نحوه نگهداری و تکثیر گیاه کراوات (سانسور) در منزل


آموزش نگهداری و پرورش گاو

این گیاه بومی مناطق گرمسیری آفریقای جنوبی است و به صورت درختچه رشد می کند.گیاه سانسوریا گونه از خانواده سوسنیان یا لیلیاس است. این گیاه چند ساله همیشه سبز بوده و دارای برگ های کشیده و سبز رنگ به شکل شمشیر است. زیستگاه اصلی این گیاه است غرب آفریقا است. طول گیاه گاهی به بیش از یک متر می رسد.

نام علمی: خانواده Sansevieria: liliaceae
سانسوریا دارای گونه های کوتاه و بلند است. این گیاه در برابر شرایط نامساعد محیطی مقاوم بوده و در قسمت های مختلف خانه قابل نگهداری است. این گیاه گلی هم دارد که با ترکیب سبز و سفید وسط گیاه می رود البته گلش زیاد جذاب نیست اما معطر است.

الزامات:

نور کامل بهترین شرایط نوری این گیاه است، اما قادر است در سایه نیز زنده بماند، نور مستقیم خورشید را تحمل نمی کند.

کود:

کود سانسوریا به میزان 3 گرم در لیتر، هفته ای یکبار از فروردین تا مهرماه قابل استفاده است.


مراقبت از گل کراوات

درجه حرارت:

در زمستان تا 10 درجه سانتیگراد را تحمل می کند، اما دمای مطلوب در این فصل 16 است، در تابستان دمای مطلوب برای افراد 24 درجه است. به سرما حساس است و سرمای بیش از حد را تحمل نمی کند و یخ می زند.

سیستم های راهنمایی:

سانسوریا به دلیل داشتن ساقه های گوشتی و آبدار، نیاز آبی کمی دارد. تا حد امکان از مصرف بیش از حد خودداری کنید. سانسوریا در تابستان هفته ای یکبار و در زمستان ده روز تا دو هفته آبیاری می شود. همچنین از سمپاشی و سمپاشی روی ساقه های این گیاه خودداری کنید.

بیشتر بخوانید  کاملترین لیست اسامی زیبای دخترانه که با حرف غ شروع میشوند

خاک:

بهترین خاک برای سانسور خاک لومی و سنگین است. مخلوطی از ماسه، شن، خاک رس و مواد آلی یا همان «برگ های پوسیده یا کود دامی پوسیده» است اما به میزان کمتر. سانسوریا در خاک های سنگین بسیار بهتر رشد می کند و سریعتر جوانه می زند.

باید بخوانید:

بازتولید سانسور

سانسوریا را می توان با تقسیم برگ ها تکثیر کرد. با این حال، نوارهای زرد رنگ که از سر تا پا در هر دو طرف برگ امتداد دارند ناپدید می شوند. بنابراین بهتر است این گیاه از طریق قلمه زدن تکثیر شود. اواخر بهار تا اواسط تابستان که گیاه در برابر حرکت مقاوم است. بهترین زمان برای تکثیر برای این کار گیاه را از گلدان خارج کرده و قلمه هایی که ارتفاع آنها به 20 سانتی متر می رسد را با دقت جدا کرده و در گلدان مناسب با کمپوست مخصوص قرار دهید. گیاهان گوشتی من کاکتوس قرار دادن. اگر کنده تکان نمی خورد، یک تکه چوب را به عنوان تکیه گاه در گلدان قرار دهید تا گیاه تقویت شود. گلدان را در نور مناسب و در دمای حدود 18 تا 21 درجه سانتیگراد نگهداری کنید دقت کنید که خاک همیشه بسیار کم و مرطوب باشد.

در قلمه برگ، برگ ها را به طول 10 سانتی متر برش داده و به صورت عمودی در بستر (ماسه) با دمای 18-20 درجه قرار دهید تا ریشه و جوانه ها از محل برش برگ خارج از محل ظاهر شوند. این روش تکثیر بسیار آسان است اما در صورت استفاده از گونه ابلک، گیاهان تازه تشکیل شده لبه طلایی نخواهند داشت. مطلوب است که تا رسیدن به نتیجه مطلوب طولانی باشد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب تر و کوتاه تر، چند فوت آب جوش را در گلدان بکارید.

بیشتر بخوانید  آدرس شرکت تعاونی کار و رفاه اجتماعی پاکدشت تهران


بازتولید و مراقبت از سانسور

تکثیر با قلمه

استفاده از قلمه برگ ساده ترین راه برای تکثیر این گیاه است. به این منظور:
برگ سالم گیاه را به قطعات 7-10 سانتی متری تقسیم کنید، قلمه ها را تا نصف ارتفاع در بستر سبک (مخلوط 3 قسمت پیت ماس ​​اسفاگنوم و 1 قسمت ماسه درشت) بکارید. نهال ها و همچنین هوای اطراف قلمه ها نهال ها را باید دائما مرطوب نگه داشت ولی مراقب باشید بستر بیش از حد پر نشود قلمه های کاشته شده را در محیطی با دمای حدود 23-21 درجه سانتیگراد نگهداری کنید.
ریشه زایی قلمه ها 3-4 هفته و جوانه زنی و رشد برگ های جدید 3-4 ماه طول می کشد. همچنین می توان از هورمون های ریشه موجود در رابطه با قلمه های برگ این گیاه استفاده کرد. البته بدون استفاده از هورمون ریشه می گیرند اما کمی بیشتر طول می کشد.
در نظر داشته باشید که اگر قلمه ها را در زمین وارونه ببرید، به هیچ وجه ریشه نخواهند داشت.

توسط ریزوم ها تکثیر می شود

تقسیم ریزوم (تقسیم بوته) یکی دیگر از روش های تکثیر این گیاه است که مخصوصاً برای ارقام ابلک استفاده می شود، می گویند اگر ارقام ابلاک از طریق قلمه برگ تکثیر شود، گیاهانی با برگ های سبز ساده به دست می آید.


دیدگاهتان را بنویسید