بیماری هایی که از حیوانات به انسان منتقل می شوند


بیماری هایی که از حیوانات به انسان منتقل می شوند

بیماری هایی که از حیوانات به انسان منتقل می شوند

در کشور ما فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی در حال گسترش است. با این حال، اگر چنین فرهنگی ریشه در کشورهای غربی داشته باشد، اهمیت بهداشت حیوانات خانگی از قبل جدی گرفته شده است.

به این معنی که تمام حیوانات خانگی در کشورهای غربی به طور مرتب در کلینیک های حیوانات ویزیت می شوند، برای پاکسازی بزاق این حیوانات دارو داده می شود و توسط مراکز پاکسازی می شوند، واکسینه می شوند و …

متأسفانه در کشور ما اغلب حیوانات خانگی توسط افراد غیرمسئول فروخته می شود که فقط می خواهند پول در بیاورند و کنترلی بر کار خود ندارند. این حیوانات دارای آلاینده هایی هستند که به راحتی به انسان منتقل می شود.

بیماری گربه

یکی از شایع ترین بیماری هایی که به انسان منتقل می شود از طریق حیوانات خانگی مانند گربه است. آیا توکسوپلاسموز است؟ این بیماری با بزرگ شدن غدد لنفاوی و تب رخ می دهد. انگل های توکسوپلاسما مشکلات زیادی در بدن انسان ایجاد نمی کنند، اما اگر در دوران بارداری رخ دهند،

این امر باعث ایجاد ناهنجاری در جنین خواهد شد.این انگل هرگز از بدن خارج نمی شود و به دلایلی در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به فعالیت خود ادامه می دهد و حتی می تواند باعث ایجاد توده در مغز شود.

90 درصد مردم کشور ما در سن 30 سالگی به انگل توکسوپلاسموز مبتلا هستند. گربه ها همچنین باعث بیماری دیگری به نام خراش گربه می شوند که می تواند باعث عفونت ناحیه و بزرگ شدن غدد لنفاوی شود.

بیشتر بخوانید  علت درد در ناحیه چپ شکم چیست؟

بیماری ماهی

ماهی همچنین به ندرت می تواند برخی از عفونت های انگلی را به انسان منتقل کند. ممکن است در آب ماهی بیماری های انگلی روده ای وجود داشته باشد که ناشی از مدفوع حیوانات است که هنگام ورود به بدن انسان باعث اسهال و استفراغ می شود.

بیماری هایی که از حیوانات به انسان منتقل می شوند

بیماری جوندگان

یکی دیگر از بیماری هایی که از حیوانات خانگی کوچک مانند همستر، سنجاب و جوندگان مشابه منتقل می شود به دلیل نیش این حیوانات خانگی کوچک است. به هر حال، نام بیماری تب ناشی از نیش موش است. البته این لزوما به این معنا نیست که موش ها باید مردم را گاز بگیرند. نیش می تواند از سگ یا هر جونده ای باشد. به طور کلی، بزاق حیوانات در تماس با پوست انسان که تحت تأثیر زخم قرار می گیرد، می تواند باعث بیماری شود.

بیماری پرندگان

نگهداری پرندگان نیز برای مردم مشکل ساز است. بیماری پرندگان بیماری طوطی نامیده می شود، اما این لزوماً به این معنا نیست که فقط طوطی ها می توانند باعث بیماری شوند. افرادی که با پرنده در تماس هستند ممکن است دچار تب و تظاهرات بالینی مانند سرفه، افزایش آنزیم های کبدی و غیره شوند. به دلیل ورود میکروب پرندگان یکی از جدی ترین بیماری های ناشی از پرندگان آنفولانزای پرندگان است.

بیماری سگ

کیست هیداتیک از سگ به انسان منتقل می شود. این انگل در مدفوع سگ یافت می شود و می تواند از طریق سبزیجات آلوده یا تماس با مدفوع به انسان منتقل شود. شایع ترین محل عفونت در بدن کبد است. البته این کیست ها در مغز و استخوان ها نیز دیده می شود.

بیشتر بخوانید  تخم‌ مرغ‌ گیاهی‌ چیست ؟

هری

هاری یک بیماری ویروسی بسیار کشنده است که باعث عفونت سیستم عصبی مرکزی می شود. همه حیوانات خونگرم می توانند از طریق گزش به هاری مبتلا و منتقل شوند.سگ های هار به طور خطرناکی پرخاشگر هستند و تمایل زیادی به گاز گرفتن اشیا دارند.

حیوانات و انسان ها از جمله صاحب آن اغلب خود را گاز می گیرند و زخم های شدیدی بر بدن وارد می کنند. سگ های هار تمایل دارند زیستگاه خود را ترک کنند و به سگ ها و حیوانات دیگر حمله کنند. در مرحله آخر بیماری، حملات عمومی به سلامت عمومی شایع است

بر اساس تعداد بیماران نیست، بلکه به مرگ و میر شدید ناشی از این بیماری که عملاً 100 درصد بیماران را شامل می شود و همچنین درمان روحی و روانی، رنج و اضطراب افراد گاز گرفته از ترس ابتلا به بیماری اشاره دارد. خسارت ناشی از گذشت زمان

این شامل زمان و مدت درمان هاری می شود. گاز گرفتن حیواناتی مانند گربه، خفاش، موش، گرگ و خرگوش راکون نیز می تواند منجر به هاری شود. اما در صورت گزش حیوان مشکوک باید سریعا از سرم هاری استفاده شود. تزریق به موقع این سرم می تواند از مرگ جلوگیری کند.

بیماری هایی که از حیوانات به انسان منتقل می شوند

پوست لیشمانیا

لیشمانیوز یا لیشمانیوز یک بیماری پوستی طولانی مدت، بدون درد و بدون دما است که می تواند بین انسان و بسیاری از حیوانات از جمله جوندگان و سگ ها منتقل شود. هنگامی که پشه خاکی خون زالوهای جوندگان و سگ ها را می خورد، انگل بیماری وارد بدن پشه خاکی می شود.

بیشتر بخوانید  سوال وزیر بهداشت از مجلس: طرح تحول سلامت نیازمند منابع پایدار است

و با نیش پشه آلوده بیماری به انسان منتقل می شود. این بیماری در ابتدا به صورت یک توده کوچک شروع می شود که به تدریج افزایش می یابد و تبدیل به زخم می شود و احتمالاً زخم ها خود به خود خوب می شوند.

آنها طی چند هفته تا چند ماه و گاهی یک سال یا بیشتر بهبود می یابند. ضایعات می توانند منفرد یا متعدد باشند و گاهی بدون زخم و به ندرت گسترش می یابند. در برخی افراد، عود بیماری پس از بهبودی به صورت زخم یا توده کوچک در محل زخم قبلی که بهبود یافته است، رخ می دهد.

کیست هیدراته شده

کیست هیدراته یک بیماری انگلی است که انسان و دام با خوردن تخم‌های انگلی به نام کرم تنیاکینوکوکوس که در مدفوع سگ بیمار وجود دارد به آن مبتلا می‌شوند. کیست های هیدرات کیسه های آبی هستند که حاوی مرحله نوزادی از انگل است که می تواند در قسمت های مختلف بدن ایجاد شود.

این کیست ها بسته به اینکه در ریه، کبد، مغز یا هر بافت دیگری قرار گرفته باشند، می توانند عوارض مختلفی ایجاد کنند و برای برداشتن آنها نیاز به جراحی دارد. این بیماری از طریق دست های آلوده به مدفوع سگ و مصرف آب و غذا با مدفوع حیوان بیمار منتقل می شود.

در حال مبتلا شدن. برای پیشگیری، افراد باید تماس با سگ ها را کاهش دهند و سگ های آلوده را درمان کنند، سبزی ها را قبل از غذا به خوبی بشویید و به سگ با احشاء و احشام غذا ندهید.

مجموعه: مجله اینترنتی تشویقی


دیدگاهتان را بنویسید