شوخی امین حیا در برنامه عصر جدید و اتهام نژادپرستی + فیلم


شوخی امین حیایی در عصر جدید

دلگرم کننده: شوخی امین حیایی با یکی از سیاهپوستان شرکت کننده در برنامه عصر جدید جنجال به پا کرد و کاربران این بازیگر را به رفتارهای نژادپرستانه متهم کردند.

قسمت اول مرحله نیمه نهایی دوره جدید شب گذشته پخش شد. پسران خورشید، گروهی از متفکران مدرن و خیف پارسا با یکدیگر به رقابت پرداختند. شوخی امین حاجایی با یکی از اعضای گروه پسران خورشید یکی از جنجالی ترین اتفاقات در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بود.

یکی از اعضای گروه پسران با صورت‌های تیره، سانس با چهره‌های تیره دلیل دیر آمدنش را توضیح داد و گفت که برای دوش گرفتن رفته و در حمام حبس شده است. امین حیایی به شوخی می گوید برو تا سفید شدی نرو بیرون.

این اتفاق مورد پسند بسیاری از رسانه ها و کاربران شبکه های اجتماعی قرار نگرفت تا از این شوخی جنجال درست کنند.

ویدئوی زیر به طور گسترده در صفحات مجازی توزیع شده است. کاربران زیر این ویدیو نظرات متفاوتی برای یکدیگر گذاشته اند.

نقد شوخی امین حاجایی در عصر جدید

شوخی امین حیا با یکی از شرکت کنندگان در «عصر جدید» شب گذشته باعث تعجب و انتقادهای زیادی شد؛ بر این اساس که می توان این شوخی را نژادپرستانه و توهین آمیز توصیف کرد.

ماجرا از این قرار بود که در جریان تعریف مجری برنامه از ماجرای زندانی شدن نوجوان سبزپوش چابهاری که چند ماه با ضربه چاقو از پشت به او معروف شد، حاجی به شوخی گفت باید آنقدر خود را بشوید تا سفید شود!

بیشتر بخوانید  سردار آرتاچ خواننده مشهور ترک وصیت نامه خود را اعلام کرد!

ایسنا در حال گفتگو با یک کارشناس رسانه است. احسان محمدی با اعتقاد به اینکه در این زمینه نیز باید به بلوغ برسیم، گفت: باید هشدار داد که موضوعی مانند نژادپرستی نیز جزو خطوط قرمز است و انتظار می رود در برنامه های تلویزیونی رعایت شود.

محمدی در این باره توضیح داد: از آنجایی که فرصت کمتری برای ارتباط و مخالفت با نژادهای مختلف داریم، نمی‌توانیم میزان نژادپرستی را تایید یا رد کنیم. بله، اگر در موقعیت خاصی باشیم، نژادپرستانه یا به عنوان یک انسان و یک شهروند به آن نگاه می کنیم. چون زمینه آزمایش این لحظات ایجاد نشده است. نمی توانم با اطمینان بگویم که نژادپرست هستیم یا نه، اما در ایران هیچ نشانه ای از آن نمی بینم.

وی درباره این اتفاق در برنامه «عصر جدید» یادآور شد: مطمئنم آقای حیایی در فضای مجازی نسبت به این اتفاق واکنش نشان می دهد و آقای احسان علیخانی معمولاً نسبت به شبکه های اجتماعی خوب واکنش نشان می دهد.

وی سپس گفت: انتظار می رفت این حساسیت در این برنامه کم درک شود و این قسمت از برنامه حذف شود. شاید بخشی از آن به دلیل بی تجربگی باشد. فکر می کنم فشار بر رسانه ها چیز خوبی است که کارگردانان، تهیه کنندگان و حسابرسان را نسبت به این گونه مسائل حساس تر می کند.

وی گفت: ما نمی پذیریم که مردم ایران نگرش نژادپرستانه داشته باشند. بازیکن آرسنال برای بوخوم آلمان بازی می کند.

شخصی ضبط پخش او را در سراسر جهان مسخره کرد. این بازیکن در همان لحظه گریه کرد و زمین را ترک کرد. این ویدیو میلیون ها بار در سراسر جهان مشاهده شده است. در حالی که نژادپرستی بشدت محکوم و پیگرد قانونی دارد، حزب مورد شکایت قرار گرفته و ممکن است شغل خود را از دست بدهد.

بیشتر بخوانید  زیباترین زن بدون آرایش جهان + عکس

وی سپس به حواشی نژادپرستی در جهان نگاه کرد و گفت: در فوتبال اسپانیا در لالیگا، دنی آلوز (بازیکن بارسلونا) کرنر زد. یکی از تماشاگران موز را به سمت او پرتاب کرد که یک حرکت نژادپرستانه بود. اتفاقا این بازیکن پوست موز خورد و خورد و خیلی به او حمله کردند.

در فوتبال انگلیس، تا دهه های 1970 و 1980، زمانی که بازیکنان سیاهپوست صاحب توپ بودند، در استادیوم ها میمون می ساختند. از آنجا که آنها به کشورهای آسیای شرقی، آمریکای لاتین و سیاه پوستان نزدیک هستند، تنش ها و درگیری های زیادی وجود دارد. زمانی که تنش و درگیری وجود داشته باشد باید قانون وضع شود و تخلف از آن قانون جرم محسوب می شود. ما این مشکل را نداریم و تا زمانی که این جزئیات را نفهمیم، حساسیت آن را درک نمی کنیم.

خسوس آندو، دروازه بان سیاه پوست ذوب آهن بارها به توهین نژادپرستانه متهم شده است. در حالی که شعارهایی که تماشاگران سر می دادند نشانه قدرت بود. در کشورهای پیشرفته مانند آلمان رفتار نژادپرستانه وجود دارد و من نمی پذیرم که در ایران نشانه هایی از آن وجود داشته باشد. اما ما توهم محبوبیت و قدرت ایرانیان را داریم که به این تصور برمی گردد که ما چندین هزار سال تاریخ و تمدن خود را داریم.

احسان محمدی گفت: اینکه بگوییم آقای حیایی نژادپرستانه رفتار کرده اینطور نبود. چون اساسا ما ایرانی ها سفید نیستیم. ایران نژاد سفید ندارد. برخلاف تصور عموم، نشانه‌های نژادپرستی در ایران کمتر است.

مهم ترین رویارویی که در این سال ها صورت گرفته، برخورد با افغان هاست که البته انزوای تاریخی و فرصت کمتری برای ارتباط با مردم کشورهای دیگر در درازمدت دارند و ما این را نمی دانیم. سوال

بیشتر بخوانید  40 کد آهنگ پیشواز ایرانسل از سعید حدادیان

در طول این سال‌ها، حتی با افغان‌هایی که فرهنگ و زبان مشترکی با ما دارند، رفتار کرده‌ایم که در آن رگه‌هایی از خودستایی دیده می‌شود.

وقتی می گوییم هنر مال ایرانیان است و بس که در این جمله صنعت غلو و تکبر هست. اینکه ما همیشه از منظری بالاتر از خلیج فارس صحبت کرده ایم. در ادبیات فارسی ما این نگاه بالا و پایین بوده است، اما رفتار ما در این زمینه نژادپرستانه نیست، بلکه نوعی عصبانیت است.


دیدگاهتان را بنویسید