پانزده نوع ویتامین و نشانه های کمبود آن در بدن


پانزده نوع ویتامین و نشانه های کمبود آن در بدن

پانزده نوع ویتامین و نشانه های کمبود آن در بدن

کم خونی و کمبود آهن دارید کمبود ویتامین B12 به این معنی است که بدن شما از نظر این ویتامین در رژیم غذایی شما کمبود دارد. برای ساخت گلبول های قرمز و اکسیژن رسانی به اندام های مختلف به ویتامین B12 نیاز دارید.کمبود ویتامین B12 می تواند به معنای کمبود گلبول های قرمز خون و کمبود اکسیژن در اندام های بدن باشد. یکی از علائم و نشانه های کمبود ویتامین B12 و کمبود گلبول های قرمز، احساس خستگی و ضعف است.

علل کم خونی کمبود ویتامین B12

اکثر مردم مقادیر زیادی ویتامین B12 را از پنیر، گوشت، شیر و تخم مرغ دریافت می کنند. به طور طبیعی این ویتامین در دستگاه گوارش، معده و روده جذب می شود. کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 معمولا زمانی اتفاق می افتد که دستگاه گوارش به دلایل زیر توانایی جذب این ویتامین را از دست می دهد: زمانی که دچار کم خونی شدید و خطرناک هستید.

در این نوع کم خونی، بدن سلول هایی را که به جذب ویتامین B12 در دستگاه گوارش کمک می کنند، می کشد. هنگامی که معده یا قسمتی از روده کوچک شما با جراحی برداشته می شود. زمانی که با بیماری هایی مانند سلیاک و رشد انگل ها در روده ها مبارزه می کنید.این نوع کم خونی نیز می تواند ناشی از نخوردن غذاهای غنی از ویتامین B12 باشد. گیاهخواران و سالمندانی که غذاهای متنوع نمی خورند ممکن است به مکمل های ویتامین B12 نیاز داشته باشند.

نیاز روزانه بدن به ویتامین B12 میزان مورد نیاز بدن برای ویتامین B12 بستگی به سن افراد دارد. غذاهای حاوی ویتامین B12 ویتامین B12 در غذاهایی مانند گوشت، ماهی، میگو، شیر، ماست، تخم مرغ و مرغ یافت می شود. این ویتامین در غذاهای گیاهی وجود ندارد. برخی غذاها مانند غلات حاوی ویتامین B12 هستند. مکمل های ویتامین به دو شکل موجود هستند – حاوی ویتامین B12 یا همراه با فولات. ویتامین B12 نیز اغلب در مکمل های مولتی ویتامین یافت می شود.

علائم و نشانه های کم خونی کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 در بدن شما احتمالاً هیچ علامت یا نشانه ای ندارد یا به آنها توجه نمی کنید. برخی از افراد ممکن است فکر کنند در حال رشد یا پیری هستند، اما علائم و نشانه های زیر نشان دهنده کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 است:

احساس ضعف، خستگی
پوست رنگپریده
خونریزی لثه و قرمزی زبان
درد معده و کاهش وزن
– اسهال و یبوست

اگر کمبود ویتامین B12 در بدن ادامه پیدا کند، سلول های عصبی آسیب می بینند و عوارض زیر ایجاد می شود:

بی حسی و گزگز در نوک انگشتان دست و پا
ناتوانی در حفظ تعادل
– افسردگی
– جنون و از دست دادن توانایی های ذهنی

نحوه تشخیص کم خونی با ویتامین B12

پزشک شما آزمایش خون – شمارش گلبول های قرمز خون، ویتامین B12 و اسید فولیک – را تجویز می کند و تعدادی سؤال در مورد سابقه پزشکی شما می پرسد.

بیشتر بخوانید  چگونه دندان های قوی داشته باشیم؟

روش های درمان کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 را می توان با مکمل های ویتامین B12 درمان کرد. مصرف مکمل های ویتامین B12 منجر به یک مقدار طبیعی ویتامین B12 در بدن می شود. برای اینکه سطح ویتامین B12 طبیعی باشد، باید تا پایان عمر از مکمل های ویتامین استفاده کنید. همچنین می توانید با تغییر رژیم غذایی و خوردن غذاهایی مانند شیر، پنیر، ماست، گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ، مصرف ویتامین B12 خود را افزایش دهید. همچنین خوردن غذاهای غنی از اسید فولیک – نوع دیگری از ویتامین B – مانند سبزیجات سبز برگ، نان و غلات غنی شده از دیگر راه های تامین ویتامین B12 بدن است.

روش های پیشگیری از کم خونی با ویتامین B12

بیشتر افراد می توانند با خوردن غذاهایی مانند لبنیات، گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم مرغ و پنیر که سرشار از ویتامین B12 هستند، از کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 پیشگیری کنند. گیاهخواران همچنین می توانند با مصرف مکمل های ویتامین B12 و غذاهای غنی شده با این نوع ویتامین به صورت روزانه از کم خونی پیشگیری کنند. خون کودکان با مادران گیاهخوار باید از نظر ویتامین B12 آزمایش شود. اگر کمبود ویتامین B12 دارید، پزشک مکمل ویتامین B12 را تجویز می کند. برای سالم ماندن و سالم ماندن، باید ویتامین ها و مواد معدنی کافی داشته باشید. اما، متأسفانه، برخی از افراد کمبود ویتامین را خیلی جدی نمی گیرند. غافل از اینکه کمبود ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای سلامتی بدن گران تمام می شود. در این مقاله 15 نشانه کمبود ویتامین و مواد معدنی را شرح می دهیم.

پانزده نوع ویتامین و نشانه های کمبود آن در بدن

گرفتگی عضلات و درد در انگشتان پا در پشت پا و کف پا

اگر بدون هیچ دلیل مشخصی در پشت پاها، انگشتان پا یا کف پا دچار گرفتگی و گرفتگی می شوید، ممکن است کمبود کلسیم، پتاسیم یا منیزیم داشته باشید. افرادی که زیاد ورزش می کنند بیشتر در معرض این گرفتگی ها هستند. برای رفع این مشکل باید مصرف میوه هایی مانند گیلاس، سیب، انگور، موز و همچنین سبزیجات برگ سبز را افزایش داد.

شکاف در گوشه لب

اگر متوجه ترک ها و شکاف هایی در گوشه دهان خود شدید، جذب ویتامین B را افزایش دهید. زیرا ممکن است این مشکل به دلیل کمبود ویتامین های B2، B3 و 12 B باشد. علاوه بر این، ترک در گوشه های دهان می تواند به دلیل کمبود آهن و روی باشد. این مشکل در بین گیاهخواران و همچنین افرادی که رژیم غذایی آنها با شرایط جسمانی آنها تناسبی ندارد بیشتر دیده می شود. برای حل این مشکل می توانید هر هفته ماهی و مرغ بیشتری بخورید. گیاهخواران برای جبران کمبود ویتامین B می توانند حبوبات، بادام زمینی و گوجه فرنگی بیشتری مصرف کنند.

بیشتر بخوانید  چیزهایی که بعد از غذا ممنوع است!

خیلی احساس خستگی می کنم

اگر هر شب به اندازه کافی می خوابید، اما در طول روز احساس خستگی شدید می کنید، احتمالاً کمبود ریبوفلاوین (ویتامین B2) دارید. بنابراین باید مصرف لبنیات، تخم مرغ یا گوشت بدون چربی مانند بوقلمون و … را افزایش داد.

خواب آلودگی و بی حسی اندام ها

اگر دست ها و پاهای شما دائماً خواب آلود هستند یا در اندام های بدن (انگشتان دست و پا) احساس گزگز و گزگز دارید، به این معنی است که بسیار مضطرب یا افسرده هستید، اما اگر حال شما خوب است و خاصیت خاصی ندارید. مشکلات، ممکن است کمبود اسید فولیک داشته باشید، ویتامین های B6 و B12. برای جذب هر چه بیشتر این ویتامین ها از سبزیجاتی مانند چغندر، مارچوبه و اسفناج استفاده کنید. علاوه بر این، می توانید از تخم مرغ برای افزایش این ویتامین ها استفاده کنید.

لکه های قرمز کوچک در پشت، ران ها، بازوها و گونه ها

اگر متوجه جوش های قرمز کوچک در قسمت های خاصی از بدن خود مانند ران ها، بازوها، گونه ها و پشت خود شدید، ممکن است کمبود ویتامین های A، D و اسیدهای چرب داشته باشید. برای مقابله با این جوش های آزار دهنده، خوردن غذاهای سالم مانند سبزیجات رنگی را ترجیح دهید. سبزیجات برگ دار و سبزیجات نارنجی و زرد حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A هستند. به خاطر داشته باشید که سالمون منبع سالمی از اسیدهای چرب ضروری است. توصیه می کنیم از مصرف قارچ، ساردین و گوجه فرنگی غافل نشوید و هر روز پانزده دقیقه زیر نور آفتاب پیاده روی کنید.

افسردگی

عوامل متعددی در بروز افسردگی نقش دارند. یکی از این عوامل کمبود ویتامین D است. مطالعه ای در سال 1998 نشان داد افرادی که در طول زمستان مکمل های ویتامین D مصرف می کردند، خلق و خوی بهتری داشتند و کمتر مستعد افسردگی بودند. مهم نیست در چه فصلی هستید؛ حتما به جذب بیشتر ویتامین D فکر کنید. در زمستان این مشکل به دلیل کاهش نور خورشید بیشتر دیده می شود. در نتیجه بهتر است مکمل ها را با مشورت پزشک مصرف کنید.

ریزش موی شدید

ریزش بیش از حد مو ممکن است به دلیل کمبود بیوتین (یکی از اعضای خانواده ویتامین B) باشد. این نوع کمبود به ویژه در بین ورزشکارانی که به تخم مرغ خام علاقه دارند رایج است. تخم مرغ خام حاوی پروتئینی به نام آویدین است که مانع از جذب بیوتین می شود. بنابراین، حل مشکل ساده است. از خوردن تخم مرغ خام خودداری کنید. اگر نمی توانید این عادت را ترک کنید، مصرف سبزیجاتی مانند کلم پیچ یا قارچ را افزایش دهید و مصرف ماهی سالمون و میوه هایی مانند موز و تمشک را در رژیم غذایی خود ترجیح دهید.

پانزده نوع ویتامین و نشانه های کمبود آن در بدن

اختلالات دید در شب

اگر در شب و در تاریکی مشکلات بینایی دارید، احتمالاً کمبود ویتامین A دارید. می دانید که هویج برای بینایی مفید است. این سبزی پرطرفدار پرتقالی سرشار از بتاکاروتن است که پیش ساز ویتامین A است و نقش مهمی در تقویت بینایی دارد.

بیشتر بخوانید  معرفی انواع مکمل مگنوم معجزه ای برای استخوان ها و مفاصل

بی اشتهایی

عوامل متعددی در بی اشتهایی دخیل هستند، اما در برخی موارد، کمبود بیوتین می تواند باعث کاهش اشتها شود. البته باید بدانید که این نوع کمبود ویتامین نادر است. مصرف مکمل ها شما را از این کمبود نجات می دهد. البته می توانید با مصرف بادام، تخم مرغ، حبوبات و همچنین توت فرنگی و تمشک مشکل را حل کنید.

حالت تهوع، یبوست و نفخ

تشخیص کمبود ویتامین B12 دشوار است زیرا بدن مقادیر زیادی از این ویتامین را ذخیره می کند. حالت تهوع، یبوست و نفخ از علائم کمبود ویتامین B12 است. این ویتامین در جگر، کله پاچه، بوقلمون، ماهی تن و غیره یافت می شود.

خونریزی لثه ها و زخم هایی که نمی خواهند خوب شوند

اگر متوجه می‌شوید که لثه‌هایتان خونریزی می‌کند و نمی‌خواهید زمانی که بخشی از بدنتان زخمی می‌شود خوب شوید، احتمالاً کمبود ویتامین C دارید. مصرف روزانه 10 میلی گرم ویتامین C برای جلوگیری از کمبود ویتامین C و اسکوربوت کافی است. بدون شک پرتقال حاوی این ویتامین است. اما باید بدانید که علاوه بر پرتقال، میوه ها و سبزیجات دیگری مانند فلفل قرمز، پاپایا و کیوی منابع اصلی ویتامین C هستند.

سردرد و سرگیجه

سردرد و سرگیجه ممکن است به دلیل عدم جذب نیاسین یا ویتامین B3 باشد. پلاگر که با علائمی مانند اسهال، درماتیت و زوال عقل ظاهر می شود نیز ناشی از کمبود شدید ویتامین B3 است. خوشبختانه این بیماری در جوامعی که مواد غذایی با این ویتامین غنی شده اند نیز به ندرت دیده می شود. گوشت گاو و جگر گاو، مرغ و ماهی و غیره. از جمله منابع غذایی ویتامین B3 هستند.

اسهال

دلایل زیادی برای یک مشکل خارجی وجود دارد، اما اگر بدون علت خاص و دائمی این مشکل را دارید، احتمالا کمبود ویتامین B9 دارید. یکی از منابع این ویتامین قلب و جگر مرغ است. اگر به این گونه غذاها علاقه ندارید، می توانید از گوشت گاو یا جگر گاو و همچنین حبوبات پخته استفاده کنید.

بی خوابی یا بی خوابی

اول از همه، کمبود ویتامین B5 نادر است، اما اگر مشتری دائمی غذاهای سریع و فرآوری شده باشید، در معرض این کمبود هستید. در این صورت احتمال ابتلا به بی خوابی و مشکلات پوستی بیشتر است. باید بدانید که ویتامین B5 در قارچ شیتاکه و جگر بره به وفور یافت می شود.

بز خشک

بسیاری از افراد از خشکی پوست شکایت دارند. دلایل زیادی برای خشکی پوست وجود دارد. درست است که نوع پوست در درجه اول یک مشکل ژنتیکی است، اما باید بدانید که کمبود ویتامین های A و B نیز می تواند باعث خشکی پوست شود. بنابراین لازم است مصرف سبزیجات برگ دار، آجیل، غلات و ماهی های چرب به ویژه سالمون افزایش یابد.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم


دیدگاهتان را بنویسید