تزریق چربی زیر چشم برای رفع گودی و کبودی


تزریق چربی زیر چشم

تزریق چربی از زیر ناف به زیر چشم! سلامت: مشکل اصلی که شما را وادار به مراجعه به متخصص پوست کرد، چه بود؟

من پوست چربی دارم و برای درمان جوشگاه‌های شدید آکنه که پراکنده و خطی روی هر دو طرف صورتم ایجاد شده بود، به متخصص پوست مراجعه کردم. ابتدا برخی درمان‌های معمول رفع جوشگاه‌ برایم انجام شد اما در نهایت پزشک معالجم توصیه کردند برای رسیدن به نتیجه بهتر، زیر نواحی جوشگاه‌ تزریق چربی انجام دهم تا پر شوند.

سلامت: این پیشنهاد را قبول کردید؟

بله، یک بار تزریق چربی انجام دادم و از نتیجه کار هم بسیار راضی بودم.

سلامت: تزریق چربی فقط زیر جوشگاه‌ها انجام شد؟

نه‌، از آنجا که متوجه شدم تزریق چربی با بی‌حسی موضعی هنگام کشیدن چربی انجام می‌شود و برای از بین رفتن ورم صورت باید دوره نقاهت بگذرانم، ترجیح دادم خالی بودن زیر چشم‌ها و صاف بودن گونه‌هایم را هم همزمان با تزریق چربی برای رفع جوشگاه درمان کنم، تا فقط یک بار تزریق انجام دهم و دوران نقاهت را بگذرانم.

سلامت: تزریق چربی زیر چشم را برای رفع چین‌وچروک انجام دادید؟

نه‌، زیر چشمم حالت گودافتاده داشت و برای پر کردن گودی آن این کار را انجام دادم.

تزریق چربی زیر چشم برای رفع گودی و کبودی

سلامت: چربی موردنیاز برای تزریق را از کدام قسمت بدنتان برداشتند؟

از زیر نافم. البته پیش از کشیدن چربی، معاینه کامل انجام شد و متوجه شدند که دور ناف و شکمم چربی زیاد و مناسبی دارد.

سلامت: الان که چند ماه از تزریق می‌گذرد، جای کشیدن چربی در اطراف ناف باقی نمانده و معلوم نیست؟

نه. البته خودم مدام استرس داشتم که شاید جایی از بدنم که از آن چربی برمی‌دارند، به صورت یک برش مانند برش سزارین باقی بماند اما این چربی با سوزنی کمی درشت‌تر از سوزن تزریق از داخل ناف کشیده شد و جای آن هم 2 روز پس از عمل از بین رفت.

سلامت: بعد از کشیدن یا تزریق چربی درد هم داشتید؟

وقتی به اطراف نافم دست می‌زدم یا ضربه‌ای می‌خورد، درد می‌گرفت وگرنه در حالت عادی هیچ دردی نداشتم. این دردها هم بیشتر از یک هفته طول نکشید.

سلامت: در ناحیه صورت هم درد داشتید؟

به هیچ‌وجه. فقط صورتم به دلیل تزریق چربی به حدی ورم کرد که مرز بین چشم و گونه‌هایم قابل‌تشخیص بود. بعد از یک هفته صورتم به حالتی درآمد که انگار کمی چاق شده‌ام اما دیگر می‌توانستم از خانه بیرون بروم. پس از 2 هفته ورم صورتم کاملا از بین رفت و حالت طبیعی پیدا کرد اما حدود یک ماه طول کشید تا چشم‌هایم به حالت عادی برگردند. یعنی به دلیل تورم ناشی از تزریق چربی، چشم‌هایم تا یک ماه کمی ریزتر از قبل به نظر می‌رسیدند.

سلامت: بعد از تزریق چربی به مراقبت خاصی هم نیاز بود؟

بله، آنتی‌بیوتیک‌هایی برایم تجویز شد که باید مرتب مصرف می‌کردم تا 2 روز بعد از تزریق هم نباید صورتم را می‌شستم. ضمن اینکه تا حدود 10 روز باید سرم را هنگام خواب کمی بالاتر از سطح بدنم قرار می‌دادم و روی صورت و گونه‌هایم نمی‌خوابیدم.

بیشتر بخوانید  نحوه تزریق و ماندگاری ژل لب برای مدل قلب

تزریق چربی زیر چشم

سلامت: یعنی از تزریق چربی راضی هستید؟

بله، حس می‌کنم صورتم کاملا گوشتی و پر شده و جای جوش‌ها تا حد بسیار قابل‌قبولی از بین رفته است. البته پوستم کاملا صاف و یکدست نشده اما با توجه به شرایط قبل از تزریق چربی و انتظار پایینی که برای بهبود داشتم از نتیجه کار بسیار راضی هستم. در حال حاضر عمق و خط‌های جوشگاه‌های پوستم بسیار کم شده و فقط از فاصله بسیار نزدیک قابل‌تشخیص هستند.

نگاه متخصص پوست درباره تزریق چربی برای برطرف کردن گودی چشم

چگونه ماندگاری چربی تزریقی را بالاتر ببریم؟

دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده رییس مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی

این روزها از روش‌هایی برای بالا بردن ماندگاری چربی تزریقی استفاده می‌شود. مثلا افزودن PRP به چربی تزریقی که برای خانم نصیبی هم انجام شده، یکی از همین روش‌هاست. PRP همان پلاسمای غنی از پلاکت خود فرد است که اگر همراه با تزریق چربی، برای فرد تزریق شود، می‌تواند نتیجه بهتری به دنبال داشته باشد و مدت ماندگاری چربی را هم تا حد قابل‌قبولی افزایش دهد. از سوی دیگر، سانتریفیوژ کردن چربی‌هایی که قرار است تزریق شوند هم می‌تواند بدون آسیب به سلول‌ها، باعث غلیظ‌تر شدن چربی‌ها شود. این کار هم باعث می‌شود مجبور به تزریق حجم زیادی از چربی برای کسب نتیجه رضایت‌بخش نشویم. سانتریفیوژ کردن چربی‌ها باعث می‌شود پس از تزریق، تورم کمتری هم در ناحیه صورت اتفاق بیفتد.

نکته مهم دیگر این است که این روزها دیده شده در میان سلول‌های چربی و بافت چربی‌ای که قرار است تزریق کنیم، سلول‌های بنیادین هم وجود دارند. اگر بتوانیم سلول‌های بنیادین موجود در بافت چربی را خالص و جدا کنیم و آن را در ناحیه‌ای که می‌خواهیم تزریق را برای درمان یا جوانسازی انجام دهیم، تزریق کنیم، نتیجه بسیار بهتر و مطلوب‌تر خواهدبود. در حال حاضر کار جدا کردن سلول‌های بنیادین از بافت چربی در کشور ما در مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادین انجام می‌گیرد. این روش درمانی بسیار خوب و موثر است که می‌توان استفاده از آن را برای جوانسازی توصیه کرد.

نگاه متخصص پوست دکتر مریم یوسفی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

تزریق چربی ؛ بایدها و نبایدها

سلامت: تزریق چربی چگونه و با چه هدفی انجام می‌شود؟

تزریق چربی با برداشتن یا ساکشن بافت و سلول‌های چربی از قسمتی از بدن مانند پهلوها، کنار ران، شکم، کنار زانو یا حتی باسن و انتقال و پیوند آن به قسمت دیگری از بدن مانند خط لبخند، گونه‌ها و چانه انجام می‌گیرد. این روش درمانی را برای جوانسازی یا پرکردن جوشگاه‌های فرورفته ناشی از آکنه یا هر ضایعه دیگری که باعث ایجاد جوشگاه فرورفته در ناحیه صورت بشود، استفاده می‌کنند. در برخی بیماری‌ها، حالت آتروفی ایجاد می‌شود که در آن قسمتی از صورت تحلیل می‌رود و بافت‌های نرم آن کوچک‌تر از طرف مقابل می‌شوند و نمای غیرقرینه‌ و نامناسبی به صورت می‌‌‌دهند. در این صورت هم می‌توان از تزریق چربی برای بهبود وضعیت بیمار استفاده کرد.

بیشتر بخوانید  مدل آرایش و میکاپ صورت عروس به سبک هندی جدید 2018

: تزریق چربی برای کدام افراد مناسب‌تر است؟

تزریق فیلر‌ یا پرکننده‌هایی مانند ژل‌های استاندارد یا چربی برای کسانی که با افزایش سن دچار تحلیل بافت‌های چربی صورت شده‌اند،‌ گونه‌هایشان کوچک‌تر شده، حدقه چشمشان فرورفته یا عمق چین?وچروک‌های صورتشان به‌خصوص در ناحیه خط خنده بیشتر شده، مفید است.

سلامت: آیا استفاده از پرکننده‌ای مانند چربی به پرکننده‌های دیگر مانند ژل مزیتی دارد؟

بله، معمولا تزریق چربی عارضه چندانی ندارد زیرا بدن با بافت چربی خودش سازگار است و اگر این پیوند در محل مناسب و با تکنیک مناسبی انجام شود، آن را پس نمی‌زند. مزیت تزریق چربی از پرکننده‌های ساختگی بسیار بیشتر است. مثلا اگر چربی خود فرد به فاصله‌های 6 ماه تا 1 سال تزریق شود،‌ می‌تواند حالت ماندگاری دائمی در ناحیه‌ای که دچار تحلیل شده است، داشته باشد.

سلامت: پس یک‌بار تزریق چربی، درمان دائمی برای جوانسازی یا رفع جوشگاه‌ها نیست؟

بله، معمولا به مرور زمان حجم چربی تزریقی کمتر می‌شود و بعد از چند ماه، حدود 40-20 درصد چربی تزریقی باقی خواهندماند. این چربی‌ها، همان سلول‌های چربی‌ای هستند که پیوندشان موفق بوده و برای همیشه باقی می‌مانند. ممکن‌است این چربی باقیمانده در برخی از افراد بسیار کم و در برخی دیگر بیشتر باشد. با تکرار تزریق چربی، می‌توان حجم چربی باقیمانده را افزایش داد.

سلامت: آیا تورم بعد از تزریق که خانم نصیبی دچار آن شده‌اند، طبیعی است؟

بله، معمولا هر بار، مجبوریم حدود 40-30 درصد بیشتر از حد موردنظر چربی تزریق کنیم زیرا مقداری از چربی جذب و سرم تزریقی همراه با چربی هم دفع خواهد شد. به این ترتیب، افراد پس از چند هفته به حجم و نتیجه موردنظرشان خواهند رسید، به همین دلیل ایجاد تورم در روزها و گاهی هفته‌های اول پس از تزریق، طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

سلامت: آیا معلوم است که باید چند مرتبه تزریق انجام شود تا پیوند چربی در ناحیه موردنظر، ثابت و دائمی بماند؟

اصلا مشخص نیست و یکی از تفاوت‌های تزریق چربی با تزریق پرکننده‌های صناعی هم همین است. یعنی تقریبا میزان ماندگاری پرکننده‌های مصنوعی مشخص است اما با توجه به اینکه در تزریق چربی نوعی پیوند بافت زنده انجام می‌شود، میزان ماندگاری از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهدبود. ممکن‌است بخش زیادی از چربی با یک بار تزریق در فردی برای همیشه باقی بماند و بخش زیادی از چربی در فرد دیگری پس از چند ماه جذب شود و تحلیل برود. غیرقابل‌پیش‌بینی بودن مقدار حجم چربی باقیمانده یکی از معایب تزریق چربی است. البته پس از چند بار تزریق، مقدار چربی باقیمانده در قسمت گیرنده پیوند دائمی خواهدبود.

نگاه متخصص پوست دکتر حسین طباطبایی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

تزریق چربی؛چرا و چگونه؟

سلامت: چرا برای کشیدن چربی از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود؟

برای کشیدن چربی باید پوست قسمتی از بدن مانند کنار ران یا باسن را بشکافند، با کانول‌های مخصوص به داخل بافت چربی بروند، آن را تخریب کنند و بکشند. این کار دردناک است و به همین دلیل هم قبل از کشیدن چربی بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. پس از کشیدن چربی، آن را داخل سانتریفیوژ می‌برند و پس از رقیق کردنش، چربی را داخل سرنگ می‌کشند و بدون بی‌حسی داخل ناحیه موردنظر، تزریق می‌کنند. این کار مانند تزریق ژل یا بوتاکس است و درد چندانی ندارد. به همین دلیل هم نیازی به بی‌حس کردن نیست.

بیشتر بخوانید  لباس نامزدی و عقد پرنسسی و پوشیده مدل 2017 سری اول

تزریق چربی زیر چشم

سلامت: تزریق چربی از چه سنی به بعد انجام می‌شود؟

از تولد تا مرگ می‌توان این کار را برای درمان افراد مختلف انجام داد. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد، صحیح یا موردنیاز بودن به کارگیری این روش درمانی است. یعنی حتی می‌توان برای کودکی که دچار فرورفتگی چشم است یا صورتش در اثر تصادف یا هر حادثه دیگری دچار فرورفتگی‌هایی شده و حالت ناهنجاری پیدا کرده است، برای یکنواخت و بهنجار شدن ظاهر چربی تزریق کرد. تزریق چربی برای درمان ربطی به سن و سال ندارد اما در بسیاری از موارد فقط ممکن است ضرورت برای انجام آن وجود نداشته باشد.

سلامت: تزریق چربی عارضه‌ای هم دارد؟

در بسیاری از موارد زیبایی می‌توان تزریق چربی را به دلیل عوارض آن انجام نداد و تزریق ژل‌های استاندارد به‌وسیله متخصصان مجرب ساده‌تر، کم‌خطر و کم‌هزینه‌تر است. اگر چربی هنگام تزریق به اشتباه وارد رگ شود، می‌تواند عوارض بسیار خطرناکی مانند آمبولی ریه یا آمبولی مغز را به دنبال داشته باشد. ضمن اینکه دوام و ماندگاری آن مانند ژل‌ها قابل‌پیش‌بینی نیست. تزریق چربی یک کار کاملا تخصصی و حرفه‌ای است و باید در صورت نیاز برای انجام آن، تحقیقات لازم انجام شود و به پزشک متبحر در این زمینه مراجعه کرد تا امکان ایجاد عوارض احتمالی به حداقل ممکن برسد.

سلامت: آیا درست است که برخی پزشکان به نام چربی، ژل برای بیمار تزریق می‌کنند؟

برخی پزشکان قسمتی از بدن بیمار را که بافت چربی دارد، می‌شکافند و جلوی چشم او موادی را داخل سانتریفیوژ می‌ریزند اما به جای چربی، ژل برایش تزریق می‌کنند. البته این اتفاق در موارد بسیار کمی می‌افتد و تعداد زیادی از پزشکان در کار خود صداقت و تعهد دارند. یکی از دلایل این کار، اصرار زیاد بیمار به تزریق چربی است در حالی که پزشک پس از معاینه به این نتیجه می‌رسد که اصلا نیازی به تزریق چربی نیست. در بسیاری از موارد و در صورت لزوم، تزریق ژل به چربی به دلیل ساده‌تر و کم‌خطر بودن، ارجحیت دارد اما وقتی تعداد نادری از پزشکان با اصرار بیمار به تزریق چربی مواجه می‌شوند، برای او تزریق ژل که کار ساده‌تر و کم‌خطرتری است، انجام می‌دهند. البته این کار از نظر درمانی به نفع بیمار است اما از آن طرف، بیمار متحمل هزینه بیشتری برای تزریق چربی می‌شود در صورتی که برایش ژل تزریق شده است.

سلامت: آیا جنس پوست در موفقیت تزریق چربی اثری دارد؟

تزریق چربی برای پرکردن فرورفتگی‌ها و گودی‌های زیر پوست است و هیچ ارتباطی با سطح پوست یا حتی جنس پوست ندارد. به همین دلیل می‌توان گفت ادعای اینکه تزریق چربی برای افرادی با پوست خشک بهتر جواب می‌دهد و نتیجه مطلوب‌تری دارد، بی‌اساس است.

گرداوری بخش سلامت دلگرم


دیدگاهتان را بنویسید