راهنمای کاشت و نگهداری گل شقایق در منزل



کاشت شقایق در گلدان


گل خشخاش به عنوان نماد سربازان کشته شده در جنگ معروف است و در کشور ما به آن گل لاله وحشی می گویند و همیشه به عنوان عاشق گل شناخته می شود. گل های زیبا و رنگارنگ شقایق در کنار تکثیر و نگهداری آسان این گل زیبا، آن را به یکی از بهترین گیاهان فصلی برای کاشت در گلدان و نگهداری در منزل و باغ تبدیل کرده است.

گیاه شناسی گل های شقایق

شقایق اغلب یک ساله و به ندرت دو ساله است و در مزارع به عنوان علف هرز شناخته می شود. این گل انواع مختلفی دارد و در کشور ما انواع وحشی آن به طرق مختلف در دامنه کوه ها و دشت ها می روید. گل های شقایق به صورت منفرد در انتهای ساقه ها و شاخه های اصلی رشد می کنند و گل ها قبل از گلدهی آویزان می شوند. قطر هر گل 30 تا 80 میلی متر است و معمولاً قرمز تا ارغوانی و کمتر سفید یا ارغوانی هستند و ارتفاع گیاه بین 20 تا 70 سانتی متر است. جالب اینجاست که گونه وحشی این گل (شقایق وحشی) دارای رنگ طبیعی قرمز مایل به نارنجی است، اما از اواخر قرن نوزدهم با کشت انتخابی در باغ ها، نژادهای مختلفی از این گل به رنگ سفید روشن با لکه های سیاه پدید آمدند. از بادمجانی تا صورتی و شاه بلوطی تیره دارند.

گل

شرایط نگهداری گل شقایق

نگهداری گل شقایق بسیار آسان است و در مزارع کشاورزی جزو علف های هرز طبقه بندی می شود. الزامات زیست محیطی برای گل های شقایق عبارتند از:

بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن شورای حل اختلاف ایذه

خاک: شقایق در خاک های حاصلخیز با زهکشی خوب بهتر رشد می کند. برای کاشت شقایق در گلدان مخلوطی از خاک باغچه با خاک برگدار توصیه می شود.

سیستم های راهنمایی: شقایق گیاهی مقاوم به خشکی است و نیاز به آبیاری کمی دارد. زمانی که خاک گلدان بین دو آبیاری خشک شد آبیاری کنید.

نحوه کاشت شقایق در گلدان

بهترین روش کاشت شقایق در خانه و تکثیر آن کاشت بذر است. مراحل کاشت شقایق در گلدان به شرح زیر است:

بذر گل شقایق را از مراکز تولید گل و گیاه تهیه کنید. دانه های این گل کوچک است و می توان آن را در گلدان های مستطیلی با تعداد کمی در هر گلدان کاشت. خاک گلدان را به عمق نیم تا یک سانتی متر حفر کنید و بذرها را در ترانشه ای که درست کرده اید بکارید و روی آنها را با لایه نازکی از مخلوط خاک و کود بپوشانید. آبیاری کامل سطح خاک. مواظب باشید خاک گلدان پر نشود و فقط تا زمانی که بذرها جوانه زده اند اسپری کنید تا بذرها حرکت نکنند و در زمین فرو نروند تا از خفگی جوانه ها جلوگیری شود.

گلدان را در مکانی آفتابی با آفتاب کامل قرار دهید و خاک را تا سبز شدن جوانه ها مرطوب نگه دارید. پس از کاشت شقایق در گلدان، بذرها پس از 2 تا 4 هفته جوانه می زنند. در این مرحله اگر جوانه ها ضخیم بودند، چند جوانه ضعیف را بردارید تا جا برای رشد جوانه های دیگر باز شود. پس از 12 هفته، گل های زیبای شقایق شکوفا می شوند.

بیشتر بخوانید  بهترین گیاهان برای دفتر چه گیاهانی هستند؟

گلدان

انواع مهم گل شقایق

p.alpinum: شقایق گونه ای چند ساله است که بیشتر برای باغ های صخره ای مناسب است دارای مجموعه ای از برگ های توده ای سبز مایل به خاکستری است که بین آن ها یک ساقه گل ظاهر می شود و گل های آن سفید، زرد، نارنجی و قرمز است.

p.glaucum: منشا آن سوریه است، 45 سانتی متر ارتفاع، 30 سانتی متر عرض، برگ ها و لب های سبز خاکستری، گل های لاله مانند قرمز آتشین. گل بزرگ است و قطر آن به 10 سانتی متر می رسد.

p.rhoeas: شقایق سیاه که اصالتاً انگلیسی است معمولاً به صورت وحشی در مزارع به عنوان علف هرز می رویند، گیاهی است یک ساله با برگهای سبز کم رنگ با قلمه، گلهای قرمز با وسط سیاه و از ژوئن تا آگوست ظاهر می شود.

جهت صفحه: منشا آن قفقاز، شمال ایران و شمال شرق ترکیه است. دارای ریشه های ضخیم، شاداب، شکننده، شکننده و عمیق است که قسمت های کوچک آن می تواند گیاه جدیدی ایجاد کند. گلهای نارنجی مایل به قرمز در برخی از گونه های سفید و صورتی یافت می شود و مشخصه اصلی این گیاه گسترش عرضی بیشتر از گسترش ارتفاعی است.

p.somniferum: به آن خشخاش نیز می گویند، زیرا تریاک ساخته شده و گاهی به عنوان گل زینتی نیز از آن استفاده می شود. گلها سفید، قرمز، صورتی، بنفش روشن و پر پر هستند.

گل خشخاش

آفات و بیماری های شقایق

گل های شقایق به ندرت توسط حشرات یا بیماری ها آسیب می بینند. در طول رشد جوانه، اگر شرایط نگهداری گیاه بیش از حد مرطوب باشد، ممکن است گیاه خالدار شود و به بیماری قارچی مبتلا شود. برای این منظور استفاده از قارچ کش ها برای جلوگیری از این مشکل توصیه می شود.

بیشتر بخوانید  لیست مهد کودک های زنجان به همراه آدرس و تلفن

برای نگهداری و کاشت شقایق در گلدان از زهکشی مناسب گلدان اطمینان حاصل کنید زیرا غرقاب شدن بسترهای کاشت آسیب جدی به گیاه وارد می کند. همچنین به دلیل تحمل بالای گیاه به کمبود آب و نور مستقیم خورشید، کاشت این گل یکی از بهترین گل ها برای تراس و بالکن است.

جداکننده خط

بیشتر بخوانید:

نگهداری صحیح از گل های حسن یوسف در آپارتمان

اصول کاشت و مراقبت از ممرز هلندی

نحوه کاشت گل آونیوم

جداکننده خط


دیدگاهتان را بنویسید