همه چیز در مورد کمپیلوباکتر ژژونی


کمپیلوباکتر ژژونی

کمپیلوباکتر ژژونی یکی از رایج ترین باکتری های روده است. این باکتری مارپیچی گرم منفی (S شکل) هاگ تولید نمی کند میکروآئروفیلیک است. اوره آز و اکسیداز هر دو متحرک هستند و در حضور CO2 در دمای 42 درجه سانتیگراد بهتر رشد می کنند.

با دلگرم کننده با من باش.

کمپیلوباکتر ژژونی

کمپیلوباکتر یکی از شعبه های شعبه پروتئوباکتری ها، اپسیلون پروتئوباکتری ها است. این باکتری گرم منفی مارپیچی (S شکل) است، اسپور تولید نمی کند و میکروآئروفیل است. اوره آز و اکسیداز هر دو متحرک هستند و در حضور CO2 در دمای 42 درجه سانتیگراد بهتر رشد می کنند. کمپیلوباکتر شایع ترین میکروارگانیسم است مسمومیت غذایی، طبق آمار سالانه 2.4 میلیون نفر در ایالات متحده با علائم دل درد، دل درد، اسهال و تب به مراکز درمانی می روند. دلیل اغلب این است عفونت ناشی از خوردن مرغ خام یا آلوده است.

برخی از انواع آن عبارتند از:

1) Campilobacter jujuni (C.Jujuni)
2) کمپیلوباکتر پیلوری یا هلیکوباکتر پیلوری سی پیلوری
3) کمپیلوباکتر جنین C.Fetus

کمپیلوباکتر ژژونی این یک علت شایع گاستروانتریت است که باعث اسهال خونی می شود که با درد شکم همراه است و در (کودکان) شایع تر است.
کمپیلوباکتر پیلوری (هلیکوباکتر پیلوری) باعث گاستریت مزمن و زخم اثنی عشر می شود. این باکتری در زخم های روده و معده موثر است. باکتری اوره آز مثبت که اوره را به سرعت و به راحتی تجزیه می کند. آنتی بادی های IgG و IgA برای تایید وجود هلیکوباکتر پیلوری در آزمایشگاه استفاده می شود. نمونه های ترشح روده برای کشت گرفته می شود. امروزه این باکتری از جنس کمپیلوباکتر بوده و در سرده هلیکوباکتر طبقه بندی می شود.

جنین کمپیلوباکتر یک مهاجم فرصت طلب که باعث عفونت در بیماران نقص ایمنی می شود. در این بیماران گاهی اوقات باعث اسهال می شود و همچنین می تواند باعث باکتریمی و عفونت های سیستمیک شود. در گاو باعث سقط جنین می شود و برای اولین بار از گاو جدا می شود. برای آزمایش‌های تشخیصی آزمایشگاهی، نمونه‌های فتوسنتزی از نمونه‌های بیوپسی معده کمپیلوباکتر پیلوری و برای آزمایش‌های سرولوژیکی از نمونه‌های خون گرفته می‌شود. محیط مخصوص آن SKIrov است که برای رشد به 3-5 روز نیاز دارد (حاوی آنتی بیوتیک های وانکومایسین، پلی میکسین و تری متوپریم) روی این بستر کلنی هایی به قطر 1-2 میلی متر تشکیل می شود.

بیشتر بخوانید  بهترین راه های درمان سوختگی دهان و تاثیر شگفت انگیز تخم مرغ در سوختگی

کمپیلوباکتر شایع ترین میکروارگانیسم در مسمومیت های غذایی است و تخمین زده می شود که 2.4 میلیون نفر در ایالات متحده هر ساله برای درمان سوزش سر دل، درد شکم، اسهال و تب مراجعه می کنند. شایع ترین علت این عفونت خوردن مرغ خام یا آلوده است. باکتری ها S شکل، گرم منفی، متحرک، اوره آز مثبت و اکسیداز مثبت هستند و در حضور CO2 در دمای 42 درجه سانتی گراد بهتر رشد می کنند.

کمپیلوباکتر پیلوری (هلیکوباکتر پیلوری) عامل گاستریت مزمن و زخم اثنی عشر است.این باکتری در زخم های روده و معده موثر است. باکتری های اوره آز مثبت که به سرعت و به سرعت اوره را تجزیه می کنند آنتی بادی های IgG و IgA در آزمایشگاه برای تایید وجود هلیکوباکتر پیلوری استفاده می شود نمونه هایی از ترشحات روده برای کشت. کمپیلوباکتر جنین یک مهاجم فرصت طلب است که باعث عفونت در بیماران نقص ایمنی می شود.در این بیماران گاهی باعث اسهال می شود و می تواند باعث باکتریمی و عفونت های سیستمیک شود.در گاو باعث سقط جنین و برای اولین بار در گاو جدا شده است.

برای آزمایش‌های تشخیصی آزمایشگاهی، نمونه‌هایی از نمونه‌های بیوپسی معده کمپیلوباکتر پیلوری و برای آزمایش‌های سرولوژیکی از نمونه‌های خون گرفته می‌شود. در اسمیر مستقیم با رنگ آمیزی گیمسا و رنگ آمیزی نقره اختصاصی، باکتری های منحنی و مارپیچی در زیر میکروسکوپ دیده می شود که محیط اختصاصی آن SKirov است که برای رشد 5-3 روز زمان نیاز دارد (حاوی آنتی بیوتیک). زیرلایه به قطر 1-2 میلی متر تشکیل می شود.
معمولاً این بیماری خود محدود شونده است. در برخی موارد، این منجر به Guillain-Barre (30٪) می شود. مصرف آنتی بیوتیک ها مدت زمان بیماری را کاهش نمی دهد و جز در مواردی توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید  پیشگیری و درمان عفونت پروستات در مردان

Campilobacter jejuni یک باسیل گرم منفی، منحنی، متحرک، گرمادوست و میکروآئروفیل از خانواده Campilobacteriaceae است.
(Campilobacteriaceae) و یکی از مهم ترین علل آنتریت به نام کمپیلوباکتریوز است. منبع اصلی این باکتری دستگاه گوارش حیوانات به ویژه مرغ و بوقلمون است. مصرف گوشت و مرغ نیم پز، شیر خام و آب بدون کلر از عوامل اصلی انتقال این باکتری به انسان و بروز کمپیلوباکتریوزیس است. علائم کمپیلوباکتریوز شامل تب، درد شکم و اسهال 2 تا 5 روز پس از مصرف غذای آلوده ظاهر می شود و اسهال می تواند منجر به اسهال خونی شود. معمولاً با این عفونت ناشی از غذا استفراغ وجود ندارد. برای کنترل این عفونت، غذاهای گوشتی باید کاملا پخته شوند و از شیر خام و آب بدون کلر خودداری شود.

علاقه مندان به علم میکروب شناسی پزشکی باید پس از مطالعه این مقاله با موارد زیر به طور کامل آشنا شوند:

  • خواص سلولی، حیاتی و بیوشیمیایی کمپیلوباکتر ژژونی
  • دام و منابع غذایی
  • علائم کمپیلوباکتریوز
  • دوز عفونی و نحوه انتقال آن
  • عوامل بیماری زا و نحوه پیشگیری و کنترل کمپیلوباکتریوز

جنین کمپیلوباکتر

مهاجم فرصت طلبی است که باعث عفونت در بیماران ناتوان می شود در این بیماران گاهی باعث اسهال می شود و همچنین می تواند باعث باکتریمی و عفونت های سیستمیک شود و در گاو باعث سقط جنین می شود و ابتدا از گاو جدا می شود.
برای آزمایش‌های تشخیصی آزمایشگاهی، نمونه‌هایی از نمونه‌های بیوپسی معده کمپیلوباکتر پیلوری و برای آزمایش‌های سرولوژیکی از نمونه‌های خون گرفته می‌شود.

دیدن:

شیشه رنگی واقعی با رنگ‌آمیزی گیمز و رنگ‌آمیزی نقره خاص که در آن باکتری‌های مارپیچی خمیده زیر میکروسکوپ دیده می‌شوند، بهتر دیده می‌شود. محیط خاص SKirov است که 3-5 روز برای رشد نیاز دارد. این محیط شامل یکآنتی بیوتیک ها وانکومایسین، پلی میکسین و تری متوپریم روی این بستر کلنی هایی به قطر 1-2 میلی متر تشکیل می شود.

بیشتر بخوانید  یک مسواک خوب چه ویژگی هایی دارد؟

جنین کمپیلوباکتر

باکتری شناسی

در جسم مستقیم با رنگ آمیزی گیمسا و رنگ آمیزی نقره خاص، بهتر دیده می شود، باکتری های منحنی و مارپیچی زیر میکروسکوپ دیده می شوند. محیط خاص آن SKIrov است که به 3-5 روز برای رشد نیاز دارد (حاوی آنتی بیوتیک های وانکومایسین، پلی میکسین و تری متوپریم استروی این بستر کلنی هایی به قطر 1-2 میلی متر تشکیل می شود.
دوره بیماری

این بیماری معمولاً خود محدود شونده است. در برخی موارد، این منجر به Guillain-Barre (30٪) می شود. حدود 5 تا 10 درصد از عفونت های گزارش شده توسط کمپیلوباکتر ژژونی احتمالاً مربوط به کمپیلوباکتر گچ است. مصرف آنتی بیوتیک ها مدت زمان بیماری را کاهش نمی دهد و جز در مواردی توصیه نمی شود.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید کمپیلوباکتر ژژونی

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید