علت کوررنگی چیست؟


کوررنگی چیست؟ چه چیزی باعث کوررنگی می شود؟

کوررنگی یک اختلال ارثی است که در آن فرد قادر به تشخیص یک یا چند رنگ نیست. سلول های مخروطی شکل افراد کوررنگ فاقد رنگدانه هایی است که باعث می شود رنگ ها را ببینند. به همین دلیل برخی از افراد برخی از رنگ ها را طیفی از خاکستری و سیاه می بینند. کوررنگی انواع مختلفی دارد که رایج ترین آنها عدم توانایی در تشخیص سبز و قرمز است.

 کوررنگی چیست؟  چه چیزی باعث کوررنگی می شود؟

مشکل در تشخیص قرمز، سبز، آبی یا زرد بودن بدن نشانه اصلی کوررنگی است. برخلاف تصور عموم، بینایی افراد نابینا به ندرت خاکستری است.در اصطلاح علمی، توانایی تشخیص سه رنگ اصلی قرمز، آبی و سبز از یکدیگر و در نتیجه دید رنگی طبیعی را تری کروماتیا می نامند.

آیا در تشخیص اینکه بدنتان قرمز، سبز، آبی یا زرد است مشکل دارید؟ این علامت اصلی کوررنگی است. برخلاف تصور رایج، کوررنگی به ندرت در رنگ خاکستری رخ می دهد. کوررنگی یک بیماری ارثی وابسته به کروموزوم X است که در مردان شایع تر است و تقریباً همیشه از مادر به پسر به ارث می رسد.

زنان دارای دو کروموزوم X و مردان دارای یک کروموزوم X و یک کروموزوم I هستند. در بیماری های مغلوب وابسته به کروموزوم Ks در زنان، هر دو کروموزوم Ks باید معیوب باشند تا بیماری رخ دهد. اگر کروموزوم X معیوب باشد، بیماری رخ نمی دهد، اما می تواند به کودکان منتقل شود. در مردان معیوب، فقط کروموزوم X باعث بیماری می شود. بنابراین، فرد مبتلا به کوررنگی یا مادر کوررنگی دارد یا ناقل بیماری.

با این اختلال کروموزومی، سلول های مخروطی شبکیه آسیب می بینند که مسئول درک رنگ هستند و در نتیجه بیمار رنگ ها را به درستی تشخیص نمی دهد. کوررنگی همچنین می تواند به دلیل بیماری های عصب بینایی یا شبکیه رخ دهد. در این موارد فقط چشمی که مشکل دارد کوررنگ می شود و بیماری به مرور تشدید می شود تا در رنگی که بیمار بینایی خاکستری دارد به کوری کامل تبدیل شود. این بیماران معمولاً در تشخیص رنگ آبی و زرد مشکل دارند.

بیشتر بخوانید  معرفی کپسول جینک اکتیو گلدن لایف

 کوررنگی چیست؟  چه چیزی باعث کوررنگی می شود؟

علائم کور رنگی

* مشکلات تشخیص قرمز و سبز (شایع ترین)
* مشکل در تشخیص آبی و سبز

کمدی رنگ و کوررنگی

بسیاری از مردم هنجارهای تشخیص رنگ کمتر از حد معمولی دارند. برای کسانی که می توانند رنگ های مختلف را ببینند، اما در تشخیص رنگ خود مشکل دارند، گفته می شود که رنگ آنها به کما می رسد. برای کسانی که اصلا رنگ نمی بینند می توان گفت که نسبت به رنگ ها کوری کامل دارند، این افراد کمیاب هستند و همه رنگ ها برایشان درجات مختلفی از خاکستری است اما نوع کوررنگی که رایج است قرمز رنگ است. کور. در مقایسه با قرمز و سبز پرده برای آبی و زرد بسیار نادر است.

اینکه می گویند بعضی ها همه رنگ ها را می بینند و بعضی ها نمی توانند درست نیست، یعنی تقسیم افراد به یک گروه درست نیست، کوررنگ هایی هستند که هیچ رنگی را نمی بینند و درجات شدت آن متفاوت است. و ضعف بین این دو جنس.

————————————————- ———————————————— ———-

انواع کوررنگی

کوررنگی انواع مختلفی دارد که رایج ترین آنها عدم توانایی در تشخیص سبز و قرمز است. تشخیص ندادن هیچ رنگی شکل بسیار نادری از کوررنگی است که در آن فرد اشیا را مانند فیلم ها یا عکس های سیاه و سفید می بیند.

  • رنگ رنگین کمان در فردی که قرمزی دارد.
  • رنگ های بلند در فردی با سبزه.

تک همسری

تک رنگ نوعی اختلال نادر است که در آن هیچ یک از سلول های مخروطی فعال نیستند و فرد قادر به تشخیص هیچ رنگی نیست.

بیشتر بخوانید  مزایای عالی مکمل آمینو ایی ای ای اکسپلود الیمپ

آینده نگری

دی کروماسیون زمانی اتفاق می افتد که یکی از سه نوع سلول مخروطی بدون رنگدانه باشد. گونه ها:

  • پروتانوپیا یک اختلال تشخیص رنگ است که در آن بیمار قادر به تشخیص قرمز از زرد و سبز نیست. در این حالت فرد قرمز را سبز تیره می بیند.
  • دوترانوپیا یک اختلال تشخیص رنگ است که در آن فرد قادر به تشخیص رنگ سبز از قرمز و زرد نیست. این شایع ترین نوع کوررنگی است.
  • کوری تریتانوپیا: یک اختلال نادر تشخیص رنگ است که در آن بیمار به نور آبی حساس نیست و آبی و سبز را مخلوط می کند.
  • رنگ های بلند در یک فرد مبتلا به نابینایی آبی.

کوررنگی غیر طبیعی

دوربینی غیرطبیعی یکی از رایج ترین انواع کوررنگی است که در آن هر سه نوع سلول مخروطی فعال هستند، اما به دلیل جهش، تحریک پذیری یکی از آنها نسبت به طیف نور تغییر کرده است.

پروتانومالی یکی از شرایطی است که در آن حساسیت گیرنده های قرمز تغییر می کند که تشخیص قرمز و سبز را برای فرد مشکل می کند (چون طول موج آنها به یکدیگر نزدیکتر است).
Deuteronomalia: یک نوع بسیار رایج کوررنگی است که در آن تشخیص قرمز و سبز به دلیل کاهش حساسیت گیرنده های سبز دشوار است.

تریتانومالی گونه نادری است که در آن سلول های مخروطی یک فرد نسبت به آبی حساسیت کمتری دارند و در تشخیص زرد و آبی مشکل دارند. بر خلاف گونه های دیگر، زبان آبی به جنسیت بستگی ندارد و تا آنجا که ممکن است مردان و زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

————————————————- ———————————————— ———-

دنیای ملایم یا سیاه

افراد کمی به این نوع اختلال مبتلا هستند. برخی قادر به تشخیص دو یا سه رنگ هستند و برخی دیگر دنیا را خاکستری می بینند، این گروه ها دیگر قدرت تشخیص رنگ در محیط روشن را ندارند.

بیشتر بخوانید  ادویه های سبزیجات سالم جایگزین خوبی برای نمک هستند

————————————————- ———————————————— ———-

دلایل کوررنگی

کوررنگی می تواند به دلایل مختلفی از جمله افزایش سن، آب مروارید، ژنتیک و آسیب فیزیکی ایجاد شود. البته بیماری های شبکیه یا عصب بینایی نیز می توانند ظاهر رنگ را مختل کنند. نوع ژنتیکی آن باعث ایجاد ناهنجاری در کروموزوم X می شود و به همین دلیل در مردان شایع تر است. به طور متوسط، مردان 5 تا 8 درصد بیشتر و زنان تنها 0.5 درصد بیشتر در معرض کوررنگی قرار دارند.

————————————————- ———————————————— ———-

تشخیص کوررنگی

آزمایشات زیادی در اینترنت وجود دارد که می تواند به شما در تشخیص این اختلال کمک کند، اما برای اطمینان به مراکز چشم پزشکی مراجعه کنید تا آزمایشات بسیار دقیق و قابل اعتمادی به شما بدهند و در صورت نیاز پزشک شما را معرفی خواهد کرد. .

به طور کلی کوررنگی بیماری خاصی نیست که تأثیر زیادی در زندگی روزمره داشته باشد، مگر در شرایط خاص یا مشاغل حساس مانند: امور نظامی، کشتیرانی، هوانوردی، پزشکی و …. بنابراین، اگر احساس می‌کنید بدون ترس و اضطراب در تشخیص رنگ‌ها مشکل دارید، به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید و از بدتر شدن وضعیت پیشگیری کنید.

————————————————- ———————————————— ———-

درمان و دارو

تا جایی که می دانیم کوررنگی درمان قطعی و کاملی ندارد، اما متخصصان بسته به نوع آسیب دید، لنزهایی طراحی کرده اند که در برابر نور سفید یا نور خورشید کمک می کند.
تشخیص به موقع بیماری می تواند از عواقب آن در سنین بالا جلوگیری کرده و از تشخیص نادرست کودکان جلوگیری کند.

————————————————- ———————————————— ———-

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید