فواید تزریق پروژسترون در بارداری





تزریق پروژسترون در بارداری




تزریق پروژسترون در بارداری برای لانه گزینی تخمک لقاح یافته در رحم و برای حفظ بارداری ضروری است. بنابراین پزشک ممکن است تشخیص دهد که شما برای حفظ بارداری خود نیاز به پروژسترون اضافی دارید و برایتان تزریق آمپول پروژسترون را در ابتدای بارداری تا هفته دوازدهم جهت پیشگیری از سقط جنین زودرس تجویز کند. بعد از هفته دوازدهم تزریق این آمپول می تواند خطرناک باشد. آمپول پرولوتون هم نوعی پروژسترون طولانی اثر است که بعد از هفته دوازدهم بارداری تزریق می شود. تزریق پروژسترون بعد از هفته دوازدهم نه تنها احتمال سقط جنین را بالا می برد بلکه باعث تغییراتی در ایجاد دستگاه تناسلی جنین دختری شود.




به عنوان یک زن حامله یادتان باشد تا زمانی که کودک درون رحم شما رشد مناسبی داشته باشد، سالم خواهد بود. اما همه زنان نمی توانند فرزندشان را به مدت نه ماه کامل در داخل رحم خود نگه دارند و او را در زمانی زودتر از موعد مقرر زایمان به دنیا می آورند. فراموش نکنید که زایمان زودرس زنان حامله می تواند مسائل و مشکلات مختلفی را در روند رشد کودک و سلامتی مادر به وجود آورد. در چنین مواردی، پزشک معالج ممکن است دوز مختلفی از هورمون پروژسترون را برای جلوگیری از بروز زایمان زودرس در بدن چنین افرادی پیشنهاد کند.




علاوه بر این پروژسترون یکی از هورمون های ضروری در تنظیم سیکل قاعدگی است. اگر دکتر شما مشخص کرده است که بدنتان به اندازه کافی این هورمون را ترشح نمی کند، آمپول پروژسترون برای جبران این کمبود تجویز می شود. وقتی بدن دچار کمبود این هورمون می شود، پریود ها نامنظم شده و یا قطع می شود بنابراین تزریق آمپول باعث تامین نیاز شما در سیکل قاعدگی خواهد شد.


پروژسترون


عوارض جانبی تزریق پروژسترون در بارداری




به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که شیاف هورمون پروژسترون که نوعی هورمون زنانه است، سبب ایجاد تغییراتی در رحم زنان حامله شده و ممکن است برخی از عوارض جانبی را هم به دنبال داشته باشد. عوارض جانبی رایج مصرف هورمون پروژسترون در زنان حامله عبارتند از:




1. حالت تهوع




یکی از شایع ترین عوارض جانبی تزریق پروژسترون در بارداری ، شیوع حالت تهوع در آن ها است که می تواند حالت تهوع و درد معده را هم به دنبال داشته باشد. البته بیشتر این عوارض ممکن است به دلیل گرفتگی عضلات شکمی در بدن زنان باردار ایجاد شود! برخی از زنان باردار نیز با مصرف هورمون پروژسترون به مشکل یبوست شدید مبتلا می شوند.

بیشتر بخوانید  فواید مدفوع انسان!




2. خونریزی واژینالی




برخی از زنان باردار ممکن است خونریزی واژینال را با مصرف قرص های سفید پروژسترون تجربه کنند. البته، بیشتر افراد هم در هنگام قرار دادن شیاف در واژن خود احساس سوزش یا تحریک در داخل رحم خود تجربه می کنند. درد سینه ها و بروز سردرد مداوم عارضه دیگری است که بر اثر مصرف هورمون پروژسترون در بدن زنان باردار ایجاد می شود.




3. خستگی بیش از حد زنان باردار




مصرف شیاف های هورمون پروژسترون در طی دوران بارداری یا تزریق پروژسترون در بارداری می تواند موجب خستگی، کم تحرکی و بی حوصلگی مادران شود.




4. بروز افسردگی شدید در زنان باردار




مصرف بیش از حد از داروهای پروژسترونی در طی دوران بارداری ممکن است موجب بروز مشکلات روانی در مادر شده و بروز بیماری افسردگی را به دنبال داشته باشد.




5. تغییرات مغزی در زنان باردار




بروز تغییرات شدید در مغز زنان باردار با مصرف داروهای پروژسترونی به ندرت دیده شده و می تواند عوارض جانبی شدیدی را در فرد ایجاد کند. اما برخی از علائم رایج بروز تغییرات مغزی در زنان باردار تغییر در نحوه صحبت کردن، استفراغ ناگهانی و ابتلا به مشکل سرگیجه، ضعف در دست یا پا و یا سکته مغزی است، که هر کدام از آن ها مشکل بسیار جدی و دشوار می باشند. زنان حامله باید دقت داشته باشند که در صورت ابتلا به هر یک از این شرایط، بلافاصله به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و تحت درمان قرار گیرند.




6. ایجاد لخته های خونی در بدن زنان باردار




لخته شدن خون در بدن زنان بر اثر تزریق پروژسترون در بارداری از جمله عوارضی است که به ندرت اتفاق می افتد. این مشکل به عنوان یک اثر جانبی مصرف شیاف هورمون پروژسترون تلقی شده و از علائم رایج آن، لخته شدن خون می باشد، که ممکن است با سرفه خون، درد شدید قفسه سینه و مشکل تنفسی در بدن فرد همراه باشد.

بیشتر بخوانید  کلامیدیا؛ شایع ترین بیماری مقاربتی


بارداری


موارد منع تزریق پروژسترون در بارداری


در موارد زیر بهتر است حتما قبل از تزریق با پزشک مشورت کنید:


  • اگر شما به داروهای مشابه پروژسترون آلرژی دارید مانند: بنزیل الکل یا روغن و یا هسته کنجد

  • سابقه لخته شدن خون

  • سابقه خونریزی در مغز

  • سابقه بیماری کبدی

  • مستعد سرطان پستان و دستگاه تناسلی

  • خونریزی های واژینال غیرطبیعی

  • سقط جنین فراموش شده و باقی ماندن بقایای بارداری در رحم


راه های طبیعی برای جلوگیری از بروز زایمان زودرس در زنان باردار




همه زنان حامله می توانند با پیروی از نکات بسیار ساده در دوران بارداری خود، از بروز زایمان زودرس پیشگیری کرده و این دوران را با سلامت کامل به پایان برسانند. این نکات عبارتند از:




1. فعال بودن زنان در دوران بارداری




همه زنان حامله باید در طول دوران بارداری سعی کنند تا با انجام فعالیت های سبک ورزشی، قدرت عضلات خود را حفظ نموده و این دوران را با به دنیا آوردن نوزاد سالم و انجام زایمان طبیعی به پایان برسانند. اگربه عنوان یک زن حامله، تمرینات ورزشی را به طور منظم انجام می دهید، سعی کنید در هنگام انجام آن ها در معرض نور خورشید و در فضای آزاد قرار گیرید. همچنین، از انجام فعالیت های فیزیکی شدید مانند وزنه برداری یا شنا در طول سه ماهه آخر دوران بارداری خود به شدت اجتناب کنید. در نهایت، یادتان باشد که زنان باید تمرینات ورزشی را در دوران بارداری خود انجام دهند که فشار کمتری بر روی شکم آن ها وارد کند.




2. زنان حامله باید نکات بهداشتی را با دقت رعایت کنند




در مراحل پیشرفته دوران حاملگی، ممکن است نیاز فرد به دفع ادرار افزایش یابد. بنابراین، به این زنان تاکید می شود تا دقت بیشتری بر سلامتی خود در حین دفع ادرار داشته باشند، زیرا رعایت نکردن نکات بهداشتی در چنین مواردی می تواند سبب بروز عفونت های دستگاه ادراری شود. مبتلا شدن زنان به عفونت های مضر دوران بارداری هم می تواند سبب پاره شدن ناگهانی کیسه آب شده و سقط جنین را با انجام زایمان زودرس به دنبال داشته باشد. بنابراین زنان برای جلوگیری از مبتلا شدن به انواع عفونت ها در دوران بارداری خود می توانید شورت های پنبه ای پوشیده، هر بار بعد از دفع ادرار مهبل خود را با دستمال خشک نموده و دست های خود را با صابون ضد باکتریایی بشویند.




3. مصرف انواع ویتامین های قبل از تولد نوزاد




برخی از زنان حامله ممکن است مجبور شوند تا از کپسول های مولتی ویتامین برای تامین نیازهای بدن خود و حفظ شرایط بهداشتی فرزند داخل رحمشان استفاده کرده و بر خطر انجام زایمان زودرس غلبه کنند.




4. استفاده از رژیم غذایی متعادل در دوران بارداری




همانطور که می دانید بدن زنان باردار برای رشد مطلوب جنین داخل رحم خود نیاز به یک منبع ثابت از مواد مغذی و سالم دارد. بنابراین، همه کارشناسان پزشکی به زنان حامله توصیه می کنند تا وعده های غذایی خود را در اندازه کوچک و در فواصل زمانی منظم مصرف کنند. این افراد باید تا پایان دوران بارداری خود به جای مصرف سه وعده غذایی بزرگ، 5 وعده غذایی را در طی روز، به صورت منظم مصرف کنند، زیرا مصرف وعده های غذایی کوچک در دوران حاملگی می تواند در رفع ویار صبحگاهی و خطر انجام زایمان زودرس کمک زیادی به زنان بکند.




5. زنان حامله باید در صورت نیاز، منظم و به موقع دفع ادرار کنند




به عنوان یک زن باردار یادتان باشد هنگامی که احساس کردید نیاز به دفع ادرار دارید، دریغ نکنید! فورا به توالت رفته و رفع حاجت کنید، زیرا تامل کردن در این کار ممکن است منجر به بروز مشکل سيستيت در بدن شما شود. همچنین، اگر مثانه زن حامله بر اثر نگهداری بیش از حد ادرار در دوران بارداری ملتهب شود، می تواند انقباضات ناگهانی رحم را به دنبال داشته و منجر به انجام زایمان زودرس شود.


نحوه نگهداری آمپول پروژسترون




این آمپول پروژسترون 50 میلی گرمی است و در ویال های 10 سی سی موجود است. آن را در دمای اتاق 15-30 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.


divider


بیشتر بخوانید:


همه چیز در مورد شیاف پروژسترون


خطرات و عوارض جدی آمپول های ضد بارداری ( آمپول دپوپروورا یا مدروكسی پروژسترون استات )


همه آنچه باید درمورد آمپول پیشگیری از بارداری بدانید


divider


گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم


بیشتر بخوانید  سونوگرافی تیروئید چیست و چه فوایدی دارد ؟

دیدگاهتان را بنویسید