مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چگونه اسهال را در خانه به سرعت درمان کنیم؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


درمان اسهال طولانی مدت

بر اساس تحقیقات تشویق کننده، اسهال به خودی خود یک بیماری نیست، بلکه نشانه بیماری های دیگر است. ارزیابی برای حذف آسیب شناسی زمینه ای جدی اسهالی که بیش از 4 هفته طول می کشد، ضروری است. بر خلاف اسهال حاد، بیشتر علل اسهال مزمن غیر عفونی هستند.طبقه بندی اسهال مزمن بر اساس مکانیسم های فیزیولوژیکی رویکرد منطقی به درمان این بیماران را تسهیل می کند، اگرچه بسیاری از بیماری هایی که باعث اسهال می شوند از طریق مکانیسم های متعدد عمل می کنند. اختلال در انتقال مایعات و الکترولیت ها از طریق غشاهای مخاطی روده بزرگ و روده کوچک باعث اسهال ترشحی می شود.این نوع اسهال از نظر بالینی با دفع مقادیر زیادی مدفوع آبکی مشخص می شود که به خصوص بدون درد بوده و بدون خوردن غذا ادامه می یابد. از آنجایی که در مصرف مواد محلول اختلالی وجود ندارد، الکترولیت های طبیعی درون زا اسمولالیته مدفوع را توجیه می کنند و هیچ شکاف اسمزی در مدفوع وجود ندارد.

علائم و نشانه های اسهال مزمن

اسهال مزمن می تواند پیامد سل باشد که علائم آن عبارتند از:

درد شکم، کاهش وزن، تب و اسهال که با آزمایش تایید شد. گاهی میکروب سل در غشای صفاقی متمرکز می شود که با درد شکم و اسهال خود را نشان می دهد و بیماری روده ها را به هم متصل می کند بنابراین خمیری در زیر معده ایجاد می شود. اما چنین اسهالی نادر است. هر اسهال مزمنی را نمی توان میکروبی در نظر گرفت. زیرا انواع مختلفی از اسهال مزمن وجود دارد که علل دیگری نیز دارند. مثلاً گاهی به دلیل عوامل فیزیولوژیکی مانند کاهش آنزیم های گوارشی، فرد دچار اسهال مزمن می شود که درمان آن قطع دارو و تقویت بیمار است. گاهی اوقات اسهال مزمن نتیجه وجود انگل در دستگاه گوارش است. .تأیید با حذف انگل ها از بدن درمان می شود، در صورتی که اسهال مزمن ناشی از تجمع میکروب ها در دستگاه گوارش باشد، لازم است تحت نظر پزشک متخصص درمان شود. گاهی که اسهال مزمن شدید است، پزشکان سنتی برای رفع اسهال مزمن از قرص هایی استفاده می کردند که در ترکیب آن مقداری تریاک مانند نشاط و زعفران و… که همراه با داروهای اصلی تجویز می شد، استفاده می کردند.

بیشتر بخوانید  ارتباط بین میگرن و قاعدگی در زنان

درمان خانگی اسهال

انواع اسهال

پزشکان اسهال را به سه دسته اسمزی، ترشحی و اگزوداتیو طبقه بندی می کنند که در زیر توضیح داده شده است:

  1. اسهال اسمزی این نوع اسهال نشان می دهد که چیزی در روده آب بدن را به داخل روده می کشد و باعث اسهال می شود.
  2. اسهال ترشحی این نوع اسهال زمانی اتفاق می افتد که بدن در روده ها آب ترشح می کند در حالی که روده ها به آن نیاز ندارند. عفونت های مختلف، داروها و شرایط دیگر می توانند باعث بی خوابی ترشحی شوند.
  3. اسهال اگزوداتیو. این نوع اسهال نوعی اسهال است که در آن خون یا چرک وجود دارد. این نوع اسهال در بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو یا برخی عفونت ها رخ می دهد.

باید بخوانید:

پیشگیری از اسهال

برای جلوگیری از گسترش اسهال ویروسی دست های خود را مرتب بشویید. برای اطمینان از شستن صحیح دست های خود و فرزندانتان، موارد زیر را انجام دهید:

دست های خود را اغلب بشویید. دست های خود را قبل و بعد از تهیه غذا بشویید. همچنین پس از دست زدن به گوشت خام، دستشویی رفتن، تعویض پوشک، عطسه، سرفه و تمیز کردن بینی، دستان خود را بشویید.
دستان خود را با کف و صابون بشویید تا صابون حداقل 20 ثانیه روی دستان شما مالیده شود.
زمانی که نمی توانید دستان خود را بشویید از ضد عفونی کننده دست استفاده کنید.

پیشگیری از اسهال توسط خوراکی ها

برای جلوگیری از اسهال ناشی از مواد غذایی آلوده به نکات زیر توجه کنید:

غذا را بعد از پخت یا گرم کردن مصرف کنید یا در فریزر یا یخچال نگهداری کنید.
هنگام تهیه غذا، غذا و ظروف پخت و پز را بشویید.
برای یخ زدایی مواد غذایی منجمد از یخچال یا کاسه آب سرد استفاده کنید و برای یخ زدایی یخ در هوای گرم آن را به همین شکل رها نکنید.

بیشتر بخوانید  فواید تاثیرگذار مکمل کلسیم و ارگوکلسیفرول  

پیشگیری از اسهال در سفر

افرادی که از یک شهر یا کشور به شهر دیگر سفر می کنند معمولاً دچار اسهال می شوند. برای کاهش خطر ابتلا به اسهال در سفر، موارد زیر را در نظر بگیرید:

غذاهای گرم و خوب پخته بخورید و از سبزیجات و میوه های خام خودداری کنید مگر اینکه خودتان بتوانید پوست آن ها را جدا کنید.
آب، نوشابه و دوغ را در داخل و در کارخانه مصرف کنید. البته جوشاندن آب، قهوه یا چای مشکلی ندارد و می توانید آن ها را مصرف کنید.

درمان اسهال در بزرگسالان

راه های مناسب برای درمان اسهال

درمان اسهال معمولاً شامل عوامل جاذب مانند اسهال (کائولن) و عوامل حجیم کننده مانند متیل سلولز است. اگر اسهال مربوط به عفونت باشد، این داروها می توانند شرایط را بدتر کنند، زیرا برای برداشتن اشیاء ناخواسته مداخله می کنند. برخی از پزشکان ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کنند، اما قبل از آزمایش مدفوع بی فایده است زیرا اسهال می تواند منجر به آن شود. این بیماری توسط باکتری هایی ایجاد می شود که به آنتی بیوتیک ها حساس هستند. وقتی اسهال توسط یک ویروس عفونی ایجاد شود، آنتی بیوتیک ها بی فایده هستند. زیرا حالت رویشی روده ها را مختل می کنند و می توانند مشکلات طولانی تر و جدی تری ایجاد کنند. در بیشتر موارد، اسهال چند روز پس از عفونت خودبه‌خود برطرف می‌شود. برخی از درمان هایی که پزشک ممکن است در صورت داشتن اسهال شدید یا درمان نشده از آنها استفاده کند عبارتند از: آنتی بیوتیک ها. اسهال ناشی از باکتری یا انگل را درمان می کند، اما هیچ تاثیری بر اسهال ناشی از ویروس ندارد. درمان پر کردن مایعات بدن پزشک آب و نمک را برای جبران اسهال تجویز می کند. در اکثر افراد این کار با نوشیدن مایعات و آب انجام می شود، البته در برخی موارد، به خصوص هنگام استفراغ، ممکن است نیاز به استفاده از سرم داشته باشید.در درمان بیماری های شدید، باید بیماری زمینه ای را درمان کنید. داروها را تغییر دهید. اگر پزشک به این نتیجه برسد که اسهال شما به دلیل مصرف برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها و غیره است، ممکن است داروی شما را کاهش دهد یا داروی دیگری تجویز کند.

بیشتر بخوانید  کفش والیبال استاندارد باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

باید بخوانید:

آیا اسهال خطرناک است؟

بله، اسهال مداوم می تواند باعث شود بدن مقدار زیادی آب و مواد مغذی را از دست بدهد. اگر بیش از سه بار در روز اسهال داشته باشید و مایعات کافی ننوشید، ممکن است بدن شما دچار کم آبی یا کم آبی شود و ممکن است در خطر جدی قرار بگیرید. به موارد زیر که نشان دهنده کم آبی بدن است توجه کنید:

  • ادرار تیره
  • ادرار کم
  • ضربان قلب شدید
  • سردرد
  • بز خشک
  • بد
  • گیجی

علائم کم آبی در کودکان عبارتند از:

  • خشکی دهان و زبان
  • افسردگی در گونه ها و چشم ها
  • بدون اشک یا اشک کم
  • تعداد پوشک های خیس را کاهش دهید
  • طبیعت یا اکراه
  • پوستی که پس از نیشگون گرفتن و کشیدن دوباره باز نمی شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *