خانم ها در مورد کیست های خوش خیم و بدخیم رحم چه می دانید؟


دکتر شهلا چایچیان در مورد تومورهای زنان و راه های پیشگیری از آن می گوید:

خانم ها در مورد کیست های خوش خیم و بدخیم رحم چه می دانید؟

وی کیست تخمدان را یکی از ویژگی های طبیعی آن عنوان کرد و گفت: تخمدان طبیعی یک اندام کیست ساز است، کیست های کوچکی در رحم وجود دارد که خوش خیم هستند و نیازی به درمان ندارند، در واقع کیست های رحمی نوعی کیست هستند. نوعی نقص گفتاری است، زیرا آنها به طور طبیعی آزاد می شوند. “یک تخمک کیستیک نیم سانتی متر تشکیل می شود، و اگر این اتفاق نیفتد، به این معنی است که فرد بیمار است.

وی افزود: کیست های 2.5 سانتی متری هم نگران کننده نیستند و نیازی به جراحی ندارند. اگر فردی برای جراحی های دیگری مانند آپاندیسیت مراجعه می کند، نباید به تخمدان های او دست بزند زیرا باعث یائسگی زودرس می شود.

متخصص زنان و زایمان در مورد انواع کیست ها گفت: شایع ترین علت تشکیل کیست به دلیل تخمک گذاری است که باعث تشکیل مایع و تشکیل کیست می شود. کیست های دسته اول ساده هستند که با یک بار قاعدگی و قرص های ضد بارداری از بین می روند.

خانم ها در مورد کیست های خوش خیم و بدخیم رحم چه می دانید؟

وی ادامه داد: برخی از کیست ها خوش خیم و برخی بدخیم هستند. همچنین کیست هایی که نیاز به جراحی دارند باید زیر نظر متخصص زنان و با لاپاراسکوپی توسط متخصص زنان برداشته شوند و سایر حوزه های پزشکی که در لاپاراسکوپی تخصص دارند حق لمس دارند. آنها تخمدان ندارند زیرا این عضو بسیار حساس است و ساختار خاصی دارد که می تواند به اشتباه از تخمک گذاری و لقاح جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید  علائم پی کی یو ( pku ) و راههای درمان

وی افزود: کیست های بدخیم از گروه تومورهایی هستند که می توانند در دوران بلوغ و بعد از یائسگی ایجاد شوند. تشخیص افتراقی این کیست ها با سایر کیست ها از طریق تصویربرداری رزونانس مغناطیسی، سی تی اسکن و سونوگرافی و آنالیز خون انجام می شود.

چایچیان ادامه داد: اگر پزشک متخصص زنان تشخیص دهد که توده بدخیم برای فرد مشکل ایجاد می کند باید تخمدان مقابل را خارج کند اما روش های جدیدتری وجود دارد که تخمدان و رحم سالم را برای باروری رها می کند.

خانم ها در مورد کیست های خوش خیم و بدخیم رحم چه می دانید؟

خانم‌ها باید مراقب کیست‌های ساده هم باشند، زیرا این کیست‌ها بعد از یائسگی ممکن است بدخیم شوند و مشکلاتی ایجاد کنند، حتی اگر فرد مبتلا به این کیست فکر کند که در حال حاضر وضعیت بدی ندارد. این باید هر دو یا سه ماه یکبار باشد. ” با سونوگرافی از وضعیت خود مطلع شوید.

وی افزود: کیست ها انواع مختلف و پیچیده ای دارند و درمان و تصمیم گیری بر اساس شرایط هر فرد است. این تصمیمات باید توسط متخصص زنان گرفته شود زیرا این یک شمشیر دولبه است که نباید از طرفین به آن نزدیک شویم.

PCO با بیان اینکه PCO حاوی کیست های کوچکی است که علائم آندروژن، جوش، چاقی و موهای زائد را نشان می دهد، گفت: در این موارد از قرص های ضد بارداری، ضد دیابت، پروژسترون، متفورمین و آنتی آندروژن استفاده می شود.

خانم ها در مورد کیست های خوش خیم و بدخیم رحم چه می دانید؟

این متخصص زنان و زایمان درباره آندومتریوز گفت: متاسفانه پیشگیری از آندومتریوز وجود ندارد، اما می توان از عود آن جلوگیری کرد. ورزش، ویتامین های A و D و آنتی اکسیدان ها نیز در پیشگیری از تومور نقش دارند. آنها خطر ابتلا به سرطان را در زنانی که کمتر غذاهای نشاسته ای، شیرین و چرب می خورند و غذاهای تازه و بدون مواد نگهدارنده مصرف می کنند، کاهش می دهند. .

بیشتر بخوانید  3 باور غلط در مورد رژیم غذایی

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کیست ها ژنتیکی هستند و با آزمایش ژنتیک قابل شناسایی هستند، همچنین تومورهای سینه و تخمدان به هم نزدیک هستند و اگر فردی در خانواده یکی از این دو را داشته باشد، خطر ابتلا به آن وجود دارد.


دیدگاهتان را بنویسید