فواید معجزه آسای عرق رزماری


فواید آب رزماری چیست؟ عرق رزماری چه خواصی دارد؟

گیاه اکلیل یا رزماری طبع گرم و خواص دارویی فراوانی دارد که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.این گیاه علاوه بر کاربرد در آشپزی و طعم دهنده غذاها، در درمان بیماری ها و دردهای موضعی و همچنین ریزش مو کاربرد فراوانی دارد. منشا این گیاه مدیترانه و اروگوئه است. روغن آن گرم و محرک و نافذ است درمان ریزش مو و سوزش مو استفاده می شود. این گیاه در درمان آلرژی و آلرژی فصلی استفاده می شود دلگرم کننده با من باش.

عرق رزماری، طبیعت، خواص، مضرات و نحوه مصرف رزماری

رزماری بومی این یک منطقه مدیترانه ای است و یکی از رایج ترین گیاهان در قفسه های ادویه های خانگی یا تجاری است. محبوبیت زیاد رزماری بی دلیل نیست زیرا نه تنها از طعم و عطر فوق العاده خود بهره می برد، بلکه در صورت استفاده منظم در رژیم غذایی، اثرات مفیدی بر سلامت انسان نیز دارد.

رزماری مانند بسیاری از گیاهان دیگر از خانواده نعناع است، اما طعم خاصی ندارد. رزماری طعم گرمتر، تلخ و معطر تری دارد که عطر و طعم فوق العاده ای به سوپ، سس، خورش، کباب و ادویه می دهد. استفاده از رزماری به ویژه در غذاهای ایتالیایی رایج است.

اگرچه مقدار کمی که برای بهبود طعم غذا استفاده می شود معمولاً برای تأثیر قابل توجهی بر بدن انسان کافی نیست، اما افزودن منظم برگ های این گیاه به غذا می تواند فواید انباشته شده در ترکیبات آلی و ترکیبات شیمیایی طبیعی در برگ ها را استخراج کند. .تامین بدن از دیگر مصارف رزماری می توان به مصرف مقادیر زیاد این گیاه و یا استفاده مستقیم از عصاره روغن آن بر روی پوست اشاره کرد. در زیر با فواید رزماری برای سلامتی بیشتر آشنا خواهیم شد.

بهبود حافظه

یکی از اولین موارد گزارش شده یا مستند استفاده از رزماری برای بهبود سلامت به عنوان یک محرک شناختی. گفته می شود رزماری حافظه را تقویت می کند و به افزایش هوش و تمرکز کمک می کند. در حالی که بسیاری از این ادعاها هنوز در حال تحقیق و بررسی هستند، اثرات رزماری بر مغز نشان دهنده بهبود حافظه است. در این راستا، رزماری با تحریک فعالیت های شناختی در افراد مسن و همچنین افرادی که از اختلالات شناختی حاد مانند بیماری آلزایمر یا زوال عقل رنج می برند، مرتبط است.

بیشتر بخوانید  علت بالا و پایین بودن ۲hpp در آزمایش خون

خلق و خو و استرس

عطر رزماری خود با بهبود خلق و خوی انسان، پاکسازی ذهن و کاهش استرس در افراد مبتلا به اضطراب مزمن و استرس ناشی از عدم تعادل هورمونی همراه است. این گیاه در صورت مصرف یا استفاده موضعی می تواند اثرات مشابهی داشته باشد. رایحه درمانی با استفاده از روغن عصاره رزماری نیز چنین هدفی را دنبال می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ترکیبات فعال رزماری آنتی اکسیدان های طبیعی، عوامل ضد التهابی و ضد سرطانی هستند. بر این اساس، رزماری می تواند حمله ای سه گانه به بسیاری از بیماری ها و عوامل بیماری زا ایجاد کند که سیستم ایمنی را تهدید می کند یا یکپارچگی بدن را مختل می کند. ترکیبات آنتی اکسیدانی دومین خط دفاعی پس از سیستم ایمنی هستند و رزماری حاوی مقادیر قابل توجهی از ترکیبات قدرتمند از جمله اسید رزماری، اسید کافئیک، اسید بتولیک و کارنوسول است.

خواص دارویی رزماری خواص دارویی رزماری رزماری اثر محرکی بر بدن دارد.

پتانسیل ضد باکتریایی

رزماری همچنین در برابر عفونت‌های باکتریایی به‌خوبی عمل می‌کند، به‌ویژه آن‌هایی که در معده اتفاق می‌افتند، زمانی که خواص سیستم ایمنی به اندازه کافی مؤثر باشد. اچ. پیلوری یک پاتوژن رایج و بسیار خطرناک است که می تواند باعث زخم معده شود، اما نشان داده شده است که رزماری به جلوگیری از رشد آن کمک می کند. رزماری همچنین با پیشگیری از عفونت استافیلوکوک همراه است که هر ساله هزاران نفر را می کشد.

آرام بخش معده

رزماری از دیرباز در فرهنگ های مختلف به عنوان یک درمان طبیعی برای معده، یبوست، نفخ و اسهال استفاده می شده است. خاصیت ضدالتهابی و محرک این گیاه دلیل آن است، بنابراین برای تنظیم کار روده و دستگاه گوارش می توانید مصرف منظم رزماری را در برنامه غذایی هفتگی خود در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید  علل شایع درد زیر دنده ها در سمت چپ شکم و درمان

خوشبو کننده نفس

رزماری به عنوان یک عامل ضد باکتری طبیعی به عنوان خوشبو کننده نفس استفاده می شود و همچنین سلامت دهان و دندان شما را بهبود می بخشد. می توانید برگ های رزماری را با آب داغ بریزید و سپس گلوی خود را در دهان بشویید تا علاوه بر از بین بردن باکتری ها، نفس تازه و خوشبو را نیز احساس کنید.

جریان خون را تحریک کنید

رزماری به عنوان یک محرک برای بدن عمل می کند و تولید گلبول های قرمز و جریان خون را تحریک می کند. این شرایط به پر شدن بهتر اندام ها و قسمت های حیاتی بدن با اکسیژن کمک می کند و عملکرد روان و کارآمد فعالیت های متابولیک در این نواحی را تضمین می کند. علاوه بر این، حرکت مواد مغذی را به سلول هایی که نیاز به ترمیم دارند را تحریک می کند.

مسکن درد

رزماری به عنوان یک مسکن صدها سال است که به صورت موضعی به عنوان خمیر یا پماد روی قسمت دردناک بدن استفاده می شود. هنگامی که رزماری به صورت خوراکی مصرف می شود، به عنوان مسکن برای مناطقی که دسترسی به آنها دشوارتر است، مانند سردرد و بیماری، استفاده می شود. در واقع رزماری یکی از محبوب ترین کاربردها برای درمان میگرن است. مالیدن عصاره رزماری روی شقیقه ها یا بوییدن عطر رزماری با کاهش شدت علائم میگرن همراه است.

خواص ضد التهابی

شاید مهمترین آن استفاده از رزماری به عنوان یک عامل ضد التهابی در بدن باشد. کارنوسول و اسید کارنوزیک دو ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند که در رزماری یافت می شوند و با کاهش التهاب در عضلات، رگ های خونی و مفاصل مرتبط هستند. بنابراین، رزماری یک درمان موثر برای بسیاری از بیماری ها، از جمله فشار خون بالا، نقرس، آرتریت و آسیب های ناشی از فعالیت بدنی یا جراحی است. رزماری را می توان به صورت خوراکی یا موضعی برای ایجاد اثر ضد التهابی استفاده کرد. علاوه بر این، کاهش التهاب در سیستم قلبی عروقی می تواند به بهبود سلامت قلب و جلوگیری از تصلب شرایین کمک کند.

بیشتر بخوانید  درباره میوه و خواص فوق العاده آن چه می دانید؟

سم زدایی بدن

ماهیت رزماری کمی ادرار آور است و بنابراین می تواند به دفع موثرتر سموم کمک کند. علاوه بر این، زمانی که رزماری به طور منظم مصرف شود، با افزایش میزان آبی که از بدن آزاد می شود، به حذف عوامل بیماری زا، املاح، سموم و حتی چربی اضافی کمک می کند. رزماری با سطوح پایین‌تر سیروز (التهاب شدید کبد) و بهبود سریع‌تر این اندام مرتبط است. کبد یکی از اعضای کند بدن انسان است.

مضرات و مصرف رزماری

سلامت پوست

خواص ضد پیری رزماری به خوبی شناخته شده است. اگرچه استفاده از عصاره روغنی آن بیشتر رایج است، اما برگ های رزماری می تواند پوست را هم به صورت داخلی و هم به صورت موضعی تحت تاثیر قرار دهد و به بهبود کیفیت جوانی و شادابی بزرگترین عضو بدن انسان کمک کند. علاوه بر این، رزماری به التیام لک ها، درخشش طبیعی و پوست هیدراته شده کمک می کند.

آخرین هشدار

روغن عصاره رزماری به صورت خوراکی مصرف نمی شود، اما دریافت رزماری کافی در رژیم غذایی مشکلی ایجاد نمی کند. اگر به سایر اعضای خانواده نعناع حساسیت دارید، استفاده از رزماری نیز می تواند باعث ناراحتی شود، اما واکنش ها معمولا خفیف هستند.

مضرات و مصرف رزماری

نحوه مصرف رزماری

یک قاشق رزماری خرد شده (از برگ ها و شاخه های گل) را داخل قوری بریزید. یک لیوان آب با دمای 80 درجه سانتیگراد اضافه کنید و بگذارید 15 دقیقه بپزد.
در صورت تمایل می توانید عسل یا شیرینی را شیرین کنید.

حیف رزماری

مصرف روغن رقیق نشده این گیاه می تواند باعث استفراغ، خونریزی رحم و تحریک کلیه شود.

مصرف رزماری در دوران بارداری و شیردهی می تواند باعث خونریزی یا سقط جنین شود.

– افراد مبتلا به تشنج، مصرف رزماری می تواند این اختلالات را افزایش دهد.

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید