خواص بی نظیر روغن میوه نسترن (رزهیپ) که تا به حال نمی دانستید!

وی می گوید: اختلال دوقطبی معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی بروز می کند، بیماری ها انواع مختلفی دارند که از مهم ترین آنها می توان به اختلال دوقطبی نوع 1 و اختلال دوقطبی نوع 2 اشاره کرد.

کاهانی می افزاید: شروع بیماری معمولا با یک دوره افسردگی شروع می شود و پس از یک یا چند دوره افسردگی، دوره شیدایی ایجاد می شود.

کاهانی می گوید: در تعداد کمی از بیماران، شروع بیماری دوره شیدایی یا نیمه شیدایی است. «این نوع اختلال از جمله اختلالاتی است که با دارو قابل درمان است.

کاهانی می افزاید: دوره های شیدایی از چند روز تا چند ماه طول می کشد و معمولاً به دلیل شدت آن، بیمار نیاز به درمان جدی در بیمارستان یا با مراقبت زیاد دارد.

کاهانی می گوید: قطع زودهنگام درمان احتمال عود بیماری را به شدت افزایش می دهد و در عرض چند ماه باعث عود بیماری می شود.

او به بیماران و خانواده های آنها توصیه می کند که برای بهبودی کامل، روند بهبودی را کامل کنند.

یک روانشناس بالینی می گوید: برای زنان مبتلا به افسردگی و شیدایی (اختلال دوقطبی) هیچ مانعی برای بارداری وجود ندارد و زنان مبتلا به این بیماری می توانند باردار شوند.

کاهانی می افزاید: یکی از مسائل مهمی که بیماران و خانواده هایشان با آن مواجه هستند، مسئله بارداری یک فرد مبتلا به اختلال دوقطبی است، بنابراین یکی از مسائل بیماران و اعضای خانواده آنها درباره سرنوشت بارداری های بعدی است.

وی ادامه داد: هیچ تفاوتی در قدرت بارداری بین یک زن مبتلا به اختلال دوقطبی و یک فرد سالم از نظر روانی وجود ندارد، زیرا با وجود مصرف دارو برای کنترل بیماری شیدایی-افسردگی (شیدایی و افسردگی)، همچنان امکان باردار شدن بیمار وجود دارد. کاهانی می گوید.

بیشتر بخوانید  علت درد و ورم ناگهانی بدن چیست؟

وی گفت: البته بارداری با اختلال دوقطبی توجه بیشتری را می طلبد اما بیمار باید با برنامه ریزی جدی تری برای باردار شدن برنامه ریزی کند.

کاهانی می گوید: اگرچه قطع ناگهانی دارو خطر عود مجدد این اختلال را افزایش می دهد، اما بهتر است برای کاهش عوارض دارو، بیمار قطع شود.

وی گفت: احتمال بیمار شدن خانم باردار نسبت به قبل از بارداری افزایش نمی یابد، اما با ظهور یا عود بیماری، بیمار علائم رفتاری پیدا می کند و می تواند برای مادر و جنین او خطرناک باشد.

کاهانی با بیان اینکه اختلال دوقطبی هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک است ادامه می دهد: عوارض این بیماری هم برای مادر و هم بر جنین و عوارض داروها بر روی جنین از جمله خطرات ابتلا به اختلال دوقطبی در زنان باردار است.

بر اساس این گزارش، تمامی بیماری ها اعم از جسمی و روحی با تشخیص به موقع قابل درمان است، بنابراین افراد باید با مشاهده علائم غیرطبیعی و مراجعه به متخصصان به دنبال درمان ضروری و به موقع باشند.

منبع: Dr. محمد ولی پور


دیدگاهتان را بنویسید