مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

این قاتل خاموش را جدی بگیرید

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


فشار خون بالا سومین علت مرگ و میر در جهان و یکی از علل اصلی حملات قلبی و سکته است..

قاتل خاموش

این قاتل خاموش را جدی بگیرید

فشار خون اغلب هیچ علامتی وجود ندارد، اما وقتی فشار خون بالا درمان نشود، به شریان ها و اندام های حیاتی آسیب می رساند، به همین دلیل است که اغلب به آن “قاتل خاموش” می گویند. امسال سازمان بهداشت جهانی آن را «فشار خون را جدی بگیرید» نامید و با توجه به تغییر سبک زندگی و ماشینی شدن زندگی امروزی، داشتن اطلاعاتی در مورد فشار خون ضروری است.


دکتر مریم کرم پور، متخصص داخلی گفت: 15 درصد سالمندان مبتلا به فشار خون هستند و خودشان هم از این موضوع اطلاعی ندارند، مگر اینکه فشار خون آنها به طور ناگهانی بیش از حد افزایش یابد. بنابراین، تنها راه تشخیص فشار خون بالا اندازه گیری آن است.


وی گفت: از هر ده نفری که فشار خون بالا دارند، 9 نفر، 9 نفر یا 90 درصد آنها، علت دقیق فشار خون را نمی دانند. وی گفت: چاقی و اضافه وزن، استعمال دخانیات، مصرف الکل. رژیم غذایی سرشار از نمک یا چربی اشباع شدهعدم مصرف میوه و سبزی، کم تحرکی و عدم فعالیت بدنی کافی، استرس و عوامل ژنتیکی از عوامل مستعد کننده فشار خون هستند.


وی افزود: علاوه بر این، اگر یکی از والدین یا هر دو مبتلا به فشار خون باشند، خطر ابتلای کودک به فشار خون بالا بیشتر است.


دکتر کرم پور گفت: برای پیشگیری از فشار خون بالا، کنترل اضافه وزن این بسیار مهم است که حتی از دست دادن پوند نیز می تواند آسیب ناشی از فشار خون بالا را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید  علت سوزش و گزگز در کف پا چیست؟


وی خاطرنشان کرد: افرادی که فشار خون بالا مصرف می کنند باید میوه و سبزیجات و همچنین غذاهای غنی از پتاسیم مانند غلات کامل و آجیل مصرف کنند.


او توضیح داد: لوبیا، عدس، نخود، آب میوه، میوه تازه به ویژه زردآلو، موز، گیلاس، خربزه، کیوی، انبه، شلیل، پرتقال، هلو، تمشک و نارنگی میوه هایی هستند که پتاسیم زیادی دارند.


کرم پور افزود: افراد بالای 30 سال اندازه گیری فشار خون را در برنامه غربالگری سلامت خود قرار دهند زیرا اگر فشار خون به موقع تشخیص داده شود و به موقع درمان شود، از عوارض آن پیشگیری می شود.


در قسمت دوم این گزارش دکتر حسن ناصری گفت: فشار خون بالا بیماری مزمن معمولاً فشار خون بالاتر از سطح طبیعی 12 تا 8 است که منجر به آسیب به اندام های حیاتی مانند قلب، مغز، کلیه ها و چشم می شود.

وی گفت: بسیاری از افراد سال هاست که فشار خون بالایی دارند و از بیماری خود آگاهی ندارند و به وضعیت خود توجه نمی کنند.

قاتل خاموش


در ایران از هر پنج نفر یک نفر فشار خون بالا دارد


وی افزود: در ایران از هر پنج نفر یک نفر فشار خون بالا دارد که تهدیدی برای سلامت عمومی است. دکتر ناصری ادامه داد: فشار خون ارتباط مستقیمی با سبک زندگی و تغییرات ساده سبک زندگی دارد مانند; انجام فعالیت بدنی روزانه، رژیم غذایی متعادل، مصرف نمک را کاهش دهیدحفظ وزن متعادل، اجتناب از سیگار و کنترل احساسات می تواند از فشار خون بالا جلوگیری کند.


وی تصریح کرد: امروزه از هر 8 مرگ در دنیا یک مورد ناشی از فشار خون بالا است که سلامت جوامع بشری را به خطر می اندازد. وی افزود: رژیم غذایی یکی از عوامل موثر در تنظیم فشار خون است به ویژه غذاهای کم نمک تاثیر زیادی در کاهش فشار خون دارند.

بیشتر بخوانید  چگونه اسهال را در خانه به سرعت درمان کنیم؟


رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: باید سعی کنیم تا حد امکان از غذاهای فرآوری شده و شور کمتر استفاده کنیم و در هنگام خوردن غذا اسپری نمک را از سفره حذف کنیم و به جای نمک از ادویه ها و سبزیجات معطر استفاده کنیم. و سرکه به مزه.» از غذا برای آویزان کردن استفاده کنید.


وی گفت: علاوه بر مصرف سبزی های تازه، غذاهای سرشار از کلسیم است لبنیات کم چرب و غذاهای غنی از پتاسیم، مانند گوجه فرنگی، می توانند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کنند.


وی گفت: در کنار همه عواملی که در پیشگیری از فشار خون موثر است، «فعالیت بدنی مناسب» یکی از عوامل کاهش و کنترل فشار خون است.

ناصری افزود: فعالیت بدنی مناسب به معنای پرداختن به ورزش های سنگین ورزشی نیست، بلکه فعالیت هایی مانند انجام کارهای روزمره، پیاده روی، دوچرخه سواری و حتی شرکت فعال در کارهای خانه و بازی با کودکان نیز نوعی فعالیت بدنی محسوب می شود. وی افزود: حداقل فعالیت بدنی مناسب برای بدن سالم انجام فعالیت های روزانه به مدت 30 دقیقه و 5 روز در هفته است.


این مقام مسئول گفت: فشار خون بالا سومین علت مرگ و میر در جهان است یکی از مهم‌ترین علل سکته‌های قلبی و مغزی است و در صورت عدم کنترل، می‌تواند به عروق مغز، قلب، کلیه‌ها و چشم‌ها آسیب برساند و عوارض کشنده‌ای را به دنبال داشته باشد.

قاتل خاموش


وی گفت: فشار خون بالا اگرچه به راحتی تشخیص داده می شود، اما اغلب علائمی ندارد. بنابراین بهترین راه برای تشخیص این بیماری اندازه گیری فشار خون با فشارسنج است.

بیشتر بخوانید  جلوگیری از بواسیر به کمک 17 خوراکی حیرت انگیز

بنابراین توصیه می شود به صورت دوره ای فشار خون را اندازه گیری کنید و در صورتی که مقدار آن از حد طبیعی که 12 تا 8 است بیشتر بود حتما با پزشک مشورت کنید و درمان را شروع کنید.


وی در پایان خاطرنشان کرد: قطعا آگاهی از نحوه پیشگیری و داشتن سبک زندگی سالم، آگاهی از فشار خون و جدی گرفتن درمان فعلی نقش اساسی در کنترل بیماری و ارتقای سلامت جامعه دارد و در فواصل زمانی کوتاه به پزشک مراجعه کنید و خطرات آن را بپذیرید. بیماری خاموش به طور جدی !!


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *