برای حفظ سلامت کبدمان چه بخوریم؟


«چاقی به خودی خود می تواند منجر به کبد چرب شود» شناخته شده ترین راه برای درمان کبد چرب با ورزش و کاهش وزن است.

کبد، سلامت، کبد سالم

غذای مقوی و سالم

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان بهترین راه برای حفظ سلامت کبد و در عین حال سالم نگه داشتن بدن شما هستند.

منابع غذایی سرشار از بتاکاروتن

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها به از بین بردن اثرات رادیکال های آزاد و مواد مضر در کبد کمک می کنند. سبزیجاتی مانند چغندر و هویج حاوی آنتی اکسیدان های کاروتنوئید و بتاکاروتن هستند. تمام آنتی اکسیدان ها به فرآیند سم زدایی کبد کمک می کنند و از کبد در برابر بیماری ها محافظت می کنند. جالب است بدانید که بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) موجود در هویج یک آنتی اکسیدان مفید و موثر است. بنابراین، گنجاندن مصرف هویج در رژیم غذایی مفید است.

سیر نیز مفید است و سلنیوم و گلوتاتیون موجود در سیر عملکردی مشابه آنتی اکسیدان ها دارند.

کبد، سلامت، کبد سالم

ویتامین های B، C و E در غذا

برای بهبود سلامت کبد، غذاهای غنی از ویتامین های B، C و E باید روزانه مصرف شوند. غذاهای غنی از ویتامین C و ویتامین E به اندازه این آنتی اکسیدان ها مفید هستند. موادی که حاوی آنتی اکسیدان هستند به کاهش آسیب رادیکال های آزاد کمک می کنند، بنابراین برای تقویت و پاکسازی کبد مفید هستند. غذاهای غنی از ویتامین B عملکرد کبد را تحریک کرده و به کاهش احتقان کبد کمک می کند. ویتامین B12 همچنین به متابولیسم چربی و عملکرد کبد کمک می کند.

توصیه می شود از مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار (به ویژه قهوه و مانند آن) خودداری کنید و به جای آن از نوشیدنی های سالم تر و سالم تر مانند چای سبز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  انواع پانسمان های جدید + روش صحیح پانسمان کردن

بسیاری از غذاها (به عنوان مثال، کلم بروکلی، تخم مرغ، اسفناج، برنج قهوه ای، غلات کامل و غیره) حاوی ویتامین B هستند. بسیاری از میوه ها و سبزیجات نیز حاوی ویتامین C هستند، از جمله گوجه فرنگی، توت فرنگی، بروکلی، فلفل، مرکبات و غیره.

سبوس گندم منبع خوبی از ویتامین E و سلنیوم است. بادام، آووکادو، گردو، غلات غنی شده، تخمه آفتابگردان، کره بادام زمینی و سبزیجات چرب نیز منابع خوبی از ویتامین E هستند.

منابع غنی فیبر

غذاهای غنی از فیبر برای تقویت عملکرد کبد ضروری هستند. استفاده از غذاهای فیبری مانند نان غلات کامل، برنج و سایر محصولات غلات کامل؛ آنها مطمئناً روند هضم را بهبود می بخشند. میوه ها و سبزیجات نیز دارای فیبر بالایی هستند.

امگا 3

خوردن غذاهای غنی از امگا 3 برای سلامت کبد نیز مهم است. غذاهای معمولی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 عبارتند از ماهی (از جمله ساردین، سالمون، قزل آلا و غیره)، آجیل و روغن های گیاهی (از جمله کانولا، سویا، بذر کتان و کنجد).

ش

«آش آبغوره» که در نخود می‌خیسانند، پوست آن را با ماش، برنج و جو می‌کنند، با سبزیجات زیادی از جمله گشنیز و چغندر تهیه می‌شود و با افزودن شیره مصرف می‌شود، کبد و دستگاه گوارش را پاکسازی می‌کند. کند است و برای افراد مبتلا به سوء هاضمه مفید است.

حتما از غذاهای پرچرب و کلسترول پرهیز کنید و از غذاهای سالم و چربی های غیراشباع چندگانه استفاده کنید. یک رژیم غذایی سالم به سلامت و عملکرد خوب کبد شما کمک می کند.

سلامت، کبد، سلامت کبد، غذای سالم، ویتامین ها، چاقی، ورزش، فیبر، امگا 3، سوپ آب میوه، غذای سالم و مغذی، سلامتی

بیشتر بخوانید  ۱۰ خوراکی مضر در دوران قاعدگی

مجموعه: دلگرم کننده


دیدگاهتان را بنویسید