درمان قوز کمر


چگونه قوز کمر را درمان کنیم؟

با دلگرم کننده به روز باشید راه های مناسب برای درمان قوز کمر آن ها ملاقات می کنند.

درمان قوز کمر

درمان قوز کمر

قوز لگن و پشت (کیفوز) انحنای غیرطبیعی در قسمت بالایی ستون فقرات است که باعث می شود کمر خمیده تر از حد معمول به نظر برسد و همچنین باعث درد و سفتی می شود.

هر کسی ممکن است به قوز یا قوز مبتلا شود. این عارضه اغلب به دلیل وضعیت نامناسب یا مشکلات ساختار ستون فقرات است. علائم قوز در بزرگسالان از نظر شدت متفاوت است و شدت آن از تغییرات جزئی کمر تا بدشکلی شدید متفاوت است. مشکلات عصبی و درد مزمن رخ می دهد.

درمان قوز کمر

علائم و نشانه های قوز کمر

بارزترین نشانه قوز پشت یا قوز پشت هلالی شکل است. وجود قوس تیز در قسمت بالایی ستون فقرات باعث خم شدن قسمت بالایی تنه به سمت جلو می شود.
علاوه بر انحنای پشت، ممکن است علائم قوز کمر در افراد زیر باشد:

کمردرد خفیف تا شدید
• کمردرد هنگام حرکت
• خستگی
وجود حساسیت و سفتی در ستون فقرات
سر خود را به جلو خم کنید
درد قفسه سینه و مشکل در تنفس (در موارد شدید)
• یکی از شانه ها بلندتر از دیگری است
سفتی عضلات ساق پا (ماهیچه های پشت ران)
پشت فرد نیز هلالی شکل است و ستون فقرات خمیده یا قوز دار به نظر می رسد.

درمان قوز کمر

علت قوز کمر ممکن است دلایل زیر باشد:

وضعیت نامناسب در یک دوره زمانی طولانی که یکی از دلایل کمردرد است. نگه داشتن مداوم بدن در حالت خمیده عوارض جانبی زیادی دارد، مانند ضعیف شدن عضلات و رباط های پشت و افزایش قوس ستون فقرات.

• ساختار ستون فقرات مشکل دارد. شرایط مختلفی وجود دارد که بر ساختار ستون فقرات تأثیر می گذارد، مانند آرتریت، پوکی استخوان، کیفوز شوئرمن، شکستگی ستون فقرات (شکستگی ستون فقرات)، اسپوندیلولیستزیس (لغزش ستون فقرات)، نوروفیبروماتوز و اسپینا بیفیدا.

قوز مادرزادی پشت که به معنای قوز کمر در بدو تولد است. این نادرترین نوع قوز غیرطبیعی کمر است که به دلیل رشد غیرطبیعی ستون فقرات در رحم ایجاد می شود.

علت به دلیل موقعیت مفصل

تشخیص و درک علت قوز کمر بسیار آسان است، وضعیت های نامناسب مانند قوز می تواند منجر به چرخش مفصل فوقانی کمر شود. اگر تلاش کنید، می توانید این منحنی را اصلاح کنید، فقط کمر خود را صاف نگه دارید و وضعیت مورد نظر را حفظ کنید.

علت اختلالات ساختاری

درمان ناهنجاری های ستون فقرات با اصلاح وضعیت بدن قابل درمان نیست، این قوز به دلیل مشکلات مختلفی در ساختار ستون فقرات ایجاد می شود و با نوع قبلی متفاوت است. یکی از انواع آن انحنای غیرطبیعی مادرزادی ستون فقرات است که این نوع قوز در نوزاد از بدو تولد ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید  کاربردهای درمانی قطره کارمینت

افراد مبتلا به این نوع قوز با نقص در یک قسمت از ستون فقرات به دنیا می آیند و یا به طور کامل تشکیل نشده است، انحنای غیرطبیعی ستون فقرات به دلیل اختلالات دیگر قوز اولیه مادرزادی نیز نامیده می شود، نمی تواند باشد. اگر ستون فقرات فردی در طول رشد به درستی تشکیل نشده باشد.

به دلیل رشد نامنظم ساختار، ستون فقرات خمیده می شود. نوع دوم با اختلال در رشد سازه ها همراه است. نشان شوئرمن که به آن بیماری شوارمن نیز می گویند. به این نوع قوز کمر، قوز اولیه کمر نیز می گویند زیرا با سایر اختلالات مرتبط نیست. امروزه جامعه پزشکی علت دقیق بیماری شوئرمن را کشف نکرده است، اما معتقد است که منشا آن یک اختلال مادرزادی است که ریشه در خانواده دارد. قوز کمری شوئرمن زمانی رخ می دهد که داخل ستون فقرات به سرعت پشت ستون فقرات رشد نکند.

پزشکان دریافته‌اند که برخی از کودکان بین 12 تا 15 سال به این نوع قوز مبتلا می‌شوند، به ویژه در طول رشد استخوان. سایر شرایطی که می تواند باعث بیماری شوئرمن شود شامل رشد ضعیف استخوان، قد و وزن است.

قوز کمر ناشی از ساختار رشد ناشی از مشکلات دیگری در ستون فقرات است که به آن قوز پشتی ثانویه می گویند.در زیر تعدادی از اختلالاتی که باعث قوز کمر ثانویه می شوند آورده شده است:

1بروز اختلالات بافت همبند

2- اختلالات غدد درون ریز

3- عفونت

4- اختلالات عضلانی

5- اختلالات نوروفیبروماتوز (نوروفیبروماتوز)

6- بیماری پاژه

7- فلج اطفال

8- اسپینا بیفیدا یا برآمدگی نخاع

9- تومور

سایر علل قوز ثانویه کمر شامل موارد زیر است:

بیماری های فرسایشی

با گذشت زمان، قسمت های مختلف بدن فرسوده و ناپدید می شوند، وقتی این اتفاق می افتد، این نواحی به درستی عمل نمی کنند. ساییدگی مفاصل باعث قوز و انحنای ستون فقرات می شود دو بیماری ناتوان کننده شایع که باعث ایجاد قوز ثانویه می شوند عبارتند از:

1- آرتروز

بیماری دیسک و پوکی استخوان

سایر اختلالات، از جمله ضربه، شکستگی قسمت پشتی ستون فقرات (شکستگی مهره های کمر)، پارگی رباط های پشتی، از دست دادن عضلات حمایت کننده و شکستگی های سفت می توانند باعث قوز کمر شوند.

درمان قوز کمر

تشخیص بیماری قوز کمر

در طول معاینه فیزیکی، پزشک یا فیزیوتراپیست شما قد شما را بررسی می کند و ممکن است از شما بخواهد که از کمر به سمت جلو خم شوید در حالی که از پهلو به ستون فقرات نگاه می کنید. در صورت وجود قوز و قوز در پشت، در این حالت حالت هلالی قسمت بالای کمر آشکارتر می شود. پزشک شما همچنین معمولاً یک معاینه عصبی برای بررسی رفلکس ها و قدرت عضلانی شما انجام می دهد.

بیشتر بخوانید  این قاتل خاموش را جدی بگیرید

بسته به علائم و نشانه های شما، ممکن است نیاز به رادیوگرافی، سی تی اسکن، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا تست های عصبی داشته باشید.

درمان قوز کمر

درمان قوز کمر

اکثر موارد قوز نیازی به درمان ندارند، اما راه هایی برای درمان آن وجود دارد. قوز کمر آسیب دیده (قوز یا قوز وضعیتی) معمولاً با بهبود اندام ها قابل اصلاح است و بلوغ از بین می رود.

علائم در مورد قوز خفیف تا متوسط ​​کمر را می توان با مصرف مسکن و انجام حرکات اصلاحی و انعطاف پذیری کنترل کرد. همچنین می توانید با انجام تمرینات پشت کمر، سلامت خود را بهبود ببخشید.

پزشک معمولاً برای درمان قوز از درمان های غیر جراحی و جراحی استفاده می کند.
پزشکی

پزشک احتمالاً داروهای زیر را تجویز خواهد کرد:

مسکن

اگر داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول و فرآورده های مشابه)، ایبوپروفن (ادویل، مورتین آی بی و محصولات مشابه) یا ناپروکسن مؤثر نباشند، ممکن است مسکن های قوی تری تجویز شوند.

داروهای پوکی استخوان

قوز کمر اولین علامت پوکی استخوان در بسیاری از افراد مسن است. داروهای تقویت کننده استخوان به جلوگیری از شکستگی ستون فقرات کمک می کنند. شکستگی ها قوز کمر را بدتر می کند.

فیزیوتراپی

ممکن است پزشک شما را به فیزیوتراپیست یا فیزیوتراپیست ارجاع دهد. یک برنامه توانبخشی گسترده و حرکات اصلاحی در تسکین درد و التهاب، افزایش استقامت و توانایی حرکتی موثر است و به بیمار کمک می‌کند تا فعالیت‌های روزانه را با سهولت و انرژی بیشتری کنترل کند. تاثیر مثبت تمرینات فیزیوتراپی در اصلاح انحنای قوز کمر ثابت نشده است.

اما این تمرینات در تسکین درد بی تاثیر نیستند. جلسات درمانی را می توان برای یک دوره شش هفته ای، دو یا سه جلسه در هفته برنامه ریزی کرد. هدف فیزیوتراپی کمک به بیمار است:

  • برای جلوگیری از عوارض قوز کردن، وضعیت بدن و حرکات صحیح بدن را یاد بگیرید.
  • سطح فعالیت خود را در سطح مناسب حفظ کنید.
  • دامنه حرکت و استقامت را به حداکثر برسانید.
  • روش های درمان بیماری ها را بیاموزید.

خم شدن (بستن)

بانداژ برای اصلاح وضعیت گردن و قسمت بالای کمر مفید است و علاوه بر نظارت بر برنامه توانبخشی به کاهش درد گردن کمک می کند. اگر از بانداژ در مراحل اولیه برنامه توانبخشی استفاده شود، احتمال درد و فشار روی گردن کاهش می یابد. با این حال، بانداژ طولانی مدت ماهیچه ها را ضعیف می کند.

بیشتر بخوانید  اثرات مرگبار تماشای فیلم های مستهجن

لطفاً توجه داشته باشید که دستورالعمل های ذکر شده در این مقاله فقط برای اهداف افزایش آگاهی است و نباید خودسرانه و بدون نظارت حرفه ای اعمال شوند. بنابراین قبل از شروع برنامه توانبخشی حتما با یک متخصص مشورت کنید.

جستجو و استفاده کنید

گاهی لازم است نوجوانان مبتلا به قوز کمر خفیف تا متوسط ​​از دندان مصنوعی استفاده کنند. این پروتز زمانی بسته می شود که استخوان ها هنوز در حال رشد هستند که از بدتر شدن بیماری و رشد قوز جلوگیری می کند. در وهله اول، به نظر می رسد پوشیدن دندان مصنوعی یک محدودیت است. اما بیشتر افراد پس از مدتی به آن عادت می کنند.

پروتزهای مدرن به گونه ای طراحی شده اند که تا حد امکان راحت باشند تا بیمار علی رغم استفاده از آنها بتواند در بسیاری از فعالیت های بدنی شرکت کند. پروتز باید تا سن بلوغ و رشد کامل استفاده شود، حدود 16 سال برای دختران و 18 سال برای پسران. پروتزهای مصنوعی معمولاً برای بزرگسالانی که رشدشان متوقف شده است توصیه نمی شود زیرا وضعیت ستون فقرات را در این سن بهبود نمی بخشد.

عمل جراحي

جراحی معمولاً می تواند ظاهر پشت بدن را اصلاح کند و علائم دردناک را کاهش دهد. با این حال، از آنجایی که جراحی با خطر بالای عوارض ناخواسته همراه است، جراحی تنها در موارد شدید قوز کمر و همچنین زمانی که سود آن بیشتر از خطرات در نظر گرفته شود، انجام می شود. معمولاً برای جراحی برای درمان قوز کمر توصیه می شود:

  • ستون فقرات بسیار برجسته است و انحنای زیادی دارد.
  • انحنای ستون فقرات باعث ایجاد درد مقاوم در برابر دارو می شود.
  • انحنای ستون فقرات در عملکردهای مهم بدن مانند تنفس یا سیستم عصبی اختلال ایجاد می کند.
  • این امکان وجود دارد که ساختار ستون فقرات بدون جراحی بیشتر معیوب شود.

قوز کمر بیماری است که در بیشتر موارد برای درمان آن نیازی به درمان نیست. در برخی افراد قوز با درد و سایر مشکلات همراه است، در صورت مشاهده علائم و نشانه های ذکر شده در مقاله، باید برای بررسی بیشتر علت و راه های رفع و درمان قوز پشت به پزشک مراجعه کنید. درمان جراحی فقط در موارد نادر تجویز می شود.

درمان قوز کمر

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید