قفل کردن ریز نمرات دانشجو در ازای پول نقد



داستان همان داستانی است که در دهه های گذشته توسط مدارس دولتی تکرار شده است. در ماه ژانویه، مدیران مدارس از امتحانات و ریز نمرات دانش آموزان به عنوان ابزاری برای دریافت پول نقد از والدین و قرار دادن آنها در تنگنا استفاده خواهند کرد. این الگو در اکثر مدارس مشابه است و از یک مشکل اساسی ناشی می شود. آنها سرانه کافی برای اداره امور مدارس ندارند و به والدین فشار می آورند تا خواسته های اداره آموزش و پرورش را برآورده کنند.

فرزاد کیانی دانش آموز دبیرستانی در جنوب شرق تهران است که در روز دوم امتحان نامه ای خصوصی دریافت کرد که آن را به والدینش تحویل داد. «نامه این بود که برای امتحان بعدی ۳۰۰ هزار تومان پول نقد به فرزندم بدهم، آن را به معاون مدرسه بدهم یا خودم برای پرداخت نقدی به مدرسه بروم. پسرم این را فهمیده بود و استرس داشت که اگر به من پول ندهند سعی می کنم آبروی من متعلق به دوستانم باشد.

او به هر حال پول می دهد و می دهد اما از اجبار در مورد تعطیلی گلایه می کند: آیا به ما فشار می آورند و کاری می کنند که عزت نفس آنها را جلوی همکلاسی هایشان خدشه دار کنند؟

راهنما برای برگه امتحان

تا چند سال پیش، مدیران مدارس می‌گفتند والدین برای پرداخت هزینه‌های آب، برق، گاز و تلفن یا تعمیرات ساختمان‌ها مانند آبگرمکن، عقب‌نشینی و فعالیت‌های فوق‌درسی به کمک مالی نیاز دارند، اما اکنون از آنها خواسته می‌شود تا هزینه‌هایی مانند خرید را پرداخت کنند. برای چاپگرها “، خرید برگه های A4 برای سوالات امتحانی “، پرداخت حقوق برای مدرسه و سرایدار “و” خرید چای برای دفتر “.

مطهره خیرخواه، مادر ستاره که در کلاس هشتم مدرسه در منطقه 16 درس می خواند، سه روز قبل از امتحان مجبور شد 150 هزار تومان برای خرید کاغذ سفید و جوهر چاپگر برای چاپ سوالات امتحانی و 200 هزار تومان برای پرداخت به مدرسه بپردازد. پدر مدرسه «این تنها بخشی از هزینه هاست و تا پایان سال به حدود یک میلیون تومان می رسد که باید ماهانه پرداخت کنیم. اکثر والدین این مبلغ را برای جبران خسارت کسانی که قادر به پرداخت نیستند پرداخت می کنند. اما چرا پرداخت می کنیم؟ چون مدیر مدرسه جلسه داشت و بعد از مرثیه مفصلی به ما گفت که اگر پول ندارید من باید بابای مدرسه را رد کنم و در این شرایط کلاس ها را کثیف بگذارم وگرنه پول خرید نداریم. جوهر چاپگر برای چاپ سوالات و بنابراین باید سوال بپرسیم “بیایید در جلسه بخوانیم تا بچه ها بنویسند و … یعنی نوعی تهدید ملایم با احترام که هر سال به شکل جدیدی ظاهر می شود.”

بیشتر بخوانید  افزایش بیش از 5 میلیون نفری نرخ مرگ و میر جهانی کرونا

روش جدیدی که مدیران مدارس از طریق آن مانع شکایت والدین از آموزش و پرورش می شوند این است که برخلاف گذشته، اغلب به صورت شفاهی خواسته های خود را به والدین بیان می کنند تا آنها را رد کنند. داوود هورسندی، پدر دانش آموز شیرازی می گوید: «این ترفند جدیدی است که مدیران مدارس بسیار از آن استفاده می کنند تا ردی از میل اجباری خود باقی نماند. مثلا در جلسات والدین و مربیان خواسته های خود را بیان می کنند یا شفاهی به دانش آموز می گویند که برای این یکی دو مورد پول بیاورید. «به این ترتیب فرصت شکایت به آموزش و پرورش را از دست می دهیم، زیرا از ما مدارک می خواهند.

حتی از معلمان هم پول می گیریم

اما ماجرای تحمیل نقدینگی به مدیران مدارس قطع می شود. کسانی که در جامعه به عنوان شخصیتی منفی و اشتباه در این موضوع شناخته می شوند و اشتباه به نام آنها ختم می شود. کسانی که مجبورند طوری مدرسه را اداره کنند که نه مافوق آنها را متهم به اشتغال ناکافی کنند و نه والدینشان آنها را به گرفتن پول محکوم کنند.

ح. آ. مدیر مدرسه ای است که به دلیل دریافت وجه نقد از اداره رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش سه بار توبیخ شده است. او می گوید که مدیران به او گفتند چرا کمک خواستی به گونه ای که اولیای دانش آموزان شکایت کردند وگرنه برای گرفتن پول مشکلی نداشتند. وی ادامه داد: در شرایطی که مدارس دیر است و حقوق کم دارند و هزینه های جاری به دلیل تورم بالا می رود و خود مدیران هم تلویحا می گویند باید از کمک انجمن اولیا استفاده کنند چگونه می توانند ما را محکوم به کار غیرقانونی کنند.

بیشتر بخوانید  جزئیات برداشت نافرجام 50 میلیارد تومانی در تهران

وی تصریح کرد: والدین دانش آموزان باید بدانند که ما برای هزینه های خودمان هزینه نمی کنیم، این پول هزینه هایی را که دولت باید به سرانه مدارس بپردازد را جبران می کند، اما این کار را نمی کند. چند سالی است که سرانه مدارس تغییر نکرده و فقط با تاخیر پرداخت می کنند. آیا مدیر مدرسه می تواند به کارمند آزاد یا کارگری که برای تعمیر آبگرمکن یا توالت یا استاد کامپیوتر و چاپگر و … می آید بگوید که من شش ماه دیگر به شما حقوق می دهم؟ «بسیاری از مدیران مدارس حتی پول چای و صبحانه را از خود معلمان می گیرند و سرانه پول نمی گیرند.

مدیری معتقد به آموزش رایگان طبق اصل 30 قانون اساسی است، اما می گوید مدیران در شرایط نامساعد مجبور به تصمیم گیری دیگر هستند. «در جلسات عمومی با مدیران مدارس اغلب گفته می شود که از کمک مالی اولیا در مدیریت مدرسه استفاده می کنید اما به گونه ای که گلایه ای نداشته باشند. ما همچنین وضعیت مالی مردم را در طول این سال‌ها درک می‌کنیم و از کاری که انجام می‌دهیم راضی نیستیم، اما باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم تا به آموزش عمومی آسیب نرسانیم.» اما مسئولان وزارت آموزش و پرورش می‌گویند این چنین نیست. درست است، آنها کسری مدرسه را جبران می کنند، اما کسری سرانه را در طول حرفه خود انکار نمی کنند.

والدین کمک می کنند، اما نه به زور

محمدحسین کفراشی، رئیس اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش به همشهری می گوید: ما این سابقه را نداشتیم.

بیشتر بخوانید  ممکن است دیگر به واکسن خارجی کرونا نیاز نباشد -

وی افزود: قبول داریم که سرانه مدارس به دلیل محدودیت های مالی پایین است و آموزش و پرورش بودجه مورد نیاز مدارس را ندارد اما حداقل هایی را برای مدیران مدارس قائل است. در عین حال عنوان می‌شود که درخواست وجه از اولیای دانش‌آموزان باید به صورت کمک داوطلبانه از خانواده‌های توانمند باشد و هیچ‌کس نباید به آن فشار بیاورد.

کفراشی با تاکید بر اینکه مدیران مدارس نباید به خانواده هایی که از نظر مالی در تنگنا هستند، فشار بیاورند، گفت: اما مدارس باید هزینه های زیادی را برای کمک به والدین مدیران بپردازند. این کفر است در حالیکه تحصیل در مدارس دولتی طبق قانون اساسی از ابتدای دبستان تا پایان سال دوازدهم متوسطه باید رایگان باشد به همین دلیل سرانه مدارس کم است و همچنین حقوق کمی با تاخیر وجود دارد. .

دیدگاهتان را بنویسید