14 درمان خانگی موثر برای سرماخوردگی



درمان های خانگی برای سرماخوردگی

اگر سرما خورده اید، انتظار داشته باشید که یک تا دو هفته بیمار باشید، این بدان معنا نیست که شما دچار مشکل خواهید شد. علاوه بر استراحت کافی، این درمان خانگی احتمالاً به شما در بهبود کمک می کند:

1. مایعات را وارد بدن خود کنید

آب، آبغوره، سوپ آبکی یا آب لیموترش داغ با عسل به باز شدن خلط انباشته شده در گلو و بینی و جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند. از مصرف الکل، قهوه و نوشیدنی های کافئین دار که بدن را کم آب می کنند خودداری کنید.

2. استراحت کنید

بدن شما نیاز به درمان دارد، بنابراین به آن استراحت کافی بدهید.

3. رفع گلودرد

یک چهارم تا نصف قاشق چایخوری نمک را در مقدار کمی آب گرم حل کرده و غرغره کنید. این مایع می تواند به طور موقت گرفتگی صدا و گلودرد شما را تسکین دهد. کودکان زیر 6 سال ممکن است نتوانند گلوی خود را به درستی شستشو دهند.

در این صورت می توانید از اسپری های گلودرد، پاستیل یا آب نبات برای سرماخوردگی نیز استفاده کنید. به کودکان زیر 3 یا 4 سال پاستیل ندهید، زیرا ممکن است باعث خفگی شود.

4. از احتقان نازوفارنکس اجتناب کنید

قطره های نمک بدون نسخه و اسپری های بینی می توانند به مسدود شدن و پاکسازی مخاط از گلو و بینی کمک کنند. متخصصان توصیه می کنند که نوزادان چند قطره در یکی از سوراخ های بینی خود بریزند و سپس هوای ایجاد شده در آن سوراخ بینی را با سرنگ حباب دار به آرامی استنشاق کنند.

برای انجام این کار، مثانه را فشار دهید، حدود یک چهارم سرنگ را وارد سوراخ بینی کرده و به آرامی مثانه را رها کنید. برای کودکان بزرگتر از اسپری بینی نمک استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  پنج خاصیت غذاهای تند

5. از مسکن استفاده کنید

استامینوفن را فقط به کودکان زیر شش ماه یا کمتر بدهید. کودکان بزرگتر از 6 ماه می توانند از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنند. مقدار مناسب این قرص ها را با توجه به سن و وزن فرزندتان از مرکز بهداشتی که مراجعه می کنید بپرسید.

بزرگسالان می توانند از مسکن هایی مانند استامینوفن (تیلنول و غیره)، ایبوپروفن (ادویل، موترین آی بی و…) یا آسپرین استفاده کنند. اگرچه آسپرین برای استفاده در کودکان بالای 3 سال تایید شده است، کودکان و نوجوانانی که از بیماری هایی مانند آبله و آنفولانزا بهبود می یابند نباید آسپرین مصرف کنند زیرا آسپرین می تواند به کودکان مبتلا به سندرم ری که یک بیماری نادر است، کمک کند. اما می کشد.

6. به آرامی مایع گرم بنوشید

درمان خانگی مورد استفاده در بسیاری از فرهنگ ها، مصرف مایعات گرم مانند سوپ مرغ، چای یا آب سیب داغ برای درمان خلط و گلودرد است.

7. به هوای خانه رطوبت اضافه کنید

یک دستگاه مرطوب کننده یا مرطوب کننده آب سرد می تواند به هوای خانه رطوبت اضافه کند و در نتیجه خلط داخل گلو را باز کند. آب دستگاه را هر روز عوض کنید و هوای خانه را طبق دستورالعمل با این دستگاه تمیز کنید. از بخور مستقیم روی سر و صورت خودداری کنید زیرا هیچ مدرکی دال بر مفید بودن آن و ایجاد سوختگی وجود ندارد.

8. داروهای سرفه و داروهای بدون نسخه را امتحان کنید

داروهای ضداحتقان، آنتی هیستامین ها و داروهای مسکن بدون نسخه ممکن است برای کودکان بالای 5 سال در دسترس باشند. با این حال، آنها از مدت زمان سرماخوردگی جلوگیری نمی کنند یا باعث کاهش طول مدت آن نمی شوند.

علاوه بر این، اکثر آنها عوارض جانبی دارند. کارشناسان معتقدند که این داروها نباید به کودکان کوچکتر داده شود. استفاده بیش از حد و سوء استفاده از این داروها می تواند آسیب جدی ایجاد کند. دارو را فقط با تجویز پزشک مصرف کنید.

بیشتر بخوانید  ۱۶ روش معجزه آسای کاهش فشار خون

بعضی از داروهای سرماخوردگی حاوی مواد زیادی است، به عنوان مثال، این دارو می تواند هم ضد احتقان و هم ضد درد باشد. بنابراین، قبل از مصرف باید برچسب هر داروی سرماخوردگی را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که از هیچ دارویی بیش از حد استفاده نمی کنید.


بیشتر بخوانید::

فواید بی نظیر انار آب پز برای درمان سرماخوردگی

سوپ چغندر مناسب برای درمان سرماخوردگی

۲۸ درمان خانگی سرماخوردگی + معرفی روش هایی که جواب نمی دهند


درمان سرماخوردگی در خانه


داروهایی که برای سرماخوردگی خوب نیستند

محتوای داروهای سرماخوردگی بی اثر زمان زیادی است. برخی از رایج ترین داروهای غیرعملکردی شامل موارد زیر است:

9. آنتی بیوتیک ها

این داروها به باکتری ها حمله می کنند، اما به مبارزه با ویروس سرماخوردگی کمکی نمی کنند. از پزشک خود برای آنتی بیوتیک نپرسید و از هیچ یک از آنتی بیوتیک های قدیمی که دارید استفاده نکنید. به زودی خوب نخواهید شد و سوء مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند باعث مشکلات جدی و بدتر مانند مقاومت به آنتی بیوتیک ها شود.

10. داروهای بدون نسخه برای سرماخوردگی و سرفه برای کودکان

داروهای سرماخوردگی و سرفه بدون نسخه می توانند عوارض جانبی جدی و حتی کشنده ای برای کودکان داشته باشند. سازمان غذا و دارو در مورد استفاده از این داروها برای کودکان زیر 6 سال هشدار داد.

11. داروهای سرماخوردگی با نتایج معکوس

با وجود تحقیقات در این مورد، هیئت منصفه هنوز برخی از داروهای رایج سرماخوردگی مانند ویتامین C و اکیناسه را برای درمان در نظر نمی گیرد.

12. ویتامین C.

به طور متوسط، به نظر نمی رسد مصرف ویتامین C به پیشگیری از سرماخوردگی کمک کند. با این حال، می توان ویتامین C را زودتر مصرف کرد اولین علائم سرماخوردگی مدت زمان عوارض را کوتاه کنید. ویتامین C می تواند برای افرادی که مستعد سرماخوردگی هستند و اغلب به آن مبتلا می شوند مفید باشد. برای مثال کودکانی که در فصل زمستان در یک گروه سنی قرار دارند.

بیشتر بخوانید  چه زمانی انجام آزمایش ایدز (HIV) لازم است؟

13. اکیناسه

تحقیق در مورد تأثیر اکیناسه در پیشگیری یا مدت زمان سرماخوردگی را کوتاه کنید نتایج متفاوتی را نشان دادند. برخی از آنها هیچ فایده ای نشان نداده اند، در حالی که برخی دیگر کاهش شدت و طول مدت سرماخوردگی را در مراحل اولیه نشان داده اند. اکیناسه های مختلف مورد استفاده در مطالعات مختلف می تواند به نتایج متفاوتی منجر شود. به نظر می رسد مصرف اکیناسه در مراحل اولیه سرماخوردگی و ادامه آن به مدت 7 تا 10 روز موثرتر باشد. به نظر نمی رسد که این یک مشکل سلامتی بزرگسالان باشد، اما ممکن است بر سایر داروها تأثیر بگذارد. قبل از مصرف اکیناسه یا هر مکمل دیگری به پزشک خود اطلاع دهید.

14. روی

صحبت های زیادی در مورد استفاده از روی برای سرماخوردگی وجود داشت تا اینکه یک مطالعه در سال 1984 به آن پی برد مکمل های روی می توانند از بیمار شدن افراد جلوگیری کنند. از آن زمان تاکنون نتایج تحقیقات تغییر کرده و نتایج مختلفی در رابطه با مصرف روی و سرماخوردگی ارائه شده است. برخی تحقیقات مصرف قرص های پاستیل را پیشنهاد می کنند یا شربت روی می تواند مدت سرماخوردگی را در یک روز کاهش دهد، به خصوص اگر در عرض 24 ساعت از علائم و نشانه های اولیه مصرف شود. علاوه بر این، روی دارای عوارض جانبی بالقوه مضری است. قبل از مصرف روی برای پیشگیری یا کاهش مدت سرماخوردگی، با مرکز بهداشتی که در آن می‌روید مشورت کنید.


دیدگاهتان را بنویسید