اعتبار عاطفی به چه معناست؟ چرا مهم است؟


اعتبار عاطفی چیست؟ چگونه احساسات دیگران را بپذیریم؟

اعتبار سنجی عاطفی شامل درک و پذیرش احساسات طرف مقابل است. وقتی انسان این نوع اعتبار را دریافت می کند، احساس می کند که دیگران نه تنها به احساسات او توجه می کنند و به او گوش می دهند، بلکه آنها را نیز می پذیرند. اگر فردی احساس کند که افکار، احساسات و عواطف او شنیده و درک نمی شود، می تواند منزوی شود. بی اعتمادی عاطفی حتی می تواند منجر به اختلالات روانی مانند اختلال شخصیت مرزی (BPD) شود. در این مقاله در مورد مفهوم اعتبار سنجی احساسی و چگونگی تایید احساسات دیگران صحبت خواهیم کرد. دلگرم کننده باشید


اعتبار عاطفی به چه معناست؟

اعتبار سنجی عاطفی فرآیند یادگیری، درک و بیان پذیرش تجربه عاطفی دیگران است. تایید یک احساس به این معنا نیست که شما با طرف مقابل موافق هستید یا فکر می کنید که واکنش عاطفی او موجه است، بلکه به این معناست که می خواهید بدون شرم یا خجالت از آن احساس، شخص را نابود کنید. و تو حرف میزنی

چرا اعتبار عاطفی مهم است؟

اعتبار عاطفی نقش مهمی برای ما دارد و برخی از مزایای آن عبارتند از:


ارتباط موثر: وقتی احساسات یک نفر را تصدیق می کنید، نشان می دهید که به او اهمیت می دهید و او را همانطور که هست می پذیرید.

تقویت روابط: وقتی احساسات کسی را می پذیرید، عمیق تر با یکدیگر ارتباط برقرار می کنید و در نتیجه رابطه شما قوی تر می شود.

مقدار صفحه دیگر را مشخص کنید: وقتی احساسات دیگران را تأیید می کنید، به آنها نشان می دهید که به آنها اهمیت می دهید.

تنظیم عاطفی بهتر: وقتی فردی احساس کند که دیگران او را همان طور که هست می فهمند و می پذیرند، بهتر می تواند احساسات خود را تنظیم کند.


اعتبار عاطفی

چگونه احساسات دیگران را بپذیریم؟

با انجام کارها می توانید احساسات دیگران را بهتر بشناسید. بهبود این مهارت نه تنها می تواند روابط شما با دیگران را بهبود بخشد، بلکه می تواند به شما کمک کند تا افکار و احساسات خود را به درستی بیان کنید.

بیشتر بخوانید  چگونه از یک رابطه زناشویی خشونت آمیز بیرون بیایم ؟

1. احساسات او را شناسایی و تشخیص دهید

اولین قدم برای تصدیق احساسات عاطفی شخص دیگر، پذیرش احساسات اوست. اگر طرف مقابل احساسات خود را به درستی بیان نکرده است، ممکن است لازم باشد از او بپرسید که چه احساسی دارد یا حدس بزنید چه احساسی دارد و سپس از او بپرسید که آیا متوجه احساسش شده اید یا خیر.

تصور کنید که همسرتان از دست شما عصبانی است. شما از سر کار به خانه می آیید و او عصبانی رفتار می کند. اگر او قبلاً احساسات خود را با شما در میان گذاشته است و می دانید که از دست شما عصبانی است، می توانید این احساس را بپذیرید و بگویید: “می فهمم که عصبانی هستی” اما اگر چیزی نگفت و عصبانی شد، می توانید بگویید: “به نظر می رسد عصبانی است.” “آیا درست است؟”
اعتبار سنجی احساسی با گوش دادن شروع می شود. مهم است که پاسخ های شفاهی کوتاهی بدهید تا نشان دهید که دارید گوش می دهید. همانطور که شخص صحبت می کند، کلماتی مانند “خوب” و “اوم” را بگویید تا کاملاً آگاه باشید.

2. منشا احساسات او را بشناسید

قدم بعدی شناسایی موقعیت یا علائمی است که باعث این احساسات شده است. از شخص بپرسید که چرا چنین احساسی دارد. گاهی اوقات ممکن است طرف مقابل نتواند آن را به وضوح بیان کند یا ممکن است نخواهد درباره دلیل احساسش صحبت کند.
ممکن است فقط لازم باشد نشان دهید که ناراحتی او را درک می کنید و می خواهید بدانید چه اتفاقی افتاده است، اما انجام این کار بدون درک روشنی از موقعیت برای شما دشوار است.

3. احساسات او را تایید کنید

تصور کنید که طرف مقابل می تواند منبع احساسات خود را به اشتراک بگذارد. او می گوید عصبانی است چون 15 دقیقه دیر از سر کار آمدی.
بسته به موقعیت ممکن است عصبانیت او برای شما عجیب به نظر برسد. با این حال، هنوز هم می توانید با گفتن اینکه احساسات او را قبول دارید، احساسات او را تأیید کنید. به عنوان مثال، ممکن است بگویید: «می‌دانم که از اینکه دیر آمدم عصبانی هستی. قصد نداشتم ناراحتت کنم فقط تو ترافیک گیر کردم “اما می فهمم که انتظار برای آمدن تو را ناراحت کرده است.
اگر احساس می کنید کار اشتباهی انجام داده اید، نیازی به عذرخواهی ندارید. فقط احساس او را بپذیرید و آن را تایید کنید.

بیشتر بخوانید  پوکر فیس (Poker Face) چیست ؟

استراتژی هایی برای تشویق افراد به ابراز احساسات


1. از زبان بدن به درستی استفاده کنید

به او نگاه کنید و هنگام صحبت سر یا تمام بدن خود را به سمت او بچرخانید. مطمئن شوید که وضعیت بدن شما راحت است. با زاویه مناسب بنشینید و با استفاده صحیح از زبان بدن و انجام کارهایی مانند برقراری تماس چشمی به او احساس خوبی بدهید. اگر در حین گوش دادن کار دیگری انجام می دهید (مثلاً تا کردن لباس یا آشپزی)، از آن دور نگاه نکنید و از علائم دیگری برای نشان دادن توجه خود استفاده کنید.


2. کمتر صحبت کنید و بیشتر گوش کنید

ممکن است در مورد افکار و احساسات یک نفر حرف های زیادی برای گفتن داشته باشید. هنگامی که شخصی برای اولین بار احساسات خود را بیان می کند، حتی اگر بینش شما مفید باشد، باید سعی کنید شنونده خوبی باشید و تا زمانی که صحبتش را متوقف نکند از قطع صحبت یا قطع صحبت خودداری کنید.


اعتبار عاطفی چیست؟


3. یادآوری و ابراز همدردی با یک تجربه مشابه

در صورت امکان، با به اشتراک گذاشتن یک تجربه مشابه نشان دهید که درک می کنید. حتی اگر این احساس چیزی نیست که شما درک کنید، نشان دهید که به احساسات او اهمیت می دهید.


4. سوال بپرسید

سوال بپرسید تا دقیقاً منظور او را بفهمید. پرسیدن سوال نشان می دهد که به حرف او گوش می دهید و سعی می کنید بفهمید چه می گوید.


5. او را سرزنش نکنید

برای سرزنش احساسات یا موقعیت طرف مقابل به دنبال منابع خارجی نباشید.

بیشتر بخوانید  ۸ راهکار کلیدی و مهم برای جلوگیری از طلاق

پیامدهای ناتوانی عاطفی

اعتبار سنجی عاطفی مخالف اعتبار عاطفی است. ناامنی عاطفی می تواند پیامدهای منفی زیادی از نظر سلامت روانی، رفتاری و عاطفی داشته باشد. برخی از آثار مخرب این بی اعتباری عبارتند از:


مسائل هویتی: زمانی که ویژگی های شخصیتی، افکار و رفتارهای فرد پذیرفته نشود، این طرد شدن می تواند باعث کاهش عزت نفس فرد شود.

مشکلات کنترل احساسات: بی اعتباری عاطفی به مردم می گوید که احساسات یا روش ابراز احساساتشان اشتباه است، که می تواند باعث شود مردم فکر کنند نمی توانند به احساسات خود اعتماد کنند یا به خوبی آنها را کنترل کنند.

مشکلات روحی و روانی: بی اعتمادی عاطفی می تواند منجر به اختلالات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب شود. نادیده گرفتن احساسات یک نفر به فرد می گوید که افکار و احساسات او برای دیگران مهم نیست و این چیزی است که می تواند بهبود اختلالات روانی را دشوارتر کند.

چندین نظریه روانشناختی در مورد اختلال شخصیت مرزی (BPD) نشان می دهد که بسیاری از افراد مبتلا به BPD در دوران نوجوانی اعتبار عاطفی کافی به دست نمی آورند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی نسبت به رویدادهایی که برای دیگران جزئی به نظر می‌رسند واکنش‌های عاطفی شدیدتری نشان می‌دهند، به این معنی که آنها بی‌اعتباری عاطفی دائمی را تجربه می‌کنند.

نتایجی که اظهار شده
اعتبار عاطفی ابزار مهمی است که می تواند ارتباطات و روابط بین فردی را بهبود بخشد. خوشبختانه این مهارت قابل یادگیری است و می توانید با تمرین آن را ارتقا دهید.


دیدگاهتان را بنویسید